شهید آوینی

 

امروز سه شنبه بیست و پنجم دی ماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با ششم محرم سال 1429 هجری قمری و برابر است با پانزدهم ژانویه سال 2008 میلادی.

جنگ بین النهرین : 

درچنین روزی درسال 197 میلادی جنگ بین النهرین پایان یافت. این جنگ که میان پادشاه ایران بلاش چهارم و امپراطور روم سوروس یا هفتمین سور درگرفته بود، سرانجام امپراطور روم شکست خورد . امپراطورروم شهر هاترا یا الحضره را برای تصرف ثروتهای موجود دراین شهر به محاصره گسترده خویش درآورده بود گفته می شد که ثروت مشهوراین شهر در معبد رب النوع آفتاب قرار داشت و سوروس چشم طمع به آن دوخته بود. می توان گفت نخستین دوره جنگ های ایران و روم با وقوع حمله کراسوس به ایران آغاز شد. وی برای جنگ با پارت و با ساز و برگ جنگی قصد بابل کرد .

بازگشایی سفارت انگلستان درایران :
 

در چنین روزی درسال 1332 ه ش میلادی سفارت ایران درلندن و سفارت انگلستان در تهران بازگشایی شدند . پیشتربه دلیل قیام مردم در نهضت ملی نفت و همچنین وقایع کودتای 28مرداد 1332 روابط ایران و انگلستان تا سطح کاردار نزول کرده بود. سفارت انگلستان در ایران دربرهه های مختلف تاریخی قبل از انقلاب اسلامی به نوعی در سیاستهای داخلی ایران دخالت می کرد. سفارت یادشده در ماجرای ملی شدن نفت در ایران به انحاء مختلف در این زمینه کارشکنی کرد تا اینکه سرانجام دولت آمریکا که ابتدا همراه نهضت ملی بود علیه دولت مصدق دست به کودتا زد. راجر استیونسون سفیر انگلستان درتهران وعلی سهیلی سفیر ایران درلندن شد . 
    
عملیات بیت المقدس :

در چنین روزی درسال 1366 ه ش عملیات بیت المقدس 2 با رمز یا زهرا (س) آغاز شد. این عملیات که تا دوم بهمن همان سال به طول انجامید در منطقه عمومی ارتفاعات قمیش و سلیمانیه آغاز شده بود . فرماندهی عملیات یادشده را که از نوع تک گسترده بود ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عهده داشت. درحالی که تلاش های ایران برای یافتن ضمانتی درجهت دستیابی به حقوق خود در مفاد قطعنامه 598 شورای امنیت به نتیجه ای نرسیده بود رزمندگان سپاه اسلام بر آن شدند تا ضمن یک عملیات گسترده در منطقه ای کوهستانی وسرد دشمن بعثی را در منگنه ای جنگی قرار دهند. در این عملیات رسته های پیاده ، زرهی و توپخانه ایران حضور داشتند و عراق نیز رسته های پیاده ، زرهی، کماندویی و گارد را نیز به همراه داشت. در عملیات بیت المقدس 2 بیش از 2500 نفر از افراد دشمن کشته و یا زخمی شدند. همچنین در این میان 785 نفر از افراد دشمن به اسارت نیروهای خودی در آمدند. بر اثر این عملیات تعداد 15 تانک و نفربر دشمن منهدم و بیش از سی تانک و نفربر و همچنین ادوات سنگین و سبک و مهندسی دشمن نیز به غنیمت نیروهای اسلام درآمد .

تایید دولت بختیار از سوی سنا :

در چنین روزی در سال 1357 ه ش مجلس سنای ایران دولت شاپور بختیار را با 38 رای موافق در برابر یک رای مخالف تایید کرد. دولت شاپور بختیار آخرین دولت رژیم پهلوی در ایران بود .

اعلام سفر شاه : 

در چنین روزی در سال 1357 ه ش سخنگوی وزارت دربار محمد رضا پهلوی اعلام کرد که فردا در پایان رای اعتماد مجلس شورای ملی به دولت شاپور بختیار، شاه برای بازدید از مصر و سپس عزیمت به آمریکا به منظور توقف طولانی کشور را ترک خواهد کرد. این کار تمهیدی برای بالابردن وجهه بختیار در میان مردم بود تا شاید بتواند سلطنت را از توفان درهم کوبنده انقلاب مردم مسلمان ایران نجات دهد .

کشته شدن دومین آمریکایی در ایران :

در چنین روزی در سال 1357 ه ش گروهی از انقلابیون، مارتین برکویتز یکی از افسران سابق ارتش ایالات متحده را به هلاکت رساندند. وی برای یک شرکت خصوصی آمریکایی در کرمان کار می کرد. این دومین آمریکایی بود که در تحولات ایران کشته می شد .

قرارداد کلان تسلیحاتی :  

در چنین روزی در سال 1948 میلادی، گروه صهیونیستی هاگانا قرارداد تسلیحاتی کلانی را به ارزش دوازده میلیون دلار با چک و اسلواکی به امضاء رساند. این رژیم چنین قرارداد کلانی را جهت رسیدن به خواست های توسعه طلبانه خود در حمله به مبارزان فلسطینی منعقد کرد .

استقلال السالوادور : 

درچنین روزی درسال1839میلادی السالوادور اعلام استقلال کرد. السالوادور کشوری است در آمریکای مرکزی درمنطقه استوایی. نژاد مردم این کشور سفید و بومی سرخ پوست است و به زبان اسپانیولی تکلم می کنند. اکثر مردم این کشور پیرو مذهب کاتولیک اند. نوع حکومت این کشورجمهوری است. این کشوردرچنین روزی درسال 1839میلادی از اسپانیا اعلام استقلال کرد و در24 اکتبر سال 1945 میلادی به عضویت سازمان ملل متحد درآمد . پایتخت آن سان سالوادور نام دارد . این کشور حدود سیصد سال تحت سلطه و استعمار اسپانیا بود. 

تاجگذاری الیزابت اول :  

درچنین روزی در سال 1559 میلادی ملکه الیزابت اول (الیزابت تودور) در وست مینستر تاج گذاری کرد . در دوران وی انگلستان به عظمت و قدرت بی مانندی دست یافت. او در سال 1533 میلادی به دنیا آمد. پدرش هنری هشتم نیز پادشاه انگلستان بود. ملکه الیزابت تا سال 1603 میلادی سلطنت کرد. وی ماری استوارت (ملکه اسکاتلند) را پس از نوزده سال به قتل رساند . 

آزادی اتیوپی :

درچنین روزی در سال 1941 میلادی حمله واحد هایی از ارتش کشورهای انگلستان ، هندوستان و سودان  به اتیوپی آغاز شد . نیروهای متحد قصد داشتند با این حمله که به خواست هایل سلاسی فرمانروای این کشور صورت پذیرفته بود، اتیوپی را از سلطه استعماری ایتالیا در آورند. در این جنگ ایتالیایی ها شکست خوردند. اتیوپی کشوری است در منطقه استوایی آفریقا بین سودان و سومالی . نژاد مردم این کشور سیاه و سامی است و اکثر آنان به زبانهای امهری و عربی تکلم می کنند. غالب مردم این  کشور پیرو ادیان مسیحیت ارتودوکس و اسلام هستند. حکومت این کشور تا 21 مارس سال 1975 از نوع مشروطه سلطنتی بود و در همین سال با قیام نظامیان به جمهوری سوسیالیستی تبدیل شد .  
 
 بازرسی کارمندان آمریکا :

در چنین روزی در سال 1955 میلادی مجلس سنای آمریکا متفقا تصویب کرد که کار بازرسی کارمندان سازمانهای عمومی از نظر وفاداریشان به دولت آغاز شود.

قطع حمله به ویتنام :

در چنین روزی در سال 1973 میلادی نیکسون رئیس جمهور وقت آمریکا  قطع هر گونه حمله نظامی به شمال ویتنام را خواستار شد . وی راه حل را در گفتگو های صلح جستجو می کرد. زیرا حملات سنگین و همه جانبه وحتی حمله شیمیایی چندین ساله آمریکا موفقیتی دربر نداشت. 
 
نخستین رییس جمهور لهستان :

در چنین روزی در سال 1919 میلادی ایگانس یان پادروسکی به عنوان نخستین رییس جمهور جمهوری لهستان معرفی شد .

افتتاح بزرگترین وزارتخانه جهان :

در چنین روزی در سال 1943 میلادی ساختمان پنتاگون وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا به عنوان بزرگترین ساختمان اداری جهان خارج از واشنگتن دی سی در آرلینگتون گشایش یافت. مساحت این اداره 34 اکر (هر آکر معادل 4047 متر مربع) و حیاط و کریدور های آن بالغ بر 17 مایل (هر مایل برابر با یک کیلومتر و 697 متر) است .

واگذاری چند منطقه لهستان :

در چنین روزی در سال 1582 میلادی روسیه حاکمیت مناطق لیتوانی و استونی را به لهستان واگذار کرد و به این طریق دستیابی به دریای بالتیک را از دست داد .

حکومت نظامی در مکزیک :

در چنین روزی در سال 1851 میلادی ژنرال آریستا جانشین هرهرا رییس جمهور مکزیک شد. وی پس از این اقدام در مکزیک حکومت نظامی برقرار کرد .  

اختراع آسانسور بخاری :

در چنین روزی در سال 1861 میلادی آسانسور بخاری توسط الیشا اوتیس اختراع شد .

انتشار نخستین روزنامه آمریکا :

در چنین روزی در سال 1863 میلادی نخستین روزنامه آمریکا با نام بوستون مورنینگ ژورنال چاپ شد.

مناقشه چین و ژاپن :

در چنین روزی در سال 1915 میلادی ژاپن خواستار کنترل اقتصادی چین شد .

ممل از آن لیتوانی :

در چنین روزی در سال 1923 میلادی لیتوانی کنترل کشور ممل را به دست گرفت و این کشور را ضمیمه خاک خود ساخت . 

زلزله مهیب در هندوستان :

در چنین روزی در سال 1934 میلادی بر اثر یک زلزله 8.4 ریشتری بیش از ده هزار نفر در هند و نپال جان خود را از دست دادند .

تفکیک آلمان :

در چنین روزی در سال 1944 میلادی کمیسیون مشورتی اروپایی تصمیم گرفت که آلمان را تقسیم کند و البته این تصمیم بعدها رنگ عملی تری به خود گرفت. پس از جنگ جهانی دوم کشورهای مختلف جهان که عامل دو جنگ جهانی را کشور آلمان می دانستند تصمیم گرفتند که این کشور را به دو بخش شرقی و غربی تجزیه کنند تا دیگر احتمال جنگ سومی نرود. در فوریه 1945 میلادی و در کنفرانس یالتا ؛ روزولت ، چرچیل و استالین سران کشورهای آمریکا، انگلستان و شوروی تصمیم گرفتند که علاوه بر محاکمه سران آلمان و ژاپن به عنوان جنایتکاران جنگی برخی از کشور های شرق و غرب را جزء بلوک اقماری خود کنند. لذا در این دوره شاهد بروز و حضور جنگ سرد هستیم که در یک سوی آن شوروی سابق و سوی دیگر آن انگلستان و آمریکا قرار دارند.  تفکیک آلمان نیز بر این مبنا شکل گرفت . 

تحرک ارتش چین :

در چنین روزی در سال 1949 میلادی ارتش سرخ مائو به منطقه تنتشین حمله برد .

کنفرانس حقوق بشر در آمریکا :

در چنین روزی در سال 1950 میلادی چهار هزار نفر در کنفرانس بین المللی حقوق مدنی در واشنگتن دی سی حضور یافتند و درباره مسایلی چون صبغه های گوناگون حقوق بشر و حقوق مدنی انسان ها پس از جنگ به مذاکره نشستند .  

ابر مرگبار :  

در چنین روزی در سال 1951 میلادی ابر مرگباری از سوی کوه لامینگتون در گینه نو به سمت پایین کشیده شد. گفته اند بر اثر این ابر که حاوی گازهای سمی آتشفشانی بوده است، بیش از سه تا پنج هزار نفر جان خود را از دست دادند .

دستگیری وزیر :  

در چنین روزی در سال 1953 میلادی وزیر امور خارجه جمهوری دموکراتیک آلمان جرج درتینگن به اتهام جاسوسی  دستگیر شد .

دوستی دو کشور :

در چنین روزی در سال 1955 میلادی اتحاد جماهیر شوروی سابق به حالت خصمانه با جمهوری فدرال آلمان پایان داد .

انحلال بیافرا :

در چنین روزی در سال 1970 میلادی جمهوری بیافرا منحل شد و به نیجریه ملحق گشت .

اعطای استقلال به آنگولا :

در چنین روزی در سال 1975 میلادی پرتغال پیمانی را به منظور استقلال آنگولا با سران این کشور منعقد کرد .

رییس جمهور منتخب در برزیل :

در چنین روزی در سال 1985 میلادی تانکردونوس به عنوان نخستین رییس جمهور انتخابی برزیل در 21 سال گذشته این کشور انتخاب شد .

شورش های گسترده فلسطینیان :  

در چنین روزی در سال 1988 میلادی شورش های عمومی اعراب در سرزمین های اشغالی رژیم صهیونیستی آغاز شد .

ضرب العجل برای عراق :

در چنین روزی در سال 1991 میلادی سازمان ملل متحد برای عراق به منظور ترک کویت ضرب العجل تعیین کرد که این کشور آن را نپذیرفت. 

7.5 ریشتر؛ مرگ دو نفر!:

در چنین روزی در سال 1993 میلادی بر اثر یک زلزله 7.5 ریشتری در ژاپن تنها دو نفر جان باختند .

دستگیری بزرگترین رهبر مافیا :  

در چنین روزی در سال 1993 میلادی بزرگترین رهبر مافیا با نام سالواتوره توتو رینا در پالرموی ایتالیا دستگیر شد.

تولد جمال عبد الناصر : 

درچنین روزی در سال 1918میلادی ، جمال عبدالناصر رهبر مصر به دنیا آمد. عبد الناصر یکی از افسران جوانی بود که در مصر علیه نظام استبدادی سلطنتی حاکم بر این کشور به پا خاست. هنگامی که انقلاب سال 1952 مصر به پیروزی رسید جمال در پست های مدیریتی کلانی همچون وزارت کشور و معاونت نخست وزیری قرار گرفت. اندیشه های ملی گرایانه وی در حفظ منافع ملی مصر مثال زدنی است. به همین دلیل وی در سال 1956 طی یک اقدام انقلابی کانال سوئز را که یکی از راههای درآمد این کشور بود ملی اعلام کرد که این کار وی خشم کشور هایی چون انگلستان و فرانسه را برانگیخت . به منظور مقابله با اقدام جمال عبد الناصر، کشورهای انگلستان و فرانسه به خاک مصر لشکرکشی کردند و در این میان نیز رژیم صهیونیستی توانست صحرای سینا به عنوان بخشی از خاک این  کشوررا به اشغال خود در آورد. ناصر در حوزه اتحاد جهان عرب تلاش های وافری انجام داد و سعی کرد به همراه سوریه اتحاد عربی را به وجود آورد. وی از جمله افرادی بود که به هیچ نوع پیمان منطقه ای همچون سنتو و سیتو نپیوست. وی از بنیان گذاران جنبش غیر متعهدهاست. جمال در مدت حکومت خود با  شوروی و خروشچف که در آن زمان رهبری این کشور را به عهده داشت، روابط صمیمانه ای برقرار کرد. او سرانجام در سال 1970 میلادی در قاهره درگذشت.   
  
تولد  لویی بناپارت : 

در چنین روزی در سال 1778 لویی بناپارت یکی از برادران ناپلئون بناپارت در کرس به دنیا آمد. پسر وی بعدها به نام ناپلئون سوم پادشاه شد .

تولد مولیر :

درچنین روزی درسال 1622 میلادی ژان باپتیست پاکیلی مولیر نویسنده برجسته فرانسوی درپاریس درخانواده ای ثروتمند به دنیا آمد. وی تحصیلات مقدماتی را درنزد پدربه انجام رساند وبرای تحصیل حقوق به دانشگاه رفت. وی بعدها به سوی بازیگری روی آورد اما بازیگری نیز روح او را سیراب نکرد و وی را به سوی نمایشنامه نویسی کشاند. او نوشتن نمایشنامه را در سال 1658 در فرانسه آغاز کرد و در نمایشنامه های خود طبقه متمول اجتماع را به سخره گرفت. مولیر در آثارش به نقد وقایع و شخصیت های اطرافش می پرداخت. مولیر آثارش را خود به روی صحنه می برد و کارگردانی می کرد. خسیس، نجیب زاده متمول، زنان دانشمند، تارتوف، مریض خیالی، مردم گریز و حقه های اسکاپن از مشهورترین آثار اویند. 

تولد میخاییل سالتیکوف :

در چنین روزی در سال 1826 میلادی سالتیکوف نویسنده و رمان نویس تندروی روس به دنیا آمد. "خانواده بزرگان" عنوان مهمترین اثر اوست.

تولد میخاییل امینسکو :

درچنین روزی در سال 1850 میلادی امینسکو شاعر رومانیایی به دنیا آمد. "سا مانول دیونیس" عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد سونیا کورتوسکی کوالوسکی :

درچنین روزی در سال 1850 میلادی کوالوسکی ریاضیدان روس به دنیا آمد. "دانشگاه علم" عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد ملک فیصل :

درچنین روزی در سال 1902 میلادی عبدالعزیز ابن عبدالرحمن الفیصل آل سعود پادشاه سعودی دیده به جهان گشود .

تولد مارتین لوتر کینگ :

همه ساله سیاهان آمریکا چنین روزی را به عنوان روزتولد مارتین لوتر کینگ در کشور آمریکا گرامی می دارند. وی در سال 1929 میلادی به دنیا آمد . لوتر کینگ یکی از پیشروان احیای حقوق مدنی و سیاسی سیاهان آمریکاست .

 سکته چرچیل :

در چنین روزی در سال 1965 میلادی وینستون چرچیل نخست وزیر انگلیس سکته مغزی کرد. وی سی ام ژانویه همان سال  در سن 91 سالگی درگذشت. 

درگذشت اهم :

ژرژ سیمون مشهور به اهم فیزیکدان برجسته آلمانی در چنین روزی در سال 1854میلادی درگذشت. او در حوزه فیزیک الکتریسیته و نور تحقیقات بسیاری انجام داد. وی قانون اهم را را در فیریک پایه ریزی کرد. نظریه ریاضی در الکتریسیته عنوان مهمترین اثر اوست .

درگذشت رزا لوکزامبورگ :  

درچنین روزی درسال 1919 میلادی رزا لوکزامبورگ رهبر حزب کمونیست آلمان کشته شد . وی برای دردست گرفتن حکومت این کشور اقدام به عملیات مسلحانه کرده بود. او به اندیشه های انقلابی در اصلاح اجتماعی و همچنین برقراری نظام سوسیالیستی معقتد بود . 

روز سلحشوری در گواتمالا :

 همه ساله چنین روزی به عنوان روز سلحشوری ( اسکیپولاس ) در گواتمالا نامیده می شود .

روز بزرگسالان در ژاپن :

همه ساله چنین روزی به عنوان روز بزرگسالان در ژاپن گرامی داشته می شود .

روز درخت کاری در اردن :

همه ساله چنین روزی به عنوان روز درخت کاری در کشور اردن گرامی داشته می شود .

روزمعلم در ونزوئلا :

همه ساله چنین روزی را به عنوان روز معلم در ونزوئلا گرامی می دارند

 

منبع: خبرگزاری مهر

 

 
25/10/58

 مخالفت كورت والدهايم با تصويب قطعنامه تحريم اقتصادي عليه ايران و همچنين مخالفت با اعمال فشار آمريكا بر ايران.

شوروي قطعنامه عليه ايران را در شوراي امنيت وتو كرد.

(9 راي موافق – آلمان شرقي مخالف – بنگلادش و مكزيك ممتنع و شوروي وتو كرد.)

حمايت كره شمالي از ايران در مقابل تحريم اقتصادي غرب عليه ايران.

25/10/65

عمليات كربلاي 6 (در غرب كشور)

25/10/66

آغاز عملیات بیت المقدس 2 با رمزیا زهرا( س) آغاز شد . این عملیات که تا دوم بهمن همان سال به طول انجامید درمنطقه عمومی ارتفاعات قمیش وسلیمانیه آغازشده بود . در عملیات بیت المقدس 2 بیش از 2500 نفر از افراد دشمن کشته و یا زخمی شدند . همچنین در این میان 785 نفر از افراد دشمن به اسارت نیروهای خودی در آمدند . بر اثر این عملیات تعداد 15 تانک و نفربر دشمن منهدم و بیش از سی  تانک و نفربر و همچنین ادوات سنگین و سبک و مهندسی دشمن نیز به غنیمت نیروهای اسلام در آمد .

تحويل سوپراتاندارد به عراق (5 فروند).

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo