شهید آوینی
 
سيدجعفر شهيدی؛ محققی كه نامش بر تارك آسمان اسلام خواهد درخشيد

«سيدجعفر شهيدی» پژوهشگر نامی معاصر صبح یکشنبه 23 دی در حالی جان به جان‌آفرين تسليم كرد كه به پشتوانه تاليف و ترجمه كتاب‌های ارزشمند دينی، همواره نام او بر تارك آسمان پژوهش دين اسلام خواهد درخشيد.

سيدجعفر شهيدی در زمان معاصر از معدود مؤلفانی بود كه آثارش به چاپ‌های بسيار می‌رسيد و در بازار كتاب ناياب می‌شد. او قسمت اعظم عمر خود را در راه معرفی دين اسلام و مذهب گرانقدر شيعه سپری كرد و سرانجام در يكی از روزهای ماه محرم به ديدار محبوب خود نائل شد.

26 تير سال جاری، مرحوم شهيدی در شرايط بيماری و در حالی كه كسی از اعضای خانواده‌اش را به ياد نمی‌آورد، پس از به‌هوش آمدن، نخستين چيزی كه درخواست كرد، قرآن بود و با قرائت آياتی از قرآن مجيد اثبات كرد كه اين آيات الهی تنها حقيقت فراموش‌نشده‌ ذهن اوست.
گزارش عيادت خبرنگار ادب ايكنا از زنده‌ياد سيد جعفر شهيدی ـ زمانی كه در بيمارستان كسری بستری بود ـ را اين‌جا بخوانيد

هم‌اكنون هفت ماه از آن زمان می‌گذرد و امروز خبر جانگداز درگذشت اين استاد بزرگ، جامعه علمی را غرق در اندوه و ماتم كرده است.

امروز كه ديگر او در ميان ما نيست، تنها می‌توان به ياد و آثار او از زبان شاگردان‌اش بسنده كرد.

«سيدمهدی جعفری» از شاگردان مرحوم شهيدی درباره ترجمه او از نهج‌البلاغه می‌گويد: مرحوم شهيدی از معدود مترجمانی بود كه هم به ادبيات عرب و هم ادبيات فارسی تسلط داشت و ريزه‌كاری ترجمه را به بهترين شكل می‌دانست.

مرحوم شهيدی از معدود مترجمانی بود كه هم به ادبيات عرب و هم ادبيات فارسی تسلط داشت و ريزه‌كاری ترجمه را به بهترين شكل می‌دانست

او ترجمه نهج‌البلاغه شهيدی را در زمان معاصر بی‌نظير خواند و افزود: ترجمه نهج‌البلاغه جعفر شهيدی با متن، مطابقت بسياری دارد و در موفقيت اين ترجمه، همين بس كه تاكنون سی‌بار تجديد چاپ شده و به محافل علمی راه يافته است.

اين مترجم نهج‌البلاغه ادامه داد: محافل دانشگاهی هم‌اكنون وظيفه دارند كه بر روی ترجمه شهيدی بيشتر بررسی و تحقيق كنند و اين ترجمه را به عنوان يكی از واحدهای درسی دانشجويان رشته الهيات قرار دهند.

اين استاد دانشگاه شيراز با توجه به تحقيقان مرحوم شهيدی در حوزه علوم اسلامی تأكيد كرد: تحقيقاتی كه استاد شهيدی فراهم كرد در حوزه تاريخ اسلام بی‌مانند بود و برجسته‌ترين آثار درباره امام حسين(ع) از پژوهش‌های مرحوم شهيدی نشأت گرفته است.

«صابر امامی» با شنيدن خبر درگذشت استاد سيد جعفر شهيدی بسيار اندوهگين شد و وی را يكی از آخرين بازمانده‌های دنيای استادان بزرگ دانست.

او درباره زنده‌ياد شهيدی گفت: با درگذشت او يكی از آخرين معابر ما برای ارتباط با دنيای استادان بزرگ بسته شد.

«محمديوسف نيری» از شاگردان مرحوم شهيدی درباره او می‌گويد: «سيد جعفر شهيدی» از چهره‌های برجسته‌ روزگار ما بود كه تحصيلات حوزوی و دانشگاهی كاملی داشت. او در محضر عالمان برجسته شيعی همچون حضرت آيت‌الله بروجردی، تلمذ كرد و از ايشان اجازه اجتهاد داشت و هميشه از خاطرات فراوان دوران شاگردی خود، نزد اين عالم بزرگ و همشهری خود ياد می‌كرد. او در دانشگاه هم در كنار مرحوم دكتر معين و علامه دهخدا مشغول شد و لغت‌نامه دهخدا و آن سازمان عظيم فرهنگی عمدتاً به وجود او قائم بود.

استاد دارای فضايل بسيار بلندی بود؛ او عالمی به معنی واقعی ربانی، بسيار معتقد، بسيار باتقوا و با دقت نظر بود كه حتی در نقل قول يك كلمه از ديگران هم خود را موظف به بيان منبع می‌دانست. او از تمام جهات و ابعاد شخصيتی برای دانشجويانش يك استاد كامل و به معنی واقعی جامع‌الاطراف بود و اميدوارم روح مقدسش با اجداد شريفش محشور شود.

اين استاد دانشگاه شيراز افزود: دكتر شهيدی تمام دروس دوره كارشناسی ارشد و دكترای زبان و ادبيات فارسی را با مهارت و استادی تمام می‌توانست تدريس كند، اما ما معمولاً نزد او ادبيات عرفانی و مثنوی را می‌آموختيم. محضر درس او علاوه بر بار علمی، از نظر اخلاقی و رهنمودهای دينی، عبرت‌ها و آموزه‌های حاشيه‌ای كه معمولا در محضر يك استاد بزرگ می‌گذرد بسيار پربار بود. او از شخصيت‌هايی بود كه هر وقت كلاسش به پايان می‌رسيد ما به حسرت به قفا می‌نگريستيم و دوست داشتيم كه اين كلاس‌ همچنان ادامه پيدا كند و زمان در محضر ايشان كند شود.

او افزود: اين استاد دارای فضايل بسيار بلندی بود؛ او عالمی به معنی واقعی ربانی، بسيار معتقد، بسيار باتقوا و با دقت نظر بود كه حتی در نقل قول يك كلمه از ديگران هم خود را موظف به بيان منبع می‌دانست. او از تمام جهات و ابعاد شخصيتی برای دانشجويانش يك استاد كامل و به معنی واقعی جامع‌الاطراف بود و اميدوارم روح مقدسش با اجداد شريفش محشور شود.

بی‌شك جامعه فرهنگی از فقدان اين عالم و استاد ارزشمند آسيب‌های بسيار خواهد ديد. در جامعه ما شهيدی‌ها كمتر متولد شده‌اند و وقتی از ميان ما می‌روند فراق و دوری‌ آن‌ها بيش از پيش احساس می‌شود. پس از مرگ امثال شهيدی، غمی بزرگ دل بسياری از استادان جامعه علمی را فرامی‌گيرد كه آيا ممكن است كه شهيدی ديگری متولد شود

منبع:خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo