امروز دوشنبه بیست و چهارم دی ماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با پنجم محرم الحرام سال 1429 هجری قمری و برابر است با چهاردهم ژانویه سال 2008 میلادی.
حضرت آیت الله خامنه ای؛ امام جمعه تهران :

درچنین روزی در سال 1358 حضرت آیت الله خامنه ای از سوی رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی، به امامت جمعه تهران منصوب شدند. آیت الله خامنه ای در حال حاضر امام جمعه دائم تهران هستند.

جنگ هرمزدگان :

درچنین روزی درسال 224 میلادی جنگ "هرمزدگان" روی داد . این جنگ که پایان سلسله اشکانی را رقم می زد میان اردوان پنجم واردشیر بابکان درصحرای "هرمزدجان" یا "هرمزدگان" روی داد که موقعیت آن معلوم نیست ، ولی آن را درخوزستان دانسته اند. ویدن گرن شرق شناس سوئدی هم آن را درگلپایگان امروزی می داند. اردشیر یا ارتخشیر پسربابک بود .

بابک مقام ارگنبدی یا ریاست دژمنطقه دارابگرد را با کسب اجازه از حاکم پارس به اردشیر انتقال داد. پس ازگذشت اندک زمانی اردشیر به فکر فتح پارس و به دست آوردن حکومت آن منطقه وسیع افتاد و به آنجا لشکر کشی کرد .وی پس از چندین جنگ ، حاکم پارس شد. اردشیر پس از تسلط کامل بر پارس حملات خود را به نواحی اطراف آغاز نمود و چون اهداف برتری جویی را در ذهن خود می پروراند به سرعت موفق به فتح نواحی وسیعی گردید تا اینکه در جریان یکی از این فتوحات در جنگی که در ناحیه هرمزدگان واقع در خوزستان صورت گرفت با اردوان پنجم - بیست و نهمین شاه اشکانی - مواجه شد و پس از شکست دادن و کشتن وی و تعداد زیادی از نیروهایش، شهر تیسفون پایتخت اشکانیان را فتح و سلسله قدرتمند ساسانی را بنیان گذارد. ‌پس از اعلان انقراض پارتیان و قدرت یابی اردشیر شورش در برخی نواحی گرگان و ارمنستان آغاز گردید که اردشیر با آرام کردن تمام این مناطق و فتح آنها که سالها به طول انجامید، استحکام دولت تازه تاسیس خود را تضمین نمود. وی پس از گذشت مدت چهل سال از آغاز اعلام طغیان علیه فرمانروای پارس به کناره گیری از امور سیاسی و کسب آرامش تمایل پیدا کرد و بدین صورت از سلطنت کناره گرفت و پسرش شاپور را که شاهزاده ای لایق و با تدبیر بود به جای خویش بر تخت سلطنت نشاند و تاج شاهی را با دست خویش بر سر پسرش نهاد و خود روزهای آخر را به آرامش گذرانید.

پسر اردشیر، شاپور در جنگ با اردوان شجاعت زیادی از خود نشان داد و "داد بنداذ " کاتب یا وزیر اردوان را به دست خود کشت. پس از شکست قطعی اردوان، ارمنستان و بین النهرین و ماد بزرگ با آذربایجان را تصرف کرد.

درگذشت محمد قاضی :

در چنین روزی درسال1376 هجری شمسی، محمد قاضی یکی از مترجمان بزرگ ایران دار فانی را وداع گفت. قاضی در مهاباد به دنیا آمد و پس از طی تحصیلات مقدماتی برای تحصیل رشته حقوق وارد دانشگاه تهران شد. او بعدها به زبان فرانسه تسلط یافت و پس از چندی به یکی از مهمترین مترجمان ادبی ایران تبدیل شد. وی در طول فعالیت ترجمه ادبی بسیاری از کتب ادبیات فرانسه را از زبان اصلی (فرانسه) به زبان مقصد ترجمه کرد و در این راه عاملی در جهت شناخت هرچه بیشتر ادیبان و دوستداران ادبیات فرانسه شد. او همچنین مترجمی بود که تنها به ترجمه از زبان مبدا به مقصد اکتفا نکرد بلکه کتبی از ادبیات ایران را نیز به زبانهای کردی و فرانسه ترجمه کرده است. گفته می شود وی بیش از نود کتاب را به زبانهای فارسی، فرانسه و کردی ترجمه کرده است . ترجمه شازده کوچولو اثر معروف آنتوان دو سنت اگزوپری ترجمه بسیار زیبایی است که خوانندگان ایرانی را با این اثر ماندگار آشنا کرده است. "کلود ولگرد" اثر ویکتورهوگو عنوان نخستین اثری است که وی به ترجمه آن همت گمادره است .

خلیج العربی! :

در چنین روزی در سال 1354 میلادی یکی از خبرگزاری های کشورهای عربی به نام "خلیج العربی" نامگذاری شد که این امر با مخالفت شدید مقاات ایرانی مواجه شد . امروزه نیز کشورهای حوزه خلیج فارس بی علاقه نیستند که خلیج فارس را خلیج العربی بنامند. ایران همواره بر نام خلیج فارس به عنوان نام همیشگی خلیج فارس تاکید کرده است. عنوان خلیج فارس از زمان های دور مشهور و بر نقشه های کهن جغرافیایی ثبت شده است . نام خلیج فارس از سوی سازمان های بین المللی نیز به رسمیت شناخته شده است و پشتوانه بسیار قدیمی ، تاریخی وحقوقی و مستند دارد. غیر این نام استعماری، جعلی و متاخر است و با هدف های خاص جعل شده است. چندی پیش در یک اقدام مذبوحانه نشریه نشنال جئوگرافی برای بار دیگر نام خلیج عربی را به جای خلیج فارس به کاربرد که مورد اعتراض گسترده قرار گرفت . موسسه نشنال جئوگرافی به اعتراض گسترده ایران واکنش نشان داد و از این پس واژه مجعول خلیج عربی برای خلیج فارس به کار گرفته نخواهد شد.

جنگ ریوولی :

در چنین روزی در سال 1797 میلادی ، یکی از بزرگترین جنگهای تاریخ میان دو کشور ایتالیا و اطریش آغاز شد .
در این جنگ بیش از شانزده هزار فرانسوی به رهبری ناپلئون بناپارت و بیش از چهل هزار اتریشی به فرماندهی آلوینزی در محلی به نام "ریوولی" با یکدیگر وارد جنگ شدند. ناپلئون سردار فرانسه سپاه اطریش را در خاک ایتالیا شکست داد و معاهده کامپو فورمیو را با این کشور به امضا رساند. بر اثر این جنگ بیش از پنج هزار اطریشی کشته و حدود ده هزار تن از آنان نیز به اسارت نیروهای ناپلئون در آمدند .

کنفرانس کازابلانکا :

در چنین روزی در سال 1942 میلادی و در اثنای جنگ جهانی دوم ، کنفرانس " کازابلانکا " در مراکش آغاز شد .
فرانکلین روزولت رییس جمهور وقت آمریکا و وینستون چرچیل نخست وزیر وقت انگلستان در این کنفرانس دوازده روزه به بحث درباره طرق پیشروی جبهه متفقین علیه آلمان و راههای مهار ماشین جنگی هیتلر در جبهه های غرب و شرق پرداختند .

اختراع کلارینت :

در چنین روزی در سال 1690 میلادی کلارینت اختراع شد. کلارینت یکی از سازهای بادی است که با دمیدن نوازنده در آن صدای آن طنین می افکند.

پایان جنگ های استقلال طلبانه :

در چنین روزی در سال 1783 میلادی کنگره آمریکا قرارداد صلح با انگلستان را برای خاتمه جنگ های استقلال طلبانه تایید کرد و سرانجام سال بعد در همین روز جنگ های استقلال طبانه به پایان رسید . کنگره این کشور هم معاهده پاریس را به رسمیت شناخت . تا سال 1776 میلادی ایالات متحده یکی از مستعمرات انگلستان به شمار می رفت اما پس از انقلاب مردم، آمریکا سرانجام به صورت کشوری مستقل در آمد. در این هنگام ایالات متحده شامل سیزده ایالت بود که همگی در ساحل اقیانوس اطلس قرار داشتند. پس از کسب استقلال ، دولت ایالات متحده برای گسترش قلمرو خود، به سوی غرب و اقیانوس آرام پیشروی کرد.

زلزله در جامائیکا :

در چنین روزی در سال 1907 میلادی بر اثر زلزله ای در کینگستون جامائیکا هزار نفر جان خود را از دست دادند .

ظهور مارشال تیتو:

در چنین روزی در سال 1953 میلادی یوزیپ بروز تیتو به عنوان رییس جمهور یوگسلاوی از سوی پارلمان این کشور انتخاب شد. وی رهبری جنبش پارتیزانی را علیه اشغالگران نازی در جنگ جهانی دوم به عهده داشت. او پس از جنگ، کنترل حزب کمونیست و حکومت کشورش را در دست گرفت. تیتو با تحکیم پایه های قدرتش در یوگسلاوی، ابن کشور را ازمدار تصمیمات اتحاد جماهیر شوروی خارج کرد و سیاست مستقلی را در پیش گمرفت . او به همراه نهرو ، سوکارنو و عبدالناصر از رهبران نخستین وبنیانگذاران جنبش کشورهای غیرمتعهد به شمار می روند .

توقف چتر دفاعی ضد موشکی :

در چنین روزی در سال 1994 میلادی رییس جمهور وقت آمریکا بیل کلیتون و بوریس یلتسین ریییس جمهور وقت روسیه در کاخ کرملین پیمانی را مبنی بر توقف توسعه چتر دفاعی ضد موشکی منعقد ساختند . این دو کشور همچنین بر خلع سلاح زاردخانه اوکراین از تسلیحات هسته ای تاکید کردند . نخستین بار ابتکار دفاع استراتژیک را ریگان رییس جمهور وقت آمریکا ارایه کرد. این طرح بعدها از سوی بیل کلینتون مورد توجه واقع شد. اما روس ها به شدت علیه این طرح موضع منفی اتخاذ کردند.

نخستین خرید بزرگ سلاح :

در چنین روزی در سال 1799 میلادی دولت ایالات متحده در نخستین خرید سلاح خود از کارخانه « الی ویتنی » ده هزار ماسکت ( نوعی تفنگ ) خریداری کرد.

سامپایو؛ رییس جمهور پرتغال :

در چنین روزی در سال 1996 میلادی خورخه سامپایو به عنوان رییس جمهور پرتغال انتخاب شد .

رسیدگی به جنایات جنگی :

در چنین روزی در سال 2000 میلادی ، دادگاه عالی رسیدگی به جنایات جنگی سازمان ملل متحد برای پنج بوسنایی کروات به جرم قتل عام بیش از یکصد مسلمان در روستایی در بوسنی و هرزگوین حبس های طولانی مدت بیش از 25 سال صادر کرد .

معاهده مادرید :

در چنین روزی در سال 1526 میلادی چارلز چهارم و فرانسیس اول معاهده مادرید را امضا کردند. فرانسیس اول بر اساس این معاهده مجبور شد که بورگوندی، ایتالیا و فلاندرز را به انگلستان واگذار کند.

کشتار در مالاکا :

در چنین روزی در سال 1641 میلادی هلندی ها مقامومت مردم شهر مالاکا را شکستند که بر اثر آن هفت هزار نفر جان خود را از دست دادند . هلندی ها بندر مالاکا را که در راه دریایی چین و ژاپن قرار گرفته بود و از این نظر منطقه ای سوق الجیشی به شمار می آمد، از ید پرتغالیها خارج کردند و خود به چپاول آن منطقه مشغول شدند .

نخستین سزارین :

در چنین روزی در سال 1794 میلادی دکتر جسی بنت اهل آمریکا برای نخستین بار عمل سزارین را انجام داد. وی عمل سزارین با موفقیت روی همسرش به هنگام زایمان انجام داد . سزارین نسبت به ژولیوس سزار می برد زیرا گفته اند که با شکافتن شکم مادرش وی را به دنیا آورده اند. اما در فرهنگ اساطیری ایران آمده است که رودابه نتوانست رستم ، پهلوان ملی ایران، را نیز به سبب جثه فرزند به طور طبیعی به دنیاآورد لذا به راهنمایی سیمرغ پهلوی مادر را شکافتند و رستم به این صورت متولد شد . اهل فرهنگ و ادب ایران معتقدند که بهتر است اصطلاح "رستمینه" به جای "سزارین" نشیند و تداول عام یابد .

فرار پادشاه ناپل :

در چنین روزی در سال 1799 میلادی پادشاه ناپل پیش از پیشروی ارتش فرانسه به این کشور پا به فرار گذاشت .

گریز ناپلئون سوم :

در چنین روزی در سال 1858 میلادی، ناپلئون سوم پادشاه فرانسه برای نجات زندگی خویش به کمک یکی از میهن پرستان ( فلیس ارزینی ) که خود نیز بعدها اعدام شد، از کشورش گریخت. امپراطوری ناپلئون سوم از سال 1852 تا 1870 میلادی به درازا کشید. او آخرین پادشاه فرانسه است. وی از آلمانها شکست خورد و اسیر شد . با خلع او دوران جمهوری سوم فرا رسید .

ژاپن در برونئی :
در چنین روزی در سال 1942 میلادی ور در میانه جنگ جهانی دوم ، نیروهای ژاپنی در مرکز نفتی بالکیپاپن در برونئی ( واقع در جنوب شرقی آسیا ) حضور یافتند .

حمله شوروی :

در چنین روزی در سال 1944 میلادی و در میانه جنگ جهانی دوم، ارتش اتحاد جماهیر شوروی حمله خود را به منطقه اورانین بوم و وولچو در جبهه غربی آغاز کرد.

قطع روابط چین و آمریکا :

در چنین روزی در سال 1950 میلادی آمریکا تمامی اعضای سفارتخانه خود را از چین فرا خواند .

زلزله در سیسل :

در چنین روزی در سال 1967 میلادی بر اثر زلزله ای در سیسیل ایتالیا 231 نفر جان باختند .

گواتمالا در مسیر دگرگونی :

درچنین روزی درسال 1986 میلادی وینیچیو چرزو دومین رییس جمهورگواتمالا (از طریق انتخابات آزاد) شد . ازسال 1954 بر اثر کودتایی با حمایت سیا انتخابات آزاد و مردمی در گواتمالا برگزار نشده بود. درچنین روزی قانون اساسی این کشورنیزبه اجرا درآمد. درهمین روزخورخه سرانوالیاس به عنوان رییس جمهور این کشور سوگند خورد. گواتمالا کشوری است در منطقه استوایی آمریکای مرکزی در جنوب مکزیک بین دریای کاراییب و اقیانوس کبیر. نژاد مردم این کشور سفید و دورگه و سرخ پوست است و اکثر آنان نیز به زبان اسپانیولی تکلم می کنند. حکومت این کشور در حال حاضر جمهوری است . گواتمالا در سال 1839 میلادی از اسپانیا مستقل شد و در 21 نوامبر سال 1945 میلادی به عضویت سازمان ملل متحد در آمد .

آیات شیطانی در آتش :

در چنین روزی در سال 1989 میلادی هزار نفر از مسلمانان کتاب "آیات شیطانی" سلمان رشدی را در برادفورد انگلستان به آتش کشیدند. سلمان رشدی نویسنده مرتدی که کتاب سراسر توهین و افترایش با نام آیات شیطانی در شمارگان بسیار منتشر شد ، خشم مسلمانان را در نقاط مختلف جهان برانگیخت. امام خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی طی حکمی وی را مرتد و مستحق مجازات مرتد (مرگ) دانست . سلمان رشدی این رمان را به پشتوانه کشورهای غربی به ویژه انگلستان علیه اسلام نوشت و چند سال تحت حفاظت دائمی نیروهای امنیتی انگلیس در اختفا زندگی کرد و هنوز هم زندگی راحتی ندارد.

کناره گیری امان الله :

در چنین روزی در سال 1929 میلادی امان الله پادشاه افغانستان از قدرت کناره گیری کرد. وی پیشتر به یک دژ نظامی پناهنده شده بود و تنها به سود برادرش از قدرت کناره گرفت .

ناامیدی در رفع بحران :

در چنین روزی در سال 1990 میلادی خاویر پرز دکوئیار دبیرکل وقت سازمان ملل اعلام کرد که تمامی امید خود را برای مصالحه درباره بحران خلیج فارس - حمله رژیم بعثی به کویت - از دست داده است .

نخستین روز سال مسیحی بر اساس تقویم ژولیان :

براساس تقویم ژولیان امروزنخستین روز سال نو مسیحی است . براساس تاریخ نگاری های حاضر در اروپا ، پیشترشش تقویم در حوزه تقویم مسیحی مورد لحاظ قرار می گرفت که تقویم چرخه خورشیدی که مبدا آن سال 5777 قبل ازمیلاد است ، قدیم ترین آنها به شمار می رود. همچنین تقویم دوره ژولیان با مبدا 4714 قبل از میلاد از آن جمله است . تقویم دیگر تقویم ژولیان است که مبدا آن سال 45 قبل ازمیلاد است. دیگری تقویم سزار اسپانیا است با مبدا سال 38 پیش از میلاد. مبدأ تاریخ اکسیون هم سال اول قبل از میلاد است و البته مبدأ تقویم پیسا نیز سال یک قبل از میلاد است. در حال حاضر در غالب کشورهای جهان تقویم گریگوری حاکم است و بیشتر کشورها به منظور تطبیق خود با مبنای اقتصادی دیگر کشور این تقویم را مبنای کار خود قرار داده اند .

درگذشت اتو لیب من :

درچنین روزی درسال 1912 میلادی اتو لیب من فیلسوف آلمانی به دنیا آمد. کانت و جاسوسی عنوان مهمترین اثر اوست. وی درسن 91 سالگی در گذشت .

تولد دکتر آلبرت شوایتزر :

دکتر آلبرت شوایتز پزشک ، انسان شناس وادیب فرانسوی در چنین روزی در سال 1857 میلادی به دنیا آمد. وی درسال 1952 میلادی جایزه نوبل را از آن خود کرد. وی پس از اخذ دکتری طب برای کمک به آفریقایی های مستمند به آفریقا رفت و تا آخر عمر خود را وقف مداوای آنان کرد. او در چهارم سپتامبر 1965 میلادی درگذشت.

تولد خوان دو پاسو :

دو پاسو نویسنده مشهور اسپانیایی در چنین روزی در سال 1896 میلادی به دنیا آمد. "پول زیاد" و "چهل و دومین خط موازی" عناوین مهمترین آثار اویند .

منبع: خبرگزاری مهر

 

24/10/58

دستور اخراج كليه خبرنگاران آمريكايي از ايران توسط شوراي انقلاب.

24/10/66

عمليات بيت‌المقدس – 2 .

Logo
https://old.aviny.com/News/86/10/24/01.aspx?&mode=print