شهید آوینی

 

امروز شنبه بیستم  و دوم دی ماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با سوم محرم الحرام سال 1429 هجری قمری و برابر است با دوازدهم ژانویه سال 2008 میلادی.

آغاز به کار شورای انقلاب :
در چنین روزی در سال 1357 ه ش شورای انقلاب به فرمان امام خمینی ره تشکیل شد . این شورا که بنیاد آن در آذر ماه 1357 شکل گرفته بود به عنوان اساسی  ترین رکن قدرت سیاسی و اجرایی انقلاب اسلا می در چنین روزی  آغاز به کار کرد.  
امام خمینی ره در پیامی در 22 دی 1357تشکیل شورای انقلاب را این گونه اعلام کردند : به موجب حق شرعی و بر اساس رای اعتماد اکثریت قاطع مردم ایران که نسبت به این جانب ابراز شده است ،  در جهت تحقق اهداف اسلامی ملت ، شورایی  به نام شورای انقلاب مرکب از افراد با صلاحیت و مسلمان  و متعهد مورد وثوق موقتا تعیین شده و شروع به کار خواهند کرد. اعضای این شورا در اولین فرصت مناسب معرفی خواهند شد . این شورا موظف به انجام امور معین و مشخصی شده است ، از آن جمله   ماموریت دارد تا شرایط تاسیس دولت انتقالی را مورد بررسی قرار داده و مقدمات اولیه آن را فراهم سازد . (صحیفه نور ، ج 4 ، صص 207و208)
حضرت امام ره ، آیت الله مرتضی مطهری ، آیت الله  دکتر سید محمد بهشتی ، آیت الله سید عبدالکریم  موسوی اردبیلی ، دکترمحمد جواد باهنر و حجت الاسلام والمسلمین اکبر هاشمی رفسنجانی را به عنوان هسته اولیه شورای انقلاب تعیین کردند و اجازه دادند که افراد دیگر بااتفاق نظر این پنج نفر اضافه شوند و در جلسات ابتدایی تصمیم بر این شد که حتی الامکان ترکیب شورا از اعضای روحانی و غیر روحانی به نسبت مساوی و نزدیک به هم باشد . اعضای دیگر این شوراعبارت بودند از : حجت الاسلام والمسلمین سید علی خامنه ای ، آیت الله سید محمود طالقانی ، آیت الله  مهدوی کنی ، احمد صدر حاج سید جوادی ، مهندس مهدی بازرگان ، دکتر یدالله سحابی ، مهندس مصطفی کتیرایی ، سرلشکر ولی الله قرنی و سرتیپ علی اصغر مسعودی . (نقل به مضمون از صورت مذاکرات شورای انقلاب ، مقدمه به قلم آیت الله هاشمی رفسنجانی)
 در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی ، شورا ، مهندس مهدی بازرگان را به عنوان نخست وزیر دولت موقت پیشنهاد و امام خمینی ره نیز وی را به عنوان  رییس دولت موقت منصوب کردند . با شروع کار مجلس شورای اسلامی ، شورای نگهبان و دیگر نهادهای اساسی  ، مسوولیت و ضرورت وجودی شورای  انقلاب هم به پایان رسید .
آخرین اعضای شورای انقلاب عبارت بودند از :
آیت الله خامنه ای ، آیت الله بهشتی ، آیت الله موسوی اردبیلی ، دکتر محمد جواد باهنر ، آیت الله هاشمی رفسنجانی ، دکتر حسن حبیبی ، دکتر عباس شیبانی ، مهندس مهدی بازرگان ، مهندس عزت الله سحابی ، صادق قطب زاده ، مهندس علی اکبر معین فر و ابوالحسن بنی صدر . 

ترک ایران : 
در چنین روزی در سال  1296 ه ش  آخرین سربازان روس خاک ایران را ترک کردند  . با وقوع انقلاب بلشویکی سال1917 روسیه ، روس ها  سرگرم مشکلات عمومی  و سرکوب مقاومت های داخلی  شدند و مجبور شدند که شمال ایران را تخلیه کنند.  همچنین در این دوران تمرد و نافرمانى در صفوف ارتش روسیه گسترش یافته بود . انگلیسى‏ها با اغتنام فرصت، به‏وسیله نیروى پلیس جنوب تمام کانونهاى آزادیخواهى ملى و جنبشهاى ضد متفقین ملت ایران را در شهرهایى چون کرمان، سواحل خلیج فارس، شیراز، اصفهان، کرمانشاه و . . . به‏سختى سرکوب نموده، سراسر ایران را تحت اشغال نظامى درآوردند.
هنگامى که ارتش روسیه پیشروى به سوى تهران را آغاز کرد، به دستور مستوفى‏الممالک نمایندگان مجلس از تهران خارج گردیدند. اندکى بعد بخشى از جامعه سیاسى و نمایندگان مجلس و برخى از اعضاى ارشد هیات دولت‏به همراه سفیران عثمانى آلمان و اتریش در روز 23 آبان 1294 پایتخت را ترک گفتند. اما با فروکش کردن خطر اشغال پایتخت، دولت مستوفى‏الممالک به ناگزیر با متفقین جهت انعقاد یک رشته معاهدات سیاسى به گفتگو نشست.

خروج لننیگراد  از دست آلمان  نازی : 
در چنین روزی در سال 1943میلادی  بندر لنینگراد ،  ازمحاصره قوای آلمانی  خارج شد.  لنینگراد درسال 1941میلادی به محاصره آلمان در آمد اما هرگز به دست آلمانی ها نیافتاد . مردم شوروی سابق همه ساله چنین روزی را جشن می گرفتند هم اکنون مجمع پارک موزه پابدا یادآور این پیروزی بزرگ برای مردم روسیه است . موزه یادشده در نهم مه سال 1995 به مناسبت پنجاهمین سالگرد پیروزی بر آلمان نازی افتتاح شد. این موزه در منطقه  پاکلونیه گارا ، جایی که  در دوران جنگ جهانی دوم لشکرهای ارتش سرخ و بسیج مردمی از این نقطه به سوی غرب حرکت می‌کردند ، ساخته شده است .

آغاز جنگ دانیتو :
در چنین روزی در سال  1809 میلادی نبرد  دانیتو میان  اسپانیا و فرانسه درگرفت  . این نبرد از هفتم مه سال 1807 آغاز شده بود . مردم اسپانیا در این جنگ نسبت به  اقدامات تجاوز کارانه ناپلئون در اسپانیا ناخشنود بودند و با قدرت تمام در این راه به مبارزه می پرداختند  . در این جنگ اسپانیایی ها فاتح نهایی بودند .

پذیرش تقویم گریگوری :
 در چنین روزی در سال 1493 میلادی هلند استفاده از تقویم گریگوری را آغاز کرد .

نخستین دانشگاه روسیه :
در چنین روزی در سال 1755 میلادی تزارینا الیزابت نخستین دانشگاه روسی را بنا نهاد .

نخستین موزه آمریکا :
در چنین روزی در سال 1773 میلادی نخستین موزه عمومی در آمریکا با نام  چارلستون اس سی بنا نها ده شد .

اخراج خانواده بناپارت :
در چنین روزی در سال 1816 میلادی  دولت فرانسه از خانواده بناپارت خواست بر ای همیشه از کشور فرانسه خارج شوند .

شورش عمومی در اسپانیا :
در چنین روزی در سال 1933 میلادی بر اثر شوروش عمومی در اسپانیا 25 نفر جان خود را ازدست دادند .

کنفرانس دو جانبه در باره جنگ :
در چنین روزی در سال 1944 میلادی ، چرچیل و مارشال دو گل کنفرانس دو روزه مراکش را در باره جنگ جهانی دوم آغاز کردند .

آمریکا در ویتنام می ماند :
در چنین روزی در سال 1966 میلادی لیندن جانسون، رئیس جمهور وقت آمریکا تاکید کرد  نیروهای این کشور تا پایان کار کمونیستها در ویتنام باقی خواهند ماند .

حمله به زولوها :
در چنین روزی در سال 1879 میلادی نظامیان  انگلیسی در آفریقای جنوبی حمله به سرزمین زولوها را آغاز کردند.

عقب نشینی آلمان :
در چنین روزی در سال 1945 میلادی و در میانه جنگ جهانی دوم ،  نیروهای آلمانی در بلژیک در نبرد بالژ عقب نشینی کردند .

اعدام برای برخی جرایم :
در چنین روزی در سال 1950 اتحاد جماهیر شوروی برای مرتکبین جرایم جاسوسی،  خیانت و خرابکاری مجازات اعدام در نظر گرفت .

سیل مهیب در اطریش :
در چنین روزی در سال 1954 میلادی بر اثر سیلی مهیب در اطریش دویست نفر کشته شدند . همچنین نه ساعت بعد بر اثر دومین سیل 112 نفر کشته شدند .

روز انقلاب در تانزانیا :
در چنین روزی در سال 1964 میلادی انقلاب تانزانیا شکل گرفت و طی آن سلطان زنگبار سقوط کرد . این ماجرا یک ماه پس از اعلام استقلال این کشور روی داد . تانزانیا از کشورهای مشترک المنافع انگلستان است که از اتحاد دو سرزمین تانگانیکا و زنگبار در سال 1946  به وجود آمد. در قسمت زنگبار این کشور از اوائل دوره های اسلامی سلسله های رقیب عرب و فارس بر این جزیره حکومت می کردند و قسمت تانگانیکا نیز تحت تسلط ایشان بود. در قرن شانزدهم  پرتغالی ها به این دو سرزمین پا نهاده و آن را تصرف کردند. در قرن هفده نیز  سلطان مسقط با شکست پرتغالی ها بر این دو سرزمین مسلط شد. در سال 1856  زنگبار از عمان جدا شد و در اواخر قرن نوزدهم تا سال استقلال در تصرف انگلیسی ها بود. قسمت تانگانیکا نیز در سال 1885  به تصرف آلمان درآمده و پس از آن تحت قیومیت انگلستان (پس از جنگ جهانی اول) قرار گرفت.

حضور فلسطین در سازمان ملل : 
 در چنین روزی در سال 1976 میلادی شورای امنیت سازمان ملل متحد ،  با  یازده رای موافق  در برابر یک رای مخالف،  بر حضور سازمان آزادی بخش فلسطین در سازمان ملل متحد  تاکید کرد . 

تشکیل جمهوری عربی متحده :
در چنین روزی در سال 1974 میلادی لیبی و تونس اعلام کردند این دو کشور به عنوان  جمهوری عربی متحده  به یکدیگر می پیوندند.

ممنوعیت کمونیسم در رومانی :
در چنین روزی در سال 1990 میلادی فعالیت  حزب کمونیست رومانی  در این کشور ممنوع  اعلام شد.

زلزله در ژاپن :
در چنین روزی در سال 1995 میلادی بر اثر زلزله ای مهیب در ژاپن پنج هزار و نود و دو نفر در شهر  کوبه  جان خود را از دست دادند .

کوانگ شو امپراطور چین : 
در چنین  روزی در سال 1875 میلای کوانگ شو امپراطور چین شد .

نخستین پیام بی سیم :
در چنین روزی در سال 1896 میلادی برای نخستین بار در طول تاریخ یک پیام با بی سیم در فاصله دور از برج ایفل در پاریس فرستاده شد .

حمله به فنلاند :
 در چنین روزی در سل 1940 میلادی ، بمب افکن های شوروی سابق به شهرهای فنلاند حمله کردند .

حمله گسترده علیه آلمان نازی :
در چنین روزی در سال 1945 و در میانه جنگ جهانی دوم نیروهای اتحاد جماهیر شوروی سابق حمله گسترده خود را علیه نیروهای آلمانی در شرق اروپا آغاز کردند . در این حمله  ارتش سرخ روسیه شوروی به فرماندهی  مارشال روکوسووسکی در مدت چهار روزشکست سختی به آلمانی ها وارد کرد . در این نبرد پانصد هزار سرباز آلمانی اسیر شدند  .

پایان جنگ داخلی نیجریه :
در چنین روزی در سال 1970 جنگ داخلی نیجریه پایان یافت .  با فرار سرهنگ اوجوک وو و شکست نیروهای جدایی  طلب در این کشور ، جنگ های داخلی در این کشور  که مرگ بیش از یک میلیون انسان را رقم زده بود ، خاتمه  یافت .

عرفات ؛ انتخاب دوباره : 
در چنین روزی در سال 1973 میلادی یاسر عرفات  برای بار دوم به عنو ان رهبر جنبش آزادی بخش فلسطین انتخاب شد .

شبیه سازی ؛ ممنوع !:
در چنین روزی در سال 1998 میلادی نوزده کشور اروپایی شبیه سازی انسان را ممنوع کردند .


تولد جک لندن : 
درچنین روزی در  سال1876میلادی ،  جک لندن نویسنده مشهور آمریکایی متولد  شد.  وی دوران نوجوانی و کودکی خود را به ولگردی مشغول بود و به همین دلیل نیز چندین بار به زندان افتاد . او در سن نوزده سالگی بر اثر آشنایی با کتاب به تحصیل علاقمند شد و پس از طی تحصیلات مقدماتی به دانشگاه رفت . پس از آن بود که نویسندگی دغدغه اصلی زندگی او شد . او نویسنده ای پر کار بود و در همین دوره کاری اش توانست 46 چلد کتاب داستان و مقاله را منتشر سازد  . شیوه نگارش او شیرن ، روان و دلپسند است. وی در آثارش تا حدودی به نئورئالیسم نزدیک می شود . آوای وحش ، گرگ دریا  ، سپید دندان ، آشتی ناپذیر ، دود ، تب طلا ، دختر برفها ،  سگ سیرک ، اعتراف  و مارتین ایدن از جمله معروف ترین آثار این نویسنده آمریکایی است  .
  
تولد هانتری بورد و :
در چنین روزی در سال   1870 هانری بورد و نویسنده  فرانسوی دیده به جهان گشود . او نویسنده ای واقع گرا بود و این امر در داستانهایش به ویژه  "سایه های  گمشده  "و "ترس از حیات " دیده می شود . وی مدتی نیز  عضوآکادمی فرانسه  بود . بوردو در بیست و هشتم اکتبر 1961 در گذشت .

تولد پل اچ مولر :
 در چنین روزی در سال 1899 میلادی پل اچ مولر شیمیدان سوئدی  به دنیا آمد . وی ددت را کشف کرده است . او در سال 1948 جایزه نوبل پزشکی  را از آن خود کرد . ددت ماده ای است که امروزه نیز  از آن برای از بین بردن  حشرات مضر به حال گیاهان استفاده می شود . این ماده برای انسان ضرری در پی ندارد .

تولد لیلیانا گاوانی :
گاوانی کارگردان ایتالیایی در چنین روزی در سال 1937 میلادی به دنیا آمد ." پرونده برلین"  عنوان   مهمترین اثر اوست .


تولد ادومند بورک :
در چنین روزی در سال 1729 میلادی  ادموند بورک اندیشمند ایرلندی تبار انگلیسی به دنیا آمد ."بازتاب هاى انقلاب فرانسه "و   "فلسفه تحقیق " عناوین مشهور ترین آثار  اوست . او را به عنوان پدر و بنیانگذار محافظه کاری در انگلستان می شناسند .

تولد امیلی دیکنسون :
در چنین روزی در سال   1786 "امیلی دیکنسون" یکی از بزرگترین شاعران  آمریکایی دیده به جهان گشود . اشعار وی که امروزه در میان ادب دوستان طرفداران زیادی دارد از مایه های عرفانی برخورداراست .  " سخن سبز " و"مجموعه اشعار " وی مهمترین آثار اویند . وی دوازدهم  فوریه  سال 1830 میلادی در گذشت .

 درگذشت  فرما :
در چنین روزی در سال 1665 میلادی پیر دو فرما، حقوقدان و ریاضیدان فرانسوی درگذشت . "اصل اف " عنوان مهمترین اثر اوست . وی در 63 سالگی دار فانی را وداع گفت  . 

منبع: خبرگزاری مهر

 

22/10/59

خروج نيروهاي خودي از هويزة محاصره شده : نوميدي پاسداران مستقر در هويزه از رسيدن نيروهاي كمكي و تغيير اوضاع و اقدام به ترك شهر پس از تله گذاري براي دشمن در ساعت 23 روز 22 دي .

 گزارش دو تن از نيروهاي مقاومت هويزه از آخرين ساعات اقامت در اين شهر .

پيشروي گام به گام و محتاطانه عراق در هراس از مقاومت مردمي در هويزه .

 آتش شديد توپخانه و كاتيوشا روي شهر براي ترغيب بقاياي نيروهاي مقاومت به خروج از شهر در روز 22 دي ، استقرار يك گردان تانك و يك گردان پياده دشمن در 1500 متري شرق هويزه و نيز قطع كامل جاده هويزه ـ سوسنگرد در 23 دي .

گزارش واحد تحقيقات سپاه دشت آزادگان در ساعت 30/12 روز 25 دي : نيروهاي زرهي دشمن ، هويزه را كاملاً تحت پوشش خود قرار دادهاند .

 دشمن از بستان تا خونينشهر نيز جدي است . امّا امروز نيز دشمن وارد هويزه نشد .

27 دي ماه 59 : آخرين گامهاي ارتش اشغالگر : ورود دشمن به هويزه و غارت منازل پس از 5 شبانه روز محاصرة شهر خالي .

22/10/62

هشدار نخست وزير به دولت انگلستان براي تحويل سلاح‌هاي شيميايي به عراق.

22/10/66

خروج سه فروند از ناوهاي جنگي ايتاليا از خليج فارس.

آغاز عملیات ظفر 5 : درچنین روزی در  سال1366هجری شمسی ، عملیات ظفر 5 به همت رزمندگان نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  ازقرارگاه رمضان با رمز یا زهرا آغازشد. حوزه عملکرد این عملیات استانهای کرکوک، دهوک و دیاله  عراق بود .

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo