شهید آوینی

 

امروز پنجشنبه بیستم دی ماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با یکم محرم الحرام سال 1429 هجری قمری و برابر است با دهم ژانویه سال 2008 میلادی.

در گذشت آیت سید ابوالحسن اصفهانی : 
آیت الله  العظمى سید ابوالحسن اصفهانى  در سال 1277  هجرى قمری در  قرا لنجان اصفهان به دنیا آمد . آن عالم ربانی پس از  طی تحصیلات مقدماتی در حوزه علمیه اصفهان عـازم حوزه علمیه نجف شد  ودر مکتب علمی بزرگانی چون  آخوند خراسانى
کسب فیض نمود . آن عالم ربانی پس از درگذشت  علما و مراجع بزرگی چون  آیت الله میرزا محمد تقى شیرازى ،  آیت  اللّه نائینى ،  آیت اللّه اصفهانى و  آیت  اللّه حاج شیخ عـبـدالکریم حائرى  ، مرجع شیعیان جهان شد . آیت الله اصفهانی در  طول عمر پر برکت خویش  شاگردان بسیاری را تربیت کرد که از میان آنها می توان به  آیت  اللّه العظمى حکیم  ،   آیت  اللّه العظمى میلانى ، آیت  اللّه العظمى شیخ عبدالنبى اراکى ،  آیة اللّه العظمى میرزا هاشم آملى و   آیة اللّه شیخ محمد تقى بروجردى  اشاره کرد . آن  فقیه فرزانه همچنین آثار گرانبهایی از خود به جای نهاده است . ایشان در طول زندگی گهر بار خویش علاوه بر امور دینی در حوزه امور سیاست  هم شخصیت فعالی بودند .

در دوره اشغال عراق به دست انگـلـیسی ها ، انگلیس ها قصد داشتند در این کشور یک انتخابات فرمایشی برگزار کنند که این انتخابات از سوی علمای مستقر در عراق و از جمله آیت الله العظمی اصفهانی تحریم شد . ایشان همچنین در فتاوی مختلفه حضور بیگانگان را در کشور عراق محکوم و مطرود می دانستند .   متن فتواى آیة اللّه اصفهانى  در این خصوص جالب توجه است :
"بسم اللّه الرحمن الرحیم سلام بر همه ،   بالخصوص برادران عراقى وظیفه دینى بر همه مسلمانان لازم مى گرداند که در حفظ حوزه اسلام و بلاد اسلامى تا آنجاکه قدرت دارند بکوشند و بر همه ما واجب و لازم است که سرزمین عراق را که مشاهد ائمه هدى علیهم السلام و مراکز دینى ما در آنجا است ،  از تسلط کفار حفظ  نموده و از نوامیس دینى آن دفاع کنیم من شما را بر این موضوع دعوت کرده وترغیب مى نمایم خداوند ما و شما را براى خدمت به اسلام و مسلمین موفق فرماید.(ابوالحسن الموسوى الاصفهانى ) .

آن عالم ربانی سرانجام پس از عمری تلاش در جهت نشر معارف حقه اسلام در  نهم ذى الحجه 1365 ه ق به دیار حق شتافت . پیکر پاکش در  صحن مطهر حضرت علی ع مدفون است .

در گذشت شیخ طبرسی :
در چنین روزی در سال 548 هجری قمری علامه امین الاسلام شیخ طبرسی به دیار حق شتافت . آن عالم ربانی در سال 468 ه ق   در تفرش دیده به جهان گشود . البته برخی نیز اورا طبری دانسته اند . آن فقیه فرزانه پس از طی تحصیلات مقدماتی 
در محضر علمی استادانی چون  جعفر بن محمد دوریستی، عبدالجبار مقری نیشابوری، امام موفق الدین حسین واعظ بکرآبادی جرجانی، سید محمد قصبی جرجانی، عبدالله قشیری و  شمس الاسلام حسن بن بابویه قمی رازی ،   به تدریس در مدارس مختلف علمی مشغول شدند که از میان شاگردان بسیاری نیز در محضر علمی ایشان رشد یافتند  که از میان آنها می توان به  قطب الدین راوندی، محمد بن علی بن شهر آشوب، ضیاء الدین فضل الله حسنی راوندی و برهان الدین قزوینی همدانی اشاره کرد . از آن  استاد فرزانه  آثار بسیاری به جای مانده است که از مهمترین آنها می توان به تفسیر مجمع البیان اشاره کرد .  این اثر علاوه بر آنکه در حوزه تفاسیر ،  تفسیری ناب و علمی است از ارزش های ادبی والا و بالایی نیز برخوردار است . مجمع البیان در ده جلد تدوین و در پنج مجلد چاپ شده است.  به نحو علمای گذشته هر یک از دانشمندان  سه نوع کتب می نگاشتند که به  "الموجز یا الوجیز ، الوسیط و البسیط یا المبسوط سه گونه تقسیم بندی می شدند  . این سه گونه برای سه گروه تخصصی و غیره نگاشته می شد . ن جوامع الجامع،( تفسیر وسیط) دیگر کتاب مهم طبرسی است .   این کتاب پس از مجمع البیان از معروف‌ترین آثار علامه طبرسی است که در مدت یک سال  تألیف شده است. الآداب الدینیه للخزانه المعینیه، اسرار الامامة، اعلام الوری باعلام الهدی، تاج الموالید، جوامع الجامع، ، حقائق الامور، عدة السفر و عمدة الحضر، العمده فی اصول الدین و الفرائض النوافل، غنیة العابد و منیة الزاهد، الفائق، الکافی الشافی، کنوز النجاح، مجمع البیان، مشکوة الانوار فی الاخبار، معارج السؤال، المؤتلف من المختلف بین ائمة السلف، نثراللآلی، النور المبین و روایت صحیفة الرضا ـ علیه السّلام از دیگر آثار آن عالم فرزانه است  .  امین الاسلام طبرسی سر انجام پس از هفتاد و نه  سال زندگی با برکت و سراسر خدمت ، شبانگاه روز نهم ذیحجه سال 548 ق. در شب عید قربان در شهر سبزوار به دیار حق شتافت.  پیکر پاک علامه از سبزوار به مشهد مقدس انتقال یافت و در نزدیکی حرم مطهر امام رضا ـ علیه السّلام  به خاک سپرده شد.

در گذشت زمخشری :
درچنین روزی در سال 538 هجری قمری  ابوالقاسم محمود بن عمر زمخشری خوارزمی دار فانی را وداع گفت . جاراللّه زمخشری در سال 467 ه ق دیده به جهان گشود . وی  از علمای شافعى مذهب است که تالیفات بسیاری از خود به جای نهاده است . کشاف عنوان مهمترین اثر اوست که شیخ طبرسی نیز برآن حاشیه نوشته است .  این کتاب معروفترین و متقن‏ترین تفاسیر اهل تسنن است . از نظر نکات ادبی ، به ویژه نکات بلاغتی ، در میان همه تفاسیر ممتاز است‏ . وی  کتب بسیاری  در ادب ، حدیث و موعظه تألیف کرده است . با اینکه این مرد از بلاد شمالی ایران و سرزمینهای سردسیر بود سالها در مکه معظمه مجاور شد و گرمای طاقت فرسای‏ هوای آنجا را تحمل کرد ، زیرا معتقد بود مجاورت بیت‏الله آثار معنوی‏ فراوانی دارد .
 

تعیین رسمی  رنگ پرچم ایران :
در چنین روزی در سال 1325 ه ش رنگ پرچم ایران رسما به سه رنگ سبز ، سرخ و سپید تعیین شد . هریک از رنگ های مزبور دارای معنا و مفهوم خاص خودند که می توان در باره آنها  چنین گفت : رنگ سبز، رنگ ستایش شده در روایات و اخبار  و یکی از  نشانه های معتقدین  به دین مبین  اسلام است . هم اکنون در پرچم غالب کشور های مسلمان این رنگ به چشم می خورد  . رنگ سپید نشانه اعتقاد ایرانیان به صلح و دوستی است و و رنگ سرخ نشانه دفاع از خاک پاک سرزمین و شهادت درراه های  آرمانهای عالی است . با نگاهی به تاریخ ایران می توان گفت ؛  وجود پرچم  به قیام کاوه آهنگر علیه ظلم و ستم ضحاک باز می گردد. کاوه آهنگر به منظور برانگیختن  احساسات مردمی  علیه ضحاک ، پیش بند چرمی خود را بر سر چوبی کرد و آن را بالا گرفت تا مردم گرد او جمع شدند. پس از وی فریدون  فرمان داد تاآن  چرم  را  بیارایند  و چنین بود که این پرچم را درفش شاهی نامید . گفته اند نخستین رنگهای پرچم ایران زرد و سرخ و بنفش بود. پس از  فتح ایران به دست اعراب مسلمان، ایرانیان تا دویست سال هیچ  پرچمی نداشتند و تنها دو تن از قهرمانان ملی ایران زمین، یعنی ابومسلم خراسانی و بابک خرم دین دارای پرچم بودند. پرچم ابومسلم  سیاه رنگ بود و پرچم بابک سرخ رنگ  .  سلطان محمود غزنوی برای نخستین بار دستور داد نقش یک ماه را بر روی پرچم خود که رنگ زمینه آن سیاه بود بدوزند . وی پس از آن دستور داد نقش یک شیر در آن افزوده گردد  .نقش خورشید بر روی پرچم ها نیز از زمان خوارزمشاهیان باب شد  . گفتنی است  پرچم شاه اسماعیل صفوی یکسره سبز رنگ بود و در آن  تصویر ماه نیز قرار داشت. شاه طهماسب نیز  دستور داد به جای شیر و خورشید تصویر گوسفند  را هم بر روی پرچمها حک کنند. در دوره قاجار  شکل پرچم برای نخستین بار از سه گوشه به چهارگوشه تغییر یافت و رنگ سرخ نیز تنها رنگ پرچم شد و در درون  آن بر روی  دایره سفیدی ،  تصویر شیر و خورشید دیده می شد . پس از پیروزی انقلاب مشروطه ،  در اصل پنجم متمم قانون اساسی ذکر شد :  الوان رسمی بیرق ایران، سبز و سفید و سرخ و علامت شیر و خورشید است . پس از انقلاب اسلامی نیز  در اصل هیجدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران  تاکید شده است :  پرچم رسمی ایران به رنگهای سبز و سفید و سرخ با علامت مخصوص جمهوری اسلامی بر زمینه سفید و شعار "الله اکبر" است. 

درگذشت سلیمان میرزا اسکندری :
در چنین روزی در سال  1313 میلادی ،   سلیمان میرزا اسکندری دبیر اول حزب توده ایران و اصلی ترین مهره  چپ در کشور در گذشت . وی یک دوره ، وزیر فرهنگ رضا خان بود .

گشایش نخستین مجمع عمومی سازمان ملل متحد :
درچنین روزی در سال 1946 میلادی نخستین مجمع عمومی سازمان ملل متحد با حضور51 کشوردرلندن گشایش یافت . سران دول متفق درجریان کنفرانس های تهران ، یالتا وپوتسدام ضمن مذاکره درباره سرنوشت آینده آلمان تصمصم به ایجاد سازمان ملل متحد گرفتند که جایگزین جامعه ملل سابق گردد . درجریان کنفرانس سانفرانسیسکو نمایندگان 50 کشورجهان که علیه آلمان اعلان جنگ داده بودند ، جلسه ای تشکیل داده و اساسنامه منشور ملل متحد را به تصویب رساندند . آرژانتین، آفریقای جنوبی، اتحاد جماهیر شوروی، اتیوپی، استرالیا، اکوادور، السالوادور، اروگوئه، ایالات متحده آمریکا، ایران، برزیل، بلژیک، بولیوی، بیلوروس، پادشاهی متحده (بریتانیا)، پاراگوئه، پاناما، پرو، ترکیه، جمهوری دومینیکن، جمهوری سوسیالیستی اوکراین، جمهوری عربی سوریه، چکسلواکی، چین، دانمارک، زلاندنو، شیلی، عراق، عربستان سعودی، فرانسه، فیلیپین، کانادا، کستاریکا، کلمبیا، کوبا، گواتمالا، لبنان، لوگزامبورگ، لهستان، لیبریا، مصر، مکزیک، نروژ، نیکاراگوئه، ونزوئلا، هاییتی، هلند، هند، هندوراس، یوگوسلاوی و  یونان کشورهای موسس این سازمان اند . این سازمان در سال 1946 تمامی موسسات مربوط به جامعه ملل را تحویل گرفت و مرکز آن هم نیویورک  شد . منشور ملل متحد در تاریخ 26 ژوئن 1945 در سانفرانسیسکو در پایان کنفرانس ملل متحد درباره تشکیل یک سازمان بین‌المللی به امضاء رسید و در 24 اکتبر همان سال لازم‌الاجرا گردید.
اهداف تاسیس این سازمان در ماده یک منشور سازمان ملل متحد به تفصیل ذکر شده است :  
ماده 1 : مقاصد ملل متحد به قرار زیر است:
1-     حفظ صلح و امنیت بین‌المللی و بدین منظور به عمل آوردن اقدامات دسته جمعی موثر برای جلوگیری و برطرف کردن تهدیدات علیه صلح و متوقف ساختن هرگونه عمل تجاوز یا سایر کارهای ناقض صلح و فراهم آوردن موجبات تعدیل و حل و فصل اختلافات بین‌المللی یا وضعیت‌هایی که ممکن است منجر به نقض صلح گردد با شیوه‌های مسالمت‌آمیز و برطبق اصول عدالت و حقوق بین‌الملل
2-   توسعه روابط دوستانه در بین ملل بر مبنای احترام به اصل تساوی حقوق و خود مختاری ملل و انجام سایر اقدامات مقتضی برای تحکیم صلح جهانی.
3-   حصول همکاری بین‌المللی در حل مسائل بین‌المللی که دارای جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی یا بشردوستی است و در پیشبرد و تشویق احترام به حقوق بشر و آزادیهای اساسی برای همگان بدون تمایز از حیث نژاد ، جنس ، زبان یا مذهب؛ 
4-   بودن مرکزی برای هماهنگ کردن اقداماتی که ملل جهت حصول این هدفهای مشترک معمول می‌دارند.
در ماده 2 منشور نیز روش اعمال فعالیت های   سازمان ذکر شده است :
ماده 2- سازمان و اعضای آن در تعقیب مقاصد مذکور در ماده اول بر طبق اصول زیر عمل خواهند کرد:
1-     سازمان برمبنای اصل تساوی حاکمیت کلیه اعضاء آن قرار دارد.
2-   کلیه اعضاء به منظور تضمین حقوق و مزایای ناشی از عضویت تعهداتی را که به موجب این منشور بر عهده گرفته‌اند با حسن نیت انجام خواهند داد.
3-   کلیه اعضاء اختلافات بین‌المللی خود را به وسایل مسالمت‌آمیز به طریقی که صلح و امنیت بین‌المللی و عدالت به خطر نیافتد، حل خواهند کرد.
4-   کلیه اعضاء در روابط بین‌المللی خود از تهدید به زور یا استفاده از آن علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی هر کشوری یا از هر روش دیگری که با مقاصد ملل متحد مباینت داشته باشد خودداری خواهند نمود.
5-   کلیه اعضاء در هر اقدامی که سازمان برطبق این منشور به عمل آورد با سازمان همه گونه مساعدت خواهند کرد و از کمک به هر کشوری که سازمان ملل متحد علیه آن اقدام احتیاطی یا قهری به عمل می‌آورد خودداری خواهند نمود.
6-   سازمان مراقبت خواهد کرد کشورهایی که عضو ملل متحد نیستند تا آنجا که برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی ضروری است بر طبق این اصول عمل نمایند.
7-   هیچیک از مقررات مندرج در این منشور، ملل متحد را مجاز نمی‌دارد در اموری که ذاتاً جزو صلاحیت داخلی هر کشوری است دخالت نماید و اعضاء را نیز ملزم نمی‌کند که چنین موضوعاتی را تابع مقررات این منشور قرار دهند لیکن این اصل به اعمال اقدامات قهری پیش‌بینی شده در فصل هفتم لطمه وارد نخواهد آورد.
همچنین بر اساس ماده هفت منشور  ارکان اصلی ملل متحد عبارتست از: یک مجمع عمومی، یک شورای امنیت، یک شورای اقتصادی و اجتماعی، یک شورای قیمومت، یک دیوان بین‌المللی دادگستری و یک دبیرخانه . همچنین  ارکان فرعی که ضروری تشخیص داده شود ممکن است بر طبق این منشور تاسیس گردد. 
جالب توجه اینکه نخستین موضوعی که در شورای امنیت سازمان ملل متحد طرح شد شکایت ایران از شوروی در مورد خودداری این کشور از تخلیه آذرباییجان بود .    

تبعید تروتسکی :
در چنین روزی در سال 1928 میلادی اتحاد جماهیرشوروی دستور  تبعید لئون تروتسکی را صا در کرد . لئون داویدویچ تروتسکی انقلابی روسیه در سال 1879 میلادی در خانواده ای یهودی در روسیه چشم به جهان گشود . وی به سرعت به فعالیت های انقلابی کشیده شد. بعد از دستگیری بوسیله پلیس تزاری  از زندان فرار کرد و به انگلستان رفت و به جمع نویسندگان روزنامه ایسکرا  پیوست. با اختلاف  بین جناح های موجود در حزب سوسیال دمکرات ( بلشویکها  و منشویکها )، تروتسکی که یکی از فعالین گروه مرژیانتسی انترناسیونال بود، ابندا موضع دفاع از منشویک ها را گرفت و بعد از سال 1904 موضع بی طرفی را اتخاذ نمود. با شروع انقلاب وی  به روسیه بازگشت و به عنوان « رئیس شورای نمایندگان کارگران پترزبورگ» در فعالیتهای انقلابی شرکت جست . بعد از انقلاب 1917 وی به عضویت شورای کمیسر های مردم و کمیسر امور خارجه تعیین شد و پیمان صلح برست لیوتسک را با آلمانی ها در سال 1918 میلادی امضا کرد . او علی رغم پاره ای اختلافات به لنین وفادار ماند . استالین از آن جایی که تروتسکی و نظرات وی را بزرگترین خطر برای خود احساس می کرد، قصد نابودی او را در سر می پروراند . استالین ابتدا او را در سال 1928 از حزب کمونیست اخراج و به خارج از کشور تبعید کرد . او از سال 1937 ساکن مکزیک شد . سرانجام در 21 اوت 1940 هنگامی که تروتسکی در پشت میز تحریر شروع به خواندن مقاله نمود، مرکادر به دستور استالین ،  با ضربه تبر او را به قتل رساند .  تروتسکی قبل از مرگ  با مرکادر گلاویز شده و بعد از دستگیری مرکادر توسط محافظانش، بر زمین افتاد. وی  بیست و شش ساعت بعد از این ترور در بیمارستان درگذشت.

معاهده تقسیم :
در چنین روزی در سال  1668  معاهده تقسیم  در وین به امضا رسید . بر اساس  این قرارداد ، میراث فیلیپ چهارم پادشاه اسپانیا  میان دول  فرانسه و اتریش و آلمان تقسیم شد. 

نخستین روزنامه جهان : 
درچنین روزی در  سال1653میلادی  نخستین روزنامه خبری جهان بنام گازتا درونیزایتالیا منتشرشد.

نمایش فیلم مترو پولیس :  
در چنین روزی در سال 1926 میلادی فیلم متروپولیس فریتز لانگ برای نخستین بار در آمریکا به نمایش در آمد .

اختراع سیمان :
درچنین روزی در  سال1824میلادی ، جوزف آسپرین  شیمیدان انگلیسی  ، سیمان را  اختراع کرد .

اختراع ساعت الکترونیکی : 
درچنین روزی در  سال1963میلادی ،  دو مخترع  سوئیسی ساعت الکترونیکی را اختراع کردند .

روابط آمریکا واتیکان :  
در چنین روزی در سال  1984 میلادی و پس از یک قرن افتراق ، روابط تمام عیار سیاسی میان  ایالات متحده  آمریکا و واتیکان
شکل گرفت . 
 
پایان حکومت نظامی در پکن :

در چنین روزی در سال 1990 میلادی لی پنگ ، نخست وزیر چین پس از هفت ماه  ، حکومت نظامی  را در پکن پایان داد . او گفت که تظاهرات به نفع  دموکراسی در این کشور ، چین را از در غلتیدن به محنت و بدبختی نجات داده است . این کار پس از قتل عام دانشجویان در  میدان تیان آن من پکن  رخ داد .

اوکراین عقب نشینی کرد :  
در چنین روزی در سال 1994 میلادی اوکراین اعلام کرد که این کشور از سومین زردخانه بزرگ هسته ای جهان که در این کشور قرار دارد چشم پوشی خواهد کرد و فعالیت های خود را در این حوزه متوقف می کند . این سلاح ها از دوران حاکمیت شوروی  باقی مانده بود. اوکراین یکی از جماهیر شوروی سوسیالیستی بود.

قرارداد قزاقستان و ازبکستان :
در چنین روزی در سال 1994 میلادی ازبکستان و قزاقستان موافقت کردند که تعرفه گمرکی  میان خود را بردارند .
آزادی صدها تن از زندانیان فلسطینی :
در چنین روزی در سال 1996 میلادی رژیم صهیونیستی صدها تن از زندانیان فلسطینی محبوس در زندانهای این رژیم را آزاد کرد .

شکل گیری بزرگترین شرکت رسانه ای جهان :
در چنین روزی در سال 1990 میلادی شرکت چند رسانه ای تایم و شرکت رسانه ای وارنر سرمایه 14 بیلیون دلاری خود را 
با یکدیگر ادغام کردند . این کمپانی جدید با عنوان تایم وانر به عنوان بزرگترین شرکت تولید محصولات هنری در جهان نام گرفت .

بزرگتری ادغام تجاری جهان :
در چنین روزی در سال 2000 میلادی اعلام شد که شرکت تایم وانر موافقت  شرکت ای او ال را برای خرید سهام آن جلب کرده است .  این بزرگترین ادغام دو شرکت تجاری در دنیا در طول تاریخ است . ارزش سرمایه این دو شرکت  به  162 بیلیون دلار می رسد .

عقب نشینی کره شمالی :
در چنین روزی در سال 2003 میلادی کره شمالی اعلام کرد  این کشور در برابر معاهده منع گسترش  سلاحهای هسته ای جهانی عقب نشینی  می کند و هیچ نقشه ای برای توسعه سلاحهای هسته ای خود ندارد.اما موضوع سلا ح های اتمی این کشور همچنان موضوع مناقشه است.

حمله سزار به روم :
در چنین روزی در سال 49 قبل از میلاد ،  ژولیوس سزار از منطقه رابیکون عبور کرد و تهاجم  خود را به روم آغاز نمود . 

لیچینیانوس ، سزار روم :
در چنین روزی در سال 69 میلادی گالبا امپراطور روم مارکوس پیزو لیچینیانوس را به  عنوان سزار این کشور پذیرفت .

گشایش نخستین راه آهن زیر زمینی :
در چنین روزی در سال 1863 میلادی نخستین راه آهن زیر زمینی در لندن گشایش یافت . نخست وزیر وقت بریتانیا ، گلادستون نخستین بخش این راه آهن را افتتاح کرد . این تونل از منطقه پادینگتون تا خیابان فرینگدون کشیده شده است .  

آغاز شوروش ها در لهستان :  
در چنین روزی در سال 1863 میلادی شورش مردمی لهستان موسوم به شورش های ژانویه  در این کشور علیه هیات حاکمه  آغاز شد .

ساحل عاج و فرانسه :
در چنین روزی در سال 1889 میلادی ساحل عاج تحت الحمایگی خود را تحت کشور فرانسه اعلام کرد .

تغییر رفتار هندوراس در برابر آمریکا :
در چنین روزی در سال 1911 میلادی هندوراس در معاهده ای   با آمریکا تعهد کرد که رفتار دوستانه ای را در برابر این کشور  در پیش گیرد  .

ساخت نخستین قایق پرنده :
در چنین روزی در سال 1912 میلادی نخستین قایق پرنده جهان در نیویورک ساخته و آزمایش شد . 

 روزولت ،  خارج از کشور :
در چنین روزی در سال 1943 میلادی روزولت  رییس جمهور ایالات  متحده آمریکا برای نخستین بار در زمان جنگ جهانی دوم  از یک کشور خارجی دیدار کرد . وی در حین جنگ جهانی دوم وارد کازابلانکا در مراکش شد .

حمله به استالینگراد :
در چنین روزی در سال 1943 میلادی ،  مهاجمین روس حمله خود را علیه قوای آلمانی در نزدیکی استالینگراد آغاز کردند . نبرد استالینگراد دربیست و دوم نوامبر  سال 1942 میلادی  در میانه جنگ جهانی دوم آغاز شد . این نبرد بین نیروهای مدافع شهر و قوای اشغالگر نازی در گرفت که از جنگ های معروف و مثال زدنی جنگ جهانی دوم در جبهه سر زمین های شوروی سابق است . این شهر ماه ها در محاصره قوای هیتلری بود تا آن حد که مردم ناچاربه خوردن حیوانات مرده بودند اما در مقاومتی ستودنی از ورود نیرو های آلمان هیتلر ی به شهر و تصرف کامل آن جلوگیری کردند. سرانجام قوای هیتلری مجبور به عقب نشینی شدند.      

اشغال برمه :
در چنین روزی در سال 1944 میلادی نیروهای بریتانیا بخشی از برمه را به اشغال خود در آوردند .

بلایای آسمانی در پرو :
در چنین روزی در  سال 1962 میلادی بر اثر سیلی بنیان کن بیش از چهار هزار نفر در"رانرایرکا"ی  پرو جان خود را ازدست دادند . در همین سال و در همین روز بر اثر آتشفشانی کوه هاسکاران در پرو هفت روستا از بین رفت و بیش از 3500 نفر جان خود را از دست دادند .  

در گیری گستدره در هند :  
در چنین روزی در سال1946 میلادی در گیری و جنگ سختی میان مسلمانان و هندو ها در کلکته در گرفت .

توافقنامه دو همسایه :
در همین روز در سال 1966 هند و پاکستان پیمان صلح امضا کردند .

آغاز حملات پارتیزان ها :
در چنین روزی در سال 1981 میلادی مبارزان السالوادور موسوم به اف ام ای ان تهاجم عمومی خود را در این کشور  آغاز کردند .
تولد آلکسیس تولستوی :
در چنین روزی در سال 1883 میلادی آلکسیس تولستوی نویسنده و شاعر روس  دیده به جهان گشود . وی برای کودکان کشورش آثار بسیاری را خلق کرده است  که از میان آنها می توان به تزار ایوانویچ،  طوفان، طلای سفید،  مرگ ایوان مخوف، عجایب، سوروچی، آنسوی ولگا، در جنگ، غارتگران،  نان، پطر اول، شورش ماشین ها، در عذاب، کودکی نیکیتا، خواهران  ایلیتا ،  طلای سیاه، صبح غم انگیز، عقاب و جفت او و سال های سخت اشاره کرد .وی در سال 1945 میلادی دار فانی را وداع گفت .

تولد رابله :
در چنین روزی در سال  1495 میلادی "فرانسوا رابله "نویسنده و فیلسوف برجسته فرانسوی به دنیا آمد . وی بعد از پایان تحصیلات خویش به فعالیت ادبی پرداخت.  رابله مضامین و نکات دوره های قبل از مسیحیت را در اروپا با افکار و عقاید فلسفی قرن شانزدهم در آمیخت و آثاری برجسته همچون " گارگانتوا" و "پانتاگروئل " بوجود آورد. او را به عنوان  پرچمدار  نهضت رنسانس ادبی  در ادبیات فرانسه می شناسند . وی پس از پنجاه .وهشت سال زندگی  در سال 1553  میلادی بدرود حیات گفت.

تولد آمپر :
آندره ماری آمپر فیزیکدان و ریاضیدان برجسته  فرانسوی در چنین روزی در سال 1775 میلادی در پاریس  به دنیا آمد .  وی دانشهای  ریاضی و آمار را برای مشاهده و اندازه گیری وقایع طبیعی ، استفاده می کرد.آمپر در ادامه کار خود رابطه بین الکتریسیته و مغناطیس را ارائه کرد  و همچنین شیوه جدیدی را برای طبقه بندی عناصر شیمیایی ابداع نمود . واحد جریان الکتریکی به افتخار این دانشمند آمپر نهاده شده است . وی در سال 1836 میلادی دار فانی را وداع گفت .

تولد والتر هیل :
درچنین روزی درسال 1942 میلادی والترهیل کارگردان برجسته آمریکایی دیده به جهان گشود . چهل هشت ساعت وغرور مضاعف عناوین مهمترین آثار سینمایی اویند .

تولد رابینسون جفرز :
درچنین روزی در سال 1887 میلادی جفرز ، شاعر و نمایشنامه نویس آمریکایی دیده به جهان گشود ." تامار و دیگر اشعار" و "مده آ "عناوین مهمترین آثار اویند .

درگذشت هری سینکلر لوییس :
درچنین روزی درسال 1951 میلادی لوییس نویسنده مشهور آمریکایی در سن 65 سالگی درگذشت . وی درسال 1930 نوبل ادبی را از آن خود کرده بود .

درگذشت گابیرلا میسترال :
در چنین روزی در سال 1957 میلادی  ، میسترال شاعر شیلیایی چشم از جهان فروبست . وی در سال 1945 میلادی جایزه نوبل را از آن خود کرد . او در سن 56 سالگی چشم از جهان فروبست .

درگذشت شاستری:
درچنین روزی در سال 1966 میلادی پس از پایان کنفرانس تاشکند ، شاستری نخست وزیر هندوستان درگذشت .

منبع: خبرگزاری مهر

 

20/10/59

گزارش عمليات توكّل ( با طراحي ارتش و ستاد اروند ) در جبهه آبادان : طرح : حمله از جاده ماهشهر ـ آبادان با زرهي ارتش و از ايستگاه 7 با تركيبي از نيروهاي ارتش ، ژاندارمري و سپاه و كميته ، همراه با تك پشتيباني در حاشيه بهمنشير در جبهه هاي ذوالفقاري و ايستگاه 12 براي آزاد كردن جاده ماهشهر ـ آبادان و شكستن نسبي محاصره آبادان و سپس ادامه حمله براي تصرف سرپل دشمن در شرق كارون و بعد تعقيب دشمن و ادامه عمليات تا مرز بينالمللي .

 اجراي عمليات : نابودي تمام 31 تانك تيپ 37 زرهي بر روي جاده ماهشهر ـ آبادان و شكست در محور اصلي عمليات .

پيروزي در آغاز عمليات و سرانجام شكست خودي در ديگر محورها . در نهايت ، تحمل 370 شهيد و اسير و حدود 300 مجروح و انهدام بسياري از تجهيزات خودي .

 انعكاس عمليات توكل در مطبوعات داخلي : ذكر كلياتي از تلفات دشمن در مطبوعات به جز روزنامه انقلاب اسلامي كه به عنوان مطلع ، عمليات را پيروزمندانه نشان داد

 تكميل و تثبيت پيروزي عمليات ميمك با تصرف ارتفاعات شمالي و مقاومت جلو پاتكهاي عراق . آماري از دو روز عمليات در ميمك .

 اقدامات پراكنده دشمن در جبهه هاي جنوب : اجراي آتش توپخانه روي شهر آبادان و تحرك در جبهه سوسنگرد .

 آماري از خبرنگار خبرگزاري پارس درباره شهدا و مجروحين استان خوزستان از آغاز جنگ .

تحركات در جبهه شمالي : عمليات نفوذي خودي از محور مريوان ـ عمليات ايذائي خودي در اطراف سردشت عليه ضد انقلاب ـ تحرك و اجراي آتش در محور نوسود ـ تحرك ضدانقلاب در محور مهاباد ـ اشنويه ـ تقويت ضدانقلاب در دالاهو .

سقوط چهار فروند هواپيماي دشمن توسط پدافند و جنگنده هاي خودي

. اخباري از حمل و نقل تجهيزات نظامي عراق از طريق عربستان .

 سخنان عرفاني امام خميني دربارة مقام شهيد و اينكه خداوند تجلّي ميكند بر آنها ، جلوهاي كه بر انبياء ميكند و آنها ينظر الي وجه الله … تلقي و برداشت مثبت از اظهارات مسئولين ايراني نسبت به آخرين پيشنهادات مقامات آمريكائي دربارة نحوة حل و فصل مسئله گروگانها كه توسط الجزاير انتقال يافته است .

 اظهار اميدواري احمد عزيزي رئيس هيئت بررسي گروگانها در نخست وزيري از اينكه مسئله گروگانها قبل از پايان زمامداري كارتر حل شود .

گزارش روزنامه انقلاب اسلامي از روند اوضاع مربوط به آزادي گروگانها و اعلام اين مطلب كه دولت ايران پيشنهادات اخير را تا حدي قبول كرده و قرار است تا دور روز ديگر پاسخ نهائي و رسمي خود را اعلام كند و اينكه امريكا پيشنهاد ايران مبني بر سپردن 24 ميليارد دلار وثيقه نزد بانك الجزاير بعنوان تضمين را رد كرده است و خواستار عمل از طريق تضمينهاي بين المللي ميباشد .

 تداوم تلاشهاي صلح اولاف پالمه . در نظر درباره پايان جنگ : منصور فرهنگ سفير سابق جمهوري اسلامي در سازمان ملل : عدم دسترسي به صلح ، ناشي از اختلافات داخلي و تمايل آيت الله خميني به ادامه جنگ است . در حاليكه هيچ راه حل نظامي براي جنگ وجود ندارد ، بايد مذاكره كرد .

 ژنرال الكساندر هيگ كانديداي پست وزارت خارجه امريكا در دولت ريگان : اين جنگ زماني پايان خواهد يافت كه فشار و مشكلات ناشي از جنگ بر يكي از دو كشور غير قابل تحمل شود .

نمودهايي از مواضع سوريه و ليبي در حمايت از ايران و مخالفت با عراق .

اخباري از خشونتهاي داخلي عراق . گزارش خبرنگاران خارجي بازديد كننده از عراق ، در مورد محدوديتهايي كه در عراق داشته اند و گفتگوهايي كه با مسئولان عراقي انجام دادهاند و تناقضات اين گفته ها .

گزارش رويتر از اختلافات ايران و شوروي .

 تحليل سپاه پاسداران درباره احتمال حمله نظامي آمريكا به ايران و ذكر دلائل ضعف احتمال اين حمله .

 نظر اريك رولو مفسر لوموند بعد از مصاحبه با عبدالرحمان قاسملو : كردستان صحنه جنگي است كه با ايرانيان با نهايت دقّت سعي ميكنند تا آن را از دنيا مخفي نگهدارند .

 تحليل حزب توده از لزوم تجهيز پاسداران به سلاحهاي سنگين و ذكر علت ديوارنويسي هائي با همين مضمون .

20/10/62

معاون وزارت خارجه آمريكا: آمريكا نگران پيروزي جمهوري اسلامي در جنگ با عراق است.

20/10/66

وزير دفاع فرانسه: فرانسه و آمريكا نيروهاي دريايي خود را در خليج فارس كاهش نخواهند داد.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo