شهید آوینی
 
کربلای ‪5 ‬عملیاتی به وسعت هشت سال دفاع مقدس
19 ‬دیماه بیست و یکمین سالروز آغاز یکی از عملیاتهای بزرگ رزمندگان اسلام علیه دشمن متجاوز بعثی است.

روز مردان سبز، روز جوانان دلیر، روز فرماندهان از جان گذشته، روز همه مدافعان حق و درنهایت روز عملیات کربلایان پنج به وسعت هشت سال دفاع مقدس.

غفلت واژه‌ای است که معنا و کاربرد خاصی دارد اماغفلت از تاریخ هشت سال دفاع مقدس و غفلت از پیشانی‌بندهای قرمز یا زهرا(س) ، جفا به جوانان این مرز و بوم اسلامی و کهن است. 

عملیات کربلای ‪ 5‬ بامداد ‪ 19 ‬دی ماه سال ‪ 1365 ‬با رمز مقدس یا زهرا (س) و به منظور انهدام ماشین جنگی عراق در راهبردی‌ترین نقطه، در شرق بصره در شلمچه آغاز شد.

منطقه عملیاتی شلمچه از لحاظ جغرافیایی متشکل از دشت وسیع، باتلاق و نخلستان بود که علاوه برآن نظامیان بعثی عراق، آبگرفتگی مصنوعی وسیعی به طول ‪ ۹‬کیلومتر از حد فاصل کانال بزرگ ماهی تا شمالغرب اروندرود به آن افزوده بودند.

بخش دیگری از سد دفاعی دشمن در این منطقه، دژهای بزرگ در چند محور که اکثرا از سنگرهای بتونی تشکیل شده بود و میدان‌های بزرگ و متعدد مین، تله های انفجاری، کانال‌های مصنوعی، دکل‌های دیده‌بانی و نصب ‪ ۱۵‬ردیف سیم خاردار حلقوی و پره‌های خورشیدی (آهنی) به عرض ‪ ۵۰۰‬متر وطول ‪ ۹‬کیلومتر و برخوردار از تجهیزات بسیار پیشرفته بود.

رژیم عراق پس از عملیات بیت‌المقدس (‪ (1361 ‬در طول خط یکصد کیلومتری فاو تا شلمچه ، قویترین استحکامات نظامی را ایجاد کرده بود.

شهر بصره نیز به لحاظ اینکه یکی از مراکز اصلی نفتی ، صنعتی و همچنین دومین شهر مهم عراق پس از بغداد محسوب می‌شد، دشمن از بیم یورش رزمندگان اسلام این شهر استراتژیک را به قویترین نیروهای پدافند خود موسوم به سپاه سوم متشکل از نیروهای کماندویی حتین، القادسیه و الرشید که از پیچیده‌ترین تجهیزات نظامی مانند تانک‌های " تی ‪ " 72 ‬برخوردار بودند، به فرماندهی سرلشگر البداوی سپرده بود.

دشمن با بکارگیری پیچیده‌ترین تجربیات نظامی شرق و غرب و با استقرار در منطقه، حداکثر توان خود را جهت سد کردن پیشروی نیروهای اسلام بکار گرفته و آن منطقه را به عنوان یکی از بزرگترین دژهای تسخیرناپذیر درطول نوار مرزی ثبت کرده بود.

تلویزیون عراق نیز با نشان دادن حضور گسترده نیروهای خود و مستشاران آمریکایی در منطقه، قدرت خود را به رخ دنیا می‌کشید و می‌خواست باغیرقابل نفوذ نشان دادن آن، روحیه رزمندگان اسلام را تضعیف کند.

اما تمام اینها در مقابل اراده پولادین رزمندگان اسلام و تخریب چیان غواص ناچیز بود.

رزمندگان سپاه توحید با چنان شهامت ، مهارت و ایثارگری اقدام به گشودن آن معابر نمودند که تحسین همگان را برانگیخت و آن استحکامات در ساعات اولیه عملیات چنان درهم شکست که سپاه سوم عراق همانند سپاه هفتم در عملیات والفجر ‪ 8 ‬بدست دلاوران اسلام به غضب الهی گرفتار شد.

فاصله کوتاه زمانی بین عملیات کربلای‪ 4 ‬و کربلای 5 ‬تقریبا با فاصله 14‬ روز و همکاری مراکز توپخانه، هوانیروز و نیروهای زمینی و دریایی سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی درکنار فعالیت‌های گسترده و بی‌وقفه جهادگران حماسه ساز در ساخت وایجاد انواع سنگر و خاکریز در زیر شدیدترین آتش دشمن از ویژگیهای مهم این عملیات بود.

گرچه درمیان اهداف عملیات کربلای 5 ‬آزادسازی بصره به چشم نمی‌خورد، اما با نزدیک شدن سپاه اسلام به بصره و استقرار آنها در 500 متری پتروشیمی بصره، این شهر عملا به یک شهر جنگ زده تبدیل شده بود.

44 ‬هزارو ‪ 700 ‬نفر کشته و زخمی، دو هزار و 550 ‬نفر اسیر، انهدام دوهزار و‪ 200 ‬دستگاه تانک، نفربر و خودرو، ساقط شدن‪ 72 ‬دستگاه جنگنده و به غنیمت گرفته شدن‪ 720 ‬دستگاه تانک و خودرو نظامی و همچنین آزادسازی ‪ 155 ‬کیلومتر مربع از خاک میهن و تصرف جزایر استراتژیک "بوارین" ، "ام‌الطویل" و شهرک "دوییجی" عراق از نتایج و دستاوردهای عملیات حیرت‌انگیز و استراتژیک کربلای پنج بود.

منبع: سایت فرهنگ انقلاب اسلامی

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo