شهید آوینی


امروز شنبه پانزدهم دی ماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با بیست و پنجم ذیحجه سال 1428 هجری قمری و برابر است با پنجم ژانویه سال 2008 میلادی.

آغاز به کار دولت شاپور بختیار :

در پانزدهم دی سال 1357 نقشه جدید آمریکا برای آرام کردن مردمی انقلابی آشکار شد. نقشه این بود که یک چهره به ظاهر ملی، ابتدا نخست وزیر ایران شود و حاضر باشد که غیر از حکومت اسلامی به برخی از خواسته ها و مطالبات مردم توجه کند. شاه نیز از کشور خارج شود. به عبارت بهتر بختیار مامور بود که برای جلوگیری از ایجاد حکومت اسلامی همه گونه امتیازی را ولو موقت و دروغین به مردم بدهد. امام خمینی(ره) مانند همیشه نستوه و هوشیار بلافاصله حکومت بختیار را غیر قانونی خواند و مردم نیز در تظاهراتی که علیرغم وعده های بختیار باز هم به خاک و خون کشیده می شدند فریاد برآوردند "نه شاه می خوایم نه شاپور" و یا "بختیار نوکر بی اختیار".

پس از انقلاب اسلامی برخی از بازماندگان رژیم سابق از امثال بختیار به عنوان افرادی که مغز متفکر ملی بودند یاد می کردند و از اینکه آنان به خارج از کشور گریختند اظهار تاسف می کردند. اما امام خمینی(ره) در هشتم دی ماه سال 1358 در دیدار با گروه امداد تهران خاطرنشان کردند :

" مملکت مال خود شماست، مال جوان‌های ماست... جوان‌ها، جوان‌های دانشگاهی، جوان‌های اداری، آنهایی که پیوند با ملت داشتند، بازاری، کشاورز، کارگر، همه اینها آن طبقه بالا به ما کاری نداشتند حالا هم کارشکنی می‌کنند و همه چیز می‌خواهند، می گویند مغزها فرار کردند، بگذار فرارکنند، جهنم که فرار کردند، این مغزها مغزهای علمی نبودند، این مغزها مغزهای خیانتکار بودند والا کسی از مملکت خودش فرار می کند به آمریکا؟! ازمملکت خودش فرار می‌کند به انگلستان و زیر سایه انگلستان می‌خواهد زندگی بکند؟! پیوند می‌کند با بختیار (شاپور بختیار آخرین نخست وزیر شاه) و امثال بختیار که مملکت ما را به تباهی‌کشیدند؟! این مغزها بگذار فرار کنند، بهتر که فرار می‌کنند، غصه نخورید برای اینها، برای اینها که کشته شده‌اند غصه نخورید اینقدرها. برادرها! خودتان بیدار باشید که این مغزهایی که دارند فرار می‌کنند این مغزهاست که شما را به تباهی کشیده‌اند، این مغزهاست که نگذاشتند جوان‌های ما تحصیل کامل بکنند، اینها باید هم بروند، باید هم فرار کنند. "

پیام دکتر مصدق :

در چنین روزی در سال 1331 هجری شمسی دکتر محمد مصدق نخست وزیر در نطقی رادیویی خواستار همکاری همگان با دولت خود شد. او در پیام خود به ملت ایران با اشاره به توطئه های انگلستان و ایالات متحده آمریکا، بر همدلی وهماهنگی کلیه مسوولان امور تاکید کرد. پس از این پیام تظاهرات گسترده ای در حمایت از بیانات مصدق در تهران و شهرهای دیگر کشور برگزار شد .

درگذشت ادوارد براون :

در چنین روزی در سال 1304 ه ش ادوارد براون مستشرق انگلیسی درگذشت. براون که از خاورشناسان مطرح انگلیسی است عمر خویش را صرف مطالعه درباره ایران و تاریخ ایران کرده است. او سال 1305 هجری قمری به ایران آمد و بادنبال کردن تحقیقات کنت دوگوبینو که به عنوان وزیر مختار فرانسه در تهران زندگی کرده بود و کتابش درباره تاریخ باب بود فعالیت پژوهشی خود را ادامه داد. وی پس از بازگشت از ایران و نوشتن کتابی در باره ایران به دیدار میرزا حسین علی بهاءالله در عکا رفت و در قبرس با یحیی صبح ازل ملاقات کرد و در مجموع وی توانست تحقیقات خود را در چندین مقاله بنویسد و سپس در دو کتاب انتشار دهد. ادوارد براون توانست بیشترین مجموعه کتابهای مربوط به بابیان و شیخی ها را که بیش از 467 مجلد کتاب به زبان فارسی ، عربی وترکی بود و بعضاً خطی بوده جمع آوری و تقدیم کتابخانه کمبریج نماید. ادوارد براون بعدها فعالیت علمی خود در موضوع مسایل باب و بهاء را به کنار گذاشت و آثار ارزشمند فراوانی مانند تاریخ ادبیات ایران تالیف کرد.

ابتکار جام جهانی فوتبال :

در چنین روزی در سال 1927 میلادی ژول ریمه فرانسوی ایده جام جهانی فوتبال را ارایه کرد. پس از جنگ جهانی اول ، جام جهانی فوتبال به عنوان رقابتی جهانی ، میان کشور های مختلف شکل گرفت. اما چنان که پیداست حتی رقابت های جام جهانی فوتبال نتوانست انسان جنگ افروز را از جنگ و خونریزی بازدارد و اندکی بعد جنگ جهانی دوم رخ داد. امروزه جام جهانی فوتبال بیش از آن که مفهوم صلح جهانی را متذکر شود بیشتر به عنوان یک مفهوم نسبی در جهان پست مدرنیته از کارتل های اقتصادی و شرکت های چند ملیتی غرب سخن می گوید .

امضای پیمان داردانل :

در چنین روزی در سال 1809 میلادی پیمان داردانل میان انگلیس و عثمانی به امضا رسید. بر اساس این پیمان دولت عثمانی تنگه های بسفور و داردانل را به روی کشتی های جنگی خارجی می بست . بریتانیا قصد داشت با این کار از نفوذ روسیه به منطقه غرب جلوگیری کند .

تشکیل امپراتوری لاتین :

در چنین روزی در سال 1822 پس از پیوستن کشور آمریکای مرکزی به مکزیک ، امپراتوری لاتین متشکل از کشورهای اسپانیایی زبان و کاتولیک مذهب آمریکای مرکزی تشکیل شد .

حالت فوق العاده در آمریکا :

در چنین روزی در سال 1951 میلادی در پی تصرف مجدد سئول توسط نیروهای کمونیست، ترومن در آمریکا حالت فوق العاده اعلام داشت و از همه آمریکاییان خواست که برضد امپریالیسم کمونیسم بپاخیزند.

نبرد ساری کامیس و مرگ هفتاد و هفت هزار نفر :

در چنین روزی در سال 1915 در جریان جنگ جهانی اول در یک نبرد یک روزه در ساری کامیس که میان نیروهای روسیه و عثمانی روی داد به فاصله چند ساعت 77 هزار سرباز عثمانی کشته شدند.

رونتگن کشف کرد :

در چنین روزی در سال 1896 میلادی یک روزنامه اتریشی گزارش داد که ویلهلم رونتگن نوعی از رادیو اکتیو را به دست آورده است که از آن به عنوان اشعه ایکس یاد شده است .

قیام علیه انگلیسی ها :

در چنین روزی در سال 1900 میلادی جان ادوارد رد موند رهبر ملی گرای ایرلند، مردم این کشور را به قیامی گسترده علیه انگلیسی ها فراخواند.

ترور یک عضو ارشد حماس :

در چنین روزی در سال 1996 میلادی مهندس یحیی عیاش یک عضو ارشد حماس با تلفن سیاری که بمب گذاری شده بود به شهادت رسید. او با مساعدت سرویسهای امنیتی تشکیلات خودگردان به درجه شهادت نایل آمد .

نخستین اسکناس :

در چنین روزی در سال 1691میلادی بانک استکهلم نخستین اسکناس را چاپ و منتشر کرد. اسکناس یادشده هم اکنون درموزه بانک استکهلم نگهداری می‎شود. تا قبل از چاپ اسکناس در سوئد و پس از آن در اروپا نقل و انتقال کالا و معاوضه کالا با پول با مسکوکات چهارگوش صورت می‎گرفت.

مزارع اشتراکی شدند :

در چنین روزی در سال 1930میلادی استالین زمامدار و رهبر سیاسی شوروی سابق بر اساس وصیت لنین که آن نیز نسخه ناتمامی از اندیشه مارکس بود ، تمامی مزارع موجود در این کشور را اشتراکی اعلام کرد. وی به منظور ایجاد جامعه بی طبقه و حاکمیت فرمایشی طبقه پرولتاریا در شوروی مزارع، تجهیزات کشت و برداشت را جزء اموال عمومی قرارداد. او با این کار قصد داشت دولت را به عنوان یک کل مطلق ، صاحب اموال مردم تلقی کند وبه این طریق عدالت اجتماعی را به منظور برآورده ساختن خواست های طبقه کارگر حاکم تحقق بخشد. در حالی که چنین اندیشه ای تنها بازخورد منفی به همراه داشت. خرده مالکان و کشاورزان فقط حق داشتند یک باغچه ویک گاو داشته باشند و محصولات را برای خود بفروشند.

تولد معمار مشهور انگلیسی :

در چنین روزی در سال 1632 کریستوفررن معمار و مهندس مشهور انگلیسی در قرن هفدهم میلادی، در لندن دیده به جهان گشود. وی پس از تحصیلات دانشگاهی در آکسفورد به تدریس معماری در همان شهر پرداخت. پس از آن که شهر لندن در سال 1666 میلادی دچار حریق دهشتناکی شد رن توانست نقشه جدیدی را برای شهر طراحی کند و سازه جدیدی را برای شهر لندن به مرحله اجرا گذارد. معماری باقیمانده و قدیمی شهر لندن یادگار رن است. وی در نوزدهم ژانویه سال 1723 دیده از جهان فروبست .

تولد واتو :

در چنین روزی در سال 1684 میلادی "واتو" مجسمه ساز برجسته قرن هیجدهم میلادی فرانسه در والانس قدم به عرصه وجود گذاشت. پدرش کارگر ساختمانی بود ولی واتو که در خود ذوق نقاشی می دید در 18 سالگی به پاریس آمد. مهمترین اثر وی کشتی نشینی به مقصد سیتر نام دارد. وی در روز بیست و هفتم نوامبر سال 1721 میلادی در گذشت .

تولد شارل سوم :

در چنین روزی در سال 1716 شارل سوم پادشاه اسپانیا در قرن هیجدهم میلادی در مادرید پایتخت اسپانیا به دنیا آمد .وی
در بیست و سوم مه 1735 میلادی به سلطنت رسید. وی پس از این که در 21 اکتبر 1759 میلادی به سلطنت اسپانیا رسید عنوان خود را شارل سوم گذاشت. او در بیست و سوم ژوئن 1788 میلادی درگذشت .

خلع درجه دریفوس :

در چنین روزی در سال 1895 دریفوس افسر مشهور فرانسوی که ماجرای محاکمه او یکی از هیجان انگیزترین وقایع قرن نوزدهم جهان در فرانسه بود، به اتهام خیانت به میهن و افشای اسرار نظامی به آلمان خلع درجه شد. وکیل او در این محاکمه امیل زولا نویسنده مشهور بود. زولا در سال 1898 بیانیه "من متهم می‌کنم" را منتشر کرد و دلیرانه وارد پیکار به نفع دریفوس افسر فرانسوی یهودی تبار که به اتهام خیانت و فروش مدارک محرمانه به آلمانی‌ها محاکمه و محکوم شده بود، شد. زولا در همان سال به علت دفاع ازاین افسر یهودی دستگیر و محاکمه گردید ولی تبرئه و آزاد شد. مدتی پس از آزادی دوباره او را احضار کردند. ولی او به انگلستان سفر کرد و در 1900 هنگامی که متهمین محاکمه « د ریفوس» بخشوده شدند، او نیز به فرانسه بازگشت. دریفوس به حبس ابد در جزیره شیطان محکوم شد .

نبرد در نانسی :

در چنین روزی در سال 1477 میلادی نبرد در نانسی فرانسه در گرفت و بورگوندی علیه سوئیس وارد جنگ شد. در این جنگ بیش از هفت هزار نفر کشته شدند.

پیمان ضد پروس و روس :

در چنین روزی در سال 1719 میلادی انگلستان، هانور، لهستان - ساکسونی و اطریش پیمان ضد پروس - روسیه منعقد کردند .

اتریش علیه مونته نگرو :

در چنین روزی در سال 1916 میلادی امپراطوری اتریش - مجارستان حمله خود را علیه مونته نگرو آغاز کرد.

تشکیل حزب نازی :

در چنین روزی در سال 1919 میلادی حزب نازی به عنوان تنها حزب حاکم در آلمان تشکیل شد. این حزب مرام سوسیالست ملی گرا داشت. آنتوان داکسلر رهبر ابتدایی این حزب بود. هیتلر بعدها ریاست حزب را به عهده گرفت. در سال 1932 میلادی فاشیست ها در ایتالیا قدرت را به دست گرفتند و در آلمان نیز حزب ناسیونال سوسیالیست کارگری آلمان ( نازی ) به رهبری آدولف هیتلر با بحران آفرینی و ارعاب و ضرب و شتم مخالفان و دگراندیشان، زمینه استقرار نظام تمامیت خواه نازیسم را فراهم آورد. در شرق اروپا نظام کمونیستی و در رأس آن استالین پایه های حکومت ترس و ترور خود را با پاکسازی معترضان و منتقدان و قتل مخالفان استحکام بخشید.

اشغال بخشی از لیبی :

در چنین روزی در سال 1941 میلادی نیروهای بریتانیا و اتریش منطقه بردیا در لبیی را اشغال کردند .

اعتصاب گسترده :

در چنین روزی در سال 1970 میلای بیست هزار نفر از کارگران بلژیکی در اعتراض به شرایط و وضعیت کاری خوداعتراض کردند ودست از کار کشیدند .

قطع روابط با رژیم صهیونیستی :

درچنین روزی در سال 1973 میلادی کشورهای مالی و نیجر روابط سیاسی خود را با رژیم صهیونیستی قطع کردند .

قتل در انگلستان :

در چنین روزی در سال 2001 در انگلستان فاش شد که هرولد شیپمن یکی از مشهور ترین قاتلان انگلستان و پزشک امراض عمومی در این کشور ممکن است تاآن سال بیش از سیصد تن را به کام مرگ فرستاده باشد. وی با تزریق مقداراز سمی مهلک به مریض خود او را به کام مرگ می فرستاد .

نوسازی روابط انگلیس و آمریکا :

در چنین روزی به سال 1952وینستون چرچیل به منظور نوسازی روابط سایسی بریتانیا با آمریکا و دیدار رسمی با مقامات آمریکایی وارد ایالات متحده آمریکا شد. این نخستین سفر خارج از کشور او بعد از انتخابات دوباره در اکتبر بود .

تولد آگوستین تی یر :

درچنین روزی در سال1805 میلادی اگوستین تی یر مورخ فرانسوی دیده به جهان گشود. او در نوع نگارش تاریخ تحولی شگرف به وجود آورد "فتح انگلستان بدست نورماندی‎ها" از جمله آثار معروف اوست. تی یر در سال1856 میلادی درگذشت.

تولد فرانسوا سوارز :

در چنین روزی در سال 1548 میلادی فرانسوا سوارز فیلسوف اسپانیایی و متاله معروف به دنیا آمد .

تولد شاه جهان :

در چنین روزی در سال 1592 میلادی شاه جهان امپراطور مغول هند به دنیا آمد. وی در میان سالهای 1628 تا 1658 میلادی بر این کشور حکومت کرد. او بنای معروف تاج محل را ساخته است .

تولد رودلف کریستف اوکن :

در چنین روزی در سال 1846 میلادی اوکن فیلسوف ایده آلیست آلمانی به دنیا آمد. او در سال 1908 میلادی جایزه نوبل را از آن خود کرد .

تولد کنستانتین استانیسلاوسکی :

در چنین روزی در سال 1863 میلادی استانیسلاوسکی کارگردان، بازیگر و روش شناس روس به دنیا آمد. ستانیسلاوسکی در بازیگری روشی را ابداع کرد که این رشته هنری را متحول ساخت. او بر بدن و بیان بازیگر بیش از همه چیز تاکید داشت. هم اکنون روش او در بازیگری در دانشکده های هنری کشورهای مختلف به نام او تدریس می شود.

تولد امبرتو اکو :

در چنین روزی در سال 1932 میلادی امبرتو اکو نویسنده مشهور ایتالیایی به دنیا آمد. "نام گل سرخ" عنوان مهمترین اثر اوست . همین رمان وی در سال 1981 برنده جایزه استراگا و مدیسی در ایتالیا و فرانسه شده است. "آونگ فوکو" و "جزیره روز پیشین" عنوان دیگر آثار مهم اویند .

 

 

15/10/59

عملیات نصر در منطقه عمومی سوسنگرد هویزه : مانور و اهداف عملیات ، ابلاغیه رئیس جمهور حاوی تأكید بر سرعت كار و شرح عملیات شامل پیشرویها و پیروزیهای ناقص روز اول .

 سقوط یك فروند هواپیمای خودی و یك فروند هلیكوپتر دشمن در جبهه عمومی اهواز .

 پیام رئیس جمهور ( بنی صدر ) به امام خمینی دربارة عملیات پیروز جاری و پاسخ امام .

سخنان امام خمینی در مورد اهمیت و رسالت مطبوعات در شرایط حساس كنونی و سرزنش تضعیف كنندگان نظام و انقلاب و كوشش برای حل یا تخفیف بحران سیاسی داخلی .

 تفسیر رادیو اسرائیل درباره انزوای ایران : ایران در درگیری با ابرقدرتها ، بخصوص با آمریكا ، به دو بلوك اسلامی عربی و جهان سوم پشت گرمی داشت .

 با حمله عراق به ایران ، هر دو پشتیبان را یك جا از دست داده است ، به جز لیبی و سوریه كه خود دچار مشكل بوده و یا منزوی هستند .

 رادیو صوت الجماهیر : شهردارالخلیل بر ایستادگی ملت عرب فلسطین در كنار عراق علیه فارسهای مهاجم تاكید دارد .

15/10/66

گاری سیك مشاور امنیتی كاخ سفید در دوران كارتر: اعمال تحریم، ایران را به پشت میز مذاكره نخواهد كشاند و این كشور را به زانو در نخواهد آورد.

جیمزبیل رئیس مطالعات بین‌المللی دانشكده ویلیام اندماری آمریكا: هرچقدر ایران بیشتر تحت فشار قرار گیرد در ادامه جنگ مصمم‌تر می‌شود.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo