شهید آوینی
 
  نصرالله: تلاشها براي حل بحران لبنان به بن بست نرسيده است

دبيركل حزب الله لبنان اعلام كرد كه تلاشهاي ميانجيگرانه براي حل بحران لبنان بر خلاف اظهارات رييس جمهوري فرانسه ، به بن بست نرسيده وعلاوه ‌بر فرانسوي‌ها ،از سوي جهان عرب نيز تحركي آغاز شده است.

سيد حسن نصرالله كه چهارشنبه شب با تلويزيون " ان بي‌ان " لبنان سخن مي‌گفت افزود:آنچه مسلم‌است اينكه نه سوريه سخنگوي مخالفان است و نه فرانسه سخنگوي حاميان دولت.

وي تاكيد كرد اگر گروه ‪ ۱۴‬مارس بخواهد رييس جمهوري آينده را با حد نصاب نصف به علاوه يك آراي نمايندگان انتخاب كند آنگاه مخالفان نيز دست بسته نخواهند نشست و تحرك لازم را از خود نشان خواهند داد و اگر تاكنون در اين زمينه اقدامي نكرده‌اند به خاطر مصلحت كشور و جلوگيري از بروز فتنه و جنگ داخلي بوده است و اگر لازم باشد در چارچوب قانون و مقررات ، اقداماتي را انجام خواهند داد.

دبيركل حزب‌الله افزود: مخالفان خواهان به بن بست رسيدن ميانجيگري‌ها نيستند امااگر ركود كنوني ادامه يابد در هفته‌هاي آينده نشستهايي را ترتيب و تصميم‌هايي را اتخاذ خواهند كرد.

نصرالله اظهارداشت : هر چند وضعيت كنوني و كشور بدون رييس جمهوري خوب نيست اما اين وضعيت بر حاكميت دولت كنوني ارجحيت دارد ، آنان ( گروه ‪۱۴‬ مارس و دولت ) بايد بدانند كه دولت آتي بايد متشكل از وزيراني باشد كه بر اساس جايگاه قانوني فراكسيونهاي پارلماني انتخاب شده باشند.

وي در بخش ديگري از سخنانش به مواضع و سياستهاي جمهوري اسلامي ايران در خصوص لبنان اشاره كرد و گفت ايران در اين زمينه سياست خاص و يا جانبدارانه ندارد و خواهان لبناني قوي ، با ثبات و داراي مقاومت قوي است .

دبيركل حزب‌الله اظهارداشت : تمامي فشارهاي خارجي به ايران براي اعمال فشار به مخالفان ناكام ماند زيرا ايران مطالبات مخالفان را برحق مي‌داند اما دخالتي در اين زمينه ندارد و به همين جهت خارجي‌ها در ماههاي اخير به جاي تهران به سوريه رفتند ، اما جامعه جهاني يك بار از سوريه مي‌خواهد براي حل بحران لبنان دخالت كند و بار ديگر مي‌خواهد كه دخالت نكند.

نصرالله اظهار داشت : آنان مي‌خواهند كه مخالفان از خواسته‌هاي خود چشم پوشي كنند.

وي گفت: مخالفان دولت تاكنون در موضع دفاعي بوده‌اند و حاميان دولت نيز تاكنون فرصتهاي زيادي را براي حل بحران لبنان از دست داده‌اند.

دبيركل حزب‌الله در خصوص ترورهاي روي داده در لبنان اظهار داشت : طرفها و عوامل مختلفي دراين حوادث نقش دارند اما پشت سر همه آنها رژيم صهيونيستي قرار دارد.

وي همچنين نسبت به اهداف آمريكا در لبنان هشدار داد و گفت ممكن است واشنگتن بخواهد با بخشيدن بدهي‌هاي لبنان در خصوص اسكان دايم فلسطيني‌هاي پناهنده در كشور ما معامله كند.

دبيركل حزب‌الله لبنان تاكيد كرد كه مخالفان طي ‪ ۱۰‬روز آينده گزينه‌هاي خود را در خصوص انتخابات رياست جمهوري و ميانجيگري‌هاي كنوني براي حل بحران لبنان مشخص و يكسره خواهند كرد.

نصرالله نسبت به احتمال وقوع هرج و مرج ناشي از تن ندادن گروه حاكم به خواسته‌هاي مخالفان هشدار داد.

وي افزود رييس جمهوري آتي لبنان بدون اختصاص سهميه يك سوم به علاوه يك اعضاي كابينه به مخالفان انتخاب نخواهد شد و آمريكا و حاميان داخلي آن در اجراي طرح خود در اين زمينه شكست خواهند خورد.

وي گفت: گروه حاكم تلاش دارد در غياب مخالفان ، تشكيلات امنيتي را به شكلي كه خواهان آن است بازسازي و اداره كند.

دبيركل حزب‌الله درباره نسبت دادن ترورهاي اخير در لبنان به حزب‌الله از سوي برخي افراد هشدار داد و افزود : طرح چنين مسايلي خطرناك و در راستاي مصالح اسراييل است و من مي‌خواهم اين اتهامات از نظر قضايي پيگيري شود.

نصرالله در همين ارتباط گفت رژيم صهيونيستي تلاش زيادي كرد تا حزب‌الله را با القاعده مرتبط و بين سوريه و لبنان دشمني ايجاد كند اما در تحقق اين اهداف ناكام ماند.

اين مقام حزب‌الله همچنين نسبت به احتمال به راه افتادن جنگ جديد از سوي اسراييل عليه لبنان گفت : اسراييل هميشه به فكر تجاوز بوده است اما اگر چنين موضوعي روي دهد مقاومت آماده تر از گذشته براي دفاع از لبنان اقدام خواهد كرد.

دبيركل حزب الله خاطر نشان كرد اين حزب نمي‌خواهد سلاح خود را حفظ كند و " مقاومت " تنها يك واكنش است.

وي درباره تبادل اسيران بين لبنان و رژيم صهيونيستي نيز گفت اين موضوع به ويژه پس از تبادل اخير بين دو طرف روند خوبي را داشت طي مي‌كرد اما دخالت برخي در اين قضيه باعث عقب نشيني اسراييل در برخي مسايل شد.

منبع:  خبرگزاری ایرنا

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo