شهید آوینی
 
 وسیع نگری و پاسخگویی به نیازهای همه قشرها ضروریات امروز روحانیت است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای شب گذشته در دیدار صدها نفر از علما، فضلا، روحانیان و طلاب استان یزد با اشاره به بروز مسائل پیچیده اقتصادی، مالی، سیاسی و اجتماعی، نیاز جامعه امروز به دانش دین را بیشتر از گذشته دانستند و بصیرت، وسیع نگری، پارسایی، تقویت بنیه علمی و پاسخگویی به نیازهای همه قشرهای مردم را ضروریات امروز روحانیت برشمردند.

ایشان خاطرنشان کردند: باید صاحب نظرانی که دارای بنیه قوی فقهی و نگاه امروزی به مسائل هستند با تلاش مضاعف و تکیه بر فقه و مبادی فقهی به تبیین مسائل مختلف و پاسخگویی دینی به این نیازهای جدید بپردازند.

ایشان «رشد و تقویت استخوان بندی و بنیه علمی حوزه ها را امری ضروری برشمردند و با اشاره به رویش مبارکی که در حوزه علمیه مشاهده می شود افزودند: این رویش خجسته، باید گسترش و توسعه یابد به گونه ای که پس از مدت زمانی مشخص، در همه شهرهای کشور، مجتهدینی با تراز بالا برای گسترش دانش دین حضور داشته باشند که این کار نیاز به تقویت توان علمی حوزه ها دارد.

حضرت آیت الله خامنه ای،‌وسیع نگری را از دیگر نیازهای روحانیان و حوزه های علمیه دانستند و با اشاره به خدمت بسیار ارزشمند امام راحل عظیم الشأن مبنی بر مطرح کردن مسائل جامعه و جهان در حوزه های علمیه افزودند: اگر روحانی از وسیع نگری برخوردار نباشد مصادیق واقعی احکام و اوامر الهی را نمی شناسد و این آیات سعادت بخش را در ابعادی محدود و کوچک، منحصر می سازد.

حضرت آیت الله خامنه ای در همین زمینه، به بحث امر به معروف و نهی از منکر پرداختند و افزودند: مصداق کامل و تمام امر به معروف، ایجاد جامعه و حکومت اسلامی و مصداق کامل نهی از منکر، نهی از یک جامعه طاغوتی است اما در صورت فقدان وسیع نگری، این حکم عظیم خداوند، در مسائل جزیی خلاصه خواهد شد.

ایشان بصیرت را دیگر خصوصیت لازم روحانیت برشمردند و خاطرنشان کردند: روحانیِ مفید، یعنی روحانی بصیر چرا که اگر بصیرت نباشد، شخص در تشخیص جایگاه خود و موقعیت دشمن، اشتباه می کند و همانگونه که متأسفانه در مسائل سیاسی، دینی و اجتماعی بارها اتفاق افتاده است، جبهه خودی را مورد حمله قرار می دهد.

ایشان تأکید کردند طلبه نمی تواند و نباید فقط به مطالعه در حجره بسنده کند بلکه بسیار مهم و ضروری است که از مسائل داخلی و جهانی، جریانهای سیاسی، منفذهای احتمالی نفوذ دشمن و دیگر مسائل مهم،‌ به خوبی آگاه باشد.

ایشان، گسترش و تنوع مخاطبان روحانیت را مورد اشاره قرار دادند و خاطرنشان کردند: نباید فقط با اکتفا به ظاهر افراد، آنها را بی نیاز و بی اعتنا به دین فرض کرد بلکه باید آحاد مردم را مخاطبان روحانیت دانست و برای تبلیغ دین در میان آنان آمادگیهای لازم را کسب کرد.

رهبر انقلاب اسلامی، کشف و درک جوهره ‌دینداری ملت ایران را از برکات و درسهای بزرگ امام خمینی رضوان الله تعالی علیه برشمردند و با اشاره به اعتماد مستمر و عمیق امام راحل به مردم افزودند: مردم امروز نیز به «قرآن و دین و روحانیت» علاقه مندند و روحانیان باید با اتکا نکردن به حرفهای تکراری برای همه قشرها و سطوح مختلف فکری، حرفهای نو و جذاب داشته باشند.

ایشان در همین زمینه، بازخوانی مکرر و تفکر در آثار و افکار استاد شهید مرتضی مطهری را برای مبلغان و طلاب، لازم و واجب دانستند.

حضرت آیت الله خامنه ای،‌پارسایی را در کنار علم و دانش، دیگر خصوصیت لازم روحانیت برشمردند و خاطرنشان کردند: روحانیت باید به گونه ای عمل کند که مردم حرص نزدن درباره دنیا را در رفتار او کاملاً مشاهده کنند و دستیابی به این خصوصیت نیازمند تهذیب و افزایش معنویت است.

رهبر انقلاب اسلامی، گسترش ارتباط متقابل و صمیمانه روحانیت و دستگاه مدیریت کشور به وی‍ژه مدیریت اجرایی را نیز مورد تأکید قرار دادند.

ایشان در بخش دیگری از سخنانشان استان یزد را دارالعباده و دارالعلم خواندند و با تجلیل از علمای برجسته و شخصیتهای گرانقدر دینی این منطقه افزودند: یزد خاستگاه علمِ دین بوده است و روحانیت و طلاب استان باید سطح علمی آن را به نقطه درخشانی برسانند که از گذشته تا امروز ما به آن افتخار می کنیم.

ایشان با بزرگداشت یاد شهید آیت الله صدوقی، مرحوم آیت الله خاتمی و مرحوم آیت الله اعرافی افزودند: این سه عالم جلیل القدر، منطقه یزد‌ هریک خصوصیات برجسته ای داشتند و طلاب جوان باید با پشتکار و تلاش مضاعف، راه آنان را ادامه دهند.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین صدوقی امام جمعه یزد و نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به تلاش حوزه علمیه یزد در تربیت طلاب فاضل و توانا گزارشی از وضع این حوزه علمیه بیان کرد.

منبع:  خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo