شهید آوینی
 
همايش ولايت در زامبيا برگزار‌شد
 همايش ولايت به مناسبت گرامی‌داشت عيد غدير خم به همت رايزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ايران در زامبيا در مسجد امام رضا(ع) «لوزاكا» پايتخت اين كشور برگزار‌شد.

به نقل از رايزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ايران در زامبيا، در اين همايش مسأله غدير خم و ولايت حضرت علی(ع) با حضور شماری از علمای مسلمان همچون «شيخ موسی ادريس»، رييس انجمن جوانان مسلمان زامبيا، برادران اهل سنت و شيعيان مناطق مختلف شهر لوزاكا مورد ‌بحث و بررسی قرار‌گرفت.

سخنرانی شخصيت‌های مسلمان، اجرای تواشيح به زبان عربی، اردو، انگليسی و فارسی، اجرای مسابقه فرهنگی غدير و اهدای جوايز ارزنده به بيست نفر از برندگان مسابقه كه بيشتر آنان از برادران اهل سنت بودند از بخش‌های مختلف اين همايش بود.

رييس انجمن جوانان مسلمان زامبيا به‌عنوان مجری اين همايش در آغاز با قرائت شعری از امام شافعی به جايگاه رفيع اهل‌بيت‌(عليهم‌السلام) در ميان تمامی فرقه‌های اسلامی اشاره‌كرد.

همچنين در اين همايش «اسدالله مواله»، مفتی مسلمانان زامبيا و امام جمعه مسجد «چوبليا» با اشاره به آيه 33 سوره احزاب گفت: خداوند اهل‌بيت(عليهم‌السلام) را از هرگونه رجس و پليدی مبرّاكرد و مسئله غدير خم نيز مفهوم اين آيه را بيش از پيش تصديق‌می‌كند.

مواله تأكيدكرد: مسئله غديرخم يكی از موضوعات مهم جهان اسلام است كه تفكر در معنای دقيق اين رويداد تاريخی اسلامی از مهم‌ترين عوامل ايجاد وحدت ميان مسلمانان محسوب‌می‌شود.

وی در اين همايش با تأكيد بر عدم جدايی دين از سياست اظهار‌كرد: اسلام از سياست و سياست از اسلام جدايی‌ناپذير است؛ چراكه به گفته رهبر كبير انقلاب اسلامی ايران حضرت امام خمينی(ره) اسلام بدون سياست، اسلام مورد قبول آمريكا و استكبار خواهد‌بود.

وی تصريح‌كرد: رهبران آزاده و مسلمان قرن حاضر همچون امام خمينی(ره) و «سيد حسن نصر الله»، دبيركل حزب الله لبنان، از بركات امامت و رهبری در اسلام هستند، اين در حالی‌است كه ولايت رهبران مسلمان از غدير خم آغاز‌شد.

«شيخ شريف مقداد»، از كشور تانزانيا و از مبلغان برجسته و مشهور سواحلی‌زبان از ديگر سخنرانان اين همايش با قرائت خطبه‌ای زيبا و رسا در مدح اهل‌بيت‌(عليهم‌السلام) با اشاره به فضايل اميرالمؤمنين (ع) و شجاعت‌های آن حضرت در تاريخ اسلام گفت: مسلمانان بايد زندگی و رفتار اسلامی حضرت علی(ع) را الگوی خود قرار‌دهند و همچون مبارزه آن حضرت در جنگ خندق برای دفاع از اسلام و ارزش‌های دينی و تبليغ صحيح مفاهيم اسلامی تلاش‌كنند.

 
 

«محمد اسدی موحد»، سرپرست نمايندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ايران در زامبيا و امام جمعه مسجد امام رضا(ع) با تلاوت آيه 67 سوره مائده سخنرانی خود را با موضوع «بررسی واقعه غدير در تاريخ اسلام و اثرات سازنده آن در جهان اسلام» آغازكرد و ضمن بررسی اين واقعه از نظر تاريخی و تفسيری به تبيين مفهوم و معنای آيه غدير پرداخت و گفت: طبق تحقيق مرحوم «علامه امينی»، بيش از سيصد نفر از علمای مسلمان حديث غدير را روايت‌كرده‌اند و در بيش از سی منبع معتبر اهل سنت واقعه غدير ذكر‌ شده‌است.

نماينده فرهنگی جمهوری اسلامی ايران در لوزاكا با اشاره به ديدگاه معصومين و اصحاب پيامبر(ص) درباره مسئله غدير در طول تاريخ بررسی سيره معصومين و صحابه پيامبر(ص) را گواه بزرگی بر جايگاه بلند غديرخم در اسلام دانست و تصريح‌كرد: حتی اگر در احاديث اشاره‌ای به واقعه غدير اشاره‌ای نشده‌باشد، استناد به آيه غدير دلالت صريحی بر مسأله امامت و رهبری در اسلام خواهد‌بود.

اين مراسم با دعا برای حفظ وحدت امت اسلامی، طول عمر مقام معظم رهبری و پيروزی نهايی مسلمانان خاتمه‌يافت.

ياد‌آوری‌می‌شود به همين مناسبت مراسم جشنی در دو مسجد رسول اكرم(ص) شهر«كتوبا» و شهر توريستی «لوينگستون» برگزارشد.

منبع:خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo