شهید آوینی


امروز یکشنبه نهم دی سال 1386 هجری شمسی ، مصادف است با نوزدهم ذیحجه سال 1428 هجری قمری و برابر است با سی ام دسامبر سال 2007 میلادی.

 مجروح شدن شیخ فضل الله نوری  :
 

در چنین روزی در سال 1287 ه ش شیخ فضل الله نوری روحانی جلیل القدری که رهیافت دینی خود را مخالفت با مشروطه صرف و برخاسته از منویات غربی بیان می داشت و خواستار مشروطه مشروعه بود، از سوی مخالفان مورد حمله قرار گرفت و به شدت مجروح شد.

شیخ فضل الله نوری در سال 1259 ه ق در نور مازندران دیده به جهان گشود . پس از طی مراحل ابتدایی تحصیل ، برای تکمیل دروس خود در اوایل جوانی به نجف اشرف رفت و در سال 1292 ه ق با مهاجرت به سامرا در زمره شاگردان درجه اول میرزای شیرازی، قهرمان مبارزه با استعمار انگلیس در آمد. وی در سال 1300 ه ق جهت تبلیغ معارف دینی عازم ایران شد و درتهران اقامت گزید. شیخ شهید در دوران مشروطه فعالیتهای بسیاری در تثبیت این نهضت کرد و در واقع از جمله رهبران این نهضت بود. او مشروطه را به عنوان نهضتی که در آن قوانین شرع لحاظ شده باشد مطرح می کرد و همین امر موجب شد تا میان  بسیاری از روشنفکران آن زمان که تنها به حکومت قانون، آن هم ازنوع غربی معتقد بودند و شیخ که مشروطه مشروعه را می پسندید افتراق شدید حادث شود . شیخ از نخستین عالمانی بود که به نقشه استعمار در جهت اسلام زدایی پی برد و سعی کرد تا اجازه ندهد ملی گرایی یا غربزدگی جای اسلام گرایی بنشیند و به نام آزادی بی بندوباری غربی در جامعه اسلامی حاکم شود. در جریان مشروطه در واقع علمای ایران و نجف همگی یک هدف را دنبال می کردند و آن بر قراری عدالت و قانون در چارچوب قوانین اسلام بود اما برخی از آنان همچون شیخ فضل الله نوری دریافتند که دستهای مرموز و نامرئی ای در راه ریشه کن کردن اسلام و کنار زدن عالمان اسلامی به کار افتاده است. شیخ فضل الله که در هجرت علما به قم نقش سازنده ای داشت، تا تسلیم شدن شاه از تحصن دست بر نداشت و در راه اعتلای مشروطیت گام بر داشت و زمانی که مشاهده کرد در مجلس انحراف وجود دارد به مخالفت برخاست .

پس از فتح تهران توسط مشروطه خواهان و در تنگنا قراردادن حکومت استبدادی محمدعلی شاه ، منزل شیخ فضل الله نوری را که از رهبران اصلی مشروطیت بود نیز محاصره کردند. سرانجام این مرجع تقلید در هشتم مرداد ماه سال 1288شمسی به وسیله هفتاد نفراز مجاهدین نهضت مشروطه ، دستگیر و به نظمیه برده شد. حکم اعدام وی پس از سه روز صادر شد. پس از آن که این عالم مشروعه خواه را به دار استیلای غربزدگی آویختند ، خانواده وی جنازه او را مخفیانه به منزل منتقل کردند. پیکر او هم اکنون در صحن مطهر حضرت معصومه (س) در قم مدفون است .

تظاهرات گسترده مردم مشهد :

در چنین روزی در سال 1357 هجری شمسی  مردم غیور مشهد با راه اندازی تظاهرات گسترده علیه رژیم پهلوی، خواستار نابودی این رژیم شدند. بااوج گیری این تظاهرات عمال رژیم به سوی مردم حمله ور شدند و تنی چند از آنان را مجروح و شهید کردند. همچنین نظامیان رژیم پهلوی با حمله به منزل حضرت آیت الله شیرازی، عده‎ای را در منزل ایشان به شهادت رساندند.

ورود ایران به جامعه ملل :

در چنین روزی در سال 1300 ه ش (1921 میلادی) مجلس شورای ملی عضویت ایران در جامعه ملل را تصویب کرد. جامعه ملل قبل از سازمان ملل متحد در بین جنگ های اول و دوم جهانی فعالیت خود را آغاز کرد ولی موفقیت چندانی در جلب کشورها به سوی حفظ صلح نداشت .

آغاز به کار بنیاد فرهنگ ایران :  

در چنین روزی در سال 1343 ه ش بنیاد فرهنگ ایران  شروع بکار کرد. این نهاد که از سوی مقامات عالی رژیم پهلوی مستقیما اداره می شد، وظیفه پالودن زبان فارسی از سایر زبانها را به عهده داشت. اما این نهاد بیشترین هم خود را برای خروج واژگان زبان عربی از زبان فارسی به کاربست .

اخراج ایرانیان از عراق :

در چنین روزی در سال 1971 میلادی ، دولت عراق در اقدامی کینه جویانه با دولت وقت ایران ، هزاران ایرانی را از کشور خود اخراج کرد . 

خرید خاک کشور دیگر :

در چنین روزی در سال 1853 میلادی ایالات متحده آمریکا حدود چهل و پنج هزار مایل معادل 120 هزار کیلومترمربع از سرزمین مکزیک را در خریدی به نام گاد سدن پارکیس به مبلغ ده میلیون دلار خریداری کرد. در حال حاضر این منطقه آریزونای جنوبی و نیومکزیکو نام دارد .  

 کشتار مردم در مسکو :

در چنین روزی در سال 1905 میلادی، تزار نیکلای دوم فرمانروای روسیه برای سرکوب تظاهرات مردمی بیش از ده هزار تن را به کام مرگ فرستاد. در این تظاهرات گسترده  که بیش از بیست روز در مسکو جریان داشت، تزار دستور داد که تظاهرکنندگان را زیر آتش توپ قرار دهند.

آتش سوزی گسترده در تئاتر آمریکا:

در چنین روزی در سال 1903 میلادی یک تئاتر در شیکاگو آمریکا هنگام نمایش آتش گرفت و 600 نفر کشته شدند که عمدتا در بالکن تئاتر نشسته بودند.

وجود کهکشانهای دیگر :

در چنین روزی در سال 1924 میلادی ادوین هابل وجود دیگر کهکشانها را اعلام کرد .

نخستین راه آهن شرق :

در چنین روزی در سال 1927 میلادی نخستین راه آهن شرق در توکیوی ژاپن ساخته شد  .

تغییر نام روسیه :

در چنین روزی در سال 1922 میلادی  نام کشور روسیه به اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی تغییر یافت. 

بمبارن اتیوپی :

در چنین روزی در سال 1935 میلادی بمب افکنهای ایتالیایی ، اتیوپی را به شدت بمباران کردند . 

روی کار آمدن کمونیستها در رومانی :  

در چنین روزی در سال 1947 میلادی مایکل شاه ، پادشاه رومانی در توافق با حزب کمونیست از قدرت کناره گیری کرد . او ابراز داشت که تحت فشار کمونیست ها قدرت را رها کرده است. در همین روز نظام جمهوری در رومانی اعلام شد .

توقف بمباران ویتنام :

در چنین روزی در سال 1972 میلادی ایالات متحده آمریکا بمباران خود را بر روی شهرهای ویتنام متوقف کرد .

روابط سیاسی واتیکان با رژیم صهیونیستی :

در چنین روزی در سال 1993 میلادی رژیم صهیونیستی با واتیکان پیمان همکاری امضا و روابط سیاسی خود را با آن کشور آغاز کرد.

اعتصاب در شهرکهای رژیم صهیونیستی :

در چنین روزی در سال 1996 میلادی حدود دویست و پنجاه هزار نفر از کارگران ،ارائه خدمات اصلی در این منطقه را به حال تعلیق در آوردند. این افراد به بودجه اعلامی از سوی نتانیاهو اعتراض داشتند .

قتل عام مردم الجزایر :

در چنین روزی در سال 1997 میلادی بیش از چهارصد نفر از مردم الجزایر در چهار روستای این کشور در بدترین واقعه در طول شورشهای مردمی در الجزایر، از سوی دولت قتل عام شدند .
 
تولد تیتوس :

در چنین روزی در سال 39 میلادی تیتوس امپراطور روم به دنیا آمد. وی بین سالهای 79 تا 81 میلادی بر این کشور حکومت می کرد. او در سال 70 میلادی بیت المقدس را تصرف کرد. تیتوس سال 81 میلادی بر اثر ابتلا به طاعون در گذشت. 
 
تولد هاینریش هارت :

در چنین روزی در سال 1855 میلادی هاینریش هارت نویسنده آلمانی به دنیا آمد. "آواز انسانیت" عنوان مهمترین اثر اوست.

تولد امانوئل لویناس : 

در چنین روزی در سال 1905 لویناس فیلسوف اگزیستانسیالیست فرانسوی دیده به جهان گشود ."وجود و موجودات" ، "آن سوی وجود"، "پدیدار شناسی" و "واقعیت وجود"  ازجمله مهمترین آثار اویند .

تولد تئودور فونتان :

در چنین روزی در سال 1819 میلادی تئودور فونتان نویسنده آلمانی به دنیا آمد. وی در سال 1898 در گذشت .

تولد مهاراجه :

در چنین روزی در سال 1879 میلادی رامانا مهاراجه فیلسوف هندی متولد شد. وی فلسفه یوگی را بسط داد. موسسه تحقیقاتی مهاراجه عنوان مهمترین فعالیت اوست .

تولد کیپلینگ :

در چنین روزی در سال 1865 میلادی رودیارد کیپلینگ نویسنده انگلیسی (هندی الاصل) دیده به جهان گشود. "کتاب جنگل" عنوان مهمترین اثر اوست. وی در سال 1907 میلادی جایزه نوبل ادبی را از آن خود کرد .

در گذشت زوکارلی :

در چنین روزی در سالل 1788 میلادی فرانچسکو زوکارلی نقاش ایتالیایی عصر روکوکو درگذشت. وی به هنگام مرگ 86 سال داشت .

درگذشت رومن رولان :

در چنین روزی در سال 1944 میلادی رومن رولان نویسنده مشهور فرانسوی در سن هفتاد و هشت سالگی درگذشت. وی در سال 1915 میلادی جایزه نوبل ادبی را از آن خود کرد. رولان در سال 1866 در نیورنه فرانسه متولد شد. او در رشته تاریخ تحصیل کرد اما به ادبیات نیز علاقه فراوان داشت و همین علاقه او را بر آن داشت که دست به نوشتن داستان ، نمایشنامه و سرانجام زندگی نامه بزند. وی ابتدا زندگانی بتهوون را نوشت و سپس شرح زندگی میکل آنژ را منتشر کرد . او هشت سال نیز به نوشتن رمان " ژان کریستف " پرداخت. رولان در پایان عمر به اندیشه های عرفانی شرقی گرایش پیدا کرد و از طرفداران گاندی  شد.  وی در سال 1932 در سویس به دیدار گاندی رفت. رومن رولان در سال 1944 در سن 78 سالگی درگذشت. گاندی ، تولستوی ، آنتوانت ، آن زمان فرا می رسد، جان شیفته ، خاطرات جوانی ، دانتون ، روبسپیر ، سفر درونی و گرگهـا از دیگر آثار معروف اویند .  

زلزله مهیب در ژاپن :  

در چنین روزی در سال 1703 میلادی بر اثر زلزله ای مهیب در توکیو ، سی و هفت هزار نفر جان خود را از دست دادند .

هلند در محاصره فرانسه :    

در چنین روزی در سال 1794 میلادی نیروهای فرانسوی هلند را به محاصره خود در آوردند .

پیمان نظامی فرانسه و روسیه :

در چنین روزی در سال 1893 میلادی میان فرانسه و روسیه پیمان نظامی به امضا رسید . 
 
اختراع تلویزیون :

در چنین روزی در سال 1938 میلادی سیستم تلویزیون الکترونیکی به همت وی کی زوروکین اختراع شد .

استقلال لائوس ، ویتنام و کامبوج :

در چنین روزی در سال 1950 میلادی ویتنام، لائوس و کامبوج استقلال خود را از فرانسه اعلام داشتند .

استعفای کابینه بن گوریون :  

در چنین روزی در سال 1957 میلادی کابینه بن گورین در رژیم صهیونیستی استعفا کرد .

نخستین عکس از ستاره دنباله دار :

در چنین روزی در سال 1973 میلادی نخستین تصویر از ستاره دنباله دار ( ستاره دنباله دار کوهوتک اسکیلاب ) گرفته شد .

ماداگاسکار جدید :

در چنین روزی در سال 1975 میلادی جمهوری دموکراتیک ماداگاسکار قدرت را در دست گرفت .

توگو و قانون اساسی :  

در چنین روزی در سال 1979 میلادی کشور توگو صاحب قانون اساسی شد .

آغاز دخالت نظامی آمریکا در هندوراس :

در چنین روزی در سال 1986 میلادی ایالات متحده آمریکا اقدامات نظامی خود را در هندوراس آغاز کرد . 

شب سال نو در ایتالیا :

همه ساله چنین شبی به عنوان شب سال نو در ایتالیا گرامی داشته می شود.

 

 

09/10/59

اهم اقدامات امروز دشمن اجراي آتش بر روي شهرهاي اهواز و دزفول ، بمباران دهلران و اتصال جاده تداركاتي نشوه ـ جوفير .

 گزارش مركز فرماندهي سپاه در غرب كشور از علائم حمله احتمالي دشمن به منطقه دهلران و تبعات آن .

 تظاهرات براي آزادي دو تن از اعضاء هيات واگذاري زمين در سنندج و شهادت آنها در اسارت به دست ضد انقلاب .

 اعلام مواضع سخنگوي دولت ( بهزاد نبوي ) در قبال تحركات ضد انقلاب در كردستان ، همكاري آنان با عراق و مسألة خودمختاري ـ گزارش راديو اسرائيل از تشديد شورشهاي قومي در مناطق كردنشين ايران به سود عراق .

 مصوبه مجلس در مورد استفاده سپاه از نيروهاي وظيفه .

تاكيد آيت الله بهشتي برحفظ آرامش خاطر امت و امام و جلوگيري از بهره گيري بيگانگان از اختلافات داخلي .

 اظهارات رئيس مجلس و سخنگوي دولت ايران و نيز وزراي خارجه آمريكا و پاكستان دربارة گروگانها.

 تحليل خصمانه راديو آمريكا درباره تبعات جنگ و آوارگان جنگي ايران .

پيروزي مسلم عراق در تحليل راديو امان با توجه به ادامه جنگ در خاك ايران و تشديد اختلافات داخلي بين سران جمهوري اسلامي ، تيرگي روابط ايران و شوروي ، آغاز صادرات نفت شمال عراق و … ارجحيت فرانسه و يوگسلاوي در استفاده از نفت عراق به دليل كمكهاي اين دو كشور به عراق از جمله نقش فرانسه در دستيابي عراق به تكنولوژي هسته اي .

 مواضع سازمان مجاهدين خلق درباره دستگيري و محكوميت وابستگان اين سازمان به دليل فعاليتهاي تشكيلاتي و غير قانوني در جبه ها .

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo