شهید آوینی
 
آیت الله صافی:با معصیت نمی‌شود از امام حسین تجلیل و تعظیم کرد
‌آیت الله صافی در دیدار مسئولین شوراهای هیئات مذهبی سراسر کشورتاکید کرد: با معصیت نمی‌شود از امام حسین تجلیل و تعظیم کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم،آیت الله صافی چهارم دی ماه در دیدار مسئولین شوراهای هیئات مذهبی سراسر کشور با اشاره به اینکه ماه محرم یک دانشگاه و مدرسه‌ جهانی است گفت: در ماه محرم، دنیای تشیع تکان می‌خورد و این مدرسه و دانشگاه جهانی در همه شهرها و روستاها و حتی در خانه‌ها برگزار می‌شود و همه افراد از هر گروه و شغلی در این دانشگاه ثبت نام می‌کنند.

وی این دانشگاه را مختص به ماه محرم و صفر ندانست و افزود:‌ این دانشگاه در همه طول سال برقرار است و مردم همیشه از پیامهایی که حرکت عاشورا دارد استفاده می‌کنند و از این پیام‌ها بهره‌مند می‌شوند ولی ماه محرم و صفر و دهه عاشورا خصوصیات خود را دارند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه «کسانی که در این مکتب تربیت می‌شوند نباید نواقص و معایبی داشته باشند»، افزود:‌ اگر این مکتب درست تعلیم داده شود و مطالعات صحیحی روی آن صورت بگیرد، همه نواقص و معایب را برطرف می‌کند و این مکتب،‌ مکتب بسیار وسیعی است که مردم باید از آن استفاده کنند.

آیت الله صافی وجود مکتب عاشورا در مذهب تشیع را افتخاری برای شیعیان دانست و تصریح کرد: باید قدر این نعمت را بدانیم؛ شکرگزار این نعمت باشیم و شکر نعمت یعنی به وظایفی که برای ما معین کرده‌اند عمل کنیم و از دستوراتشان الهام بگیریم و این ارادت خود را در خط شرع و تعلیمات شرع پیاده بکنیم.

وی در ادامه افزود: همانطور که خداوند متعال را به واسطه آفرینش آسمان و زمین و کهکشان و جبرئیل و میکاییل و اسرافیل و اینهمه نعمت شکر و سپاس می‌گوییم و تسبیح خدا را به جای می‌آوریم،‌باید خدا را به واسطه آفرینش امام حسین و اصحاب امام حسین تسبیح کنیم و شکرگزار باشیم که این همه عظمت‌ را در وجود آنان قرار داد و به ظهور رساند.

وی نعمت امام حسین علیه السلام را نعمت بزرگی دانست و گفت: اگر تمام رسانه‌های دنیا تبلیغ کنند و بخواهند که در یک موضوعی چنین برنامه‌ای را در یک حد خیلی پایین‌تر برگزار کنند، نمی‌توانند با هیچ وسیله‌ای نمی‌توان مردم را در مجالس و محافل حاضر کرد و این همه شوق و ارادت ازمردم دید؛ این نعمت بزرگی است که خداوند به شیعیان اهل بیت عطا فرموده است و باید از این نعمت و فرصت کمال استفاده را کرد.

این مرجع تقلید با اشاره به روایات اقزود: در یاد کردن حضرت سید الشهدا، گریه کردن بر مصیبت‌های وارده به ایشان و احترا م و زیارت حضرت روایات زیادی وارد شده است که همه اینها معانی و مفاهیم بزرگی دارند و مهمترین آنها این است که مردم باید همیشه ارتباط خود را با هدایت‌های اهل بیت در عمل حفظ نمایند و فراموش نکنند.

وی با ذکر این نکته که «این سخنان را از روی تحقیق و مطالعه می‌زنم و یک حرف ساده نیست»،‌ فرمودند: حضرت سیدالشهداء عزت و شرف اسلام و بنی‌هاشم را با استقامت خود حفظ کرد و اگر این استقامت حضرت نبود، تمام افتخارات بنی‌هاشم از بین می‌رفت حتی افتخار نبوت هم از بین می‌رفت و همه‌‌ی اینها را حضرت نگه داشت.

آیت الله صافی درس‌های مکتب عاشورا را سازنده دانست و افزود:‌این درس‌های عزت آفرین را باید در ماه محرم مرور کرد، اگر کسی برای یک ساعت در حول این مکتب تفکر کند، همه جهات برای او روشن می‌شود ونشاط پیدا می‌کند.

وی به عجز آدمی در بیان حق مطلب اشاره کردند و گفت: اگر تمام عمر هم از امام حسین علیه السلام و عظمت قیام او سخن بگوییم، نمی‌توانیم حق مطلب را ادا کنیم و این الفاظ از بیان این فضایل و عظمت‌‌ها و واقعه عاشورا عاجزند.

وی با ابراز نگرانی از برگزاری بعضی برنامه‌های سبک و مبتذل به نام عزاداری گفت: نباید گذاشت برنامه‌ای با این عظمت بوسیله‌ی افراد نادان ضایع شود و قضیه‌ به گونه‌ای دیگر گردد و اگر برخی تحریفات ادامه پیدا کند چه بسا مطلب عوض شود و تغییر پید اکند.

این مرجع تقلید به استفاده از موسیقی در عزاداری‌ها اشاره کرد و افزود: با معصیت نمی‌شود از امام حسین تجلیل و تعظیم کنیم و کسی که می‌خواهد از امام حسین تجلیل و تعظیم بجا آورد باید که اطاعت امر خدا کند.

وی جامعه شعرا و مداحان اهل بیت را به پرهیز از بیان شعرهای سبک و سست دعوت نمود و گفت: هر شعری و هر کسی نمی‌تواند به بیان عظمت‌های اهل بیت بپردازد. بعضی از شعرها خلاف و برای شیعه و جامعه ما اسباب سبکی و فساد است و کسانی که شعر می‌گویند باید شعرهای خویش را نزد علما و اهل معرفت بیان کنند تا نقصی نداشته باشد.

آیت الله صافی در توصیه به برگزارکنندگان مراسم‌های عزاداری نیز تصریح کرد: بعضی از برنامه‌های خود عزاداری نیز وقار عزاداری را از بین می‌برد و باید این برنامه‌ها در کمال وقار و شکوه برگزار شود و امیدوارم که خداوند توفیق بدهد در همه این زمینه‌ها اصلاحات درستی صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه افتخار می‌کنم که یک نفر از شما باشم، در توصیه به مسئولین این هیئات گفت:‌ این مجالس را از آلودگی و معصیت حفظ کنید و هرچه می‌توانید بر عزت و عظمت و شکوه این شعار بیافزایید. دقت کنید که حد اعتدال رعایت شود و مردم را تشویق کنید تا که در مسیر صحیح باشند تا اینکه خداوند متعال از ما راضی و خشنود گردد.

وی با اشاره به روایتی از رسول اکرم که فرمودند میان زن و مرد نامحرم باید جدایی باشد، گفت: اگر می‌بینید حضرت زهرا سلام الله علیها آنگونه خطبه‌ای در مسجد قرائت کرد، اقتضا آن بود چرا که شرایط به گونه‌ای بود که اگر خود امیرالمومنین می‌خواست این فرمایشات را بکند، نمی‌گذاشتند و این عظمت حضرت زهرا بود و در آنجا واجب بود این حرفها گفته شود و با این حال حضرت در پشت پرده‌ای که انداخته شد به بیان سخنان خویش پرداختند.

این مرجع تقلید در ادامه به خطبه حضرت زینب در شام و در مجلس طاغوتیان اشاره کرد و ادامه داد: حضرت زینب در مجلسی سخن گفت که شجاع‌ترین مردان دنیا نیز در آن شرایط از ادای چنین خطبه‌ی بلیغی عاجزند و در همان خطبه نیز حضرت زینب، یزید را خطاب قرار می‌دهد که تو صورت اهل بیت را مکشوف کردی و اعتراض حضرت به مکشوف شدن صورت اهل بیت است که متأسفانه در جامعه ما مورد غفلت واقع شده است و باید بانوان ما از این خطبه درس بگیرند.

وی دهه محرم وصفر، عید غدیر و نیمه شعبان را از شعائر بزرگ شیعه برشمرد و گفت: برنامه‌هایی که در این ایام پیاده می‌شود اسباب افتخار است و کسانی که در این راه زحمت می‌کشند و تلاش می‌کنند، باید قدر خود را بدانند.


 

منبع : سایت فرهنگ انقلاب اسلامی

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo