شهید آوینی


امروز چهارشنبه پنجم دی ماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با پانزدهم ذیحجه سال 1428 هجری قمری و برابر است با بیست و ششم دسامبر سال 2007 میلادی.

تولد زکریای رازی :

در چنین روزی در سال 864 میلادی، (251 ه ق) زکریای رازی به دنیا آمد . ابوبکر محمد بن  زکریای رازی از فلاسفه وپزشکان بزرگ ایران بود . وی در جوانی به تحصیل فلسفه ، طب ، ریاضیات و نجوم پرداخت و در همه این علوم صاحب نظر شد . ولی عمده شهرت این دانشمند در پزشکی و شیمی است . کتاب " الحاوی " وی دایره المعارفی است که بیش از قسمتی از آن در دست نیست با این حال تا این اواخر مرجع و کتاب درسی اروپاییان بود. وی در شیمی به کشفیاتی از جمله کشف الکل و جوهر گوگرد دست یافت. 56 اثر ناب و ارزشمند از او به جای مانده است . از آثار وی در کیمیا می توان  به کتاب الاکسیر و کتاب التدبیر و در طب  به کتاب الطب المنصوری اشاره کرد . وی در اواخر عمرنابینا شد .

شهادت استاد نجات اللهی :  

درچنین روزی در سال 1357هجری شمسی استاد کامران نجات اللهی از استادان دانشگاه امیرکبیر (پلی تکنیک سابق) توسط عمال رژیم پهلوی به شهادت رسید. وی به همراه دیگر استادان انقلابی در حمایت از دانشجویان مبارز ابتدا در دانشگاه تهران وسپس  درتحصن وزارت علوم علیه رژیم پهلوی شرکت جست. عمال رژیم پهلوی درصدد بهم زدن این تحصن بر آمدند و بدین گونه به استادان حمله بردند که در نتیجه استاد کامران نجات اللهی به شهادت رسید.

تصویب قانون دارسی و کیفر ارتش :

در چنین روزی در سال  1318 شمسی، قانون دادرسی و کیفر ارتش ایران به تصویب رسید . این قانون که بر گرفته از قانون دارسی و کیفر ارتش فرانسه بود برخی از نهادهای حقوقی از جمله دیوانهای حرب و نحوه رسیدگی را از شیوه رسیدگی در این کشور اتخاذ  کرده بود. دادگاههای نظامی دارای صلاحیت خاص نظامی هستند و از مراجع اختصاصی به شمار می روند و صلاحیت آنان ذاتی است. این دادگاهها به جرایم افراد نظامی در حین خدمت رسیدگی می کنند و سایر جرایم افراد نظامی در صلاحیت دادگاههای عمومی است. پس از انقلاب اسلامی دادگاههای ارتش در یک سازمان مستقل قضایی به نام سازمان قضایی نیروهای مسلح ادغام شد. این سازمان در حال حاضر عهده دار سازماندهی وضعیت دادگاههای نظامی است . با از بین رفتن دادسرا در دادگاههای عمو می ( قانون دادگاههای عمومی و انقلاب 1373 ) ، دادسرا همچنان در سیستم دادرسی نظامی حفظ شد .

آغاز بهره برداری از نفت جنوب :

در چنین روزی در سال  1333  کنسرسیوم شرکتهای خارجی بهره داری از نفت جنوب ایران را آغاز کرد . 

پیروزی جبهه نجات اسلام :

در چنین روزی در سال 1991 میلادی جبهه نجات اسلامی در الجزایر پیروز شد . با آن که این جبهه از طریق آرای عمومی و با شرکت در یک انتخابات رسمی پیروز شده بود اما نیروهای طرفدار دموکراسی غربی در الجزایر با حمایت کشورهای اروپایی وآمریکا تاب این پیروزی بزرگ را نیاوردند و با کمک نیرو های نظامی نتیجه را به هم زدند و انتخابات بی فایده شد و رهبران پیروز دستگیر و به زندان افتادند یا تحت نظر قرار گرفتند و جبهه نجات اسلامی غیر قانونی اعلام شد. این رسوایی بزرگی برای غربی ها به ویژه فرانسه و آمریکا بود و چهره ضد د موکراسی آنان را یک بار دیگر افشا کرد. این اقدام ضد آزادی مروج کشتار مردم در الجزایر شد .    

انعقاد قرارداد پرسبورگ :

درچنین روزی در سال1805میلادی ، قرارداد  پرسبورگ میان فرانسه و اتریش امضا شد. با امضای قرارداد پرسبورگ بسیاری ازمتصرفات اروپایی اتریش زیرسلطه فرانسه قرارگرفت.

امضای قرارداد فرانسه و اتریش :

در چنین روزی در سال 1748 فرانسه و اتریش قراردادی درباره هلند جنوبی به امضا رساندند .   

 شکست نیروهای بریتانیا :

در چنین روزی در سال 1776 میلادی نیروهای بریتانیا در جنگ ترنتون در طول جنگ های استقلال طلبانه آمریکا دچار شکست سختی شدند .

اختراع قهوه جوش :  

در چنین روزی در سال 1865 میلادی قهوه جوش توسط جیمز اچ میسون اختراع شد .

کشف رادیوم :

در چنین روزی در سال 1989 میلادی ماری و پیر کوری رادیوم را کشف کردند. رادیوم عنصر رادیو اکتیو است .

نخستین راه آهن ملی آمریکا :   

در چنین روزی در سال 1917 میلادی و در طول جنگ جهانی اول، دولت آمریکا راه آهن ملی این کشور را ساخت . 

نابودی رزمناو آلمانی :

در چنین روزی در سا 1943 میلادی رزمناو آلمانی با نام شارن هورست در دریای شمال در طول نبرد نورث کیپ غرق شد .
 
کاسترو علیه باتیستا :

در چنین روزی در سال 1956 میلادی فیدل کاسترو با حضور مخفیانه در کوبا سعی کرد که رژیم باتیستا را در این کشور ساقط کند. در این مدت کاسترو به همراه همرزمانش در مکزیک به سر می بردند و با تعدادی قایق های بسیار ساده در دل موج ها خود را به کوبا رساندند . حمله آنان به یک پادگان نظامی بود که بیشتر همراهان وی غیر از یازده نفر در این عملیات کشته شدند. این عملیات بسیار متهورانه و جسورانه بود .  

درگذشت جک بنی :

جک بنی کمدین معروف آمریکایی در چنین روزی در سال 1974 در سن هشتاد سالگی در گذشت .

رایانه ؛ مرد سال !

در چنین روزی در سال 1982 رایانه به عنوان مرد سال مجله تایم معرفی شد. برای نخستین بار بود که یک غیر انسان ومخلوق انسان  این افتخار را به دست می آورد. مجله معتبر تایم هر سال یک چهره را به عنوان انسان برگزیده سال میلادی به جهان معرفی می کند .  

شکست کارپف از کاسپاروف :

در چنین روزی در سال 1990 میلادی گری کاسپاروف، آنتولی کارپوف را در شطرنج شکست داد. وی با این کار قهرمانی خود را در شطرنج حفظ کرد . 

انحلال رسمی شوروی  :

در چنین روزی در سال 1991 میلادی پارلمان اتحاد جماهیر شوروی رسما رای به انحلال شوروی داد . 

بیست روستای فلسطینی در دست شهرک نشین ها :

در چنین روزی در سال 1995 میلادی رژیم صهیونیستی بیست روستای فلسطین اشغالی را از حاکمیت فلسطینیان خارج کرد .

تولد هنری میلر :

در چنین روزی در سال 1891 میلادی هنری میلر از نویسندگان برجسته آمریکایی در نیویورک دیده به جهان گشود . وی مدتها کار ثابتی نداشت و به شغل های گوناگونی روی آورد. او از سال 1920 تا 1924 در شرکت تلگراف اتحادیه غرب فعالیت کرد. میلر از سال 1924 میلادی به  نویسندگی روی آورد. وی همچنین سالها در اروپا زندگی کرد اما در سال 1942 مجددا به آمریکا بازگشت. او هفتم ژوئن 1980 میلادی در گذشت .

تولد مائوتسه تونگ :

در چنین روزی در سال 1893 میلادی مائوتسه تونگ دیده به جهان گشود. نخستین رهبر چین کمونیست پس از آشنایی با آثار کارل مارکس در سال 1921 میلادی به حزب کمونیست کشورش پیوست . مائو بر عکس مارکس و لنین معتقد بود که فقط دهقانان می توانند جنبش انقلابی چین را به پیروزی برسانند . پس از جدایی کمونیست ها از ملی گرایان، مائو راهپیمایی بزرگ ومعروف ده هزار کیلومتری هم مسلکان کمونیست خود را رهبری کرد. مائو همچنین موفق شد که چین را از حالت یک کشور در حال تلاشی به سرزمینی دارای استقلال با دولت مرکزی نیرومند تبدیل نماید و حتی به صورت مرکز تهدید علیه شوروی و آمریکا در آورد. او در سال 1959 از رهبری کشور خود کناره گرفت و از سال 1966 انقلاب فرهنگی را در این کشور به راه انداخت .

تولد توماس گری :
در  چنین روزی در سال 1716 میلادی توماس گری شاعر انگلیسی به دنیا آمد .

تولد سیمون گیلیان :

در چنین روزی در سال 1658 میلادی سیمون گیلیان مجسمه ساز فرانسوی دیده به جهان گشود ." قلعه بلوا" و "سوربون" عناوین مهمترین آثار اویند. وی در پنجاه و سه سالگی دار فانی را وداع گفت .

درگذشت هاوارد هاکس : 

در چنین روزی در سال 1977 میلادی هاوارد هاکس کارگردان آمریکایی درگذشت."ریو لوبو" و "هاتاری" عناوین مهمترین آثار اویند . وی در سن 81 سالگی در گذشت .

تقویم گریگوری در ترکیه :

در چنین روزی در سال 1925 میلادی ترکیه تقویم گریگوری را در کشورش به رسمیت شناخت .

روز آرامش در چکسلواکی :

همه ساله چنین روزی به عنوان روز آرامش در چکسلواکی گرامی داشته می شود .

روز باکسینگ در کانادا ، انگلستان ، اتریش و نیوزلند :

روز باکسینگ نخستین روز کاری بعد از کریسمس است که طی آن به پستچی و کارمند وغیره هدیه می دهند.

05/10/58

مخالفت كويت با هرگونه پيشنهاد شوراي امنيت براي محاصره دريايي ايران.

05/10/59

جبهه هاي جنوب : درگيريهاي محدود در فياضيه ، محمّديه و سلمانيه و نيز اجراي آتش خودي روي بستان .

سخنان امام خميني مبني بر اينكه مسألة صدام مسألة عرب نيست مسئله نوكري ابرقدرتهاست .

نظرات امام جمعة تهران دربارة اوجگيري اختلافات داخلي و اقدامات موذيانة گروهها در صحنة سياست .

معامله دو ميليارد دلاري سلاح بين عراق و ايتاليا و تصويب فروش موتورهاي كشتي جنگي آمريكايي به ايتاليا به عنوان بخشي از اين قرارداد .

 وزير اطلاعات عربستان ضمن مثبت خواندن موضع عراق و دعوت ايران به قبول بيهودگي جنگ ، اعلام كرد : جنگ ايران و عراق در رأس مسائل مطروحه در كنفرانس آتي وزراي خارجي كشورهاي اسلامي خواهد بود .

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo