شهید آوینی
 
4دی‌؛ سالروز درگذشت آيت‌الله «نجفی اصفهانی»

80 سال پيش در چنين روزی، 4 دی ماه سال 1306 هجری شمسی، عالم مجاهد آيت‌الله حاج آقا «نورالله نجفی اصفهانی» به قتل رسيد و به صف شهيدان راه خدا پيوست.

وى به سال 1287 هـ.ق در اصفهان در خانواده علم و فضيلت ديده به جهان گشود. والد بزرگوارش مرجع نامدار شيعه آيت‌الله «محمدباقر نجفى» است. همو كه آيات عظام «محمدكاظم يزدى»، «سيداسماعيل صدر ميرزاى نائينى»، «شريعت اصفهانى»، «سيدمصطفى كاشانى» و ... از خرمن پرفيض او خوشه چيده‌اند.

حاج آقا نورالله براى تكميل تحصيل راهى عتبات شد و در محضر بزرگانى چون ميرزا «حبيب‌الله رشتى»، ميرزا «حسن شيرازى» و ... كسب فيض كرد و به سال 1300 هـ.ق به اصفهان بازگشت. حاج نورالله اصفهانى از علما و مجتهدين طراز اول اصفهان بوده و از معدود علماى سياسى فعال در صدر مشروطيت است.

وى علل واپس‌ماندگى مسلمانان را دو عامل استعمار خارجى و استبداد داخلى مى‌دانست و ردپاى اين دو را در تمامى شئون اقتصادى سياسى و فرهنگى پى مى‌گرفت و راه چاره را جز مبارزه با آنان در چيز ديگر نمى‌ديد. قيام مسلمانان را با استعمار و استبداد امرى واجب مى‌شمرد.

از نطق‌ها، مكتوبات و گزارشات وى استفاده مى‌شود كه اشراف بر بسيارى از آرا و افكار متفكرين عصر خويش داشته است. به نيرنگ‌هاى غرب و مكاتب آن زمان آشنا بوده است. اين اطلاعات را از مجلات و روزنامه‌هاى عربى مصر، شام و ساير بلاد در فرصت‌هاى بين سال‌های تبعيد در عتبات كسب كرده بود.

حاج آقا نورالله ريشه اصلى انديشه و اصلاحات خويش را از قرآن و سنت اخذ كرد و با دلائل متقن بر تئورى جدايی دين از سياست خط بطلان كشيد. نه تنها از نظر تئورى آن را باطل كرد، بلكه عملا با به دست گرفتن حكومت، فساد آن را بر همگان آشكار ساخت. وى از قيام تنباكو پا در ميدان مبارزه گذاشت و قيام سراسرى علما را عليه رضاخان رهبرى كرد.

از ويژگی‌هاى بارز حاج آقا نورالله، برخورد مناسب با ساير اديان و مذاهب بود. وى در زمانى كه فعاليت‌هاى تبليغى مسيحيان در شرق گسترش مى‌يافت، تشكيل مجالس برخورد آرا و افكار و مناظره با مبلغان و رهبران مسيحيت را پايه گذاشت.

در اين راستا مجلةالاسلام را جهت روشنگرى علاقه‌مندان به اين گونه مباحث در سطح جهانى منتشر كرد. از جمله انديشه‌هاى بلند و اساسى كه فكر او را مشغول كرده بود، توجه به وحدت اسلامى بود.

وى در جهت تحقق اين آرمان در سال 1329 هـ.ق به عراق مسافرت مى‌كند و با تبادل فكرى با آيات عظام: «محمدكاظم خراسانى»، «سيداسماعيل صدر»، «شيخ‌الشريعه اصفهانى» و «‌عبدالله مازندرانى»، خطوط سياسى و فكرى وحدت اسلامى را پى مى‌ريزد.

 

منبع : خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo