شهید آوینی
 
ترجمه رساله «اصالت جعل وجود» ملاصدرا منتشر شد

ترجمه رساله «اصالت جعل وجود» ملاصدرا، توسط «علی بابايی» و به همت انتشارات مولی منتشر شده است.

كتاب حاضر ترجمه‌ای از رساله‌ «اصالت جعل وجود»، اثر صدرالمتألهين شيرازی ملقب به ملاصدراست.

از ديدگاهی شايد بتوان گفت كه مبحث مهم اصالت جعل وجود، كه موضوع اين رساله است، از نظر انسجام و اختصار و در عين حال كمال قوت، در بين همه‌ آثار ملاصدرا و حتی كتب فلسفی مبسوطش كه به اين موضوع پرداخته، منحصر و برجسته است.

ملاصدرا در اين رساله‌ پانزده برهان بر اصالت ماهيت بيان می‌كند و قبل از پرداختن به براهين، دو اصل را مورد تأكيد قرار می‌دهد كه وجود، امر حقيقی در خارج است و هم اثر جاعل و هم جاعل اثر، وجود است.

می‌توان در نگاهی گذرا پانزده برهان را به صورت كليد واژه، چنين عنوان كرد و نقطه‌ اتكای براهين را استوار بر همين موارد دانست: 1- تصور ماهيت شئ قبل از صدور، 2- تعدد ماهيات، 3- جعل ماهيت مجعول اول، 4- مجعول بالذات بودن موجودات با جعلی بسيط، 5- ناعت بودن وجود عرض، نه ماهيت عرض، 6- حكم به تصور ماهيت در خارج با غفلت از وجود آن، 7- تحت جنس مضاف نبودن ماهيت، 8- بطلان تشكيك در ماهيت جوهر، 9- لوازم علت مقتضی ممكنات، 10- تفاوت مای حقيقه و مای شارحه، 11- تحقق شيئی از اشيا، 12- تفاوت و ترتيب جواهر اوليه، ثانويه و ثالثه، 13- زيادت شخص بر نوع، 14- خيريت وجود، بهجت در وجود و 15- تفاوت وجود ذهنی و وجود خارجی.

چاپ اول ترجمه رساله «اصالت جعل وجود» ملاصدرا در 32 صفحه رقعی (شوميز)، با قيمت 7000 ريال و شمارگان 1600 نسخه، در تاريخ 25 مهرماه سال جاری منتشر شده است.

منبع:خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo