شهید آوینی
 
5 ذی‌الحجة؛ سالروز درگذشت آيت‌الله «غروی اصفهانی»
67 سال پيش در چنين روزی، سال 1361 هجری قمری، آيت‌الله «محمدحسين غروی اصفهانی» از بزرگ‌ترين علمای قرن چهاردهم هجری قمری در نجف بدرود حيات گفت.
 

شيخ «محمدحسين غروی اصفهانی» معروف به «كمپانی»، عالم و حكيم دوره اخير عالم تشيع در 2 محرم 1296 هجری قمری در كاظمين ديده به جهان گشود.

وی با حمايت پدر كه از بازرگانان متدين بود، تحصيلات دينی خود را با جديت شروع و ادامه داد و از اساتيدی چون شيخ محمدحسن توسركانی، آقا سيد محمد فشاركی اصفهانی و حاج آقا رضا همدانی بهره برد و بعداً از شاگردان آخوند خراسانی شد.

محضر تدريس او بسيار دقيق بود او علاوه بر فقه و كلام در علوم تفسير، حكمت، تاريخ، ادبيات و عرفان نيز مهارت داشت در فلسفه، حكيمی عرفان مشرب و در اخلاق و سير سلوك به مقام مشهور رسيده بود، ديوان اشعار او حاوی اشعار زيبا در مدح اهل‌بيت عليهم السلام و موضوعات ديگر است و از اين عالم بزرگوار 10 كتاب و رساله برجای مانده است.

از شاگردان اين عالم بزرگ می‌توان از آيت‌الله شيخ محمدحسن كبير معروف به «شيخ كبير»، علامه سيد محمدحسين طباطبايی كه در نجف از ايشان بهره بردند و آيت‌الله محمدتقی بهجت ياد كرد.

آيت‌الله بهجت به حوزه گران‌قدر و پر محتوای آيت‌الله حاج شيخ محمدحسين غروی اصفهانی (ره)، معروف به كمپانی وارد شد و در محضر آن علامه كبير به تكميل نظريات فقهی و اصولی خويش پرداخت، و به ياری استعداد درخشان و تأييدات الهی از تفكرات عميق و ظريف و دقيق مرحوم علامه كمپانی، كه دارای فكری سريع و جوال و متحرك و همراه با تيز بينی بوده، بهره‌ها برد.

آيت‌الله مصباح در اين باره می‌گويد: «آيت‌الله بهجت از نظر رفتار خيلی تحت تأثير مرحوم آقا شيخ محمدحسين اصفهانی بودند، چون گاهی مطالبی را از ايشان با اعجابی خاص نقل می‌كردند و بعد نمونه‌هايش را ما در رفتار خود ايشان می‌ديديم، پيدا بود كه اين استاد در شكل گرفتن شخصيت معنوی ايشان تأثيرسزايی داشته است.»*

سرانجام ايشان در سپيده دم 5 ذی الحجة 1361 هجری قمری در اثر سكته قلبی درگذشت و پيكر پاكش در كنار مقبره علامه حلی (ره) در نجف اشرف به خاك سپرده شد.

منبع:خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo