شهید آوینی
 
اولين كنگره نهج البلاغه در زاهدان برگزار شد

اولين كنگره نهج‌البلاغه با محوريت اتحاد ملی و انسجام اسلامی، صبح امروز در زاهدان برگزار شد.

شعبه سيستان و بلوچستان، اولين كنگره نهج‌البلاغه در استان با محوريت اتحاد ملی و انسجام به همت مؤسسه روايت عشق و همكاری ستاد بازسازی عتبات عاليات استان، جهاد دانشگاهی، سازمان بهزيستی و فرماندهی نيروی انتظامی با حضور نماينده ولی فقيه در استان و علما، انديشمندان و محققان سيستان و بلوچستان در سالن آمفی تئاتر دانشكده ادبيات دانشگاه سيستان و بلوچستان برگزار شد.

در اين كنگره كه با هدف آشنايی بيشتر با نهج البلاغه و شرح وحدت در نهج البلاغه در سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی بر پا شده بود علما و انديشمندان به بيان فضايل اين كتاب گرانب‌ها و وحدت در بين مسلمانان پرداختند.

«موسوی عبدالصمد كريم زايی»، امام جمعه اهل سنت مسجد فاطمه الزهرا ايرانشهر در اين كنگره با اشاره به اينكه اسلام دين كامل و جامع و تأمين كننده سعادت بشری است از نهج البلاغه به عنوان كلام برتر و سند ياد كرد.

وی گفت: در صدر اسلام منافقين عامل تفرقه در جامعه اسلامی بودند و موجب شدند تا كينه‌توزی و بخل و روی گرداندنی حاكم شود.

وی در ادامه افزود: اعتقاد همه فرق مسلمان به قرآن و رسول اكرم(ص) عامل وحدت در بين شيعه و سنی است.

حجت‌الاسلام و المسلمين «اصغری»، يكی ديگر از سخنرانان در اين كنگره با اشاره به خطبه 21 و نامه 78 نهج البلاغه گفت: در اين نوشته شيطان و وابستگان به آن، عامل تفرقه و فتنه در حكومت اسلامی هستند.

وی با اشاره به اينكه امام علی (ع) خود حريص‌ترين و مشتاق‌ترين انسان برای ايجاد وحدت در بين امت اسلامی بود اظهار داشت: كسانی كه به دنبال منافع مادی و دنيوی هستند نمی‌توانند به دنبال ايجاد وحدت باشند.

حجت‌الاسلام اصغری افزود: تنها كسانی كه رنگ خدايی و الهی داشته باشند می‌توانند عامل ايجاد وحدت شوند.

وی رسيدن به عزت و قدرت را از پيامدهای مثبت وحدت و همدلی عنوان كرد و افزود: در ايجاد وحدت محوريت با دين است و وظيفه همه مسلمانان است كه با هر مذهب و از قومی كه باشند در مقابل دشمنان متحد و از كشورشان دفاع كنند.

حجت الاسلام و المسلمين «مهدی دشتی»، مفسر نهج البلاغه نيز در اين كنگره گفت: تفرقه خواست استعمار در بين مسلمانان است و مسلمانان با تكيه بر خدای واحد، پيامبر(ص)٬ قبله مشترك و محبت به اهل بيت (ع) به وحدت روی آورند و از امت‌های گذشته عبرت گيرند.

وی افزود: عزت و امنيت در گروه وحدت است و نبايد مسلمانان به افراط و تفريط دامن بزنند و نبايد سلايق فردی مسلمانان در محتوای دين لحاظ شود.

حجت‌الاسلام و المسلمين «سليمانی»، امام جمعه زاهدان نيز ضمن گرامی‌داشت حلول ماه‌ذيحجه گفت: اگر می‌خواهيم اسلام و پيامبر قرآن را بشناسيم بايد به عالی‌ترين ريسمان ارتباط كه امام علی (ع) و نهج البلاغه است چنگ بزنيم.

وی افزود: برای دانستن سياست، اقتصاد و .... بايد از امام علی(ع) و نهج البلاغه بهره جويم زيرا نهج البلاغه نهج الانسانيه و نهج الحيات است.

منبع:خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo