شهید آوینی
 
یک کرمانشاهی برای نخستین بار قرآن را به نظم در آورد

" سیدرضا ابوالمعالی " شاعر کرمانشاهی ، برای نخستین بار قرآن کریم را به نظم فارسی در آورد.
به گزارش خبرگزاری ایرنا ، وی درمورد نحوه شروع به کار خود گفت : در سال ‪ ۱۳۷۱‬در منزل یکی از بستگان در مجلس ختم به فکر نوشتن قرآن منظوم افتادم و همین انگیزه باعث شد که روز بعد با این دو بیت کار به نظم در آوردن آیات الهی را آغاز کنم.

الهی عطا کن توانی چنان *** که شیوا به نظم آورم ترجمان
ز اندیشه کج مرا دور دار *** قلم را روان سازای کردگار

وی گفت: ترجمه قرآن به نظم خیلی سخت بود زیرا ضمن رعایت صنایع شعری و ادبی باید از مفهوم آیات قرآن دور نشد.

وی افزود: این کار ‪ ۱۰‬سال طول کشید و روزانه بین ‪ ۱۰‬تا ‪ ۱۲‬ساعت با جدیت کار کردم تا به فضل خدا توسط انتشارات "خاص" در پنج هزار نسخه چاپ شد.

وی گفت: تا به حال شعری نسروده بودم اما توانستم قرآن کریم را در بحر متقارب بر وزن شاهنامه فردوسی و بوستان سعدی به نظم درآورم.

وی گفت: این کتاب اکنون به خط نسخ اثر عثمان طه نوشته شده و ترجمه منظوم آن در ‪ ۶۰۴‬صفحه مقابل هر صفحه و در قالب ‪ ۱۵‬هزار و ‪ ۵۱۹‬بیت سروده شده است.

وی گفت: پس از اتمام کتاب این اشعار توسط بهاء‌الدین خرم شاهی از شعرا و قرآن پژوهان کشور و عضو فرهنگستان ادب فارسی باز خوانی شد و اشعار بسیار درست و کامل و بدون هیچ گونه سهو مسامحه تشخیص داد.

وی گفت: هر آیه‌ای را که می‌سرودم با وجود سختی زیاد نشاط و شعفی وصف ناپذیر به من دست می‌داد و به طور کلی خستگی‌ام از میان می‌رفت.

وی افزود: معتقدم فارسی زبان یا باید عربی بداند و یا ترجمه گویا و روان فارسی از قرآن در اختیار داشته باشد تا به مفهوم آیات الهی پی ببرد.

وی گفت: بر این باورم که این قرآن منظوم بسیار ساده و روان ترجمه شده واحتیاجی به تفسیر ندارد و افراد عادی هم متوجه آن می‌شوند.

وی افزود: قرآن خواندن بسیار خوب است اما یک شرط اساسی دارد که تعقل و تفکر در آیات الهی است و این تفکر و تعقل زمانی امکان پذیر است که معنی آیات را بداند تا بتواند به عمل درآورد.

وی گفت: این کار نخستین بار است که در کشور انجام می‌شود، زمانی که من شروع به نظم درآوردن قرآن کردم کسی این کار را شروع نکرده بود اما افرادی در سالهایی که من مشغول به نظم درآوردن قرآن بودم قسمتهایی از قرآن را در مدت چند ماه به صورت نظم درآوردند.

وی گفت: از منابع زیادی از جمله تفسیر المیزان، ترجمه قمشه‌ای، ترجمه و تفسیر نمونه بهره جستم که هم اشعار درست باشد هم کم و زیادی در آیات الهی نشود.

وی در خصوص قرآن گفت: قرآن به طور کلی از نظر روحی، عبادی ، اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و علمی راهنمای انسان است و اگر کسی آیات قرآن را بفهمد موجب رحمت الهی است.

وی در خصوص جایگاه قرآن گفت: پس از انقلاب وضعیت قرآن در جامعه بسیار خوب شده و حضرت رسول اکرم (ص) نگران بود که قرآن مهجور می‌شود در آخر زمان اما اکنون بخصوص جوانان به قرآن رو می‌آورند و این موجب دلگرمی است.

وی توصیه کرد: مردم مسلمان کشورمان قرآن را بخوانند اگر می‌توانند به عربی رو بیاورند و اگر نمی‌توانند حداقل ترجمه‌های روان را بخوانند تا به آیات الهی پی ببرند و آنها را در زندگی به کار گیرند.

سیدرضا ابوالمعالی ‪ ۷۱‬سال دارد و فرزند حجت‌الاسلام سید ابوالحسین و نوه حاج سید ابوالقاسم از روحانیون استان کرمانشاه است.

پدر بزرگ و پدر وی ‪ ۱۱۰‬سال در مسجد شازده محمدعلی میرزا به اقامه نماز و ارشاد مردم مشغول و هر دو از خوشنویسان مشهور کرمانشاه بودند.

ابوالمعالی دارای دیپلم در رشته ادبیات است و همزمان با دبیرستان در حوزه علمیه نیز تحصیل کرده و نزد پدرش، جامع‌المقدمات و بخشی از احکام را فرا گرفته است.

وی در سال ‪ ۱۳۳۷‬در مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه استخدام و تا سال ‪ ۱۳۷۰‬که بازنشسته شده مشغول به کار بوده است.

منبع:سایت فرهنگ انقلاب اسلامی

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo