شهید آوینی
 
نظام قضایی اسلامی را منطبق با موازین شریعت اسلامی پایه گذاری کنیم

آیت الله هاشمی شاهرودی امروز در اجلاس روسای قوه قضائیه کشورهای اسلامی ضمن تشکر از حضور مقامات قضایی کشورهای اسلامی در این اجلاس گفت : امیدواریم این اجلاس درتحقق بخشیدن به هدف ما که همانا  انسجام اسلامی است موثر باشد.

وی تصریح کرد : ما معقتدیم نقاط مشترک فراوان کشورهای اسلامی در امور حقوقی و قضایی بهترین و مساعد ترین زمینه برای پیوند دولتها و ملتها است.

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد : عدالت و مدیریت، گم شده بشر امروز است و نیاز کلیه جوامع و تنها ارزش جهانشمول است که نظام قضایی مشمول اجرا و احیا آن هستند و این هدف و ارزش والا باعث اشتراک مقررات حقوقی آنان می گردد.

آیت الله شاهرودی  تاکید کرد: مشترکات کشورهای اسلامی در امور حقوقی و نظام قضایی همواره بیش از بخشهای دیگر بوده و هست و کلیه نظامهای قضایی کشورهای اسلامی آموزه های شریعت ناب اسلام را پذیرفته و از آن الهام می گیرند.

وی اظهار داشت : امروزه بخش عظیم اسلام گرایی و شریعت اسلامی و بازگشت به هویت ملی سراسر جهان اسلام را در بر گرفته و حوزه ها، دانشگاهها و مراکز علمی در همه کشورهای اسلامی رشد عظیمی پیدا کرده و بیداری امت اسلام و پویایی اندیشه های اسلامی را در پی داشته و زمینه انسجام این ملت ها را فراهم نموده است.

رئیس قوه قضاییه گفت : علما و حقوقدانان و همچنین شخصیتهای موثر جهان اسلام همگی شعار وحدت و انسجام سر می دهند و قضات و متولیان دستگاه قضایی در کشورهای اسلامی متعهد ترین و فرهیخته ترین قشر جامعه هستند که مراحل ویژه ای را طی کرده و در برابر وجدان خود  سوگند یاد  کردند تا در برابر احقاق حقوق مردم و گسترش عدل تلاش کند و تحت تاثیر فشارها و تهدید ها قرارنگیرند.

آیت الله شاهرودی تاکید کرد : بخش عمده ای از نظامها در قلمر و اختیارات حکومتی قرار می گیرد که باید توسط حاکمیت جامعه و بر اساس مصالح ملی و با رعایت قوانین شریعت اسلام ترسیم شود که این امر ضمن افزایش اجتهادات فقهی و حقوقی هماهنگی های قضایی را بیشتر می سازد.

وی تاکید کرد : اجرای عدالت قضایی در گرو استحکام و کارآمدی قوانین است و هر گونه نقض و خلاء و عدم هماهنگی منشاء تضییع حقوق شهروندان و مصالح جامعه و نقض عدالت خواهد شد.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه بهره گیری از تجربیات علمی بشری و فن آوری های پیشرفته لازم است گفت : بومی کردن این دستاوردها پس از تطبیق با قوانین شریعت اسلام ضروری است و اقتضا می کند  در این زمینه از روشهای پیشرفته اسلامی استفاده شود.

آیت الله شاهرودی گفت : امروزه جهان اسلام در تقابل با دنیای غرب با چالش های بسیاری مواجه شده است که بخشهای حقوقی نسبت به این چالشها حساس و آسیب پذیر هستند. اخیرا کشورهای سلطه طلب با رویکردی سیاسی نسبت به مسائل حقوقی و به بهانه حقوق بشر و برقراری آزادی ودموکراسی برای ملتها و مبارزه با تروریسم دامنه این چالشها را گسترش داده اند و با ابزارهای در اختیار به کشورهای اسلامی تهاجم فرهنگی و تبلیغاتی  نموده اند.

وی تاکید کرد : در دوران کنونی اندیشمندان اسلامی مکلف اند از حریم اسلام و فرهنگ غنی و بشر دوستانه آن که بیشترین کرامت را برای انسان قائل شده دفاع کنند و چهره واقعی مستکبران را نشان دهند و این رسالت عمدتا بر عهده اندیشمندان و فقها خواهد بود که امیدواریم با شکل گیری اتحادیه اسلامی در راستای اجرایی کردن این هدف گام برداریم .

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه نظام قضایی اسلامی را منطبق با موازین شریعت اسلامی پایه ریزی کنیم ، تصریح کرد: سیستم قضایی را باید در بخشهای مدنی، کیفری ، نظامی و اداری در یک نظام واحد  اسلامی پیاده کنیم .

آیت الله شاهرودی گفت : امروزه در نظام قضایی ایران پیشرفته ترین ساختارها را به کار گرفته ایم و این یکی از موفق ترین عملکردهای جمهوری اسلامی ایران است.

وی خاطرنشان کرد: در قانون اساسی استقلال و بی طرفی قاضی در نظر گرفته شده و ما موفق شده ایم کلیه امور قضایی و آنچه وابسته به آن است در قوه قضائیه متمرکز کنیم .

رئیس قوه قضائیه سازمان زندانها، اجرای احکام کیفری، دیوان عدالت اداری، سازمان ثبت و اسناد وسازمان بازرسی که وظیفه نظارت بر حسن اجرای امور در دستگاههای اجرایی را بر عهده دارد را از جمله سازمانهایی عنوان کرد  که تابع قوه قضائیه هستند.

آیت الله شاهرودی همچنین حبس زدایی، کاهش عناوین مجرمان، توسعه نهادهای شبه قضایی، استفاده از مشارکت مردمی در مدیریت عدالت و گسترش فرهنگ صلح و سازش، الزام به استفاده از وکیل در کلیه مراحل دادرسی، استفاده از قضات متعدد حتی در دادگاههای بدوی، کوتاه کردن مراحل دادرسی، کاهش فرایند دادرسی و جلوگیری از اطاله دادرسی، تهیه و تصویب قانون حقوق شهروندی و احترام به آزادیهای مشروع و همچنین تدوین قانون مجازات اسلامی، تاسیس ستاد حقوق بشر، تغییر نگرش به زندانی و زندان  بر اساس آموزه های اسلامی و اصلاح برخی خط مشیها، ارائه استفاده از مرخصی و همکاری با جوامع بین المللی در راستای مبارزه با جرایم سازمان یافته و استفاده از فناوری اطلاعات را از جمله سیاستهای مهمی بر شمرد که بر اساس فقه اسلامی در نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران مورد توجه و تصویب قرار گرفته است.

منبع : سایت فرهنگ انقلاب اسلامی

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo