شهید آوینی


امروز سه شنبه سیزدهم آذرماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با بیست و سوم ذی القعده 1428 هجری قمری و برابر است با چهارم دسامبر سال 2007 میلادی .

کنفرانس اسلامی فلسطین در تهران : 

درچنین روزی درسال 1369 هجری شمسی نخستین کنفرانس اسلامی فلسطین درتهران آغاز به کارکرد . هدف ازبرگزاری این کنفرانس که  با موضوع اصلی همبستگی جهانی با قیام انتفاضه و مقابله با شهرک سازی یهودیان برپا  شده  بود ، تنی چند از  اندیشمندان مسلمان ایران و برخی دیگراز کشورها  با ایراد سخنانی ،  به دفاع و حمایت از قیام مردم مظلوم فلسطین در برابر اشغالگران صهیونیست پرداختند . انتفاضه  مردم مسلمان فلسطین، انقلاب اسلامی و انقلاب فلسطین  از جمله مباحث اصلی در این کنفرانس بود .

تبعید دکترمصدق به ساوجبلاغ : 

در چنین روزی در سال  1319 ه ش  دکتر  مصدق که در بیرجند زندانی بود به احمدآباد ساوجبلاغ   تبعید شد . مصدق در این دوره تنها از دور بر مناسبات سیاسی کشور نظر داشت و بیشتر به مطالعه و تحقیق می پرداخت .

درگذشت مجدالدین فیروزآبادی :
درچنین روزی در  سال817 هجری قمری مجد الدین  فیروزآبادی ، یکی از برجسته ترین زبانشناسان ایرانی  دار فانی را وداع گفت .  وی درکازرون به دنیا آمد و پس از طی تحصیلات مقدماتی به بغداد رفت . او کتاب تنویر المقیاس را در علم لغت به رشته تحریر در آورده  است .

روز بیمه :

همه ساله چنین روزی به عنوان روز بیمه گرامی داشته می شود .  بیمه در جهان امروز به عنوان یک امر مهم و ضروری تلقی می شود . امروزه تامین اجتماعی از وظایف دولت هاست  و معمولا این امر از طریق بیمه های اجتماعی میسر می گردد . از آنجا که پوشش های محدود نظام بیمه های اجتماعی برای تامین خسارات کافی نیست، بیمه های بازرگانی با تنوع و قلمرو گسترده تر توسط شرکت های بیمه عرضه می شود.بیمه های اشخاص ، بیمه های اموال و بیمه مسوولیت ازجمله موارد بیمه ای است که امروزه در حوزه صنعت بیمه طرح می گردد .
 شرکت بیمه ایران به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های بیمه ای ایران   درنخستین سال فعالیت خود نیمی از حجم عملیات بیمه کشور را درخود متمرکز کرد و پس از مدتی آن را به حد گسترده ای افزایش  داد. 

اختراع تلسکوپ :
در چنین روزی در سال 1621 میلادی گالیلیو  گالیله تلسکوپ را اختراع کرد .

امضا پیمان نظامی مشترک :
در چنین روزی در سال 1912 میلادی ترکیه ، صربسان ، مونته نگرو ، یونان و بلغارستان پیمان نظامی مشترک امضا کردند .

پیمان صلح :
در چنین روزی در سال 1920 میلادی ترکیه و ارمنستان پیمان صلح امضا کردند .

خروج نیروهای استعماری از مصر پس از واقعه ملی شدن کانال سوئز :  

 در چنین روزی در سال 1956 انگلستان و فرانسه نیروهای خود را به خارج از مصر فرا خواندند . پیشتر در قضیه کانال سوئز،  فرانسه و انگلستان پس از اعلام ملی شدن  کانال سوئز از سوی  جمال عبدالناصر ، نیروهای خود را به این کشور فراخواندند و در واقع تهاجم نظامی گسترده ای  را علیه این کشور آغاز کردند . 

اختراع  نخستین لامپ نئون :
در چنین روزی در سال 1910 میلادی نخستین لامپ نئون در نمایشگاه موتور پاریس به نمایش در آمد . این لامپ توسط فیزیکدان معروف جرج کلود ساخته شده بود .

ورود نیروهای آمریکایی به سومالی :
در چنین روزی در سال 1992 میلادی شورای امنیت سازمان ملل متحد طی  قطعنامه ای به نیروهای آمریکایی اجازه داد
وارد کشور سومالی شوند .

انفجار نفت کش عظیم یونانی :
در چنین روزی در سال 1992 میلادی نفت کش عظیم یونانی در دریای اژه در لاکرونای اسپانیا  منفجر شد  و 21 میلیون بشکه نفت خام آن در دریا پخش گردید  .

توافق پس از هجده سال جنگ : 
در چنین روزی در سال 1993 میلادی دولت آنگولا و شورشیان موافقت کردند که طی آتش بسی جنک هجده ساله بین خود راخاتمه دهند .

فاجعه نشست گاز : 
درچنین روزی در سال1984میلادی  فاجعه عظیم نشت گاز ازیک کارخانه آمریکایی دربوپال هند اتفاق افتاد .  در این حادثه که براثربی احتیاطی  مسوولان کارخانه یاد شده  روی داد  ، گازکشنده  ام- آی- سی   از سه منبع چهل وپنج تنی زیرزمینی نشست کرد و در اثر  نشست این گاز انفجار وحشتناکی  رخ داد و هزاران تن از مردم بی گناه جان خود را ازدست دادند.

قیام مردم پاریس علیه لویی ناپلئون :
درچنین روزی در سال1851میلادی قیام مردم پاریس علیه دیکتاتوری لوئی ناپلئون پادشاه فرانسه  آغازشد. علت این قیام دستگیری برخی از مخالفان سیاسی لویی ناپلئون بود. لویی که برادر زاده ناپلئون بود  درمدت حکومتش مخالفین خود را دستگیر و به زندانهای طولانی مدت محکوم می کرد . دراین قیام مردم پاریس ازلویی ناپلئون شکست خورند . 

تولد جوزف کنراد :
در چنین روزی در سال 1857 میلادی جوزف کنراد  در برد یچف اوکراین دیده  به جهان گشود .  وی مدتی به شغل در یانوردی پرداخت و در این شغل تا رده معاون ناخدا پیش رفت . اما دریا روح سرشار اورا اقناع نکرد و وی سرانجام به سوی ادبیات کشیده شد . حمایت آلمایر، رانده از جزیره ها، انسان سیاهی از نارکیسوس، لرد جیم، جوانی، تیفون، نوسترومو، آینه دریا، مجموعه خاطرات، مأمور سری، زیر چشمان غربی، فرصت، پیروزی، تیر طلا، نجات، ولگرد و افسانه های هیرسی از جمله مهمترین آثار اویند . وی به  سال 1924 درگذشت.


تولد پایه گذار ادبیات دانمارک :
در چنین روزی در سال 1684 میلادی لودویک بارون هولبرگ پایه گذار ادبیات دانماریکی و نوروژی دیده به جان گشود .

تولد بزرگترین شاعر اسلوونی : 
 در چنین روزی در سال 1800 میلادی بزرگترین شاعر اسلوونی  با نام فرانس پرسرن به دنیا آمد .  "کرس پری ساویسی " عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد کیت ابرایان :
 در چنین روزی در سال 1897 میلادی کیت ابرایان نویسنده ایرلندی دیده  به جهان گشود . "بدون کلاکمن"  عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد ریچارد کوهن :
 در چنین روزی در سال 1900 میلادی ریچارد کوهن زیست شناس بر جسته اتریشی دیده به جهان گشود. وی بر روی  ویتامینها بسیار مطالعه  کرد و بر اثر همین مطالعات در سال 1938 جایزه نوبل را از آن خود کرد .

تولد توماس کارلایل: 
در چنین روزی در سال 1795 میلاد ی توماس کارلایل  مورخ و اندیشمند بزرگ اسکاتلندی  به دنیا آمد . آتار بسیاری  از او باقی مانده است که  تاریخ انقلاب بزرگ فرانسه  مهمترین آنهاست .

 تولد ژان لوک گدار :
 در چنین روزی در سال 1930 میلادی ژان لوک گدار فیلمساز بر جسته فرانسوی دیده به جهان گشود . گدار  یکی از بزرگ ترین کارگردانان جهان و چهره شاخص سینمای موج نو فرانسه است. گدار با فیلم بلند از نفس افتاده (به عنوان کارگردان) در سال 1960 به صورت حرفه ای وارد سینما شد. سایر فیلم های او عبارتند از:  یک زن شوهر دار (1964) ،  آلفاویل و پیروی دیوانه
(1965) ،  مذکر، مونث (1966) ،  شور (1982)، نام کار من (1984) و دور از ویتنام . 

در گذشت لوتاریوس سوم  :
درچنین روزی درسال1137 میلادی لوتاریوس سوم امپراطور روم و ژرمن درسن67 سالگی درگذشت . وی بین سالهای 1133 تا 1137 میلادی براین کشور حکومت کرد .

درگذشت آناستازیوس چهارم :
 در چنین روزی در سال 1154 میلادی آناستازیوس چهارم پاپ اعظم کلیسای کاتولیک در گذشت . وی بین سالهای 1153 تا 1154 میلادی سمت پاپ را عهده دار بود .

درگذشت واسیلی سوم :
 در چنین روزی در سال 1533 واسیلی سوم پادشاه بزرگ روسیه  در گذشت . وی بین سالهای 1505 تا 1533 در این کشور حکومت می کرد .

درگذشت ژاک سارازین :
 در چنین روزی در سال 1660 میلادی سارازین نقاش و مجسمه ساز معروف فرانسوی  دار فانی را وداع گفت . وی به هنگام مرگ هفتاد سال داشت .

درگذشت رابرت لویی استیونسن  :
 در چنین روزی در سال 1894 میلادی لویی استیونسن ، نویسنده انگلیسی دار فانی را وداع گفت . "دکتر جیکل و آقای هاید "عنوان مهمترین اثر اوست . وی در سال 1850 میلادی به دنیا آمد . او در مدت کوتاهی ‌داستان‌های بسیاری را به رشته تحریر در آورد . وی  سال‌هایی از عمر خود را در سیر و سفر در فرانسه، آلمان، آمریکا و اقیانوسیه گذراند.  استیونسن چند داستان تاریخی هم نوشته است.

درگذشت پیر ای رنوار :
 درچنین روزی رنوار نقاش و مجسمه ساز معروف فرانسوی در سن 78 سالگی در گذشت .


 

منبع : خبرگزاری مهر

 

13/09/59

اخبار جبهه هاي جنوبي و شمالي : تقويت نيروي دشمن در مارد ـ اجراي آتش و انجام عمليات ايذايي توسط خودي ـ بازديد عدنان حسين ، برادر صدام از بستان ـ كمك تسليحاتي عراق به كومله .

 گزارشي از روند تقريباً عادي زندگي در دزفول عليرغم حملات موشكي عراق .

 وزير آموزش و پرورش ( آقاي محمدجواد باهنر ) : توصيه امام اين است كه از فعاليت ضدانقلاب در مدارس جلوگيري شود و مردم با وقايع پشت پرده و عواملي كه در پي تضعيف اسلامي و روحانيت هستند ، آشنا شوند .

13/09/65

ويليام كيسي رئيس سازمان "سيا" در تيرماه گذشته به طور سري از بغداد بازديد و با صدام در مورد تحولات جنگ با ايران گفتگو كرد .

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo