شهید آوینی
 
انتشار كتاب «جنگ شيميايی عراق عليه ايران»

كتاب «جنگ شيميايی عراق عليه ايران» به روايت اسناد سازمان ملل متحد و با تدوين «شهريار خاطری» و «احد جنتی‌محب» به كوشش انتشارات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس منتشرشد.

كتاب «جنگ شيميايی عراق عليه ايران» به روايت اسناد سازمان ملل متحد با مقدمه «دكتر گوستاو اندرسون» عضو گروه حقيقت‌ياب سازمان ملل و با تدوين «شهريار خاطری» و «احمد جنتی محب» انتشار يافت.

اين كتاب به كوشش پژوهشكده علوم و معارف دفاع مقدس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تهيه شده است.

در انتهای اين كتاب تعدادی از عكس‌های جنايت‌های شيميايی رژيم سابق عراق در جنگ هشت ساله منتشر شده و متن و مستندات كتاب به دو زبان فارسی و انگليسی در كتاب به چاپ رسيده است.

اين كتاب در 3000 نسخه و به قيمت 28000 ريال و در مجموع در 230 صفحه روانه بازار كتاب شده است.

در پايان قسمتی از اين كتاب نقل شده است:

«نوش‌دارو پس از مرگ سهراب»

«با ارسال گزارش تكان دهنده بازرسان سازمان ملل به شورای امنيت و تاثر جامعه جهانی از قربانی شدن هزاران نفر از مردم بی‌گناه با سلاح‌های غير انسانی شيميايی، شورای امنيت مجبور به اقدام عليه جنايات رژيم عراق شد. اين در حالی بود كه جمهوری اسلامی ايران در 27 تير ماه 1367 به طور رسمی پذيرش قطعنامه 598 را اعلام نمود و مذاكرات ديپلماتيك مربوط به جنگ و اعلام آتش‌بس در حال انجام بود و سرانجام در 20 اوت 1988(29 مرداد 1367) آتش‌بس رسمی در جبهه‌های جنگ اعلام و جنگ تحميلی عراق عليه ايران پس از هشت سال به پايان رسيد، بدون آن‌كه شورای امنيت موضع‌گيری قاطعی عليه حملات شيميايی عراق از خود نشان دهد.

بالاخره شورای امنيت در تاريخ 26 اوت 1988(4شهريورماه 1367) در جلسه شماره 2825 خود طرح قطعنامه‌ای را كه توسط آلمان فدرال، ايتاليا، ژاپن و انگلستان پيشنهاد شده بود تحت عنوان قطعنامه 620 تصويب كرد و در آن برای اولين‌بار از ايران به عنوان قربانی سلاح‌های شيميايی در جنگ نام برده شد و خواستار كنترل صادرات مواد شيميايی مورد استفاده در ساخت سلاح شيميايی و نيز واكنش سريع در مقابل كاربرد اين سلاح‌ها در آينده گرديد. اما چه سود كه اين قطعنامه پس از پايان جنگ صادر شد و نوش‌دارو پس از مرگ سهراب شد.»

منبع : خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo