شهید آوینی
 
رهبر معظم انقلاب: حوزه‌های علميه همواره مهد آزادانديشی و بحث‌های جدی علمی بوده‌اند

حوزه‌های علميه همواره مهد آزادانديشی و بحث‌های جدی علمی بوده‌اند؛ بنابراين كرسی‌های آزادانديشی بايد به يك عرف در حوزه های علميه تبديل شوند و زمينه تحمل ديدگاه‌های مختلف علمی فراهم شود.

جمعی از اساتيد، فضلا، پژوهشگران و مبلغان حوزه‌های علميه قم، مشهد و اصفهان پنجشنبه‌شب به مدت چهار ساعت با حضرت آيت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ديدار و گفت‌وگو كردند.

در ابتدای اين ديدار هفده نفر از فضلا و اساتيد حوزه‌های علميه، ديدگاه‌های خود را درخصوص مسائل مختلف علمی، آموزشی و تبليغی حوزه‌های علميه بيان كردند.

سپس حضرت آيت‌الله خامنه‌ای با اشاره به ظرفيت بسيار بالا و نسل بالنده كنونی حوزه‌های علميه و خدمات علمی آنها تاكيد كردند: آينده‌نگری، مديريت تحول، برنامه‌ريزی علمی، بازنگری در متون آموزشی، سياستگذاری متناسب با نيازهای علمی حوزه‌ها و ترسيم چشم‌انداز آينده و اهتمام بيش از پيش به كرسی‌های آزادانديشی علمی از ضرورت‌های اساسی ادامه حركت رو به رشد و افزايش نفوذ و تاثيرگذاری حوزه‌های علميه با توجه به رشد سريع و پرشتاب تحولات و فناوری‌های نوين است.

ايشان با تاكيد بر لزوم نهادينه شدن آينده‌نگری در حوزه‌های علميه، نقش شورايعالی حوزه علميه قم، بزرگان و حضرات مراجع را در اين خصوص يادآور شدند و افزودند: با توجه به مسئوليت سنگين حوزه‌های علميه و روحانيت درخصوص دينداری مردم، اهميت آينده‌نگری بسيار مضاعف است.

رهبر انقلاب اسلامی، تحول را مسئله‌ای اجتناب‌ناپذير و حتمی دانستند و خاطرنشان كردند: كناره‌گيری از تحول موجب از بين رفتن و يا منزوی شدن خواهد شد بنابراين، تحول را بايد پذيرفت و آن را در جهت صحيح مديريت كرد.

كناره‌گيری از تحول موجب از بين رفتن و يا منزوی شدن خواهد شد بنابراين، تحول را بايد پذيرفت و آن را در جهت صحيح مديريت كرد.

ضرورت تحول در حوزه‌های علميه

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای تحول در حوزه‌های علميه را ضروری خواندند و با تأكيد بر لزوم تحول در شيوه‌های آموزشی، پژوهشی، متون درسی حوزه‌های علميه و همچنين اعطای مدرك مستقل حوزه‌ای، افزودند: همه اين امور برای تحول لازم است، اما بايد به گونه‌ای مديريت شوند كه تحول در جهت صحيح باشد و حوزه‌های علميه از آفات مدرك‌گرايی، و يا كاهش سطح علمی و دانايی در امان بمانند.

ايشان مديريت كارآمد را برای تحول بسيار ضروری دانستند و با تاكيد بر انجام برخی اصلاحات به منظور تكميل مديريت حوزه‌های علميه، خاطرنشان كردند: مهمترين كار در حوزه‌های علميه سياستگذاری است كه شورايعالی حوزه علميه بايد ضمن توجه بيش از پيش به سياستگذاری، با بهره‌گيری از ديدگاه‌ها و نظرات فضلا و بدنه كارشناسی قوی موجود در حوزه‌ها، چشم‌انداز آينده حوزه‌های علميه را با توجه به شتاب تحولات و پيشرفت علمی جهان تدوين كند.

بهره‌گيری از يك شورای برنامه‌ريزی آگاه

رهبر انقلاب اسلامی در همين خصوص نهاد مديريت در حوزه علميه را بسيار با اهميت دانستند و افزودند: يكی از نيازهای حوزه‌های علميه، بهره‌گيری از يك شورای برنامه‌ريزی آگاه به شيوه‌های علمی و نوين برنامه‌ريزی است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای همچنين با تأكيد بر لزوم جدی گرفته شدن كرسی‌های آزادانديشی افزودند: حوزه‌های علميه همواره مهد آزادانديشی و بحث‌های جدی علمی بوده‌اند، بنابراين كرسی‌های آزادانديشی بايد به يك عرف در حوزه های علميه تبديل شوند و زمينه تحمل ديدگاه‌های مختلف علمی فراهم شود.

شورايعالی حوزه علميه بايد ضمن توجه بيش از پيش به سياستگذاری، با بهره‌گيری از ديدگاه‌ها و نظرات فضلا و بدنه كارشناسی قوی موجود در حوزه‌ها، چشم‌انداز آينده حوزه‌های علميه را با توجه به شتاب تحولات و پيشرفت علمی جهان تدوين كند

ايشان ضرورت تشكيل هيئت‌های علمی برای سطوح و رشته‌های مختلف علمی و رسميت يافتن آن در حوزه‌های علميه نيز تأكيد كردند.

ضرورت توجه به تبليغ در داخل و خارج كشور

رهبر انقلاب اسلامی همچنين با اشاره به ضرورت توجه به تبليغ در داخل و خارج كشور، لزوم اهتمام بيش از پيش به غنابخشی محتوای مطالب و منابع را يادآور شدند و تأكيد كردند: تشكيل يك مركز به منظور تربيت طلاب برای تبليغ در عرصه بين‌المللی لازم به نظر می‌رسد.

در اين ديدار حجج اسلام آقايان حسينی خراسانی، مدرس و صاحب تأليفات متعدد – آذربايجانی، محقق و نويسنده در رشته روانشناسی - الهی خراسانی، محقق و مدرس حوزه علميه – رفيعی، محقق حوزه و دانشگاه - حسينی ژرفا، محقق، نويسنده و شاعر - سهيل اسعد، از آرژانتين به نمايندگی از طلاب خارجی – شمالی، محقق و نويسنده در فلسفه و كلام جديد – عابدی، محقق و استاد دانشگاه در رشته حقوق – فرحانی، محقق و نويسنده و استاد دانشگاه – كاظمی، مدرس حوزه علميه - ميرمعزی محقق و نويسنده در اقتصادی اسلامی – مظلومی، محقق در فلسفه تطبيقی – نظافت، محقق و نويسنده – واعظی، محقق و نويسنده در فلسفه و انديشه سياسی – زاد هوش، مبلغ و مدرس، نظری – از مجمع نمايندگان طلاب و خانم بهشتی محقق و استاد جامعه الزهرا به بيان ديدگاه‌های خود درخصوص مسائل مختلف حوزه‌های علميه پرداختند.

محور مطالبی كه در اين ديدار بيان شد، عباتند از:

* لزوم بازنگری و جايگزينی متون آموزشی و درسی حوزه‌های علميه تحت اشراف مراجع عاليقدر و مدرسان حوزه و تدوين نظام جامع حوزه‌های علميه

* بومی‌سازی علوم به ويژه علوم انسانی و اهتمام جدی حوزه‌های علميه به علوم انسانی

* نگاه استراتژيك به وحدت حوزه و دانشگاه

* اهتمام بيش از پيش رسانه‌ها به ويژه رسانه ملی برای شناساندن نخبگان و محققان ، و ظرفيت‌ها و پژوهش‌های حوزه
رهبر انقلاب اسلامی
تشكيل يك مركز به منظور تربيت طلاب برای تبليغ در عرصه بين‌المللی لازم به نظر می‌رسد

* بازتعريف جايگاه حوزه در فعاليت‌های فرهنگی و علمی كشور و نحوه تعامل مراكز علمی و فرهنگی با حوزه‌های علميه

* ايجاد فضای نقادی و آزادانديشی در مباحث علمی

* ضرورت هماهنگی در مسائل مربوط به تبليغ و مبلغان و آموزش شيوه‌های مختلف و نوين تبليغ

* لزوم آشنايی بيش از پيش با ادبيات فارسی و فن خطابه

* برنامه‌ريزی جامع و دقيق‌تر برای طلاب خارجی

* ايفای نقش فعال‌تر حوزه برای نشر معارف دينی و پاسخگويی به نيازها در عرصه بين‌المللی

* صيانت از جايگاه فلسفه اسلامی در حوزه علميه قم

* اهتمام جدی‌تر به پژوهش و تحقيق در حوزه‌های علميه به ويژه درخصوص مسائل فقهی

* برنامه‌ريزی فراگير برای مسائل آموزشی و پژوهشی حوزه‌های علميه خواهران به ويژه تحقيق و پژوهش در خصوص مباحث روز زنان و خانواده

* بهره برداری هدفمند و متمركز از فناوری‌های نوين اطلاعات و رسانه‌های الكترونيك برای عرضه جهانی توليدات علمی حوزه‌های علميه

* توجه سازمان يافته‌تر به قرآن و نهج‌البلاغه در حوزه‌های علميه

* گسترده شدن تشكيلات اداری پژوهشكده‌ها و مراكز حوزوی

* توجه به محتوا و كيفيت پژوهش‌ها همزمان با رشد كمی پژوهشكده‌ها

* ايجاد رشته‌های تخصصی در حوزه‌های علمي

منبع : خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo