شهید آوینی


امروز چهارشنبه هفتم آذرماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با هفدهم ذی القعده سال 1428 هجری قمری و برابر است با بیست و هشتم نوامبر سال 2007 میلادی.

فتح بستان در عملیات طریق القدس :


درچنین روزی درسال 1360 ه ش شهربستان درعملیات طریق القدس ازلوث وجود بعثی ها پاک شد. عملیات پیروز طریق‌‌القدس به همت رزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران در هفتم آذر سال 1360 ه ش در منطقه‌ی بستان با هدف آزاد‌سازی این شهر از لوث کفار بعثی انجام شد. رزمندگان اسلام موفق شدند در این عملیات پیروزمن ، دویست و پنجاه کیلومتر مربع از مناطق اشغالی میهن اسلامی را آزاد سازند و پیروزی بزرگی را در جنگ تحمیلی برای ایران رقم بزنند. امام خمینی از این عملیات به فتح الفتوح یاد کردند. این عملیات با رمز یا حسین ( علیه‌السلام ) آغاز شد. هدف عملیات آزاد سازی شهر بستان و تامین مرز و دسترسی به هورالهویزه بود. منطقه‌ی عملیاتی این عملیات نیز منطقه‌عمومی غرب شهرستان سوسنگرد و منطقه‌ی عمومی بستان بود. این عملیات چهارده روز به طول انجامید . نتایج به دست آمده از این عملیات عبارت بود از: آزادسازی منطقه بستان ، قطع ارتباط بین نیروهای دشمن در شمال غربی و جنوب غربی خوزستان ( جاده فکه - جفیر)، آزادد‌سازی روستای منطقه و پنج پاسگاه مرزی، تصرف و تامین تنگه چزابه ، تامین مرز مشترک و دسترسی به هورالهویزه و پاکسازی هشتصد کیلومتر مربع از لوث وجود دشمن. تجهیزات منهدم شده‌ دشمن در این عملیات ، شامل یکصد و هشتاد دستگاه تانک و نفربر و چندین فروند هلیکوپترو هواپیما می شود. در این عملیات چهل و پنج گردان و گروهان از 12 تیپ و نیروهای کماندویی لشکر 5 مکانیزه دشمن نابود شد. همچنین در عملیات یاد شده تعداد کشته و زخمی‌های دشمن به بیش از سه هزار و پانصد تن رسید .

روز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران :


نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در برهه های مختلف جنگ تحمیلی با نشان دادن رشادت های بسیار در حوزه دریا ، توانست توان نظامی جمهوری اسلامی ایران را به کشورهای مختلف نشان دهد. نیروی دریایی با اتخاذ تدابیر لازم در هشت سال دفاع مقدس نگذاشت که نیروهای اجنبی در هیچ زمانی اندیشه تجاوز از مرز دریایی را به خود بدهند. از جمله عملیاتی که از آن به عنوان نقطه عطف در تاریخ دفاع مقدس یاد می شود عملیات مروارید است. رزمندگان پرتوان اسلام در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در چنین روزی در سال 1360 عملیات مروارید را درجنگ تحمیلی عراق علیه ایران با موفقیت به پایان رساندند. دراین عملیات ارتشیان جان بر کف طی یک رشته عملیات غرورآفرین توانستند با حمله به سکوهای الامیه و البکر عراق ، این دو نقطه را از لوث وجود دشمن بعثی پاک کنند. در این عملیات رزمندگان اسلام با برافراشتن پرچم اسلام بر فراز بلندترین نقطه اسکله البکر، دوسکوی یادشده را منهدم کردند. درادامه عملیات مروارید، خلبانان نیروی دریایی یگان هوادریا و تکاوران دریایی ، چندین ناوچه مدرن و اژدرافکن و دیگرواحدهای شناور ارتش عراق را نابود کردند. سکوهای نفتی الامیه و البکر ازمهمترین مراکز نفتی عراق محسوب می شدند. به این مناسبت، چنین روزی به عنوان روزنیروی دریایی نام گرفته است.

شهادت یکی از فرماندهان گروه مبارزین عزالدین قسام :


در چنین روزی در سال 1937 میلادی، شیخ فرحان السعدی فرمانده بزرگ قسامی پس از اسارت توسط نیروهای اشغالگر انگلیسی در زندان عکا و در حالی که روزه دار بود در ماه رمضان به دار آویخته شد و به درجه رفیع شهادت نایل گشت.

کشف تنگه ماژلان :

در چنین روزی در سال 1520 میلادی ناخدا فردینان ماژلان بعد از عبور از تنگه آمریکای جنوبی به اقیانوس آرام رسید.
این تنگه بعدها تنگه ماژلان نامیده شد. او نخستین اروپایی ای بود که توانست از مسیر شرقی به اقیانوس آرام برسد.

آغاز پرواز از قطب جنوب :

درچنین روزی در سال1929میلادی برای اولین باردرتاریخ ، یک هواپیما پرواز خود را از قطب جنوب آغاز کرد. دراین روز دریاسالار ریچارد بیرد، قطب شناس آمریکایی توانست با هواپیما دوبار از روی قطب جنوب عبور کند .

ازدواج شاعر :

در چنین روزی در سال 1528 میلادی ویلیام شکسپیر شاعر برجسته ادبیات انگلیسی با آن هاتاوی ازدواج کرد. حاصل این ازدواج سه فرزند بود. شکسپیر بزرگترین شاعر و دراماتیست انگلیسی درسال 1564 میلادی استرانفورد چشم به گیتی گشود. دو نجیب زاده از ورونا، ریچارد سوم ، شاه لیر، هملت ، رومئو و ژولیت ، مکبث و تاجر ونیزی از جمله مهمترین آثار اوست. وی در سال 1616 میلادی دار فانی را وداع گفت.

تولد ویلیام بلیک :

در چنین روزی در سال 1757 میلادی شاعر، نقاش و طراح چاپ انگلیسی ویلیام بلیک به دنیا آمد. دو اثر از معروف ترین آثارادبی او عبارتند از آواز های بی گناهی و آوازهای تجربه. وی نقاش ماهری نیز بود. در برخی از نقاشی‌های ویلیام بلیک حروف و کلمات به منظور شرح ، توضیح و نامگذاری به تصاویر الصاق می‌شوند. بلیک شاعری توانا بود و به‌نظر می‌رسد حضور کلمات در تابلوهای او نتیجه تداخل ابزار کار بلیک شاعر یعنی کلمه در روند آفرینش آثار بلیک نقاش باشد.

آتش سوزی عظیم در آمریکا :

در چنین روزی در سال 1942 میلادی 491 نفر در ایالت بوستون آمریکا در یک آتش سوزی عظیم جان خود را از دست دادند .

پرتاب وارینر چهار :

در چنین روزی در سال 1964 میلادی آمریکا فضاپیمای وارینر چهار را به فضا و به مقصد مریخ پرتاب کرد .

انفجار هواپیما در مسیر نیوزلند به قطب جنوب :


در چنین روزی در سال 1979 میلادی بر اثر انفجار هواپیمایی در مسیر نیوزلند به قطب جنوب ، 257 نفر از سرنشینان آن کشته شدند.

معاهده انگلیس - ایرلند :

در چنین روزی در سال 1985 میلادی، سنای ایرلند معاهده انگلیس - ایرلند را درباره ایرلند شمالی تصویب کرد.

انفجار هواپیمای خطوط هوایی آفریقای جنوبی :

در چنین روزی در سال 1987 میلادی هواپیمای بویینگ 747 خطوط هوایی آفریقای جنوبی در اقیانوس هند منفجر شد . تمام 159 نفر سرنشین این هواپیما کشته شدند.

کمکهای انسان دوستانه به شهر سربره نیتسا :

در چنین روزی در سال 1992 میلادی در بوسنی هرز گوین، 137 تن غذا و کمکهای انسان دوستانه در میان مردم شهر محاصره شده سربره نیتسا توزیع شد .

رای به عدم حضور در اتحادیه اروپا :

در چنین روزی در سال 1994 میلادی شهروندان نروژی در یک همه پرسی عمومی خواستار عدم حضور کشورشان در اتحادیه اروپا شدند.

تولد فلیکس ساوارت :

درچنین روزی در سال1841میلادی ، فلیکس ساوارت پزشک، مخترع و فیزیکدان فرانسوی در 50 سالگی دارفانی را وداع گفت. "چرخ دندانه دار" و "ضد یخ" از جمله مهمترین اختراعات اوست .

تولد فردریش انگلس :

در چنین روزی در سال 1820 میلادی انگلس همفکر مارکس دیده به جهان گشود. این فیلسوف سوسیالیست آلمانی در بارمن پروس متولد شد. وی از اعقاب صنعتگران آلمانی بود و از این رو به سوسیالیسم راغب شد و از لحاظ مالی به یاری کارل مارکس برخاست و در نوشتن کتاب سرمایه و بیانیه حزب کمونیست (مانیفست) با او همکاری کرد. وی کوشید تا نظریه اقتصادی مارکس را در باره سرمایه داری و سوسیالیسم بر مبانی فلسفی استوار سازد. انگلس معتقد بود که پایاترین عناصر اخلاقیات جدید را در نهضت رنجبری یا نهضت طبقه کارگر می توان یافت .

تولد جان بونیان :

در چنین روزی در سال 1628 میلادی، جان بونیان نویسنده و روحانی مشهور انگلیسی دیده به جهان گشود. "مناسک زیارت" عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد ژان باپتیست لولی :

در چنین روزی در سال 1632 میلادی ژان باپتیست آهنگساز مشهور ایتالیایی دیده به جهان گشود ."بلروفن" عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست.

تولد نیکلای نکراسوف :

در چنین روزی در سال 1821 میلادی نکراسوف شاعر روسی دیده به جهان گشود. او روزنامه نگار نیز بود. "چه کسی می تواند در روسیه خوشحال باشد؟" عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد استفان زوییگ :

در چنین روزی در سال 1881 میلادی زوییگ شاعر مشهور اتریشی به دنیا آمد. وی نمایشنامه های زیبایی هم به رشته تحریر در آورده است. "دل رحم باش" عنوان مهمترین اثر اوست.

تولد آلبرتو موراویا :

در چنین روزی در سال 190 میلادی آلبرتو موراویا نویسنده مشهور ایتالیایی دیده به جهان گشود.

فروش یکی از آثار پیکاسو به مبلغ گزاف :


در چنین روزی در سال 1987 میلادی تابلوی "بند باز و دلقک" پیکاسو به مبلغ بیش از سی و هشت میلیون دلار به فروش رفت .

روز استقلال چاد :

در چنین روزی در سال 1958 میلادی کشور چاد از فرانسه مستقل شد. در چنین روزی نیز در سال 1966 میلادی حکومت این کشور به جمهوری تغییر یافت. چاد نام کشوری است نیمه صحرایی در مرکز آفریقای استوایی و در جنوب لیبی . مساحت آن 1284000 کیلومتر مربع است. نژاد مردم این کشور سیاه و سفید بوده و غالب آنان به زبان فرانسه و عربی و محلی تکلم می کنند. اکثر مردم این کشور پیرو دین اسلام و بقیه نیز پیرو مسیحیت و برخی نیز بت پرستند. این کشور در بیست سپتامبر 1960 میلادی به عضویت سازمان ملل متحد درآمد.

روز استقلال آلبانی :

در چنین روزی در سال 1912 میلادی آلبانی به استقلال رسید . آلبانی نام کشوری است در ساحل شرقی دریای آدریاتیک ، بین یوگسلاوی و یونان. مساحت آن 28748 کیلومتر مربع است . نژاد مردم آلبانی ، لاتین و زبان رایج در این کشور آلبانیایی ( ایلبری ) است. هفتاد در صد مردم مسلمان ، بیست درصد از آنان ارتودوکس یونانی و ده درصد از آنان کاتولیک هستند . حکومت این کشور در سال 1946 میلادی به جمهوری توده ای مبدل شد و در چهاردهم دسامبر سال 1995 میلادی به عضویت سازمان ملل متحد درآمد .

روز استقلال موریتوس :

در چنین روزی در سال 1960 میلادی جزیره موریتوس در شرق ماد اگاسکار به استقلال دست یافت .

روز استقلال موریتانی :

در چنین روزی در سال 1960 میلادی موریتانی از فرانسه مستقل شد. موریتانی نام کشوری است در غرب آفریقا، ساحل اقیانوس اطلس، بین سنگال و الجزایر. نژاد مردم این کشور سفید ( مهاجران مسلمان اسپانیا ) و سیاه است وبه زبان عربی و فرانسه تکلم می کنند. اکثر اهالی این سرزمین پیرو دین اسلام اند. نوع حکومت این کشور جمهوری است. این کشور در سال 1960 از فرانسه مستقل و در تاریخ 27 اکتبر سال 1961 میلادی به عضویت سازمان ملل متحد در آمد.

منبع: خبرگزاری مهر

 
07/09/58
دعوت مردم به شركت در همه‌پرسی قانون اساسی توسط امام امت.
07/09/59

سوسنگرد : اقدامات دشمن : تقویت نیرو ، جلوكشیدن خط تماس با خودی تا فاصله هزار متری و اجرای آتش مستقیم برروی سنگرهای خط مقدم خودی برای تخلیه آنها . وضعّیت خودی : اعلام نیاز مدافعان شهر به خمپاره و تفنگ 106 .

آموزش افسران عراقی به ضدانقلابیون در اشنویه .

آخرین اوضاع پیرامون گروگانها در شرایط تحویل آنها توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام به دولت ایران : وزارت خارجه آمریكا : تحویل گروگانها به دولت گامی مفید است امّا هنوز نمیتوانیم آن را تأیید كنیم . رادیو كلن : تا زمانی كه دیپلماتهای آمریكایی در اسارت ایران هستند ، دولت ایران قادر به جلب نظر سازمان های بینالمللی در تجاوز عراق نخواهد بود . رادیو مسكو : دولت كارتر شرایط ایران را علیالاصول قبول كرده است امّا با طرح بهانه های حقوقی ، اجرای آن شرایط را به هیچ مبدل ساخت . آمریكا برای مسترد كردن سپردههای هشت تا سیزده میلیاردی ایران عجلهای ندارد و با طرح درخواستهای مختلفی به ارزش بیش از هفت میلیارد دلار علیه ایران در دادگاه ، سعی دارد سپردههای ایران را غارت كند .

07/09/60

آزاد سازی شهر بُستان در عملیات پیروزمندانه «طریقُ القُدس» با رمز «یا حسین(ع)» در غرب سوسنگرد و منطقه عمومی بستان

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo