شهید آوینی


امروز دوشنبه پنجم آذرماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با پانزدهم ذی القعده سال 1428 هجری قمری و برابر است با بیست و ششم نوامبر سال 2007 میلادی.

امروز در تاریخ خبرگزاری مهر : امروز سه شنبه ششم آذرماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با شانزدهم ذی القعده سال 1428 هجری قمری و برابر است با بیست و هفتم نوامبر سال 2007 میلادی.

کنفرانس تهران :
 

در چنین روزی در سال1322 هجری شمسی کنفرانس سران سه کشور آمریکا، انگلستان و شوروی سابق در تهران برگزار شد. در این نشست که برای نخستین بار در تهران برگزار می شد، روزولت، استالین و چرچیل رهبران سه این کشور به بحث درباره خط مشی مشترک شان پس از جنگ جهانی دوم پرداختند. در پایان این کنفرانس که چهار روز ادامه داشت  اعلامیه مشترکی از سوی  روزولت، چرچیل و استالین صادر شد که طی آن لهستان تحت نفوذ شوروی قرار می گرفت و قسمتی از آلمان به لهستان داده می شد. جزایر واقع در شمال ژاپن و همچنین منطقه بالکان نیز در این نشست مورد توجه افراد یاد شده قرار گرفت. در اعلامیه پایانی مذاکرات، رهبران مذکور بر استقلال و حاکمیت ایران تاکید کرده، قول دادند که پس از جنگ نظامیان سه کشور فی الفور ایران را ترک گویند. 

عملیات دریایی مروارید : 
 


در چنین روزی در سال 1359 ه . ش عملیات دریایی مروارید به همت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شد. چند روز بعد یعنی در هشتم آذر همان سال بزرگترین نبرد دریایی میان ایران و عراق که با تلفات بسیار بعثی‌ها و آتش زدن اسکله البکر پایان یافت، رخ داد.

کشته شدن 183 نفر بر اثر سقوط هواپیما : 

در چنین روزی در سال 1983 میلادی، هواپیمای بویینگ 747 آویانکای کلمبیا نزدیک فرودگاه باراجاس در مادرید منفجر شد .بر اثر این حادثه 183 نفر از سرنشینان این هواپیما در دم کشته شدند.

کشته شدن 107 نفر بر اثر سقوط هواپیما :
 

در چنین روزی در سال 1989 میلادی یک هواپیمای کلمبیایی دقایقی بعد از برخاستن از باند فرودگاه بین المللی بوگوتا  براثر انفجار یک بمب کار گذاشته شده در آن منفجر شد. در این حادثه 107 نفر کشته شدند.

نیروهای حافظ صلح در یوگسلاوی :

در چنین روزی در سال 1991 میلادی شورای امنیت سازمان ملل متحد در قطعنامه ای حضور نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد را در یوگسلاوی تجویز کرد. 

شکست نیروهای شورشی در ونزوئلا :

در چنین روزی در سال 1992 میلادی در ونزوئلا نیروهای شورشی که قصد براندازی حکومت رییس جمهور کالوس آندره پرز را برای دومین بار در ده ماه گذشته داشتند، با شکست مواجه شدند.

تولد سر چارلز اسکات شرینگتون :

سر چارلز اسکات شرینگتون، استاد بر جسته پزشکی در چنین روزی در سال 1857 میلادی به دنیا آمد. وی در سال 1932 جایزه نوبل را در رشته پزشکی و فیزیولوژی از آن خود کرد. او کتاب کلاسیک "عملکرد همساز سیستم عصبی" را به رشته تحریر در آورده است. وی همچنین قانون شرینگتون را کشف کرد. شرینگتون اصطلاحات نورون و سیناپس را وارد علم پزشکی کرد.

تولد اسطوره نظامی ژاپن :

در چنین روزی در سال 1684 میلادی اسطوره نظامی ژاپن با نام یوشیمون توکاگاوا به دنیا آمد .

تولد آندره سلسیوس :

در چنین روزی در سال 1701 میلادی آندره سلسیوس در سوئد به دنیا آمد. وی مخترع روش دماسنجی سلسیوس بود. هم اکنون نیز نام او نماد اندازه گیری درجه حرارت است .

تولد خوزه آسونیسیون سیلوا :

در چنین روزی سیلوا شاعر برجسته کلمبیایی در سال 1865 میلادی به دنیا آمد. "نوکتورن 3"  عنوان مهمترین اثر اوست .

درگذشت هوراس : 
 


در چنین روزی در سال 8 قبل از میلاد هوراس شاعر و حماسه سرای برجسته دار فانی را وداع گفت. زمان تولد وی نامعلوم است. هوراس یکی از بزرگترین شاعران  روم قدیم است. وی درابتدا به سوی فلسفه کشیده شد ولی روح ماجراجویش ، هوراس را برآن داشت که در سپاه بروتوس قهرمان انقلابی رم درآید. از او چهار کتاب قصاید، غزلیات، هجویات و مراسلات منظوم باقی مانده است. آثار او امروزه به عنوان شاهکارهای ادبیات لاتین در دانشکده های ادبیات غرب تدریس می شود.

 درگذشت یوجین اونیل : 

در چنین روزی در سال 1953 میلادی یوجین اونیل نمایشنامه نویس آمریکایی دیده به جهان گشود. وی در سن 65 سالگی در بوستون آمریکا دار فانی را وداع گفت. پدرش هنرپیشه به نام آمریکایی ، جیمز اونیل نام داشت. وی در سال 1909 برای به دست آوردن طلا به ندو راس رفت. وی بدون اینکه به تحصیلات چندانی بپردازد از سال 1914 شروع به نویسندگی کرد. بیشتر نوشته های او نمایشنامه های کوتاهند. اونیل در سال 1930 موفق به در یافت جایزه ادبی نوبل شد. از نمایشنامه های مشهور او می توان به آن سوی افق، آنا کریسی، جونز، امپراطور، آه بیابان و میمون پشمالو اشاره کرد .

درگذشت الکساندر دومای پسر :

در چنین روزی در سال 1895 میلادی الکساندر دومای پسر نمایشنامه نویس رئالیست دار فانی را وداع گفت. الکساندر دوما معروف به دومافیس فرزند الکساندر دومای پدر ( نویسنده سه تفنگدار ) ، در ام نویس و داستان نویس برجسته فرانسوی در سال 1824 میلادی به دنیا آمد. او در آثار اجتماعی خود، جامعه روز فرانسه را به خوبی مورد تحلیل قرار می دهد. وی  در نوشته هایش با اخلاق فاسد رایج آن زمان می جنگد و عدالت ، برابری و عشق را ترویج می کند. دوما در سال 1852 کتاب "لادام او کاملیا" را به رشته تحریر درآورد. "پسر نامشروع" و "دوست زنان" از دیگر آثار معروف اویند .

تاسیس جایزه نوبل : 
 


در چنین روزی در سال 1895 میلادی آلفرد نوبل، جایزه نوبل را بنا نهاد. نوبل پس از آکه دینامیت را اختراع کرد از کرده خود پشیمان گشت و تصمیم گرفت به نوعی وجدان خود را آسوده سازد. به همین دلیل وصیت کرد که تمامی ثروتش را به بزرگان چهار رشته ادبیات، پزشکی، فیزیک و شیمی و صلح اختصاص دهند. 

 تحت الحمایگی مراکش :

در چنین روزی در سال  1912 میلادی کشور مراکش تحت الحمایه اسپانیا شد .

 بمباران هوایی لندن :

در چنین روزی در سال 1916 میلادی برای نخستین بار در طول جنگ اول جهانی، شهر لندن مورد حمله هوایی آلمان قرار گرفت.

تولد تئودور مومزون :

درچنین روزی در سال1817میلادی تئودور مومزون مورخ بر جسته  آلمانی دیده به جهان گشود. معروفترین اثرمومزون، "  تاریخ مفصّل روم قدیم" نام دارد که ازکاملترین تواریخ درباره روم است. وی توانست در سال 1902 میلادی جایزه نوبل ادبی  را از آن خود سازد. وی یک سال بعد در سن 86 سالگی درگذشت. مومزون ازمخالفان سرسخت بیسمارک صدراعظم وقت آلمان بود.

در گذشت چارلز برد :

در چنین روزی در 1948 میلادی چارلز برد از بزرگترین مورخان قرن بیستم درگذشت. وی در 27 نوامبر سال 1874 به دنیا‌ آمده بود. او در طول عمر خود بیش از هفتاد کتاب تاریخ تالیف کرد که بزرگترین آنها کتاب چهار جلدی پیدایش تمدن آمریکایی است.

روز ملی برمه :

همه ساله چنین روزی در برمه به عنوان روز ملی گرامی داشته می شود. برمه یا میانمار کشوری است در جنوب شرق آسیا به مساحت 678033کیلومتر مربع . نژاد مردم این کشور زرد و زبان رایج میان آنان برمه ای و انگلیسی است. اکثر مردم این کشور به ترتیب پیرو ادیان بودا، برهما، اسلام و مسیحیت اند . نوع حکومت آن جمهوری فدرال است که در سال 1948 از انگلستان مستقل و در نوزدهم آوریل همان سال به عضویت سازمان ملل متحد درآمد . پایتخت این کشور بندر یانگن نام دارد .   

 روز شکرگزاری در آمریکا :

همه ساله چنین روزی به عنوان روز سپاسگزاری در آمریکا گرامی داشته می شود .

منبع: خبرگزاری مهر



 

 
06/09/59

ممانعت از عبور دشمن از كارون در فارسيات واقع در 28 كيلومتري اهواز .

گزارش اقدامات مهندسي عراق در خوزستان .

 اعلام تشكرنامه مجلس شوراي اسلامي از اعضاء جبهه پايداري براي عدم شركت در كنفرانس سران عرب .

 مسأله گروگانها : ايران : به ازاي انجام بخشي از خواسته هاي ايران ، تعدادي از گروگانها آزاد خواهند شد .

 آمريكا : آزادي مرحله به مرحله گروگانها غيرقابل قبول است .

اعزام يك هيأت ديپلماتيك ايران به پاريس ـ مصاحبه مطبوعاتي سفير ايران در آلمان در مورد سكوت غرب در برابر تجاوز عراق به ايران .

اعلام تيرگي چشمانداز صلح در پايان مأموريت اولاف پالمه ـ اعلام توافق ايران و عراق بر خروج كشتيهاي تجاري كه در اروندرود به دام افتاده اند .

 درباره پيمان امنيت جمعي كشورهاي خليج فارس : الراي العام چاپ كويت : پيش نويس اين پيمان كه تا اندازهاي به جنگ ايران و عراق مربوط است ، جهت ملاحظه به وزير ان كشورهاي مربوطه داده شد .

 راديو آمريكا : اقدام تازه عربستان سعودي به جنگ ايران و عراق مربوط ميشود مخصوصاً كه حمله هوايي ايران به يك منطقه مرزي كويت باعث ايجاد نگراني و احساس همبستگي ميان كويت و همسايگان شده است .

راديو لندن : پرتاب موشك از هواپيماهاي ايران به خاك كويت دليل ديگري براي كشورهاي كوچك منطقه گرديد كه زير چتر حمايت سعودي گرد آيند .

 تكذيب ارسال اسلحه به عراق توسط وزير خارجه يوگسلاوي در عين تأكيد بر روابط گسترده با اين كشور . فرانكفورتر الگماينه چاپ آلمان : ادعاي عقب راندن عراقيها از سوسنگرد مسخره است .

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo