شهید آوینی


امروز شنبه سوم آذرماه سال 1386 هجری شمسی، مقارن است با سیزدهم ذی القعده سال 1428 هجری قمری و برابر است با بیست و چهارم نوامبر سال 2007 میلادی.

درگذشت آیت الله شاه آبادی :

آیت الله شاه آبادی عالم بزرگ جهان تشیع در سال 1292 ه ق در اصفهان دیده به جهان گشود. محمد علی، مقدمات علوم را نزد پدر آموخت و آن گاه در مجلس درس برادر بزرگتر شیخ احمد مجتهد حاضر شد. وی در ده سالگی در محضر درس آیت الله میرزا هاشم خوانساری و آقا میرزا عبدالرزاق سرتیپ شرکت جست.

آن عالم ربانی حدود شانزده سال در تهران اقامت کرد و در این مدت علاوه بر تحصیل به تدریس اشتغال داشت. در سال 1320 ه ق میرزا محمدعلی به قصد حضور در درس آخوند خراسانی راهی نجف اشرف شد گردید و در درس آیت الله شیخ فتح الله شریعت (شیخ الشریعه) و آیت الله میرزا محمد حسن خلیلی حضور یافت.

آیت الله شاه آبادی پس از آن برای مدتی به تهران آمد. در اوج خفقان رضاخانی، آیت الله شاه آبادی، از علمای تهران و دیگر شهرها خواست که در اعتراض به ستمهای شاه در پناه حضرت عبدالعظیم در شهر ری گرد آمده، متحصن شوند. وی همچنان به مبارزه علیه رژیم پهلوی ادامه می داد تا آن که رهسپار شهر مقدس قم شد.

در این دوره امام خمینی در قم استاد خود را یافتند و از محضر علمی و عرفانی آیت الله شاه آبادی بهره های فراوان بردند. امام راحل برخی از کتب عرفانی را در نزد آن عالم و عارف ربانی آموختند. آیت الله شاه آبادی هفت سال در قم اقامت گزید اما پس از آن به دلیل درخواست مردم تهران علیرغم میل باطنی در سال 1354 ق. راهی تهران شد. ایشان حدود دو سال در مسجد امین الدوله – واقع در بازار چهل تن – به امامت جماعت و ارشاد و هدایت پرداخت. از دیگر اقدامات فرهنگی و ابتکارات آیت الله شاه آبادی ، برپایی جلسات سخنرانی و وعظ خانگی بود که نقش مهمی را در مبارزات و آگاهی سیاسی مردم و بویژه نسل جوان ایفا می کرد. آن عالم ربانی در طول عمر پر برکتشان به تربیت شاگردان چندی همت گماردند که از میان آنها می توان به امام خمینی (ره)، آیت الله حاج شهاب الدین مرعشی نجفی، آیة الله حاج میرزا هاشم آملی، آیت الله شیخ محمد رضا طبسی نجفی و آیت الله حاج محمد ثقفی تهرانی اشاره کرد .

شذرات المعارف، رشحات البحار، مفتاح السعاده فی احکام العبادة، حاشیه نجاه العباد، منازل السالکین، حاشیه کفایة الاصول آخوند خراسانی، حاشیه فصول الاصول، رسالة‌العقل و الجهل از جمله آثار برجسته آن عالم ربانی است. سرانجام در ساعت 2 بعد از ظهر روز پنجشنبه سوم آذر 1328 ه ش پس از هفتاد و هفت سال عمر پر برکت روح او به ملکوت اعلی پرواز کرد. پیکر پاک او با تشییع هزاران نفر از مردم مؤمن به حضرت عبدالعظیم منتقل و در مقبره شیخ ابوالفتح رازی مدفون گشت. آ یت الله شاه آبادی از نظر مقامات عرفانی و روحانی نیز طی مقامات کرده بود و در نزد علما و اهل معرفت از جایگاه رفیعی برخوردار بود و حضرت امام خمینی ، یکی از شاگردان مستعد ایشان بود که آیت الله به وی عنایت ویژه داشت و امام خمینی نیز از ایشان همواره با احترامات فائقه نام می برد.

در گذشت استاد محمود کریمی :

استاد محمود کریمی استاد آواز ایرانی در چنین روزی در سال 1363ه ش دار فانی را وداع گفت. محمود کریمی ردیف دان و هنر آموز آواز ایرانی در سال 1306 ه ش در تهران دیده به جهان گشود. وی توانست در طول عمر خویش ردیف های آوازی که سینه به سینه از گذشتگان به او رسیده بود به نسل جوان جامعه و به طریق علمی آموزش دهد . استاد کریمی از کودکی نواختن ویولون را نزد پدرآموخت. وی از اولین هنرآموزان کلاس روانشاد قوامی بود. از جمله آثار مهم آن استاد فقید می توان به مجموعه آموزشی هفت دستگاه موسیقی ایران اشاره کرد .

انتشار روزنامه مجلس :

در چنین روزی در سال 1285هجری شمسی روزنامه مجلس به سردبیری ادیب الممالک فراهانی منتشر شد. این روزنامه تمامی مذاکرات مجلس شورای ملی را منعکس می‏کرد (کاری که امروزه به عهده روزنامه رسمی است). پس از مدتی سردبیری این روزنامه به سید محمد صادق طباطبایی واگذارشد.

تولد باروک اسپینوزا :

بندیکت دوباروک اسپینوزا، فیلسوف هلندی درچنین روزی درسال 1632 در آمستردام هلند در خانواده ای یهودی دیده به جهان گشود. وی پس از فرا گرفتن زبانهای گوناگون به آثار فلاسفه یونان و دوران اسکولاستیک روی آورد و دنباله رو فلسفه دکارت شد. افکار و آراء دکارت در آن عصر تزلزل فکرى، مایه آرامش خاطر بسیارى از دانش‏پژوهان گردید و اندیشمندان بزرگی همانند اسپینوزا، لایب نیتز و مالبرانش نیز در تحکیم مبانى فلسفه جدید کوشیدند ولى به هر حال این کوششها نتوانست نظام فلسفى منسجم و داراى مبانى متقن و مستحکمى را به وجود بیاورد. این فیلسوف عقل گرا (راسیونالیست) که گاه نیز از او به عنوان پدر لیبرال دموکراسی یاد می کنند، در زندگی روزمره خود بسیار قناعت می کرد به همین دلیل و در اثر فقر غذایی و مطالعه زیاد وهمچنین ابتلای به سل، در سال 1677 درگذشت. اصول فلسفه دکارت، تورات، انجیل، نامه های سنگ، رساله سیاست، رساله اخلاق، الهیات و فلسفه، تصورات متافیزیک، رساله بهبودی فردی، رساله اپی کتت و عناصر فلسفه هابز از جمله مهمترین آثار اوست .

استقلال شیلی :

درچنین روزی در سال 1818میلادی کشور شیلی استقلال خود را اعلام کرد . شیلی کشوری طویل و کم عرض در آمریکای جنوبی است. مساحت این کشور 741 767 کیلومتر مربع است. نژاد مردم این کشور سفید و سرخ و زبان رسمی آنان اسپانیولی است. بیشتر مردم این کشور از مذهب کاتولیک پیروی می کنند. نوع حکومت این کشور جمهوری است. شیلی در چنین روزی در سال 1818 میلادی از اسپانیا مستقل شد و در بیست و چهارم اکتبر سال 1945 میلادی به عضویت سازمان ملل متحد درآمد. پایتخت این کشور سانتیاگو نام دارد. شیلی مدت سیصد سال تحت سلطه اسپانیا بود. پس از جنگ جهانی دوم نیروهای استقلال طلب شیلی به رهبری خوزه سال مارینو به پیروزی رسیدند. سالها بعد از این پیروزی در سال 1970 میلادی سالوادور آلنده از مبارزان شیلی و رهبر حزب جبهه وحدت خلق با برگزاری انتخابات به ریاست جمهوری شیلی رسید که با کودتای نظامیان وابسته به آمریکا در نبردی نابرابر کشته شد .

کشف الکتریسیته :

درچنین روزی در سال1831 میلادی مایکل فارادی فیزیکدان انگلیسی موفق به کشف الکتریسیته القایی شد. فارادی از جمله نخستین کسانی بود که توانست بسیاری از گازها از جمله کلر را به مایع تبدیل کند.

تولد لاورنس استرن :

در چنین روزی در سال 1713 میلادی لورنس استرن رمان نویس و هجونویس ایرلندی به دنیا آمد. "تریسترام پر سر و صدا" عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد هنری تولوز لوترک :

درچنین روزی درسال 1864 میلادی هنری تولوز لوترک نقاش معروف فرانسوی به دنیا آمد. "در مولن روژ" عنوان مهمترین اثر اوست. وی در خانواده ای اشرافی دیده به جهان گشود. او تا سال 1872 در پاریس بود. شاید لوترک را بتوان پس از ون گوک خاطره انگیز ترین شخصیت در طول تاریخ نقاشی جهان یاد کرد. او کار خود را از سال 1890 میلادی آغاز کرد و در نمایشگاه جهانی پاریس آثار خود را به نمایش گذارد. وی در حوزه گرافیک نیز صاحب آثار چندی است. لوترک در نهم سپتامبر سال 1901 میلادی در شاتو دو مالورمه درگذشت.

تولد والتر گریفین :

در چنین ورزی در سال 1876 میلادی والتر گریفین معمار برجسته آمریکایی و طراح شهر به دنیا آمد. وی شهر کانبرا را در استرالیا طراحی کرده است.

تولد دال کارنژی :

در چنین روزی در سال 1888 میلادی کارنژی نویسنده موفق آمریکایی به دنیا آمد. "چگونه بر دوستان خود پیروز شویم و بر مردم تاثیر بگذاریم" عنوان مهمترین کتاب اوست .

آغاز تاریخ یهودی :

166 قبل از میلاد در چنین روزی مبدا تاریخی مکابینات یهودی آغاز شد.

پادشاهی آناستازیوس دوم :

در چنین روزی در سال 169 میلادی آناستازیوس دوم پادشاهی خود را به عنوان یک پاپ کاتولیک روم آغاز کرد .

بمباران توکیو :

درچنین روزی درسال 1944 میلادی و در طول جنگ جهانی دوم ، برای نخستین بار بمب افکنهای آمریکایی توکیو را بمباران کردند .

پایان شورش در زییر :

درچنین روزی در سال 1964 میلادی شورش درزییر پایان یافت .

کناره گیری حزب کمونیست در چکسلواکی از قدرت :

در چنین روزی در سال 1989 میلادی حزب کمونیست در چکسلواکی از قدرت کناره گرفت. پس از فروپاشی شوروی سابق، احزاب کمونیست با تعریف ارایه شده از سوی حکومت بلشویکی در دنیای جدید سازگاری نداشتند و به همین دلیل یکی پس از دیگری از قدرت کناره گیری کردند .

قطع رابطه انگلستان و شوروی :

درچنین روزی در سال 1927میلادی دولت انگلستان روابط خود را با شوروی سابق قطع کرد. انگلستان شوروی را متهم به راه انداختن یک انقلاب کمونیستی در آن کشور کرده بود .

کشته شدن چینی ها در سانحه هوایی :

درچنین روزی در سال 1992 میلادی بر اثر یک سانحه هوایی در خطوط هوایی چین 141 نفر جان باختند .

انتشار کتاب داروین :

درچنین روزی درسال 1859 میلادی چارلز داروین طبیعتگرای انگلیسی ، کتاب مشهور خود با نام "منشا گروههای مختلف" را منتشر کرد. این کتاب که در نوع خود انقلابی درعلوم به شمار می آمد، نظریه تکامل او را بیان می داشت.

نبرد کوم لوک اوت :

درچنین روزی در سال 1963 میلادی در میان جنگهای داخلی آمریکا نبرد کوم لوک اوت در ایالت تنسی آغاز شد .

اختراع استارت خودرو :

در چنین روزی در سال 1903 میلادی کلاید جی کولمن استارت خودرو را اختراع کرد. پیش از آن از هندل برای روشن کردن خودرو استفاده می شود .

محاصره کامل منطقه یهودیان :

در چنین روزی در سال 1940 میلادی نازیها ، منطقه یهودیها در ورشو را محاصره کردند. طی این محاصره که سه سال به طول انجامید جمعیت سیصد و پنجاه هزار نفری یهودیان در این منطقه بر اثر گرسنگی، قحطی و بیماری در اردوگاههای مرگ آلمان به هفتاد هزار نفر رسید .

چاپ کتاب جان اشتاین بک :

درچنین روزی در سال 1947 میلادی رمان معروف "مروارید" جان اشتاین بک برای نخستین بار چاپ شد

59/09/03
ابراز خوشحالی حضرت امام از قیام در پاكستان به حمایت از ایران و علیه آمریكا

جبهه جنوبی : اجرای آتش در سوسنگرد از نزدیكی شهر ـ گلوله باران شدید آبادان . جبهه میانی : نتیجه عملیات در سومار ( استقرار در 5/2 كیلومتری شهر ، انهدام طرفین ) ـ آتش توپخانه بر روی گیلان غرب . جبهه شمالی : درگیری در جلدیان ـ حضور افسران عراقی با پوشش فراهم شده توسط ضدانقلاب در اشنویه . عملیات هوایی دشمن و خودی . گفتگوی رئیس مجلس ( آقای رفسنجانی ) با رئیس شورای رهبری قومی بعث سوریه ، همزمان با اجلاس سران عرب . تشكیل اجلاس سران عرب در امان اعلام عدم شركت یمن جنوبی و سوریه . یاسر عرفات : صدامحسین چیزی بیش از آنچه در موافقت نامههای بین دو كشور امضاء شده نمیخواهد . شاه عربستان كمك زیادی به انقلاب فلسطین كرده است . منابع رسمی در آنكارا : عراق از پنجشنبه گذشته صادرات نفت را از خط لوله تركیه شروع كرده است . گزارش اوضاع سوخت اروپا در زمستان آتی و میزان تولید نفت اوپك . دو گزارش از تأثیر جنگ در بغداد و تهران در تایم : " بغداد ، بیكاری و حمله هوایی " و " تهران ، هوای لطیفتر و سوخت كمتر . "

63/09/03

ایجاد تغییرات در نرخ بیمه كشتیها به وسیله بیمه لویدز به دنبال توقف حملات عراق به كشتیها؛ گزارش مجله تایم از احتمال حملات جدید عراق به كشتیها با تحویل 28 جنگنده میراژ فرانسوی و مجهز به موشك اگزوست به عراق درگیری خودی با دمكرات در حوالی سقز و گزارشاتی از تردد و تحركات نیروهای ضدانقلاب و اشرار در غرب كشور و در مرز ایران با عراق و تركیه؛ ادامه جریان تسلیمیها گزارش هفتهنامه ژون آفریك از همكاری گسترده عربستان و امریكا در زمینه كسب اطلاعات و كنترل تحركات دریایی و آسمان خلیجفارس علیه ایران مذاكرات وزرای خارجه ایران و چین در خصوص مناسبات دوجانبه و مسائل مورد علاقه طرفین. مهمترین اهداف ایران در این زمینه: تأمین اقلام استراتژیك، توسعه فضای مانور سیاست خارجی و گشایش تنگناهای اقتصادی. سخنان ریاست جمهور و نخست وزیر در پاسخ به اظهارات كمیته صلیب سرخ - ارائه اسناد مربوط به درگیری در اردوگاه گرگان به رایزنان مطبوعاتی سفارتخانه ها و رسانه های داخلی و خارجی توسط ستاد تبلیغات جنگ؛ گزارشی از آزار و شكنجه اسرای ایرانی در عراق و سكوت سازمان صلیبسرخ؛ گزارش بیبیسی از اطلاعیه صلیب سرخ كه نشان دهنده حساسیتهای موجود نسبت به ایجاد آگاهی اسلامی در اسرای عراقی است. سخنان آقای هاشمی رفسنجانی در سمینار فرماندهان پایگاهها و ردههای مقاومت بسیجی كه به مناسبت هفته بسیجی تشكیل شده است: ما از هر جهت آمادهایم تا كار جنگ را یكسره كنیم؛ سخنان محسن رضایی در مورد اعزام نیروها و سازماندهی ارتش بیست میلیونی به عنوان یكی از وظایف اصلی سپاه معرفی سفیر عراق در الجزایر در ادامه تلاشهای دیپلماتیك عراق مطلبی از مجله تایم چاپ امریكا از اوضاع داخلی ایران و عراق: نشانه هایی از صدمات اختلافات داخلی در عراق و نیز اقدامات دولت ایران برای جلب رضایت مردم با توجه به شرایط اقتصادی دوران جنگ تلفنگرام فرماندهی كمیته انقلاب اسلامی به فرماندهی كل سپاه به دنبال جلوگیری از تجمعی از عنوان حزب الله علیه منكرات در روز گذشته كه در پیامد آن احتمال اخلال یا تظاهرات و تحصن در پادگان ولیعصر داده شده است اظهارات ریاست جمهوری در جمع مردم مشهد در مورد توطئه های امریكا بر ضد انقلاب اسلامی؛ سخنان ایشان در دیدار با اعضای حزب جمهوری اسلامی شاخه مشهد با تاكید بر: حزب جمهوری اسلامی به عنوان یكی از بازوهای انقلاب و با همان شعارهای انقلاب: تأكید بر تحزب و تشكیلات حزبی؛ ابراز مخالفت با چند دستگی و جناحبندی در داخل حزب جمهوری كه تحت عنوان تشكیل احزاب دیگر در درون حزب از آن یاد كرد. موفقیت حاصله برای عرفات و همفكرانش پس از برگزاری اجلاس شورای ملی فلسطین در امان، با توجه به اخراج احمد جبرئیل و بركناری رئیس شورای ملی فلسطین؛ نزدیكی ساف به مصر، عراق و اردن و دور شدن از ایران و سوریه و سخنان عرفات در تأیید این برداشت همراه با پارهای مخالفتها با نظرات ملك حسین. اظهارات عرفات در اجلاس شورای ملی فلسطین در دفاع از مواضع خود در موضوع تداوم مبارزات مسلحانه؛ تحلیل وزارت امورخارجه ایران در مورد عدم محبوبیت عمومی رهبران ساف به واسطه داشتن مواضع سازشكارانه.

منع عراق از كاربرد سلاح‌های شیمیایی در قعطنامه كمیته سیاسی پانزدهمین اجلاس وزرای خارجه سازمان كنفرانس اسلامی.

65/09/03
كاهش تولید نفت ایران در خلال سال گذشته از 06/1 میلیون بشكه در روز به كمتر از یك میلیون بشكه در روز.

دیدار مك فارلین از تهران دوبار، دیدار اولی در ماه ژوئیه و دیدار دوم در ماه سپتامبر 1986.

66/09/03
وزیر خارجه سوریه: سوریه به محكومیت ایران در كنفرانس امان مخالف بود.
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo