شهید آوینی


امروز پنجشنبه اول آذر ماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با یازدهم ذی القعده سال 1428 هجری قمری و برابر است با بیست و دوم نوامبر سال 2007 میلادی.

آغاز عملیات نصر 9 :

درچنین روزی درسال 1366 ه ش عملیات نصر 9 درمنطقه حاج عمران با رمز یا مولای متقیان (ع) و با تلاش رزمندگان ارتش جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. این عملیات به آزاد سازی ارتفاعات 2080، 2060، 1985 و 1980 در منطقه عمومی حاج عمران و همچنین انهدام دهها دستگاه انواع خودرو نظامی و چندین انبار مهمات و کشته و زخمی شدن بیش از چهار هزار عراقی منجر شد .

درگذشت پروفسور عبدالسلام :

درچنین روزی در سال1375 هجری شمسی پروفسور عبد السلام فیزیکدان مسلمان و عالم برجسته پاکستانی دار فانی را وداع گفت. استاد عبدالسلام کرسی استادی فیزیک نظری را در کالج سلطنتی لندن به عهده داشت. وی همچنین مدتی مدیریت مرکز بین المللی فیزیک نظری در تریست ایتالیا را به عهده داشت. عبدالسلام در طول عمر خود جوایز بین المللی مختلفی دریافت داشت که از میان آنها می توان به جابزه نوبل در رشته فیزیک اشاره کرد. وی تلاش کرد تا به کشورهای در حال توسعه برای رسیدن به دانش پیشرفته کمک کند که بنیانگذاری مرکز فیزیک نظری از جمله کارهای ماندگار وی برای کمک علمی به این کشورها است.

درگذشت استاد روح الله خالقی :

استاد روح الله خالقی، در سی ام آبان ماه سال 1344 خورشیدی بر اثر بیماری سرطان معده دار فانی را وداع گفت.

روح الله خالقی استاد برجسته موسیقی ایران زمین در سال 1285 در شهرستان کرمان متولد شد. وی دوران کودکی اش را در مسافرت گذراند. او مدتی بعد به همراه خانواده خود به تهران آمد و در این شهر به مدرسه آمریکایی ها رفت. خالقی پس از آن وارد مدرسه موسیقی شد. وی پس از تحصیل مقدمات علوم، وارد دانشگاه شد و در رشته زبان و ادبیات فارسی لیسانس گرفت. روح الله خالقی در شانزده سالگی در محضر درس استاد کلنل علینقی وزیری حاضر شد و مدت چهل و سه سال در خدمت آن استاد یگانه موسیقی، تلمذ موسیقی ایرانی نمود. روح الله خالقی، علاوه بر ریاست هنرستان موسیقی ملی، تا هنگام فوت رهبری ارکستر گلها و عضویت شورای موسیقی رادیو ایران را به عهده داشت. وی سالها نیز سرپرستی ارکسترهای شماره یک و دو رادیو را به عهده داشت. خالقی همچون استاد خود در حوزه نظریه پردازی موسیقی ایرانی نیز آثار در خشانی را ازخود به یادگار نهاده است که از میان آنها می توان به متدها و دستورهای علمی برای تدریس موسیقی ملی اشاره کرد. او همچنین قطعات ارکستری، قطعات آواز و آثار ساده بسیاری را برای مدارس موسیقی به رشته تحریر درآورد. نظری به موسیقی و سرگذشت موسیقی ایران در دو جلد از جمله آثار نوشتاری او در حوزه موسیقی است.

استاد روح الله خالقی، سرانجام در سی ام آبان ماه سال 1344خورشیدی بر اثر بیماری سرطان معده دار فانی را وداع گفت . خالقی، مرد با ایمانی بود که به ائمه اطهار(ع)، عشق می ورزید. او همچنین به ایرانی بودن خود می بالید و به همین منظور آثار درخشانی در این زمینه از خود به یادگار نهاده است. سرود زیبای "ای ایران، ای مرز پر گهر" از جمله معروفترین آثار اوست.

افتتاح هفدهمین دوره شورای ملی فلسطین در امان :

در چنین روزی در سال 1984 میلادی هفدهمین اجلاس شورای ملی فلسطین در امان آغاز به کارکرد. این اجلاس از سوی اغلب گروههای فلسطینی تحریم شد و با توجه به سرباز زدن خالد الفهوم از حضور در این شورا عبدالحمید السائح به عنوان رئیس شورای ملی برگزیده شد .

استقلال لبنان :

در چنین روزی در سال 1943میلادی در جریان جنگ جهانی دوم کشور لبنان به استقلال دست یافت. لبنان کشوری است کوهستانی در جنوب غربی آسیا، منطقه خاورمیانه و در ساحل شرقی دریای مدیترانه. این کشور با سوریه و فلسطین اشغالی همسایه است. مساحت این کشور 10400 کیلومتر مربع است. نژاد مردم کشور لبنان سامی است و غالب آنان پیرو ادیان اسلام و مسیحیت اند. زبان رایج میان مردم این کشور عربی است و برخی از آنان به زبان فرانسه نیز تکلم می کنند. حکومت این کشور جمهوری است . لبنان در چنین روزی درسال 1943 میلادی از فرانسه مستقل و در بیست و چهارم اکتبر سال 1945 میلادی به عضویت سازمان ملل متحد درآمد. لبنان بعد از خروج ازتسلط عثمانی بنابر تصمیم جامعه ملل تحت قیمومت فرانسه قرار گرفت.

تولد جورج الیوت :

جورج الیوت نویسنده مشهور انگلیسی در چنین روزی در سال 1819 میلادی به دنیا آمد. نام حقیقی وی مری ایوانس بود. این نویسنده زن انگلیسی، نام مردانه جورج الیوت را به دلیل برخی مصالح خانوادگی ( از جمله تعصب خانواده وی ) برگزید تا شناخته نشود. وی در طول شصت سال از زندگی خود آثار فراوانی به یادگار گذاشت که از میان آنها می توان به سیلاس مارنر، آدام بید و آسیاب نهر فلاس اشاره کرد. وی در سال 1880 دار فانی را وداع گفت.

تولد شارل دو گل :

شارل دوگل فرانسوی در چنین روزی در سال 1890 میلادی به دنیا آمد. دوگل بین سالهای 1958 تا 1969 بر کشور فرانسه حکومت کرد. پدرش مدرس فلسفه و ادبیات بود. ژنرال شارل دو گل سیاستمدار برجسته فرانسوی نقش حساسی در مراحل پایانی جنگ جهانی دوم برای کشورش ایفا کرد. او علاوه بر خد مات سیاسی خود توانست با برخورد واقع بینانه مساله الجزایر را حل کند. دو گل در انتخابات سال 1965 میلادی دگرباره به ریاست جمهوری فرانسه برگزیده شد و با وجود پیروزی سال 1968 بر مخالفان خود و با همه محبوبیتی که در میان هموطنان خود داشت در اثر شکست در همه پرسی معروف سال 1969 از ریاست جمهوری کناره گیری کرد. وی در نهم نوامبر 1970دار فانی را وداع گفت .

تجزیه امپراطوری سوئد :

در چنین روزی در سال 1699 میلادی معاهده ای میان کشور های دانمارک ، روسیه ، ساکسونی و لهستان برای تجزیه امپراطوری سوئد امضا شد.

به کارگیری علامت اس او اس (sos ) :

در چنین روزی در سال 1906 میلادی کنوانسیون بین المللی رادیو تلگراف در برلین علامت اس او اس را به عنوان نشانه درخواست کمک قبول کرد. این عبارت به معنای "جان ما را نجات دهید" است.

آغاز نبرد استالینگراد :

در چنین روزی در سال 1942 میلادی نبرد استالینگراد در میانه جنگ جهانی دوم آغاز شد. این نبرد بین نیروهای مدافع شهر و قوای اشغالگر نازی در گرفت که از جنگهای معروف و مثال زدنی جنگ جهانی دوم در جبهه سرزمینهای شوروی سابق است. این شهر ماه ها در محاصره قوای هیتلری بود تا آن حد که مردم ناچار به خوردن حیوانات مرده بودند اما در مقاومتی ستودنی از ورود نیروهای آلمان هیتلری به شهر و تصرف کامل آن جلوگیری کردند.

تحریم علیه ژاپن :

در چنین روزی در سال 1943 میلادی روزولت رییس جمهور آمریکا، وینستون چرچیل نخست وزیر انگلستان و چیانگ کای چک، رهبر چین در قاهره با یکیدیگر دیدار کردند تا درباره اعمال تحریم هایی علیه ژاپن به بحث بنشینند.

صدور قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی :

در چنین روزی در سال 1967 میلادی شورای امنیت سازمان ملل متحدق قطعنامه 242 خود را صادر کرد. در این قطعنامه سازمان ملل متحد رژیم صهیونیستی را به بازگشت به پشت مرزهای قبل از سال 1967 فرا می خواند. در برابر این در خواست ، شورای امنیت همچنین از کشورهای عربی خواست موجودیت رژیم صهونیستی را به رسمیت بشناسند. رژیم صهیونیستی همچون دیگر قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل به این مورد توجهی نکرد .

اعطای مقام ناظر به سازمان آزادی بخش فلسطین :

در چنین روزی در سال 1974 میلادی مجمع عمومی سازمان مللل متحد به سازمان آزادی بخش فلسطین مقام ناظر را در زمان اجلا س این سازمان اعطا کرد .

به قدرت رسیدن خوان کارلوس :

در چنین روزی در سال 1975 خوان کارلوس اول پس از مرگ ژنرال فرانسیسکو فرانکو به عنوان شاه اسپانیا قدرت را در دست گرفت .

کناره گیری تاچر از قدرت :

در چنین روزی در سال 1990 میلادی مارگارت تاچر نخست وزیر انگلستان از سمت خود کناره گیری کرد. تاچر این کهنه سیاستمدار انگلستان پس از یازده سال و اندی نخست وزیری و پانزده سال رهبری حزب محافظه کار انگلستان از اریکه قدرت پایین آمد . وی به سبب مواضع سرسختانه اش در رویارویی با مسایل داخلی و خارجی کشورش به بانوی آهنین شهرت داشت. او توانست در لشکرکشی به جزایر مالویناس بر حکومت ژنرال های آرژانتین پیروز گردد. وی پایه گذار نوعی دیپلماسی در انگلیس بود که به نام او به تاچریسم شهرت یافت. پس از او جان میجر قدرت را درست گرفت .

حضور مکزیک در تجارت آزاد آمریکای شمالی :

در چنین روزی در سال 1993 میلادی سنای مکزیک در تصمیمی نهایی توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی را قبول کرد .

آتش زدن روستاهای غرب بوسنی :

در چنین روزی در سال 1994 میلادی جنگجویان صرب روستاهای شمال غرب بوسنی را در پاسخ به بمباران هوایی ناتو به آتش کشیدند.

ترور رییس جمهور لبنان :

در چنین روزی در سال 1989 رنه معاود رییس جمهور لبنان، سه هفته بعد از بمب گذاری در دفترش که وی از آن جان سالم به در برد، ترور شد .

دستور اخراج نیروهای مصری از سودان :

در چنین روزی در سال 1924 میلادی انگلستان دستور اخراج نیروهای مصری را از سودان صادر کرد.

آغاز شانزدهمین المپیک جدید :

در چنین روزی در سال 1956 میلادی شانزدهمین المپیک جدید ورزشی در ملبورن استرالیا آغاز شد.

تولد اراسموس رینهولد :

در چنین روزی در سال 1511 میلادی اراسموس رینهولد ریاضیدان برجسته آلمانی به دنیا آمد. وی جدول نجومی را طراحی کرد.

تولد ویلهلم فریدمن باخ :

در چنین روزی فریدمن باخ آهنگساز مشهور آلمانی در سال 1710 میلادی دیده به جهان گشود. وی پسر جی اس باخ آهنگساز مشهور بود. سمفونی 64 عنوان مهمترین اثر اوست.

تولد جرج گیسینگ :

در چنین روزی در سال 1857 میلادی جرج گیسینگ نویسنده انگلیسی دیده به جهان گشود. تیرزا و تاج زندگی عناوین مهمترین آثار اویند .

تولد آندره ژید :

در چنین روزی در سال 1896 میلادی آندره ژید نویسنده مشهور فرانسوی دیده به جهان گشود. وی در یازده سالگی پدرش را از دست داد. او پس از چند سال تحصیل در رشته های گوناگون به ادب و هنر گرایش یافت و در انجمن های ادبی بسیاری شرکت جست. در همین ایام بود که در سفری به آفریقا به بیماری سل دچار گشت. انتشار مجله جدید از مهمترین مجلات ادبی فرانسه و نگارش کتب اودیپ، پرومته ، سرگذشت تزه (هرسه اقتباسی از اساطیر یونان)، دفترچه آندره ولتر، در تنگ، آهنگ روستایی، سکه سازان و... از جمله آثار او هستند. وی در سال 1947 میلادی مفتخر به دریافت جایزه نوبل ادبیات گردید. نثر ژید شاعرانه و لطیف و نوشته های او مانند اندیشه هایش مدام دچار دگرگونی بود.

تولد جیمز بورنهام :

بورنهام فیلسوف آمریکای در چنین روزی در سال 1905 میلادی به دنیا آمد. "پیش بینی شکست کمونیسم" عنوان مهمترین اثر اوست.

در گذشت آلدوس هاکسلی :

درچنین روزی درسال 1963 میلادی هاکسلی یکی از برجسته ترین رمان نویسان جهان انگلیسی دار فانی را وداع گفت . او در خانواده ای اهل علم وفضل بزرگ شد. برادرش سر جولین سورل هاکسلی فیلسوف بنام معاصر است. وی در سال 1894 در شهر گودال مینگ واقع در بخش ساری به دنیا آمد. در جوانی به دلیل بیماری مدتی بینایی اش را از دست داد .او پس از بهبودی تحصیلات خود را در آکسفورد آغاز کرد و در رشته ادبیات انگلیسی فارغ التحصیل شد. چندی معلم بود و پس از آن به نوشتن مقالات ادبی و نقد فیلم و تئاتر و موسیقی و کتاب پرداخت .

وی در سال 1923 نوشتن داستان را آغاز کرد. سپس به فرانسه و هند سفر کرد و عاقبت مسحور جاذبه هالیوود شد. وی ابتدا برای معالجه چشم به آمریکا رفت اما بعدها به دعوت کمپانی مترو گلدوین مایر، جزء نویسندگان این کمپانی شد. هاکسلی پس از سفر به هند عاشق فلسفه و عرفان شرق شد و کتابی نیز در این زمینه با عنوان فلسفه شرق نوشت. "دنیای قشنگ نو" ، "مکزیکی کوچک" و "جزیره" از جمله آثار معروف اویند. مجموعه شعر های "چرخ سوزان"، "جیرجیرک و شعرهای دیگر" و کتابهای غیرداستانی در حاشیه مطالعات ویژه، بی بندوباری در ادبیات ، موسیقی در شب و مقاله های دیگر، درخت زیتون و مقاله های دیگر و درهای ادراک از جمله دیگر آثار این نویسنده موفق اند.

درگذشت جک لندن :

جک لندن داستان نویس معروف آمریکایی در سال 1876 میلادی دیده به جهان گشود. وی دوران نوجوانی و کودکی خود را به ولگردی مشغول بود و به همین دلیل نیز چندین بار به زندان افتاد. او در سن نوزده سالگی بر اثر آشنایی با کتاب به تحصیل علاقمند شد و پس از طی تحصیلات مقدماتی به دانشگاه رفت. پس از آن بود که نویسندگی دغدغه اصلی زندگی او شد. او نویسنده ای پرکار بود و در همین دوره کاری اش توانست 46 جلد کتاب داستان و مقاله را منتشر سازد. شیوه نگارش او شیرین، روان و دلپسند است. وی در آثارش تا حدودی به نئورئالیسم نزدیک می شود. آوای وحش، گرگ دریا، سپید دندان و مارتین ایدن از جمله معروف ترین آثار این نویسنده آمریکایی است.

درگذشت سی اس لوییس :

در چنین روزی در سال 1963 میلادی لوییس نویسنده برجسته انگلیسی در گذشت. "شیر" و "زن جادوگر و قفسه" عناوین مهمترین آثار داستانی این نویسنده اند.

ترور جان اف کندی :

در چنین روزی در سال 1963 میلادی جان اف کندی، سی و پنجمین رییس جمهور آمریکا در دالاس ترور شد. نام ضارب او لی هاروی اسوالد بود اما هنوز به درستی عاملان اصلی ترور کندی مشخص نشده است.

01/09/66

آغاز عملیات نصر 9 درمنطقه حاج عمران با رمزیا مولای متقیان (ع) و با تلاش رزمندگان ارتش جمهوری اسلامی ایران. این عملیات  به آزاد سازی ارتفاعات دوهزاروهشتاد ، دوهزار وشصت، هزارونهصد وهشتاد وپنج وهزار ونهصد و هشتاد درمنطقه عمومی حاج عمران وهمچنین انهدام دهها دستگاه انواع خودرو نظامی وچندین انبار مهمات و کشته و زخمی شدن بیش از چهارهزارعراقی منجر شد .

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo