شهید آوینی

 

طرح ساماندهی قاريان قرآن اجرا می‌شود

به دنبال ساماندهی بخش حفظ و حافظان قرآن، قراء قرآن كريم نيز تحت حمايت و ساماندهی قرار خواهند گرفت.

سيد«محمدحسن موسوی»معاون اجرايی و سرپرست كميسيون پژوهش‌های قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بيان اين مطلب، گفت: برای ساماندهی حافظان قرآن، دبيرخانه‌ای تشكيل و به حافظان قرآن با برگزاری آزمون‌هايی، مدرك رسمی حفظ قرآن كريم اعطا شد.

موسوی با اشاره به طی‌شدن مراحل كارشناسی و بررسی طرح ساماندهی قاريان در شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار كرد: هم‌اكنون در حال بررسی اين موضوع برای سازماندهی قاريان هستيم تا در پايان، اين حوزه نيز مانند حوزه حفظ، ساماندهی شود و قراء با شركت در آزمون بتوانند مدرك رسمی دريافت كنند.

وی با اشاره به اين‌كه تشكيل شورای قرآن و عترت دانشگاه‌ها‌(شورای هماهنگی فعاليت‌های قرآنی دانشگاه‌ها) از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است، اعلام كرد: تمام مراكز علمی و آموزشی با هدف ترويج و تبليغ و انجام كارهای آموزشی و پژوهشی قرآنی(و ايجاد هماهنگی در اين فعاليت‌ها)در اين شورا عضو هستند.

عمده كار در اين حيطه به آموزش‌و‌پرورش باز می‌گردد كه شيوه آموزش، متون آموزشی و تأمين مربی خبره را برعهده دارد و می‌تواند گام مؤثری برای تأمين نيروی انسانی و تصحيح شيوه آموزشی بردارد.

معاون اجرايی و سرپرست كميسيون پژوهش‌های قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه افزود: طرح شورای(عالی) قرآن نيز هم‌اكنون در شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به نيازی كه در اين زمينه احساس شده، در حال بررسی و كارشناسی است.

وی با اشاره به نياز موجود كشور به ساماندهی فعاليت‌های قرآنی تاكيد كرد: شورای سياست‌گذاری برای اين امر(تاسيس شورای عالی قرآن) تشكيل و آيين‌نامه آن در حال بررسی است و در سه بخش؛ آموزش، پرورش و ترويج و تبليغ فعاليت خواهد كرد.

موسوی در پاسخ به اين سؤال كه مهمترين مشكل در فعاليت‌‌های قرآنی كشور از نظر شما چيست؟اظهار كرد: متأسفانه شيوه آموزش قرآن، ارتباط با قرآن كريم كه از روخوانی و روان‌خوانی آغاز می‌شود و مفاهيم قرآنی از مواردی است كه به شكل درست و مفهومی عملياتی نشده است.

معاون اجرايی و سرپرست كميسيون پژوهش‌های قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به نبود نيروی متخصص قرآنی و عدم آشنايی بخشی از جامعه با حوزه تلاوت و مفاهيم قرآن، گفت: اين موضوع كه زبان مادری ما عربی نيست از عواملی است كه سبب كم‌شدن توجه و انس با قرآن می‌شود.

وی در پايان تأكيد كرد: عمده كار در اين حيطه به آموزش‌و‌پرورش باز می‌گردد كه شيوه آموزش، متون آموزشی و تأمين مربی خبره را برعهده دارد و می‌تواند گام مؤثری برای تأمين نيروی انسانی و تصحيح شيوه آموزشی بردارد.  

منبع :خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo