شهید آوینی

 

 4 مسلمان به پارلمان دانمارک راه یافتند

چهار مهاجر مسلمان در انتخابات پارلمانی دانمارک به عنوان نماینده مردم برگزیده شدند که در مقایسه با دوره قبل، تعداد نمایندگان مسلمان یک نفر افزایش یافته است.

ناصر خادر رئیس حزب تازه تأسیس ائتلاف نوین یکی از این نمایندگان است که حزب وی به پنج جایگاه در این رقابتهای تنگاتنگ که روز سه شنبه برگزار شد دست یافته است.

کمال قریشی نیز از دیگر قانونگذارانی است که بار دیگر برای دوره چهار ساله وارد پارلمان شده است. این مسلمان پاکستانی تبار پزشک بوده و مدافع تساوی بین دوجنس در حزب سوسیالیست مردمی دانمارک است.

وی همچنین به عنوان نماینده این حزب در سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز فعالیت می کند.

حزب مخالف سوسیال دمکرات نیز به 81 جایگاه در انتخابات دست یافت و حزب لیبرال - محافظه کار نخست وزیر دانمارک و حزب جناح راستی مردم دانمارک 90 جایگاه را در پارلمان از آن خود کرد.

براساس قوانین دانمارک مهاجرانی که بیش از سه سال در این کشور اسکاندیناوی اقامت داشته اند می توانند در انتخابات محلی و ملی شرکت کنند.

در این انتخابات دو زن مسلمان به عنوان نخستین زنان مهاجر تبار به پارلمان دانمارک راه یافته اند.

ازلم سارا سکیک پرستار ترک تبار وابسته به حزب سوسیالیت و یلدزی ادگان مسلمان ترک تبار نیز وارد پارلمان شدند.

در مجموع 27 نفر مهاجر نامزد انتخابات پارلمانی بودند ، 23 نفر از این تعداد را مسلمانان تشکیل می داد که هشت نفر آن زنان مسلمان بودند.

اسامه عبدالحمید یکی از نامزدهایی وابسته به حزب چپ گرای اتحاد بود و نتواست به پارلمان وارد شود که درصورت انتخاب شدن به نخستین نماینده پارلمانی محجه در این کشور تبدیل می شد، اما به علت حجاب خود به کرات مورد هدف ستادهای راست گرا قرار گرفت.

وی جمعه 25 آبان ماه اسلام هراسی د رحال رشد این کشور اسکاندیناوی را عامل عدم راه یافتن به پارلمان عنوان کرد و گفت: بسیاری مرا تنها به علت محجبه بودن سرزنش می کنند که این امر به فقدان دانش آنها درباره مسلمانان و اقلیتهای مسلمان در جامعه دانمارک و سراسر دنیا باز می گردد.

این کشور اسکاندیناوی دارای 200 هزار نفر مسلمان است که در میان جمعیت 4/5 میلیونی آن زندگی می کنند. اسلام پس از مسیحت لوتری دومین دین بزرگ این کشور به شمار می رود.

 منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo