شهید آوینی

 

 برگزاری كنگره بزرگداشت ‌آيت‌الله شاه‌آبادی در قم

كنگره بزرگداشت ‌آيت‌الله شاه آبادی روز پنج‌شنبه در قم برگزار شد.

به نقل از مركز خبر حوزه، حجت‌الاسلام و المسلمين «حسن ممدوحی»، عضو مجلس خبرگان رهبری در كنگره بزرگداشت ‌آيت‌الله شاه‌آبادی در قم گفت: فهم فلسفه و عرفان نيازمند خوش‌ذهنی، كوشش، تمرين و توسل به خدايتعالی است و اظهار نظر غير علمی درباره فلسفه و عرفان به دور از انصاف است.

وی در بخش ديگری از سخنان خود، با بيان اينكه علوم شيعی از كلام اهل بيت(ع) و مخزن وحی اخذ شده است گفت: فقه غنی و شناور شيعه، همواره تحت نظارت مجتهدان آگاه بوده است.

مرحوم ‌آيت‌الله شاه آبادی رسماً در برابر قلدرمآبی‌های رضاخان ايستاد و با تعابير تند، بر بالای منبر از او انتقاد كرد و در اقدامی اعتراض‌آميز، 11 ماه در جوار حضرت عبدالعظيم حسنی، متحصن شد

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اينكه شيعه، همواره خار چشم دستگاه‌های جبار بوده است افزود: هميشه قدرت‌ها عليه مكتب تشيع فعاليت می‌كرده و در تمام اين مقاطع علمای بزرگوار مانع رسيدن كوچكترين خدشه بر معارف الهی شده‌اند.

وی با بيان اينكه عالمانی چون شيخ مفيد، شيخ انصاری، ملاصدرا و علامه طباطبايی با جان و دل ميراث غنی شيعه را حفظ كرده‌اند گفت: از جمله اين علما و انديشمندان، مرحوم ‌آيت‌الله شاه‌آبادی است.

حجت‌الاسلام والمسلمين ممدوحی افزود: آن عالم فرزانه طبق آنچه مورد حاجت جامعه بود، حركت می‌كرد و محراب و مسجد را بهترين مكان برای تبليغ معارف دينی قرار داد.

وی يادآور شد: مرحوم ‌آيت‌الله شاه آبادی رسماً در برابر قلدرمآبی‌های رضاخان ايستاد و با تعابير تند، بر بالای منبر از او انتقاد كرد و در اقدامی اعتراض‌آميز، 11 ماه در جوار حضرت عبدالعظيم حسنی، متحصن شد.

نظريه فطرت مرحوم شاه‌آبادی به صورت يك مكتب فكری، معرفتی و رفتاری طراحی شده كه جايگاه ويژه‌ای در آرا و نظريات او دارد

رئيس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی هم در اين همايش با تجليل از مقام علمی مرحوم ‌آيت‌الله شاه آبادی گفت: آن عارف بزرگ، فقيهی برجسته است كه بعد فقهی او كمتر شناخته شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمين «علی‌اكبر رشاد» افزود: يادداشت‌ها و رساله‌های فقهی كه از اين عالم انديشمند باقی مانده، بيانگر قوت ذهنی و نوآوری فكری اوست.

وی مجاهدات و مبارزات آن عالم ربانی را ناشی از اجتهاد و ذهن فعال او دانست و تصريح كرد: امام خمينی(ره)، جلوه‌ای از شخصيت مرحوم ‌آيت‌الله شاه آبادی است.

رئيس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی خاطرنشان كرد: نظريه فطرت مرحوم شاه‌آبادی به صورت يك مكتب فكری، معرفتی و رفتاری طراحی شده كه جايگاه ويژه‌ای در آرا و نظريات او دارد.  

منبع: خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo