شهید آوینی


امروز پنجشنبه بیست و چهارم آبان ماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با چهارم ذی القعده سال 1428 هجری قمری و برابر است با پانزدهم نوامبر سال 2007 میلادی.

درگذشت علامه طباطبایى :
 


علامه طباطبایی ، عالم بزرگ جهان اسلام و مفسر کبیر قرآن کریم  در چنین روزی در سال 1360 ه ش دار فانی را وداع گفت .
علامه در بیست و نهم ذی الحجه الحرام سال 1321 ه ق مطابق با 1281 ه ش در تبریز در خاندان علم و تقوی دیده به جهان گشود .  وی پس ازطی  تحصیلات مقدماتی ،  علاوه بر قرآن مجید، کتابهاى گلستان ، بوستان ، اخلاق مصور، تاریخ معجم ، ارشادالحساب ، نصاب الصبیان و دیگر کتابهاى متداول در مدارس آن روز را فراگرفت .محمد حسین صرف و نحو و معانى و بیان را نزد استاد خویش مرحوم شیخ محمد على سرابى آموخت و پس از آن  سطوح عالى در فقه ، اصول ، فلسفه و کلام را در زادگاه خود نزد اساتید آن خطه تحصیل کرد. عشق به تحصیل  استاد را بر آن داشت که از شهر خویش رو به سوى  نجف اشرف هجرت کند. مفسر فرزانه مدت یازده سال در کنار مرقد  امیرالمؤ منین علیه السلام کسب علم کرد و فقه ، اصول ، فلسفه ، ریاضیات ، رجال را از محضر اساتیدى والامقام چون  آیة الله نائینى ، سید ابوالحسن اصفهانى ، سید حسین بادکوبه اى ، سید ابوالقاسم خوانسارى ، حجت ، حاج میرزا على ایروانى و میرزا على اصغر ملکى  فرا گرفت . وی پس از سالها اندوختن معارف اسلام  ، در سال 1314 ش . مجبور به بازگشت به زادگاه خویش شد. در این دوران بود که  کار تدریس و تحقیق شروع شد . او در این دوره و پس ازمهاجرت به  قم نگارش تفسیر کبیر المیزان را آغاز کرد . تفسیرالمیزان وی دائرة المعارفى است از معارف و در بردارنده بحثهاى اعتقادى ، تاریخى ، فلسفى ، اجتماعى و... با تکیه بر قرآن کریم است. شیوه تفسیر او تفسیر آیه به آیه است و در این مسیر از خود آیات قران کریم در تفسیر آیات دیگر بهره جسته است .  بدایة الحکمة ،  نهایة الحکمة ، اصول فلسفه و روش رئالیسم ،  حاشیه بر کفایه ،  شیعه در اسلام ،  مجموعه مذاکرات با پروفسور هانرى کربن ، خلاصه تعالیم اسلام ،  روابط اجتماعى در اسلام ،  بررسیهاى اسلامى ،   آموزش دین  ،   رساله هایى گوناگون درباره قول و فعل ، صفات ، افعال الله ، وسائط، نحو، صرف  ،  دیوان شعر فارسى ،  سنن النبى  ،  لب اللباب  و حاشیه بر اسفار از دیگر آثار بر جسته آن عالم ربانی است .  آن  عالم ربانی شاگردان بسیاری را نیز تربیت کرد که از میان آنها می توان به  استاد شهید مرتضى مطهرى ،  شهیدآیت الله  سید محمد حسینى بهشتى ، امام موسى صدر،  حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازى ، آیت الله  شهید محمد مفتح ، آیت الله  سید عبدالکریم موسوى اردبیلى ، آیت الله  محمد تقى مصباح یزدى ، آیت الله  ابراهیم امینى ، استاد  سید جلال الدین آشتیانی ، حضرت آیت الله  حسین نورى همدانى ، حضرت آیت الله  حسن حسن زاده آملى و آیت الله  عبدالله جوادى آملى اشاره کرد . 
ارادت وی به اهلبیت علیه السلام زبانزد عام و خاص بود و علامه در این مسیر تمام موفقیت خود را مدیون ارادت به آن خاندان طاهرین می دانست .   شرح صدر علامه ، اخلاص ، عبادت بسیار ،  شناخت مقتضیات زمان و مکان از جمله خصوصیات دیگر اخلاقی آن عالم وارسته بود . وی همواره با امام (ره ) و  همگام با انقلاب اسلامی بود . ایشان  فردی هنرمند نیز بود. آن عالم ربانی  در خط نستعلیق و شکسته  استاد بودند و به  نقاشى علاقه بسیار داشت . ایشان در حوزه ادبیات نیز فرد فعالی بود و اشعار زیبایی را از خود به یاد گار نهاده اند .  سرانجام پس از 81 سال و 18 روز بابرکت و زندگى پرتلاش ، روح پاک و الهى آن حکیم عارف و مفسر وارسته به دیار قدسى و ملکوت رهسپار شد.

پایان تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران :

 


درچنین روزی در سال 1358 ه ش  تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پایان یافت. بر اساس  اصل نخست قانون اساسی ، حکومت ایران ،  جمهوری اسلامی است که ملت ایران، بر اساس اعتقاد دیرینه‏اش به حکومت حق و عدل قرآن، در پی انقلاب اسلامی پیروزمند خود به رهبری مرجع عالیقدر تقلید آیت‏ الله ‏العظمی امام خمینی، در همه‏پرسی دهم و یازدهم فروردین ماه یکهزار و سیصد و پنجاه و هشت هجری شمسی برابر با اول و دوم جمادی الاولی سال یکهزار و سیصد و نود و نه هجری قمری با اکثریت نود و هشت ممیز دو دهم درصد  از کلیه کسانی که حق رأی داشتند، به آن رأی مثبت داد. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در 175 اصل و دوازده فصل تنظیم شد .  درسال 1368شمسی  به دستور حضرت امام خمینی (ره) ، برخی از مواد قانون  اساسی اصلاح  شد که به تایید مقام رهبری رسید و مردم نیز بدان رای دادند .

روز کتاب و کتابخوانی :
 


دراجرای فرامین مقام معظم رهبری به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،   در مورد توسعه نمایشگاههای کتاب در سطح کشور و مطرح کردن کتاب و تشویق مردم به کتابخوانی و ضرورت این  کار در جامعه اسلامی یک روز در کشور به نام روز کتابخوانی و یک هفته به نام هفته  کتاب ایران نامگذاری شده است . به همت وزارت فرهنگ و ارشاد  اسلامی نخستین هفته کتاب در روزهای چهارم تا دهم دی ماه سال 1372 ه ش برگزار شد . بر گزاری این هفته همه ساله بر اساس آیین نامه ای است که به تصویب شورای  فرهنگ عمومی رسیده است . دبیر ستاد هفته کتاب  و کتابخوانی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است . تقویت بنیه فرهنگی کشور ، تشویق و ترغیب مردم به امر کتابخوانی ، تقویت روحیه نشاط در میان  نویسندگان ، کمک به  حل مشکلات تولید کتاب  و تجهیز و گسترش کتابخانه های عمومی از جمله اهداف روز و هفته کتاب و کتابخوانی است .

آغاز عملیات فتح 3 :
 


درچنین روزی درسال 1365 ه ق عملیات فتح 3 در منطقه زاخو ودهوک در شمال عراق آغاز شد . این عملیات با تلاش رزمندگان نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (قرارگاه رمضان) انجام گرفت  که به انهدام مراکز و تأسیسات نظامی و دولتی عراق و سرنگونی یک بالگرد و انهدام دهها تانک و خودرو نظامی انجامید.
 
برقراری روابط سیاسی ایران و لیبی :
 


در چنین روزی در سال 1358 ه ش روابط دیپلماتیک بین ایران و لیبی از سر گرفته شد . این روابط از قبل ار انقلاب قطع شده بود. به این علت  که معمر قذافی ، رهبر لیبی ، حکومت پهلوی در ایران را وابسته به امپریالیسم آمر یکا می دانست که منافع غرب و رژیم اشغالگر قدس را برمنافع کشورهای عربی وفلسطینیان ترجیع می دهد. لیبی از نیروهای ضد رژیم پهلوی  در ایران حمایت می کرد.  

تظاهرات ضد شاه در واشنگتن :
درچنین روزی درسال 1357 ه ش  واشنگتن دی سی  شاهد تظاهرات گسترده ای علیه شاه ایران بود . تظاهرات ضد شاه در واشنگتن در حالی صور ت می گرفت که محمد رضا پهلوی در کشور آمریکا به سر می برد . او قرار بود که در  کاخ سفید مورد استقبال جیمی  کارتر قرار بگیرد که البته با اعتراض تظاهر کنندگان این دیدار دچار اختلال شد. گاز های اشک آوری که پلیس آمریکا برای پراکنده کردن معترضان ، که بیشتر دانشجویان ایرانی شهرهای مختلف آمریکا بودند، شلیک کرد. به دلیل جهت باد درحال وزش ، گاز اشک آور به سوی رییس جمهور آمریکا و محمد رضا پهلوی و همسران و همراهان آنان رفت و صحنه خنده داری پدید آورد ، در حالی که اشک از چشمان میزبانان و میهمانان عالی مقام ! جا ری بود. در حقیقت این سفر برای اعلام حمایت همه جانبه آمریکا از جنایات رژیم پهلوی در سرکوب و کشتار مردم انقلابی ایران صورت گرفت.

 

آتش زدن شهر : 
درچنین روزی درسال 1864میلادی، ژنرال شرمن فرمانده بخشی ازنیروهای متخاصم درجنگ های استقلال آمریکا دستور به آتش کشیدن شهرآتلانتا پایتخت ایالت جورجیا را صادرکرد .  با صدور این دستور برخی ازساکنان شهر مذکور در آتش  سوختند .
 

 
 

اختراع سمعک الکتریکی :
درچنین روزی در سال 1901 میلادی میلر ریزدستگاه سمعک الکتریکی را اختراع کرد .

شکست نقشه ترور شاه :
درچنین روزی درسال 1902 میلادی نقشه جنارو رابین، هرج و مرج طلب معروف بلژیکی، درکشتن شاه لئوپولد دوم شاه بلژیک به شکست انجامید  . 

تشکیل جامعه ملل :
 


درچنین روزی درسال 1920 میلادی برای نخستین باردرتاریخ، جامعه ملل درژنوسوییس تشکیل شد .پس ازآن که جنگ نخست جهانی به پایان رسید کشورهای مختلف جهان دراجماعی تصمیم گرفتند که به منظوردوری ازجنگ وجلوگیری ازجنگ دوم جهانی وهمچنین حصول وفاق وصلح جهانی چنین سازمانی را تاسیس کنند. این نشست با شرکت نمایندگان 41 کشوروبدون حضورآمریکا و روسیه درشهرژنو برگزار  شد . یکی ازآ ثار  تشکیل جامعه ملل و پس ازآن سازمان ملل متحد ، تأکید براصل برابری دولت‌ها بود . ناتوانی جامعه ملل البته بعدها آشکارشد. زمانی سستی بنیان آن بیشترآشکارگشت که مقدمات جنگ دوم جهانی شکل گرفت . حمله ژاپن به چین یا اشغال اتیوپی توسط موسولینی در کنار یورش آلمان نازی وشکست سیاست خلع سلاح  همگی ازمواردی اند که باید درزمره ی آثار ناتوانی جامعه ملل از آنها نام برد . پس از وقوع جنگ دوم ، جامعه ملل فقط به مسائل تکنیکی مانند حمایت از پناهندگان  یا مطالعه بازسازی آینده مشغول بود. وقتی دولت ویشی فرانسه  این سازمان را ترک کرد، دیگر کشورهایی چون آلمان، ایتالیا، ژاپن، ایالات متحده و شوروی درآن حضورنداشتند. درسال 1946جامعه ملل منحل شد و پس از آن پیشنهاد تشکیل سازمان دیگری ازسوی  ایالات متحده  آمریکا مطرح شد که سازمان ملل متحد نام داشت . این سازمان قصد داشت که موثرترازجامعه ملل عمل کند .

پرتاب سفینه روسی به فضا :
درچنین روزی درسال 1965 میلادی فضا پیمای کاوشگرروس با نام ورونای 3 ازبایکونورقزاقستان به فضا پرتاب شد. در سال 1966 این نخستین فضاپیمای ناشناخته ای بود که برسطح  سیاره زهره می نشست .

تظاهرات ضد جنگ ویتنام :
درچنین روزی درسال 1969 درواشنگتن دی سی یکی ازبزرگترین تظاهرات ضد جنگ برگزار شد. دراین تظاهرات هزاران معترض علیه جنگ در ویتنام به دولت آمریکا اعتراض کردند . این اعتراضات پس ازآن در آمریکا شکل مردمی گسترده پیدا کرد که تلفات نیروهای این کشور هر روز بیش از روز پیش شد. 

پیمان مشترک بریتانیا و ایرلند :
درچنین روزی درسال 1985 میلادی بریتانیا وایرلند دریک پیمان مشترک دردوبلین برتعیین نقش مشورتی درهدایت ایرلند شمالی تاکید کردند .

موافقت با ورود چین به سازمان تجارت جهانی :
 


درچنین روزی درسال 1999 میلادی نمایندگان چین وایالات متحده آمریکا یک پیمان تجاری بزرگ را به امضا رساندند. با امضای این پیمان ، راه ورود و همچنین عضویت چین درسازمان تجارت جهانی هموار شد .   

درگذشت یوهان کپلر :
 


درچنین روزی درسال1630میلادی یوهان کپلرمنجم و ستاره شناس آلمانی درگذشت. وی درحوزه ستاره شناسی فعالیت های بسیاری را به نام خود درجهان به ثبت رسانده است . قوانین کپلر درباره حرکت سیارات و کشف حرکت بیضوی مریخ درمدار ازجمله همین تحقیقات اوست .

تولد ژان دالامبر :
درچنین روزی درسال1717میلادی ژان دالامبرریاضیدان فرانسوی درپاریس متولد شد. وی ابتدا دررشته حقوق تحصیل کرد اما بعدها به سوی پزشکی کشیده شد. اما اینها هیچ کدام نتوانستند روح پرتلاطم اورا اقناع کنند . وی سرانجام به دلیل علاقه بسیاربه سوی ریاضیات کشیده شد . مهمترین کتاب او دینامیک نام دارد .

 

منبع:خبرگزاری مهر

 

 
24/08/58

تعجيل عراق در تامين تسليحات از كشورهاي جهان .

24/08/59

 اعلام دو روز عزاي عمومي به مناسبت وقايع سوسنگرد توسط سپاه خوزستان و انتقاد به تعلل مسئولين .

گزارش جنگ در ساير جبهه هاي جنوب : حملات موفق و محدود خودي در حاشيه بهمنشير .

 تحركات هوانيروز در جبهه مياني .

 تحركات ضدانقلاب در جبهه شمالي و گزارش ارسال اسلحه توسط عراق براي سران عشاير سيستان و بلوچستان .

 اعلام ميزان خسارات وارده به نيروي هوائي ايران توسط عراق .

گزارش بني صدر از سوسنگرد و گفتگو با امام خميني درباره مخالفان سياسي خود .

 نماينده امام در شوراي عالي دفاع : شوراي عالي دفاع دستور نظامي صادر نميكند . شايعه سازان در پي اختلاف افكني هستند .

 سخنراني داماد امام ( حجت الاسلام هادي اشراقي ) و شعارهاي مخالف و موافق بني صدر و قطبزاده ، بهشتي و رجائي .

 اظهارات وزير اقتصاد و دارائي ( نوربخش ) در باره مشكلات اقتصادي جنگ و تهديد استقلال اقتصادي ايران در صورت برقراري رابطه با آمريكا .

 تصميم به تنزل رابطه با اردن به سطح كاردار توسط شوراي عالي دفاع .

 بازديد ديپلماتهاي خارجي از مناطق جنگي و اظهارات ديپلماتهاي ليبي ، سوريه و استراليا درباره جنايات جنگي عراق .

 شروع ماموريت صلح اولاف پالمه و گفتگوي وي در سازمان ملل با نمايندگان ايران و عراق .

 مواضع عراق درباره سياست شوروي ، روي كارآمدن ريگان و سخنان طارق عزيز و نيز اظهارات وي دربارة قرارداد 1975 .

تكذيب شركت سربازان و داوطلبان مصري در جنگ ايران و عراق .

 284 ابراز نگراني سوريه و اظهار همبستگي اردن در تماس با مقامات كويتي پيرامون حادثه " العبدلي " .

 اعزام دو ناو جنگي انگليسي به درياي عمان و تنگه هرمز .

دو تحليل از جنگ در مطبوعات غربي : فرانكفورتر : صدام ديكتاتور عراق با شروع كردن جنگ به وضع نامناسبي گرفتار شده است و رجائي با سر سختي انعطاف ناپذيري پيشنهادات صدام را رد ميكند . اكسپرس : شيشه منافع حياتي غرب امروز بدست مرداني افتاده كه در راه سنگلاخ سياست جهاني با منطق و احتياط راه نميروند . امام خميني هم مردي نيست كه براي مصالح سياسي در برابر خصم سر فرود آورد .

 پيشبيني اوضاع جبهه ها با توجه به شرايط جوي خوزستان در گزارش آسوشيتدپرس .

24/08/63

ادامه تهديد وضعيت نيروهاي خودي در جزيرة مجنون.

 تلاش نيروهاي مهندسي براي مقابله با پيشرفت آبگرفتگي در منطقه عملياتي شرق بصره.

 ادامه تحركات ايذايي ضدانقلاب در غرب كشور از جمله ترور يك روحاني اهل تسنن كه امام جمعه روستاي سيلوه پيرانشهر بود.

 ادامه كمكهاي لجستيكي و تداركاتي كشورهاي سعودي و كويت به عراق.

ايران خبر لغو سفر هيئت سازمان ملل به ايران را تكذيب كرد اما خواهان آن شد كه اين هيئت قبل از سفر به ايران ابتدا از اردوگاههاي اسراي ايراني در عراق ديدار كند.

مخالفت عراق با تغيير در برنامه سفر هيئت سازمان ملل.

گزارش السياسه از ديدار وليعهد كويت از بغداد و ارائه طرح شوراي همكاري خليج فارس براي پايان دادن جنگ شامل: آتشبس 2 تا 3 ماهه، بررسي امكان آغاز مذاكرات در اين مدت و گشايش صندوق بازسازي سرمايه گذاري منطقه اي و بين المللي.

درخواست دو سازمان عمده كشتيراني بين المللي از دبيركل سازمان ملل مبني بر جلوگيري از آغاز مجدد جنگ نفتكشها.

 تلاشهاي عراق و حاميانش براي توسعه ظرفيت خطوط لوله نفت عراق از طريق تركيه و اردن گزارش وزارت بازرگاني تايلند درباره پيشنهاد ايران: فروش پاياپاي نفت به ازاي محصولات كشاورزي تايلند.

مذاكرات ايران با مقامات سوري در مورد ربوده شدگان ايراني توسط فالانژهاي لبنان.

 بيانيه حزب توده چاپ شده در روزنامه پراودا ارگان رسمي حزب كمونيست شوروي در مورد محاكمه سران حزب توده.

 تحليل راديو آمريكا از عوامل تيرگي روابط شوروي با ايران و گرايش اين كشور به عراق.

 گزارش تحقيرآميز راديو آمريكا حاوي موضع ضعف ايران در ديوان بين المللي لاهه و محكوم شدن ايران در بسياري از دعاوي طرفهاي آمريكايي.

 گزارشي از سپاه در مورد چگونگي تعطيلي دادگاه لاهه.

اظهارات رضا پهلوي در مصاحبه با كيهان چاپ لندن: تلاش براي تشكيل شوراي عالي مشروطيت توسط ايرانيان خارج از كشور و پايان هر چه زودتر جنگ براي استفاده از همه نيروها براي سرنگوني رژيم جمهوري اسلامي.

24/08/66

عملیات نصر 8.

توافق مصر و عراق براي برقراري مناسبات كامل ديپلماتيك.

عملیات نصر 9.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo