شهید آوینی

 

دومين جشنواره «تجلی فرهنگ‌رضوی در رسانه‌های كشور» فردا در اراك افتتاح می‌شود

به همت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مركزی، دومين جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا(ع) با عنوان «تجلی فرهنگ‌رضوی در رسانه‌های كشور» فردا در اراك افتتاح می‌شود.

«جعفری»،مدير انجمن قرآن و نهج البلاغه اداره كل ارشاد اسلامی استان مركزی گفت: در استان مركزی اولين جشنواره، سال گذشته با عنوان «تجلی فرهنگ رضوی در مطبوعات كشور» برگزار شد كه به عنوان اولين تجربه به طور نسبی موفق و راهگشای اجرای موفق تر جشنواره های بعدی گرديد. امسال جشنواره از وسعت بيشتری برخوردار است و تحت عنوان «تجلی فرهنگی رضوی در رسانه های كشور» برگزار می شود و علاوه بر مطبوعات، توليدات و فعاليت های صدا و سيما به عنوان رسانه ای فراگير، جايگاه های اينترنتی، وبلاگ ها نيز در دستور كار جشنواره قرار گرفته است.

وی درباره اهداف برگزاری اين جشنواره گفت : شناسايی و معرفی آثار منتشره در رسانه های ايران با موضوع ثامن الحجج (ع) و خواهر مكرمه ايشان ، ايجاد كانونی برای ارتباط دست اندركاران رسانه هايی كه در مورد حضرت رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه (س) آثاری را خلق و منتشر ساخته اند ، بررسی نقش رسانه ها در انعكاس فرهنگ رضوی در داخل و خارج كشور ،گردآوری و انتشار آثار رسانه ای با موضوع امام رضا(ع) ، انتخاب آثار برگزيده رسانه ای و مطبوعاتی با موضوعات ثامن الحجج(ع) و حرم رضوی ، زوار امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) و تقدير از خالقين آنها و معرفی آثار رسانه ای مرتبط با موضوع جشنواره از اهم اهداف برگزاری اين جشنواره می باشند .

وی گفت : در اين جشنواره سعی شده از همكاری ساير دستگاه ها به ويژه دستگاه های فرهنگی استان هم بهره برداری شود تا فعاليت ها و اقدامات آنها هم برای استفاده و اطلاع عموم انعكاس يابد. لذا دستگاه هايی همچون صدا و سيما، اوقاف و امور خيريه، كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان در جشنواره حضور و فعاليت خواهند داشت.

وی « طراحی كارگاه های توليد آثار هنری »رااز ديگر ويژگی های اين جشنواره برشمرد و گفت : فرهيختگان و هنرمندان استان در رشته های نگارگری، خوشنويسی، نقاشی، طراحی، منبت و ديگر هنرهای دستی به توليد آثار خواهند پرداخت و بازديدكنندگان می توانند از اين بخش ها استفاده كنند همچنين نمايش توليدات صدا و سيما هم بخش عمده ديگری از جشنواره می باشد.آثار ارسالی به دبيرخانه جشنواره برای استفاده بازديدكنندگان ارائه می شود و پس از داوری تعدادی به عنوان برگزيده معرفی خواهد شد.

«جعفری»در ادامه گفت : در بخش جايگاه های اينترنتی هم سايت و وبلاگ ها مذهبی – ارزشی كه به موضوع حضرت رضا(ع) و حضرت معصومه(س) توجه داشته اند معرفی خواهند شد و بازديدكنندگان می توانند از امكانات و تجهيزات اين مجموعه بهره برداری كنند. بخش مطبوعات هم مانند سال گذشته به جذب مخاطبان ويژه خود و ارائه آثار و فعاليت های خود می پردازند و غرفه هايی ويژه آنها پيش بينی گرديده است.

وی افزود : در مجموع جشنواره علاوه بر ارائه خدمات به عموم از جهت ارائه آمار و اطلاعات و تبيين وضعيت تأثير و تأثر رسانه ها و امام رضا(ع) می تواند مورد استفاده محققين، اساتيد و دانشجويان هم قرار گيرد.

وی در رابطه با فعاليت های جنبی جشنواره گفت : نشست های پژوهشی و تخصصی با موضوع "رسانه " برگزار خواهد شد كه در آن دست اندركاران رسانه و اساتيد به ارائه نقطه نظرات و تبادل انديشه خواهند پرداخت . نمايشگاه كتاب و نشست های"نقد كتاب" هم از برنامه جنبی است كه عموم می توانند از آن بهره مند شوند. نمايشگاهی هم از آثار برگزيده جشنواره برگزار خواهد شد كه نمونه آثار هنری توليد شده در جشنواره و آثار برتر رسانه ای در آن نمايش داده خواهند شد. همچنين اين جشنواره فرصت مغتنمی برای دست اندركاران مطبوعات محلی استان است كه در سومين جشنواره مطبوعات محلی استان در اين فضای متبرك حضور يابند و آثار و فعاليت های خود را به نمايش بگذارند.نشست های مشترك مديران و دست اندركاران مطبوعات استان هم برگزار خواهد شد و مسابقه ای از آثار رسانه ای مرتبط با امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) برگزار می شود كه نتايج آن در مراسم اختتاميه جشنواره اعلام خواهد شد.

شايان ذكر است جشنواره راس ساعت 10 صبح 23 آبان ماه افتتاح و به مدت 4 روز در فرهنگسرای آينه اراك ادامه خواهد داشت .

 

 منبع: با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo