شهید آوینی

 

امروز چهارشنبه شانزدهم آبان سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با بیست و ششم شوال سال 1428 هجری قمری و برابر است با هفتم نوامبر سال 2007 میلادی.

پیام امام خمینی به شورای انقلاب

درچنین روزی در سال 1358 ه ش امام خمینی در پیامی به شورای انقلاب در مورد عدم مذاکره با فرستادگان کارتر درباره گروگانها تاکید کردند.

اعتراض و اعتصاب گسترده مردمی

درچنین روزی در سال 1357 مردم ایران در اعتراض به تشکیل حکومت نظامی ازهاری دست به اعتصاب گسترده ای زدند . با شکست دولتهای متعدد در مقابله با نهضت اسلامی مردم، محمدرضا پهلوی تصمیم گرفت با انتصاب یک نظامی به ریاست دولت روند انقلاب را متوقف سازد. در کابینه ازهاری، نخست وزیر جدید، غلامعلی اویسی به سرپرستی وزارت کار و امور اجتماعی، سپهبد امیرحسین ربیعی به سرپرستی وزارت مسکن و شهرسازی و ارتشبد قره باغی به وزارت کشور منصوب شدند. ازهاری در این دوره دست به اقدامات گوناگونی زد که از آن میان می توان به دستگیری نویسندگان مطبوعات، بازداشت افرادی چون ارتشبد نعمت نصیری، منوچهر آزمون، عبدالعظیم ولیان، داریوش همایون، غلامرضا نیک پی و امیرعباس هویدا اشاره کرد. این نظامی بلند پایه در طول فعالیت خود برای سرکوب روند انقلاب در شهرستانها چند نظامی را به استانداری خراسان، کرمانشاه و آذربایجان غربی منصوب کرد. اقدامات او در مهار انقلاب مردم موثر نیافتاد چنانکه وی در 15 آذر 1357 درمجلس سنا اظهار داشت که تکبیرهای شبهای تهران واقعی نیست بلکه صدای نوار است. وی گفت که من پشت بام رفتم و با دوربین مادون قرمز شهر را هنگام شب تحت نظر گرفتم ولی هیچ کس پشت بامی نبود که الله اکبر بگوید .
ازهاری که ناتوان از مفابله با انقلاب بود، خواستار کناره گیری از این پست حساس شد و سرانجام با طرح این بهانه که سکته کرده است از نخست وزیری کناره گرفت و بلافاصله کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت. او در واشنگتن با هژبر یزدانی در تاسیس بانکی در کاستاریکا همکاری کرد، ولی فعالیت سیاسی چندانی نداشت.
ازهاری درسال 1288ش. در شیراز متولد شد. پس از طی تحصیلات ابتدایی و متوسطه در سال 1312 به دانشکده افسری راه یافت. یک سال بعد با درجه ستوان دومی وارد ارتش شاهنشاهی شد و در1316 با ارتقا به درجه سرهنگی به معاونت فرماندهی دژبان مرکز منصوب شد. ازهاری در 1328 برای گذراندن یک دوره آموزش عالی به آمریکا اعزام شد پس از بازگشت در سال 1330 دوره یک ساله فرماندهی ستاد را در دانشگاه جنگ طی کرد و به درجه سرتیپی ارتقا یافت. او در طول خدمت نظامی مدالهای متعددی مانند نشان درجه یک و دو همایون، نشان لیاقت، افتخار، خدمت، کوشش، ورزش، سپاس، پاس و 28 مرداد و یک نشان از سنتو دریافت کرد. غلامرضا ازهاری در آبان1380 در ایالات متحده امریکا درگذشت.

اعلام اصل مونروئه

درچنین روزی درسال 1823 میلادی جیمزمونروئه رئیس جمهور آمریکا اصل مونروئه را بنا نهاد . براساس اصل مونروئه
دولت های غیرآمریکایی نمی توانند در امور نیمکره غربی دخالت کنند. این اصل که خود یک نوع برتری جویی وبدعت درحقوق بین الملل به حساب می آید درسالهای بعد از سوی برخی دیگر از کشورهای غربی نیزبه مرحله اجرا در آمد. این اصل درواقع خود زمینه و توجیه کننده ای برای کشور های استعمارکننده به حساب می آمد. اصل مونروئه را در واقع می توان مبنای سیاست های امروز جوامع غربی و بویژه آمریکا در جهان امروز دانست.

اعطای حق وتو درشورای امنیت سازمان ملل متحد در واقع تفسیر دیگری از این اصل است، چرا که هرکشوری درحوزه عملکرد و منافع کشورهای دارای حق وتوحتی به حق دخالت کند ، کشورهای مزبور توانایی فسخ عمل مزبور را که از سوی شورای امنیت مطرح شده باشد دارا هستند.

تولد ماری کوری

نیه ماریا اسکولود سکی درهفتم نوامبر1867 به دنیا آمد. مادروی در زمره اقلیت نجیب زادگان لهستان ویک ناظم مدرسه و پدرش مرد فرهنگی و تحصیل کرده در دانشگاههای شهر سنت پیترزبورگ بود. ماریا وقتی ده ساله بود مادرش را ازدست داد. وی در 16 سالگی از دبیرستان فارغ التحصیل شد. دراین هنگام بود که ثروت پدرش از دست رفت و او و خواهرانش مجبور شدند که برای ادامه حیاتشان کار کنند.در این هنگام ماری سرگرم تدریس خصوصی به فرزندان طبقه ثروتمند شهر ورشو و اطراف آن بود. وی با مختصر غذا، به شدت به کار و تحصیل می پرداخت. در سال 1894 یک دانشمند فیزیک لهستانی بنام جوزف کوالسکی او را به پی یر کوری که نویسنده چیره دستی نیز بود، معرفی کرد و چند ماه پس از اولین ملاقات و تقاضای پیر از ماری برای ازدواج، آن دو ازدواج کردند. ماری سال بعد ازدواج هنگامی که امتحان جامع دکتری را با صلاحیت کامل داده بود، فرزندش ایرن کوری را در سال 1897 بدنیا آورد. با پیشنهاد کوری، ماری کاربرروی تز دکتریش را درمورد پدیده پرتوزایی شروع کرد. وی در تحقیق خود دریافت که شدت تابش مستقل از ترکیبات شیمیایی اورانیوم است و تنها بستگی به مقدار اورانیوم دارد. او اثرات تابشی همه مواد را بررسی کرد و دریافت که توریم تنها عنصریست که مانند اورانیوم خاصیت تابشی دارد. وی در این حال سعی کرد پرتوزایی را فقط در عناصر مندلیف جستجو نکند بلکه بسراغ مواد طبیعی و معدنی برود.

در دوازدهم آوریل 1898 استاد راهنمایش لیپمن اولین نوشته اش را در آکادمی علوم فرانسه ارائه کرد و این مقاله تحت نام اسکولودسکی در مجله آکادمی علوم فرانسه به چاپ رسید. در سال 1903 پی یر کوری و ماری کوری و بکرل جایزه نوبل در فیزیک را دریافت کردند. این جایزه از لحاظ مادی زندگیشان را بهبود بخشید. بالاخره ماری تز دکتری خود را در سال 1904 نوشت که عملا همان مقاله سال 1900 او بود. 7 سال طول کشید تا ماری دکتریش را بگیرد. وی در سال 1911دومین جایزه نوبل را در شیمی دریافت کرد. او بعد ها توانست عناصر رادیوم و پلو تونیوم را کشف کند .

حکومت بلشویک ها در روسیه

درچنین روزی درسال 1917 میلادی کارگران و کشاورزان کمونیست با ورود به کاخ زمستانی تزارها درسن پترزبورگ
دولت کرنسکی را ساقط کردند. رهبری انقلاب بلشویکی روسیه به عهده لنین بود که تا چندماه پیش ازانقلاب درسویس درتبعید به سرمی برد. نه روزپس ازسقوط سن پترزبورگ ، مسکو نیزبه تصرف بلشویکها درآمد. لنین ماه های بعد مذاکرات صلح را با آلمان واتریش آغاز کرد. انقلاب روسیه در چند سال آینده برهمه مخالفان داخلی وخارجی از جمله دولتهای انگلستان ، فرانسه ، ژاپن و آمریکا پیروز شد. پس از تشکیل حکومت، زمان آن رسیده بود که انقلابیون به سنتهای حزبی و دمکراتیک بازگردند. اما مدت کوتاهی پس از انقلاب (کمتر از یک ماه) سرکوب احزاب مخالف آغاز شد. احزابی که خود نیز به فعالیت قانونی قانع نبودند. تروتسکی که در این زمان عضو کمیته نظامی انقلاب بود به مناسبت سرکوب یکی از این احزاب چنین گفت: تا کمتر از یک ماه دیگر خشونت به پیروی از انقلابیون بزرگ فرانسه اشکال بسیار شدیدی پیدا خواهد کرد. نه تنها زندان بلکه گیوتین نیز برای دشمنان ما آماده کار خواهد بود. سپس سازمان «چکا» به منظور مقابله با ضد انقلاب از کمیته نظامی انقلاب به وجود آمد. پس از چند سال بلشویکها ، تنها حزب باقیمانده در شوروی بودند. در دهمین کنگره حزب کمونیست لنین خطاب به جبهه کارگران مخالف که از اعضای خود حزب کمونیست بودند گفت: ما وقت زیادی صرف بحث کرده‌ایم و من می‌گویم حالا بحث با تفنگ خیلی بهتر از بحث با نظریات جبهه مخالف است. ما به جبهه مخالف نیاز نداریم . رفقا امروز وقت این کار نیست یا در این جانب باشید یا در آن جانب ، با تفنگ نه با مخالفت.

انتشار نخستین شماره لندن گازت

درچنین روزی در سال 1665 میلادی برای نخستین بار روزنامه لندن گازت منتشر شد.

شکست هندوستان در جنگ واباش

درچنین روزی در سال 1811 میلادی اعضای گروه شوانی هندوستان از ویلیام هنری هریسون در جنگ واباش شکست خوردند.

اختراع ماشین تولید سیگار

درچنین روزی در سال 1867 میلادی ماشین تولید سیگار توسط آلبرت اچ هوک اختراع شد.

اعلام خبر کذب آتش بس

درچنین روزی در سال 1918 و در طول جنگ جهانی اول، گزارش غلطی در خبرگزاری یونایتد پرس مبنی بر آتش بس موقتی بین نیروهای متخاصم در جنگ نخست جهانی منتشر شد .

گشایش موزه هنرهای مدرن نیویورک

درچنین روزی در سال 1929 میلادی موزه هنرهای مدرن نیویورک برای عموم مردم گشایش یافت .

حمله ارتش کلمبیا به سوی کاخ دادگستری

درچنین روزی در سال 1985 میلادی ارتش کلمبیا به سوی کاخ دادگستری این کشور یورش برد. این کاخ چندی پیش به تصرف مبارزان چپگرا وابسته به جنبش 19 آوریل درآمده بود.

سقوط رییس جمهور تانزانیا

درچنین روزی در سال 1987 میلادی حبیب بورگیبا رییس جمهور تانزانیا سقوط کرد. او از زمان استقلال این کشور در سال 1956، رییس جمهور این کشور بود.

جشن سالگرد انقلاب بلشویکی

درچنین روزی در سال 1991 میلادی گروههای طرفدار کمونیسم و همچنین ضد کمونیسم، در مسکو در سالگرد جشن انقلاب بلشویکی حضور یافته و دست به راهپیمایی زدند.

تولد آلبرکامو

کامو، نویسنده بزرگ فرانسوی درچنین روزی درسال 1913 میلادی در الجزایر به دنیا آمد و درهمان جا بزرگ شد. وی پس ازتحصیلات مقدماتی ، کارهای گوناگونی را در شمال آفریقا پیشه خود ساخت و سپس به روزنامه نگاری پرداخت. کامو گذشته از کار روزنامه نگاری در فرانسه به نوشتن داستان و نمایشنامه دست زد و در سال 1957 میلادی جایزه نوبل ادبی را دریافت کرد. وی پس از جنگ جهانی دوم همراه با ژان پل سارتر و سیمون دو بووار گروه نویسندگان، فیلسوفان و منتقدان متعهد فرانسه را تشکیل داد. او از سال 1935 بر ضد فاشیسم شروع به فعالیت کرد و این امر در آثار آن زمان او به وضوح به چشم می خورد.

نمایشنامه های کالیگولا(1944)، مقاصد ضد و نقیض (1944) حکومت نظامی (1948) آدمکشان عادل (1950) دو مجموعه مقاله اسطوره سیزیف (1942) عصیانگر (1951) و رمان های بیگانه (1942) و طاعون (1947) اصلی ترین آثار اویند.

منبع : خبرگزاری مهر

 

16/8/58

درخواست بختیار از امریكا برای در محاصره اقتصادی قراردادن ایران.

عدم پذیرش استعفای مدنی از سوی حضرت امام و دستور بر بازگشت فوری به خوزستان.

16/8/59

جبهه های جنوب : عملیات نفوذی موفق خودی در جاده ماهشهر آبادان ـ حملات ناموفق دشمن در دهلاویه و اللهاكبر ـ آتش دشمن در آبادان ـ نصب پل روی كرخه و جادهكشی در اطراف بستان توسط دشمن . اقدامات جبهه التحریر و سازمان مجاهدین خلق در مناطق جنگی . آرامش نسبی در جبهة میانی .

بیانات امام خمینی در جمع حجاج پاكستانی مبنی بر اینكه دعاوی صدام در مورد عربی بودن دین اسلام ضداسلامی است و باعث تفرقه كشورهای اسلامی و تسلط بیگانگان است و اینكه كشورهای اسلامی طبق دستور قرانكریم نباید در جنگ موجود ، بی طرف و بیتفاوت باشند و نیز تأكید بر اینكه ما شروع كنندة جنگ نبودیم ، ولی دفاع میكنیم .

امام جمعة تهران ( آیت ا … خامنهای ) : وضع آبادان به خاطر حماسهآفرینی رزمندگان مسلمان از جناحهای مختلف نظامی و داوطلب ، از آن هفته تا این جمعه بسیار تفاوت كرده است ـ اعلام شرایط آزادی گروگانها از طرف مجلس شورای اسلامی به معنای خاتمه جنگ ما با آمریكا نیست باز هم با آمریكا میجنگیم .

16/8/63

حركات مشكوك دشمن در منطقه عملیات آتی به قصد كسب اطلاعات بیشتر

اطلاعیه نظامی ارتش عراق در مورد عملیات هلیكوپترهای عراقی علیه قایقها و كمینهای ایرانی در شرق بصره عملیات هوایی عراق و بمباران مناطقی از مهران، پیرانشهر و منطقه عملیاتی آینده

ادامه تجهیز تسلیحاتی و انسانی عراق با ادامه فروش میراژهای فرانسوی و اعزام نیروهای مصری به عراق ادامه درگیریهای پراكنده و ایذایی گروههای محارب در غرب كشور

انتخاب مجدد ریگان به ریاست جمهوری آمریكا

16/8/65

بررسی آخرین اطلاعات از منطقه عملیاتی غدیر و اقدامات دشمن در این منطقه، در جلسه نیرویزمینی سپاه.

فعالیت نیروها و تقویت زرهی دشمن در سواحل خورعبدالله.

تشدید اقدامات دریایی و هوایی عراق در خلیجفارس، جزایر وربه و بوبیان و سكوهای العمیه و البكر.

تعرض عراق به مواضع اتحادیه میهنی در منطقه عمومی ماؤوت.

تمركز قوای دشمن در این منطقه و احتمال حمله به دولبشك، قمیش، الاغلو و كاریزه. احتمال اجرای عملیاتی شبیه عملیات فتح1 در غرب كشور توسط دشمن.

كمكهای نظامی كشورهای شورای همكاری به عراق برای حمله هوایی به تأسیسات ایران.

مورد هدف قرار گرفتن يك كشتی امريكايی با پرچم پاناما توسط يك قايق تندرو

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo