شهید آوینی

 

 امروز دوشنبه چهاردهم آبان ماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با بیست وچهارم شوال سال 1428 هجری قمری و برابر است با پنجم نوامبر سال 2007 میلادی .
سقوط دولت شریف امامی :


 

در چنین روزی در سال 1357 ه ش دولت شریف امامی سقوط کرد .
با آغاز نهضت اسلامی ، دانشگاه ها و مدارس کشور به کانون تظاهرات باشکوهی بر ضد رژیم پهلوی بدل شده بود . پس از واقعه 13 آبان 1357 که درآن عمال رژیم پهلوی دانش آموزان را به خاک و خون کشیدند ، در چنین روزی در سال 1357 مردم در اعتراض به این کشتار سبعانه تظاهرات گسترده ای برپا کردند . شدت مخالفت قشر های مختلف مردم باعث شد دولت شریف امامی که شعار عوام فریبانه آشتی ملی را مطرح می کرد ، سقوط کند و جای خود را به دولت ارتشبد ازهاری بدهد . شاه نیز در رادیو و تلویزیون اعلام کرد که صدای انقلاب مردم ایران را شنیده است و ضمن اعتراف به اشتباهات خود از علما خواست که مردم را به آرامش دعوت کنند حال آنکه امام خمینی ره در این زمان با موضعگیری قاطع نسبت به این اقدام شاه ضربه نهایی را بر پیکر رژیم وارد ساختند . دولت ازهاری نیز در مقابل توفان خشم مقدس مردم ، باهیبت نظامی خود نتوانست کاری از پیش برد و آرزوهای دور و دراز اربابانش را به گور برد . دولت ازهاری چونان برفی در برابر آفتاب تموز آب شدو در باتلاق رژیم فرو رفت.

اعدام انقلابی عبدالحسین هژیر :
در چنین روزی در سال 1328 ه ش عبدالحسین هژیر توسط شهید امانی از اعضای گروه فداییان اسلام اعدام انقلابی شد . با انقضای مدت مجلس پانزدهم دولت با تعلل در برگزاری انتخابات در صدد تشکیل یک مجلس فرمایشی بود اما مردم آگاه ایران اجازه چنین عملی را به دولت ندادند . در این هنگام گروه فداییان اسلام به رهبری سید مجتبی نواب صفوی ، عبدالحسین هژیر وزیر دربار شاهنشاهی را که جریان تقلب در انتخابات را هدایت می کرد ، اعدام انقلابی کرد و همین امر باعث تزلزل دربار شد . در این هنگام دکتر مصدق نیز به عنوان اعتراض به دخالت دولت در انتخابات و تقلب های ناشی از آن به اتفاق تعدادی از رجال سیاسی در در بار تحصن کردند . این امور باعث شد که انتخابات دوره شانزدهم مجلس شورای ملی ابطال گردد . عبدالحسین هژیر
که برخی او را بهایی می دانستند از تیر تا آبان سال 1327 ه ش نخست وزیر بود .وی در زمان مرگ مجرد و 48ساله بود .

افتتاح نخستین نمایشگاه بین المللی کتاب :

در چنین روزی در سال 1366 ه ش نخستین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران آغازشد و تا ده روز ادامه یافت . زمان برگزاری این نمایشگاه در سالهای بعد به اردیبهشت ماه انتقال یافت . نمایشگاه بین المللی کتاب تهران یک همایش بین المللی فرهنگی محسوب می شود که همه سال ناشران بین المللی در آن به ارایه آخرین محصولات فرهنگی خود در حوزه نشر می پردازند .
 

کشف خاصیت ضد پرتوی :
در چنین روزی در سال 1369هجری شمسی دکترفرامرزآشوری دانشمند ایرانی موفق به کشف خاصیت ضد پرتوی دربرخی ازمواد شد. وی که متخصص در رشته داروسازی و بیوشیمی است ، توانست در این زمینه دارویی جدید بنام اِلامیک اسید کشف کند.

توقیف روزنامه روح القدس :

در چنین روزی در سال 1286 ه ش روزنامه روح القدس به دلیل نوشتن مطالب مختلف علیه محمد علیشاه قاجار توقیف شد.

تاسیس سازمان یونسکو :

سازمان یونسکو یا سازمان آموزشی ، علمی و فرهنگی ملل متحد، در چنین روزی در سال 1946 با هدف کمک به صلح و امنیت جهانی از طریق ترویج همکاری میان ملت ها به وسیله آموزش و پرورش ، علوم ، فرهنگ و در جهت ایجاد احترام به عدالت ، حکومت قانون ، حقوق بشر ، و آزادی های اساسی ایجاد شد . این نهاد دارای سه رکن است که دبیرکل ، هیات اجرایی و کنفرانس عمومی این ارکان را تشکیل می دهند . هیات مجریه این سازمان بین المللی 45 نفرعضو دارد و هدف آن نظارت بر برنامه های کنفرانس عمومی است . کنفرانس عمومی نیز مرکب از نمایندگان کشور های عضو است و حداقل سالی دو بار تشکیل جلسه می دهد . مقر یونسکو در پاریس بوده واعضای آن بیش از 160 کشور جهان اند .

اختراع نخستین پای مصنوعی :
در چنین روزی در سال 1846 میلادی بنجامین پالمر نخستین پای مصنوعی را اختراع کرد و آن را به نام خود به ثبت رساند .

اختراع نخستین ماشین صندوقداری :
در چنین روزی در سال 1880 میلادی جیمز و جان ریتی نخستین ماشین صندوقداری را به نام خود به ثبت رساندند .

اعلام وضعیت بی طرفی آمریکا :
در چنین روزی در سال 1939 میلادی و در ابتدای جنگ جهانی دوم ، ایالات متحده آمریکا خود را در جنگ جهانی دوم بی طرف خواند . البته آمریکا بعدها عملا وارد جنگ جهانی دوم شد و نقش ویژه ای را در این جنگ ایفا کرد و برای اولین بار بمب اتمی بر دو شهر ژاپن به نام های هیروشیما و ناکازاکی افکند و هزاران تن بی گناه و غیر نظامی در آن واحد را به خاک وخون کشید .

نمایش نخستین خودروی مجهز به سیستم تهویه هوا :
در چنین روزی در سال 1939 و در چهلمین نمایشگاه بین المللی خودرو ، نخستین خودروی دارای سیستم تهویه هوا به نمایش گذاشته شد .

عقب نشینی نیروهای محور :
در چنین روزی در سال 1942 میلادی و دراثنای جنگ جهانی دوم ، نیروهای محور از منطقه العالمین در آفریقای شمالی عقب نشینی کردند . این عقب نشینی برای بریتانیا یک پیروزی بزرگ به حساب می آمد.

تحت فشار قرار دادن نیروهای شوروی سابق :
در چنین روزی در سال 1956 میلادی نیروهای شوروی سابق به منظور تحت فشار قرار دادن مردم مجارستان و همچنین کنترل شورش گسترده مردم وارد این کشور شدند .شورش عمومی از زمان اشغال مجارستان توسط شوروی در 23 اکتبر همان سال آغاز شده بود .

زن دونده جهان رکورد شکست :
در چنین روزی در سال 1965 میلادی آن روبرتز برید لاو به عنوان نخستین زن دونده جهان توانست رکورد دویدن سیصد مایل در ساعت را بشکند . وی توانست 308 مایل را در یک ساعت طی کند .

در گذشت پادشاه یوگسلاوی :
در چنین روزی در سال 1970 میلادی شاه پیتر دوم ، شاه یوگسلاوی در دنور آمریکا در گذشت . او نخستین پادشاه اروپایی بود که پیکرش در آمریکا به خاک سپرده شد .

دفاع از دموکراسی :
در چنین روزی در سال 1989 میلادی نزدیک به یک میلیون شهروند آلمان شرقی در خیابانهای برلین شرقی برای دفاع از دموکراسی تظاهرات کردند .

جنگ خطرناک از سوی عراق :

در چنین روزی در سال 1990 میلادی دولت عراق در بیانیه ای رسمی اعلام کرد که این کشور برای جنگی خطرناک تر از دست دادن کویت آماده شده است .

کشته شدن اسحاق رابین :
در چنین روزی در سال 1995 میلادی اسحاق رابین نخست وزیر 73 ساله رژیم صهیونیستی توسط جوانی صهیونیست ترور شد . اسراییلی های دست راستی مسوولیت ترور او را به عهده گرفتند . گفته می شود دست راستی ها مخالف حضور او در کنفرانس صلح میان رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطینی بودند .

اجرای تصمیمات سازمان ملل علیه طالبان :

در چنین روزی در سال 1999 سازمان ملل متحد محاصره اقتصادی را علیه گروه طالبان به مرحله اجرا گذاشت . تصمیمات به این دلیل به مرحله اجرا گذاشته شدند که گروه طالبان از تحویل اسامه بن لادن خود داری کرده بود . اسامه پیشتر ادعا کرده بود که در سال 1998 سفارت آمریکا را در کنیا و تانزانیا مورد حمله قرار داده است .

تولد ویلیام سوم :
ویلیام سوم در چنین روزی در سال 1650 میلادی به دنیا آمد . وی پادشاه انگلستان بود . او بین سالهای 1689 تا 1702 میلادی بر این کشور حکومت کرد .

تولد ادن فیلیپوتز :
فیلیپوتز شاعرو نویسنده و نمایشنامه نویس بر جسته انگلیسی در چنین روزی در سال 1862 میلادی به دنیا آمد ." مادی ماین های قرمز "عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد لوییجی لوچیونی :

لوچیونی نقاش بر جسته ایتالیایی در چنین روزی در سال 1900 میلادی به دنیا آمد . وی بیشتر درحوزه نقاشی از منظره تخصص داشت ." ستارگان اپرا" عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد جی ای مور :
مور فیلسوف بر جسته انگلیسی در چنین روزی در سال 1872 میلادی به دنیا آمد ." اخلاق" عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد سیرو آلجریا :
آلجریا رمان نویس پرویی در چنین روزی در سال 1909 میلادی دیده جهان گشود . "ابلیس طلایی "عنوان مهمترین اثر ادبی اوست .

در گذشت رافائل سویر :
سویر نقاش بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1987 میلادی دار فانی را وداع گفت ." صحنه های افسردگی در نیویورک "عنوان مهمترین اثر بصری اوست . وی در سن 87 سالگی در گذشت .
 

منبع : خبرگزاری مهر

 

14/8/58

حمایت حضرت امام از اشغال لانه جاسوسی امریكا.

14/8/59

جبهه جنوب : گلوله باران آبادان و اهواز ـ تحرك و انتقال نیرو در سوسنگرد و شوش ـ درگیری ایذایی خودی در دشت عباس . جبهه میانی : ادامه درگیری در كنجان چم ( مهران ) . جبهه شمالی : تحركات ضدانقلاب .

هشدار امام خمینی درباره لزوم شكسته شدن حصر آبادان و اتخاذ موضع تهاجمی از سوی خودی .

14/8/63

ادامه تحركات ایذایی ضدانقلابیون در مناطق كردنشین به ویژه در دیواندره طی چند روز اخیر گزارشات مختلف و متناقض از دیدارها و روابط اكراد بارزانی و طالبانی با دولت عراق جهت توافق بر سر اختلافات و خودمختاری و چشمانداز ناامید كننده از آینده این توافقات

حركات ایذایی ضدانقلاب در سالگرد اشغال سفارت امریكا. گزارشی از اقدامات یك روحانی اهل سنت مرتبط با عربستان برای ترویج وهابیت در روستاهای مرزی خراسان.

14/8/65

در جلسات امروز نیروی زمینی سپاه با حضور فرماندهان قرارگاهها، فرمانده نیروی هوایی سپاه و مسئولان حفاظت، موضوعات كنترل و ترددها و حفاظت منطقه عملیاتی، پدافند هوایی، ترابری هوایی و پدافند شیمیایی بحث و بررسی شد. دشمن در جزیره امالرصاص و اطراف آن، به فعالیتهای مهندسی و تقویت مواضع خود ادامه میدهد.

دستورالعمل و ابلاغیههای سپاه كشوری، ستاد مركزی سپاه و ستاد پشتیبانی جنگ نخستوزیری جهت اعزام بزرگ سپاهیان محمد(ص) به جبههها.

چند ناوچه عراقی روبهروی بندر كویت هدف آتش توپخانه ایران قرارگرفتند. لایروبی خورالصبیه با هماهنگی عراق و كویت برای دستیابی عراق به خلیجفارس.

بمباران آبادان و تجاوز هواپیماهای عراقی به حریم شهرهای، نهاوند، ملایر و قم.

افشای ماجرای مك فارلین توسط آقای رفسنجانی در سالروز تسخیر لانه جاسوسی

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo