شهید آوینی

 

امروز شنبه دوازدهم آبان سال1386 هجری شمسی ، مصادف است با بیست و دوم شوال سال 1428هجری قمری و برابراست با سوم نوامبر سال2007 میلادی.

شهادت سید علی اندرزگو :

سید علی اندرزگو در رمضان سال 1318 شمسی در بازارچه گمرک خیابان شوش  تهران در یک خانواده متوسط دیده به جهان گشود . او پس از طی دوران کودکی به  دلیل فقر خانوادگی مشغول به کار شد و در همان دوران شب ها به فراگیری  علوم  دینی می پرداخت . شهید اندرز گو در نوجوانی و سالهای شکل گیری  شخصیت اش ضمن شناخت  نواب صفوی  با تشکیلات فداییان اسلام بیش از پیش آشنا شد . اندرز گو که در همان سالها خود را  به سلاح علم و ایمان مسلح می ساخت با درک پیام مبارزاتی امام خمینی  ره در سن هجده سالی قدم  به عرصه مبارزه علیه رژیم منحوس پهلوی نهاد . وی پس از پانزدهم خرداد ماه سال 1342 توسط عمال ساواک دستگیر شد و تحت شدید ترین  شکنجه های ساواک قرار گرفت. وی در راستای هدفش پس ازآزادی از زندان با حاج صادق امانی ، عضو جمعیت موتلفه اسلامی آشنا و در همین دوران وارد شاخه نظامی این تشکیلات شد . اعدام انقلابی حسن علی منصور نخست وزیر وقت ، با همکاری شهیدان محمد بخارایی ، رضا صفار هرندی ، مرتضی نیک نژاد و حاج صادق امانی در این زمان جامه عمل پوشید . پس از این واقعه رژیم  او را غیابا به اعدام محکوم کرد . اندرزگو در همین زمان توانست به عراق مهاجرت کند وازنعمات وجودی امام خمینی ره بهره ای فراوان ببرد . اندرز گو در سال 1345 به ایران بازگشت و مجددا سرگرم فعالیت های انقلابی شد. او پس از شناسایی ساواک ، باردیگر به افغانستان رفت اما باز هم مخفیانه به  مشهد بازگشت . وی  در همین دوران با حضور در لبنان و تماس با سازمان الفتح ، تعلیمات نظامی را نیز فراگرفت . اندرز گو، به این دلیل که همواره  تحت تعقیب ساواک بود ، مرتب از خانه ای به خانه ای ، از محله ای به محله ای و از شهری به شهری در حال جابجایی بود وبا کمال فرا ست و زیرکی یک  مجاهد راستین لحظه ای ازفعالیت ضد طاغوت زمان، باز نمی ماند. سرانجام پس ازسال ها  مبارزه بی اما ن علیه رژیم شاهنشاهی در چنین روزی در سال 1358 ه ش ( 1398 ه ق ) که مصادف با ایام شهادت امیرالمومنین علی (ع) ، سر سلسله شهیدان شیعه بود ، هنگام اذان در شامگاه هجدهم ما ه  مبارک رمضان با زبان روزه در کمین خفاشان رژیم آمریکایی شاه افتاد و دعوت حق را لبیک گفت و به درجه رفیع  شهادت نایل آمد . ازجمله مطالب شنیدنی ، خواندنی و قابل تحسین  آن مجاهد نستوه و شجاع این است که وقتی  تحت تعقیب شدید ساواک بود با همسر و فرزند کوچکش
مدتها کنار خیابان زندگی می کرد زیرا پولی برای پرداخت اجاره بهای خانه ای نداشت ، اما هرگز لحظه ای دست از مبارزه نکشید . نباید فراموش کرد که همسر فداکار آن شهید نیز پا به پای وی بود و توانست تمام سختی های مبارزه را تحمل کند و در همان حال فرزند انی را پرورش دهد که اکنون دو تن از آنان مدارج دانشگاهی را طی می کنند. 

در گذشت علامه حاج شیخ ابوالحسن شعرانی :
حاج  شیخ ابوالحسن شعرانى ، از شخصیتهاى برجسته جهان اسلام در سال 1320 ه ق  در تهران و در خانواده اى روحانىدیده  به جهان گشود . وی تحصیلات ابتدایی را نزد پدرش ، شیخ محمد تهرانى  آموخت و بعدها برای فراگیری دروس عالی تر وارد مدرسه مروى تهران شد و  ادبیات عرب ، فارسى ، منطق ، فقه ، اصول ، فلسفه ، ریاضیات  و... رادر این مدرسه آموخت. آیة الله حاج میرزا مهدى آشتیانى ،  میرزا محمود قمى و حبیب الله ذوالفنون از جمله استادان او در این مدرسه بودند . میرزا ابوالحسن ، در دوره جوانى به قم رفت و درمحضر استادانی چون  آیة الله حاج شیخ عبدالکریم حائرى  و حاج شیخ عبدالنبى نورى به ادامه تحصیل پرداخت .وی پس از آن رهسپارنجف اشرف شدو در آنجا نیز  از محضر استادانی  چون  سید ابوتراب خوانسارى بهره های فراوان برد . شیخ ابوالحسن شعرانى پس از تکمیل تحصیلات علمى و  در اوج استبداد رضا خانى ، به تهران بازگشت و شروع به تبلیغ و تدریس علوم اسلامی   کرد.
علامه شعرانى علاوه بر مهارت کافى در فقه و اصول و تفسیر و حدیث و فلسفه و ریاضى و عرفان و کلام و...، با زبان های عربی ،  فرانسه ،  ترکى ،  انگلیسى وعبرى آشنایی کامل داشت . علامه درطول عمر پر برکت خویش شاگردانى فرزانه و حکیم و فقیه هم تربیت کرد که از میان آنها می توان به آیة الله میرزا هاشم آملى ، آیة الله عبدالله جوادى آملى ،  آیة الله  حسن حسن زاده آملی  ،  على اکبر غفارى و  محدث ارموى  اشاره کرد  .

وی آثار قلمى چندی نیز از خود به جای نهاد که از میان آنها می توان به حاشیه بر مجمع البیان (در ده جلد) ،  تصحیح کامل تفسیر صافى (در دو جلد) ،  حواشى و تعلیقات بر تفسیر منهج الصادقین (در ده جلد) ، مقدمه و حواشى و تصحیح کامل تفسیر ابوالفتوح رازى (در دوازده جلد)، نثر طوبى ، دائره المعارف اصطلاحات قرآن ، از الف تا حرف صاد،  تجوید قرآن ، حاشیه ، تحقیق و صحیح کتاب وافى اثر مرحوم فیض کاشانى (در سه جلد) ،  تعلیقات بر شرح اصول کافى اثر ملا صالح مازندرانى ، (در دوازده جلد) ،  تعلیقات بر وسائل الشیعه (از جلد 16 تا 20) ، حاشیه بر ارشاد القلوب دیلمى، ترجمه و شرح دعاى عرفه سید الشهداء علیه السلام ، ضمیمه کتاب فیض الدموع ،  ترجمه و شرح مفصل صحیفه کامل سجادیه ،  تحقیق و تصحیح جامع الرواة ،  رساله در علم درایه ،  المدخل الى عذب المنهل ،  شرح کفایة الاصول  آخوند خراسانى ، شرح تبصره علامه حلى ، حاشیه کبیره بر قواعد ،  رساله در شرح شکوک صلاة در عروة الوثقى ،  فقه فارسى و مختصر براى تدریس در مدارس ، مناسک حج با حواشى چند تن از مراجع تقلید  ،  شرح تجرید الکلام  ، حاشیه بر فصل الخطاب محدث نورى ، کتاب راه سعادت در اثبات نبوت و رد شبهات یهود و نصارا ،  ترجمه کتاب الامام على صوت العدالة الانسانیة نوشته جرق جرداق ، تعلیقاتى بر کتاب محمد پیامبر و سیاستمدار نوشته مونتگمرى وات ،   اصطلاحات فلسفى ،  مقدمه و حواشى محققانه بر اسرارالحکم سبزوارى ،  شرح عمل به زیج مبتنى بر هیئت جدید ، تعلیقه و مستدرک تشریح الافلاک با اشاره به هیئت جدید ،  هیئت فلاماریون ، تقاویم  شبانه روزى ،  ترجمه نفس المهموم  حاج شیخ عباس قمى ، مقدمه ، تصحیح و تحقیق کشف الغمه ،  مقدمه و تصحیح منتخب التواریخ ،  مقدمه کتاب وقایع السنین خاتون آبادى ،  مقدمه ، صحیح و تعلیقات بر کتاب روضة الشهداء ، تصحیح کامل و مقدمه و حاشیه بر جلد اول و سوم کتاب نفایس الفنون فى عرابس العیون نوشته محمود آملى اشاره کرد . سرانجام آن عالم ربانی بر اثر ضعف و بیمارى قلب و ریه در چنین روزی در سال 1352 ه ش به دیار باقی شتافت .پیکر او را  در جوار ملکوتى حضرت عبدالعظیم حسنى ، روبروى باغ طوطى ، به خاک سپردند .

دستور انتخاب اعضای مجلس موسسان از سوی رضا خان :
در چنین روزی در سال 1304 ه ش ، دستور انتخاب اعضای مجلس موسسان برای اصلاح قانون اساسی و تعیین حکومت جمهوری از سوی رضاخان صادر شد .  مجلس‌ موسسان بعدها  در جلسه ‌21 آذر 1304 برابر 12 دسامبر 1925 بااکثریت‌ 257 نفر از 260 نفر عده‌ حاضر درجلسه‌، طی‌ ماده‌ واحده‌ای‌ اصول‌ سه‌گانه‌ 38 و37 و 36 متمم‌ قانون‌ اساسی‌ را تغییر داده‌ واصلاح‌ نمود که‌ مطابق‌ آن‌ اصول‌ سلطنت ‌مشروطه‌ ایران‌ به‌ شخص‌ رضاخان‌ پهلوی‌ وخاندان‌ او واگذار شود.پس ازآنکه رضاخان سردارسپه پایه های قدرت خویش را برجنازه آخرین پادشاه قاجاراستوارساخت ، برخی روشنفکران درباری پیرامون وی به فراهم آوردن مصالح انتقال قانونی سلطنت و حقانیت بخشیدن به آن پرداختند.

صدور اعلامیه بالفور :

در چنین روزی در سال 1917 میلادی  اعلامیه تاریخی بالفورمنتشرشد. این اعلامیه سالها  بعد سبب تشکیل اولین دولت صهیونیستی درفلسطین اشغالی شد. با نگاهی به تاریخ می توان در یافت که  انگلیس ، در زمان اوج قدرت ، تمامی هم خود را برای  نابود کردن توان  سیاسی و نظامی جهان اسلام ، تحت قیمومت در آوردن سرزمین های اسلامی و تاسیس یک رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی بکار گرفته  بود . بر همین اساس و در آستانه اشغال فلسطین توسط ژنرال آ لنبی ، جیمز بالفور وزیرامور خارجه وقت انگلیس طی نامه ای  به لیونل والتر دوروچیلد  ، قول همکاری تمام عیاری را  در جهت تاسیس یک رژیم صهیونیستی در فلسطین به وی داد .  لذا  در زمانی  که آ لنبی به سوی فلسطین می شتافت  ، بالفور نیز  جدی ترین گام را در  زمینه تشکیل یک رژیم صهیونیستی در فلسطین برداشت .  در همین زمان صهیونیست ها از نامه  بالفور و پیشروی ژنرال آلنبی به عنوان استجابت دیرینه دعای قوم یهود یاد می کردند . طی مدت سی سال و درحالی که مسلمانان در اختلاف و چند دستگی  به سر می بردند  ، بریتانیا  زمینه را برای تشکیل رژیم صهیونیستی فراهم کرد. هجوم  صهیونیست ها  از سراسر جهان به فلسطین , تشکیل  گروه های نظامی و جوخه های ترور صهیونیستی  ، در اختیار قرار دادن  امکانات مالی و اقتصادی ، تقویت وجهه صهیونیست ها در جهان از طریق رسانه های  بین المللی  و سرکوب مسلمانان فلسطین از جمله مهمترین اقدامات استعمار در جهت  تشکیل رژیم صهیونیستی بود . سرانجام پس از آماده شدن موقعیت ، انگلستان در چهاردهم  اردیبهشت سال 1327 هـ . ش (1948 میلادی ) بر قیمومت و اشغال خود در فلسطین پایان داد و از آن جا خارج شد.اما ساز و برگ نظامی خود را در اختیار صهیو نیست ها ی مقیم فلسطین قرار داد و آنان از این ابزار نظامی در جهت ترور و سرکوب مردم فلسطین استفاده کردند.  پس از این واقعه ، با کشتار و ترور و سرکوب توانستند به رژیم اشغالگر قدس موجودیت غاصبانه بخشند  و نخستین  جنگ اعراب و این رژیم  که منجر به پیروزی صهیونیست ها شد ، در گرفت . با این حال تراژدی کشتار ، باز داشت ، تخریب وتبعید هممچنان در سر زمین های اشغالی ادامه دارد و مبارزان فلسطینی به جهاد قهرمانانه خود ادامه می دهند و سلاح های آمریکایی و پشتیبانی غربی ها نیز نمی تواند اراده ملت مسلمان فلسطین را سست کند .

موافقت نامه بین استقلال طلبان اندونزی و نیروهای هلندی :
در چنین روزی در سال 1949 میلادی  استقلال طلبان اندونزی و نظامیان هلندی موافقت نامه ای را مبنی بر ترک مخاصمه امضا کردند . پس از این موافقت نامه بود که  نیروهای هلندی سرزمین اندونزی را ترک گفتند . نیروهای هلندی  به مدت چهار سال سرزمین اندونزی را تحت استعمار خود قرار داشتند  تا این که سرانجام ازاوت سال1945میلادی با قیام احمد سوکارنو از رهبران استقلال اندونزی ،مجبور به ترک اندونزی که پیشتر آن را هند هلند می خواندند، شدند . اندونزی دردسامبر سال1949 میلادی مستقل شد. 

اشغال دو روستای فلسطینی :
در چنین روزی در سال 1948 میلادی و بدنبال ترک مخاصمه با لبنان ، ارتش رژیم  صهیونیستی دو روستای کفر برعم و اقرت را اشغال و آنها را بدلیل نزدیکی به مرز (لبنان ـ رژیم صهیونیستی ) منطقه ممنوعه امنیتی اعلام کرد و اهالی این روستـاهارا به مناطق دیگر راند .

گفتگوهای رودر رو میان رژیم صهیونیستی و تشکیلات  خود گردان فلسطینی :
در چنین روزی در سال 1991 میلادی ، نمایندگان رژیم صهیونیستی و تشکیلات خود گردان فلسطینی  نخستین ملاقات چهره به چهره و گفتگوهای های نزدیک خود را در مادرید اسپانیا به انجام رساندند .

در گذشت برنارد شاو :

جرج برنارد شاو درام نویس و شاعر بزرگ انگلیسی در سال 1856 در  خانواده ای فقیر در شهر دوبلین ا یرلند چشم به جهان گشود . در کودکی عشق  به موسیقی را از مادر هنرمند خود به ارث برد . کمی درس خواند و آنگاه دست به کارهای گوناگون برای گذ ران زندگی خود زد . در لندن به روزنامه نویسی پرداخت  و از راه نوشته های خود پول به دست می آورد . از سال 1789 نوشتن داستان و نمایشنامه را آغاز کرد . در سال 1820 میلادی دست به کوشش های سوسیالیستی زد و از این به بعد در نوشته ها و اندیشه هایش  به مکتب سوسیالیستی  گرایش بسیار یافت .  شاو در نمایشنامه نویسی تواناتر از داستان نویسی بود . او نویسنده ای واقع بین است و نوشته هایش به چاشنی ریشخند و بذله گویی آمیخته اند . شیوه اندیشه اش بر فلسفه تکامل تکیه زده است . نخستین نمایشنامه او در سال 1898 میلادی به  نام نمایشنامه های مطبوع و نامطبوع انتشار یافت . کار های مهم او عبارتند از : پیرو شیطان ، (1896 ) ، سزار و کلئوپاترا(1899 ) ، بشر و فوق بشر (1903 ) ، میجر باریارا (1905 ) ، پیگمالیون (1912 ) ، بازگشت به ماتوساله (1924 ) و سنت جون (1924 ) اشار ه کرد . شاو در سال 1925 برنده جایزه نوبل ادبی شد و مجموعه آثارش در فاصله سالهای 1930 تا 1932 میلادی در سی جلد به  چاپ رسیدند . وی در چنین روزی در سال 1950 میلادی دار فانی را وداع گفت .

خلق تابلوی معروف مونالیزا :

در چنین روزی در سال 1507 میلادی لئوناردو داوینچی مامور شد که تصویر لیزا گراردینی را به تصویر بکشد . این اثر  بعدها به مونالیزا موسوم  شد . تابلوی لبخند ژوکوند ، به شیوه ای تصویر شده است که در ابتدا هر بیننده ای را مسحور خود می سازد . لبخند جادویی مونالیزا ، به عنوان یکی از ضرب المثل ها ی مردم مغرب زمین زبانزد شده است . داوینچی در این تصویر سعی کرده است با بکارگیری عناصر بصری ای چون رنگ  ، فرم و کمپوزیسیون تصویر ، در ایجاد  و القای احساس آرامش  به  مخاطب گام بردارد .

انتخاب دومین  رییس جمهور آمریکا  :
در چنین روزی در سال 1796 میلادی جان آدامز به عنوان دومین رییس جمهور آمریکا انتخاب شد .

 جنگ تریاک  میان چین و بریتانیا :
در چنین روزی در سال 1839 میلادی نخستین جنگ میان چین و بریتانیا با عنوان جنگ تریاک آغاز شد . این جنگ زمانی آغاز شد که دو انگلیسی چندین قایق ته پهن چینی را به اسارت گرفتند . دلیل اصلی جنگ تریاک این بود که انگلیسی ها قصد ورود ماده  مخدر  تریاک را به کشور چین داشتند که این امر با مقاومت چینی ها روبرو شد . این جنگ که بعدها جنگ تریاک نام گرفت ، دو سال به طول انجامید اما در پایان جنگ به نفع انگلیسی ها خاتمه یافت .

اخطار ژاپن به آمریکا :
در چنین روزی در سال 1941 میلادی جان گرو سفیر آمریکا در ژاپن  اخطار کرد که ژاپن حملات سهمگینی را علیه آمریکا به انجام خواهد رساند و طرح ریزی های کلانی را در این زمینه انجام داده است . 

پرتاب سفینه اسپوتنیگ 2 :
در چنین روزی در سال 1957 میلادی اسپوتنیک 2 توسط اتحاد جماهیر شوروی سابق به فضا پرتاب شد . این دومین سفینه دست ساخته انسان بود که  یک حیوان - سگی به نام لایکا-  به همراه آن به فضا رفت .

پرتاب سفیه مارینر 10 :
در چنین روزی در سال 1973 میلادی ،  آمریکا مارینر 10 خود را به فضا پرتاب کرد .  این سفینه ، نخستین سفینه ای بود که
در بیست ونهم مارس  1974 میلادی  بر سیاره عطارد  نشست . 

تهد ید عراق علیه آمریکا :
در چنین روزی در سال 1998 میلادی  یک روزنامه دولتی عراق از دولت این کشور خواست  خود را برای مبارزه ای طولانی مدت و سهمگین با آمریکا،  آماده سازد .

کمک از جامعه بین الملل  :
در چنین روزی در سال 1956 مجارستا ن از جامعه بین الملل  در برابر حملات شوروی کمک خواست . پس از پایان جنگ دوم جهانی ، نیرو های شوروی مجارستان را اشغال  و دولت ملی را برکنار کردند.

روز مارتین لوتر کینگ :
در چنین روزی ریگان رییس جمهور وقت آمریکا در سال 1983 طی لایحه ای چنین روزی را روز مارتین لوتر کینگ در آمریکا  نامید . لوتر کینگ از جمله افرادی  بود که در دهه شصت آمریکا در جهت احیای حقوق سیاسی و مدنی سیاهان در جامعه آمریکا تلاش فراوانی کرد وسرانجام به دست نژاد پرستان آمریکایی ( کوکلوس کلان ها ) ترور شد. 
 
تولد شاه ادوارد پنجم :
در چنین روزی در سال 1470 میلادی شاه ادوراد پنجم شاه انگلستان به دنیا آمد . وی در سال 1483 میلادی براین کشور حکومت کرد . او توسط ریچارد سوم به قتل رسید. وی عموی خود - ریچارد لستر و برادرش ریچارد د یورک - را در برج لندن زندانی کرد و آنها را فرزندان نامشروع اعلام کرد و سپس آن دو را به قتل رساند. 

تولد ملکه ماری آنتوانت :
 در چنین روزی در سال 1755 میلادی ملکه ماری آنتوانت ملکه قدرتمند فرانسه به دنیا آمد . پس از جلوس لویی شانزدهم به تخت سلطنت ،  ملکه ماری آنتوانت ، زنان پیر درباری را از مقام رسمی خود بر کنار نمود و به تجمل و اسراف و تلف نمودن خزانه دولت پرداخت .مردم او را بانوی کسر بودجه نامیدند . این ولخرجیها و بی بند و باری ها سبب انقلاب کبیر فرانسه که از دیر باز زمینه آن فراهم شده بود گردید . وی در جریان این انقلاب بوسیله گیوتین اعدام شد .

تولد جرج بول :
در چنین روزی  در سال 1815 میلای جورج بول ریاضیدان انگلیسی دیده به جهان گشود . جبر بول عنوان کتابی از او در همین زمینه است . امروزه‌ و در علم جدید ،  جبر و منطق بول در بر نامه نویسی رایانه ها کا ر برد زیادی  یافته اند.منط‌ق‌ بولی‌ (Boolean Logic)  که‌ در اواسط‌ دهه‌ 1880 میلادی‌ توسط‌ جرج‌ بول‌ مط‌رح‌ و ابداع‌ شد ،  امکان‌انجام‌ معدودی‌ از کارهای‌ غیرمنتظ‌ره‌ در محاسبات مربوط به برنامه نویسی رایانه ای را با مپ  کردن‌ به‌ درون‌ بیتها و بایتها فراهم‌ ساخت . 

 تولد جرج سورل:
در چنین روزی در سال 1874 میلادی متفکر سوسیالیست فرانسوی متولد شد .  انقلاب های خشن عنوان مهمترین اثر اوست .

 تولد لوچیانو ویسکونتی :
 در چنین روزی در سال 1906 میلادی لوچیانو ویسکونتی فیلمساز ایتالیایی و کارگردان بر جسته این کشور به دنیا آمد .
مشهور و مرگ در ونیز عناوین مهمترین آثار سینمایی اویند . وی از جمله فیلمسازان سبک نئورئالیسم در ایتالیا بود . نئورئالیست ها در سینمای ایتالیا به  ساخت آثاری مشغول بودند که واقعیات جامعه پس از جنگ جهانی را به شکلی واضح بیان می کرد . روبرتو روسیلینی با فیلم رم شهر بی دفاع  تقریبا نخستین کسی بود که در این مسیر گام زد . ویتوریو دسیکا  و  فدریکو فلینی از دیگر افرادی بودند  که در این مکتب فیلمسازی به ساخت آثاری در خشان همت گماردند .

تولد هارلو شیپلی :
شیپلی ستاره شناس و منجم مشهور آمریکایی در چنین روزی در سال 1885 میلادی به دنیا آمد . دانش آموخته  کهکشان عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد ادیسوز الیتیز :
 در چنین روزی در سال 1911 میلادی الیتیز شاعر یونانی دیده به جهان گشود . وی در سال 1979 میلادی جایزه نوبل را از آن خود کرد .

منبع:خبرگزاری مهر

12/8/59

ادامه درگیریها در جبهه آبادان و بازتاب شكست عراق در ورود به شهر ، در رادیو لندن آتش دشمن در اهواز ، پل نادری ، سوسنگرد و حمیدیه .

جبهه میانی : حملات محدود خودی در مهران و سومار . جبهه شمالی : همكاری عراق و نیروهای ضدانقلاب داخلی . عملیات هوایی خودی و دشمن در خارك ، جبهههای جنوب و سدّ دوكان .

بازگو كردن نقشه شورای عالی دفاع در حمایت از جنگ و عدم دخالت در فرماندهی و توضیح پیرامون آخرین جلسه این شورای توسط نخست وزیر ( رجایی ) . انتقاد از روند جنگ و نحوهپشتیبانی از جبههها توسط نماینده اول تهران در مجلسه شورای اسلامی ( فخرالدین حجازی ) و اشاره تلویحی به نقاط ضعف فرماندهی جنگ توسط رئیس مجلس ( هاشمی رفسنجانی ) .

اطلاعیه دولت دربارة وزیر نفت ( تندگویان ) و بازتاب آن در خبرگزاریها ، مقامات و نشریات عراقی .

تحلیل گروگانگیری و تبعات آن توسط امام خمینی در جمع « دانشجویان مسلمان پیرو خط امام » .

12/8/63

ادامه فعالیتها جهت آمادگی برای عملیات آتی مانند شناسایی و تهیه و تدارك تجهیزات مورد نیاز از جمله درخواست تعداد بیشتری از نفربرهای خشایار از ارتش توسط فرماندهی كل سپاه ادامه جریان تسلیمیها و اعلام كمبود نیرو در كردستان طی پیامی از مریوان برای فرماندهی كل سپاه دو گزارش متفاوت دربارة ارتش خبرنگار اعزامی بیبیسی به میمك: بین روحانیون و ارتش كشمكش شدید بر سر ادامه جنگ وجود دارد.

سخنان صدام در جلسه افتتاح مجلس ملی عراق، تأكید بر مشاركت گسترده مردم عراق در انتخابات علیرغم وجود جنگ و مقایسه آن با انتخابات اخیر ایران و نیز اشاره به نقش زنان در این انتخابات؛ انتخاب سعدون حمادی به ریاست مجلس.

تلاش ایران برای قرار دادن طرح اخراج اسرائیل از سازمان ملل در دستور كار اجلاس وزرای خارجه كشورهای عضو كنفرانس اسلامی؛ تلاش كشورهای عربی جهت خارج كردن ابتكار عمل در این خصوص از دست ایران.

12/8/65

آقای هاشمی در دیدار با فرماندهان لشكر27 ضمن تحلیل وضعیت كنونی جنگ و اشاره به كاهش حمایت حامیان صدام از او و آسیبپذیری عراق از داخل، خواستار استمرار عملیات آتی تا یكسره شدن كار دشمن در سال جاری شد.

اقدامات عراق در منطقه عمومی خرمشهر به منظور جلوگیری از هجوم غافلگیرانه خودی. تجمع زرهی و احتمال تك دشمن از منطقه عینخوش.

نیروی دریایی ارتش 13 كشتی خارجی را در خلیجفارس بازرسی كرد.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo