شهید آوینی

 

امروز یکشنبه ششم آبان سال1386 هجری شمسی ، مصادف است با شانزدهم شوال سال 1428هجری قمری و برابراست با بیست و هشتم اکتبر سال 2007 میلادی.

آغازصدورنفت ایران به شوروی سابق :

درچنین روزی درسال 1349 ه ش برای نخستین بار نفت ایران به کشور شوروی صادر شد. نفت یکی از منابع اصلی صادراتی جمهوری اسلامی ایران به شمار می آید.

ترور دکتر فتحی شقاقی :

دکتر فتحی شقاقی دبیرکل جنبش جهاد اسلامی درچنین روزی درسال 1374 ه ش به دست عوامل موساد رژیم صهیونیستی به
درجه رفیع شهادت نایل آمد .

روز ایجاد جمهوری چک :

جمهوری چک در شرق اروپای مرکزی ، جنوب لهستان ، غرب اسلواکی و شمال اتریش قرار دارد. بیش از نود درصد از مردم این کشور چک، چهار درصد از آنان اسلواک و دو درصد مجارند. غالب اهالی این سرزمین به زبان چک تکلم می کنند . نوع حکومت این کشور جمهوری است . جمهوری چک در چنین روزی در سال 1993 میلدی از اسلواکی جدا شد. پایتخت آن پراگ نام دارد. شهرهای مهم این کشور عبارتند از برنو و ایستراوا .

حمله نیروهای فاشیست ایتالیا به یونان :

در چنین روزی در سال 1940میلادی ، نیروهای دولت فاشیست ایتالیا به دستور موسولینی به کشور یونان حمله ور شدند. موسولینی رهبر حزب فاشیست این کشور دستور حمله قوای بیست هزار نفری ایتالیا را به یونان صادر کرد. در این درگیری که با مقاومت مردم یونان مواجه شد دولت ایتالیا شکست خورد. قوای ایتالیا بعد از این شکست به آلبانی حمله کردند.

تسلیم بلغارستان :

درچنین روزی در سال 1944میلادی، بلغارستان یکی از کشورهای متحد آلمان درجنگ جهانی دوم، بدون قید و شرط شرایط آتش بس اعلامی از سوی روسیه را پذیرفت. بر اساس قرارداد منعقده بین دول روسیه وبلغارستان که در شهر مسکو امضا شد، بلغارستان تا پایان جنگ جهانی دوم در اختیار روس‏ها باقی ماند.

جنگ پل میلویان:

درچنین روزی در سال 312 میلادی کنستانتین، ژنرال رومی و حکمران قلمرو شرقی روم در جنگی یک روزه بنام جنگ پل میلویان بر سپاهیان ماکزن تیوس امپراتور روم پیروز شد.

حکم اعدام پس از پانزده سال :

در چنین روزی در سال 1618 میلادی سروالتر رالیگ براساس حکمی گردن زده شد. اتهام او این بود که وی پانزده سال قبل علیه شاه جیمز اول مرتکب خیانت شده بود .

در گذشت جوزف پولیتزر :

در چنین روزی در سال 1911 میلادی جوزف پولیتز روزنامه نگار معروف آمریکایی درگذشت . وی در طول عمر خود بنای یکی از مهمترین جوایز ادبی آمریکا را که شهرت آن در برخی موارد همپایه جایزه نوبل است بنا نهاد. این جایزه که بعدها به جایزه ادبی پولیتزر موسوم شد، همه ساله به برجسته‌ترین نویسندگان، روزنامه‌نویسان و موسیقیدانان آمریکایی اهدا می شود. مبلغ جایزه از سود حاصله از 2 میلیون دلار سرمایه به جا مانده پولیتزر که در اختیار دانشگاه کلمبیا است تأمین می شود. شیوه انتخاب جایزه پولیتزر بدین گونه است که همه ساله شماری از روزنامه‌نگاران، موسیقیدانان، نویسندگان، منتقدین و همچنین رئیس دانشگاه کلمبیا آراء خود را در مورد برجسته ترین پدیده‌های ادبی و هنری سال قبل اعلام می‌کنند و با اکثریت آراء یک اثر از میان آثار نامزد دریافت جایزه، انتخاب می شود .

اعلام جمهوری ترکیه :

در چنین روزی در سال 1923 میلادی ترکیه بعد از تجزیه امپراطوری عثمانی و انقلاب ترکان جوان رسما به عنوان یک جمهوری شناخته شد. نخستین رییس جمهور این کشور مصطفی کمال پاشا بود که بعدها به عنوان آتاتورک(پدرترک) معروف شد .

ترکیه کشوری است آسیایی - اروپایی که در شمال غربی ایران قرار دارد و شامل شبه جزیره آسیای صغیر و تراس شرقی در شبه جزیره بالکان که توسط تنگه های دار دانل و بسفرو دریای مرمره از هم جدا شده اند، می شود. نژاد مردم این کشور زرد و سفید است و غالب آنان به زبان ترکی صحبت می کنند اما جای الفبای عربی را به لاتین دادند و پوشش اسلامی در ادارات و مراکز اداری ممنوع شد و از فعالیت مدارس دینی نیز ممانعت به عمل آمد. این حرکت آتاتورک در راستای اسلا مزدایی صورت گرفت. نود و هشت درصد مردم ترکیه مسلمان و بقیه پیرو دین های مسیحیت و یهودیت اند. این کشور در 24 اکتبر سال 1945 میلادی به عضویت سازمان ملل متحد درآمد. پایتخت آن شهرآنکاراست و بندر استانبول، بندر ازمیر ، آدانا و بورسا از جمله مهمترین شهر های این کشورند.

نخستین مبارزه محمد علی کلی :

در چنین روزی در سال 1960 میلادی محمد علی کلی نخستین مبارزه حرفه ای خود را در ورزش بوکس با پیروزی خاتمه داد.

پیروزی ژنرال کی دو در انتخابات لیبریا :

در چنین روزی در سال 1985 میلادی اعلام شد که ژنرال ساموئل کی دو در انتخابات چند حزبی لیبریا برنده شده است .

عزای عمومی در برلین :

در چنین روزی در سال 1989 میلادی بیست هزار برلینی در همایشی بزرگ نسبت به کسانی که هنگام عبور از دیوار برلین کشته شده بودند ادای احترام کردند. آلمان پس از شکست در جنگ جهانی دوم به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شده بود که پس از 45 سال در سال 1990 میلادی مجددا و بطور رسمی یکپارچه شد. ماجرا بدین گونه بود که در اکتبر 1989 اریک هونکه رهبر آلمان شرقی سقوط کرد و پس از آنکه در اثر فشار مردم آلمان شرقی مرز آن کشور با چکسلواکی باز شد هزاران نفر توانستند اجازه خروج بگیرند. در همین زمان دیوار برلین توسط جوانان هر دو سوی دیوار فرو ریخت و اهالی برلین شرقی توانستند خود را در میان هموطنان غربی بیا بند و البته در ان میان بر خی نیز کشته شدند .

رای شورای امنیت درباره عراق :

در چنین روزی در سال 1990 میلادی شورای امنیت سازمان ملل متحد رژیم صدام حسین را درباره نقض آشکار حقوق بشردر کشورش و همچنین خسارت های فراوانی که این کشور در حمله و اشغال کویت به بار آورده بود، مقصر و متجاوز اعلام کرد.

مبارزات تازه فلسطینی ها :

در چنین روزی در سال 1995 میلادی و پس از شهادت دکتر فتحی شقاقی رهبر جنبش جهاد اسلامی فلسطین، شماری از مبارزان فلسطینی، مبارزه ای جدی را در این روز علیه رژیم اشغالگر قدس آغاز کردند.

حراج آثار هنری دزدیده شده توسط نازی ها :

در چنین روزی در سال 1996 میلادی و طی یک حراج بزرگ، آثار هنری دزدیده شده توسط نازی ها در طول اشغال اتریش از سوی آلمان در جنگ جهانی دوم، به معرض فروش گذاشته شد .

پرتاب شاتل دیسکاوری به فضا :

در چنین روزی در سال 1998 میلادی شاتل فضایی دیسکاوری به همراه جان گلن فضانورد 77 ساله به فضا پرتاب شد. جان گلن در سال 1962 میلادی برای نخستین بار و به عنوان نخستین آمریکایی دور زمین را چرخید .

تولد هنری سوم :

در چنین روزی در سال 1017 میلادی هنری سوم امپراطور روم متولد شد. وی بین سالهای 1046 تا 1056 بر این کشور حکومت می کرد.

تولد ایوان تورگینف :

ایوان سرگئویج تورگینف نویسنده بزرگ روس در چنین روزی درسال 1818 میلادی به دنیا آمد. او با وجودی که در خانواده ای نه چندان مهربان وآرام رشد کرد اما از همان ابتدای زندگی به شعر سرودن عشق می ورزید . وی در شانزده سالگی به دانشگاه مسکو رفت و اندکی بعد به دانشگاه سن پترزبورگ منتقل شد و در آنجا نیز به تحصیل در رشته زبان شناسی پرداخت.

تورگینف مدتی بعد به برلین رفت و دو سال در آنجا به تحصیل فلسفه و تاریخ پرداخت و در این دوره تحت تأثیر برخی افکار هگل فیلسوف آلمانی قرار گرفت. او در سل 1852 میلادی نخستین اثر خود را به نام خاطرات یک ورزشکار منتشر کرد و سپس تا سال 1961 میلادی مهمترین آثارش را مثل رادن و آشیانه نجیب زادگان و پدران و پسران منتشر ساخت. برخی نوشته های وی به مذاق هیات حاکمه تزاری خوش نیامد ، پس او را به خاطر مقاله ای که در ستایش از گوگول نویسنده روسی نوشته بود به زندان انداختند و سپس تبعیدش کردند. او سالهای آخر عمر خود را در آلمان و فرانسه گذراند و در سال 1871 به پاریس رفت و در آنجابا برادران گونگور و نویسندگان ناتورالیست فرانسوی چون موپاسان ، دوده ، ژرژ ساند و بویژه فلوبر آشنا شد و به اتفاق آنان محفلی ادبی تشکیل داد. وی سرانجام در سپتامبر سال 1883 درحالی که از دوری وطن رنج می برد، در 65 سالگی درگذشت. از کتاب های او می توان به ترانه پیروز، آب های بهاری، آدم زیادی، یادداشت های یک شکارچی، عشق نخستین، مرداب آرام، آسیه و اولین عشق، رودن، دود، یک داستان شگرف، هلن، زمین بکر، دو دوست، زندگی آرام، در آستانه فردا و مومو اشاره کرد .

تولد هاوارد هانسون :

در چنین روزی در سال 1896 میلادی هانسون آهنگساز آمریکایی دیده به جهان گشود. نوردیک عنوان مهمترین اثر موسیقیایی اوست.

درگذشت آندره میسون :

در چنین روزی در سال 1987 میلادی آندره میسون نقاش سوررئالیست فرانسوی درگذشت. پلکان عنوان مهمترین اثر اوست. وی در سن 91 سلگی دار فانی را وداع گفت.

منبع:خبرگزاری مهر

 

06/8/59

مقاومت در شرق آبادان.

درگیری در جبهه های جنوبی جنگ : بمباران و تقویت نیروهای دشمن ـ درگیری محدود ـ مقاومت و عملیات چریكی خودی .

درگیری در جبهههای میانی جنگ : تقویت نیروی دشمن در هلاله ـ آتش خودی در قصرشیرین ـ برتری خودی در تنگ حاجیان و علیآباد . به غنیمت گرفتن هلیكوپتر دشمن در مهران .

اعلام مواضع انقلاب و جمهوری اسلامی توسط امام خمینی : عدم مقابله به مثل در زدن شهرهائی چون دزفول ـ دلایل عدم امكان صلح با صدام ـ معیارهای پیروزی .

نماینده دائمی ایران در سازمان ملل : حمله موشكی عراق به دزفول ؛ موضع تندروها را در مجلس ایران دربارة موضع گروگانهای آمریكایی تقویت كرده است . تحول مثبت اینكه رسیدگی به مسئله گروگانها به پایان جنگ موكول نشد .

اظهارات جیمی كارتر درباره تحول تسلیحات قبلاً خریداری شده ایران ، در صورت آزادی گروگانها ، در مناظره انتخاباتی با ریگان ـ انتقاد سخنگوی وزارت خارجه آمریكا از طرح محاكمه گروگانها در ایران ـ هشدار كیسینجر به مقامات امریكا در مورد نزدیكی به ایران .

بازتاب جهانی مسائل مطروحه درباره گروگانگیری : هشدار به آمریكا درباره دادن امتیاز به ایران و تشریح تبعات منفی این اقدام

06/8/63

سه گزارش از اقدامات دشمن در هور كه نشان دهنده حساسیت عراق نسبت به این منطقه است.

ادامه تبلیغات ضدایرانی رسانههای غربی با محور ادعای ارسال اسلحه از اسرائیل به ایران جهت تأثیرگذاری بر افكار عمومی كشورهای عربی به نفع عراق.

06/8/65

بررسی طرح مانور قرارگاههای كربلا، قدس و نوح در عملیات بزرگ آتی. مشكل كمبود یگان رزم و مشكلات وضعیت زمین در اجرای عملیات آتی.

گزارش معاونت اطلاعات نیروی زمینی سپاه از وضعیت كلی، اقدامات و حساسیتهای دشمن در جبهه های مختلف. حساسیت بیشتر دشمن به منطقه غرب.

تجاوز 9 هواپیمای دشمن به منطقه عملیاتی جنوب و شهرهای دزفول و اندیمشك برای زدن رادارها و سایت موشكی. سقوط یك هواپیمای دشمن. یك نفتكش ایرانی در 140 كیلومتری خارك هدف قرارگرفت.

شرارتها و درگیریهای ضدانقلابیون در شمالغرب. عملیات ناموفق خودی در ارتفاعات بوكان. دستگیری چند نیروی شناسایی دشمن در منطقه سردشت.

سومین حمله ارتش عراق (ظرف یك هفته) به مواضع اتحادیه میهنی كردستان عراق، ادعای عراق از موفقیت این حمله و رد آن از طرف اتحادیه. درخواست عراق از تركیه برای حضور بیشتر ارتش تركیه جهت برقراری امنیت در استان كركوك عراق.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo