شهید آوینی

 

برنامه های کنگره بزرگداشت مولانا تشریح شد

ملاک ما برای دعوت از مهمانان ایرانی و خارجی در کنگره مولانا، سابقه فعالیت آنان در مولاناپژوهی، تدریس و تحقیق در مراکز علمی ایران و جهان و همچنین ارائه سخنرانی علمی در همایش های داخلی و خارجی و در سطوح بالاتر، تالیف کتاب و مقالات معتبر اندیشه و افکار مولانا بوده است.

دکتر غلامرضا اعوانی رئیس کمیته علمی کنگره بزرگداشت هشتصدمین سال تولد مولانا، ضمن بیان این مطلب گفت: در این راستا توانستیم کتاب "فهرست مولاناپژوهان ایران" را تدوین کنیم که در اختیار وزارت ارشاد هم قرار گرفت.

اعوانی ادامه داد: در داخل کشور تعداد استادانی که در این حوزه کار کرده اند چشمگیر است ولی بسیاری از آنان ناشناخته مانده اند. وظیفه شناسایی این افراد یکی از رسالت هایی است که کمیته علمی برعهده داشته است.

وی اضافه کرد: مواردی که برای ارزیابی مقالات درنظر گرفته شده عبارتند از: ارائه نگاهی نو به موضوع و ارایه یافته های جدید، بیان مستدل و علمی مطالب، روشمند بودن تحقیق مطابق استانداردهای علمی، استفاده مطلوب از منابع اصلی، ارتباط منطقی مقدمه، متن و نتیجه با رعایت اصول ویراستاری و ذکر حداقل مطالب حاشیه ای.

وی افزود: مقالات ابتدا به صورت موضوعی از هم تفکیک شد و موضوعات مد نظر ما هم، زندگی و آثار، عرفان مولانا، حکمت و فلسفه، دین شناسی، زبان و ادبیات، هنر و سایر موضوعات درباره این شاعر ادبیات کلاسیک بوده است. مقالات به فراخور موضوع به سه داور برای ارزیابی ارائه و از اساتید خواسته شد که در 100 نمره، مقالات را ارزیابی کنند.

اعوانی در پاسخ به این پرسش که ملاک انتخاب افراد و مقالات آنها در کنگره به صورت سخنرانی چه بوده است، گفت: مقالاتی که نمره حد نصاب یعنی 80 را آوردند برای ارائه شفاهی و مقالاتی که 60 نمره از100 نمره را دریافت کردند، برای چاپ در مجموعه مقالات پذیرفته شدند که در مجموع حدود 20 مقاله برای ارائه شفاهی و حدود 50 مقاله برای چاپ در مجموعه مقالات پذیرفته شدند.

رئیس کمیته علمی درباره موضوعات پذیرفته شده در باب مولانا تاکید کرد: این موضوعات در آثار مولانا از عمق و وسعت بیشتری برخوردار است اما چنین نبوده که مولفان نتوانند در حوزه های دیگر مقاله بنویسند.

غلامرضا اعوانی یاد آور شد: در یک قسمت فراخوان عنوان "سایر موضوعات" را داشتیم که این شامل پیشنهادهایمان در حوزه های اهمیت آموزه های مولانا برای انسان معاصر، مولانا در ایران وجهان، زن در آثار مولانا، عصر و محیط فکری مولانا، سنن ایرانی در آثار مولانا، تعلیم و تربیت در آثار مولانا و... بود که محققان می توانستند بنا به مطالعات خود به موضوعات دیگری نیز بپردازند.

وی همچنین با اشاره به استقبال بین المللی از این کنگره تصریح کرد: از بسیاری کشورها در این همایش میهمان داریم. همان طور که اشاره شد، حدود 400 مقاله به دبیرخانه همایش و 170 اصل مقاله از طریق فراخوان به دست ما رسید. از حدود 100 مولاناپژوه ایرانی و همین تعداد مولاناپژوه خارجی دعوت شد تا در همایش شرکت کنند. علاوه بر اینها دعوت شدگان خارجی دارای سطح علمی یکسانی نیستند. ما در دعوت میهمانان، دو نکته را مد نظر داشته ایم. یکی سطح علمی بین المللی مدعوین و دیگر آن دست از سخنرانان که در کشورهای مختلف، مدرس آثار مولانا و مروج افکار ایشان هستند و این کنگره می تواند برای آنان به شناخت جنبه های دیگری از مولانا کمک کند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که کتاب مجموعه مقالات و نیز کتاب های تحقیقاتی که در حوزه مولانا شناسی به صورت تخصصی کار شده، تا روز شروع بزرگداشت مولانا انتشار یابد.

کنگره بزرگداشت هشتصدمین سال تولد مولانا از ششم تا دهم آبان در تهران، تبریز و خوی برگزار خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo