شهید آوینی

 

امروز شنبه پنجم آبان سال1386 هجری شمسی ، مصادف است با پانزدهم شوال سال 1428هجری قمری و برابراست با بیست و هفتم اکتبر سال 2007 میلادی.

 

درگذشت آیت الله حاج سید روح الله خاتمی :

درچنین روزی درسال 1367 ه ش آیت الله سید روح الله خاتمی نماینده امام خمینی و امام جمعه یزد به دیدارحق شتافت. آن عالم والامقام در کنار تحصیل علم و دانش همواره به عنوان یکی از قطب های حوزه های علمیه ، درحوزه عمل سیاسی نیز فعالانه عمل می کردند و در این مسیر به مبارزه با رژیم منحوس طاغوت پرداختند. به فرموده حضرت امام خمینی آن عارف والامقام از روشنفکران و مجهتدان عصر بودند که نظیر ایشان کمتردر این دوران دیده شده است. آیت الله خاتمی همواره نسبت به تهذیب نفس و تحصیل علم اهمیت فوق العاده ای قایل می شد. امام در بخشی از پیامشان در زمان رحلت آن بزرگوار اعلام کردند : او یار و پناه محرومان بود. او یک عمر با تحجر و واپس گرایی جنگید .

روز استقلال ترکمنستان :

ترکمنستان کشوری است با وسعت 488100کیلومتر مربع در منتهی الیه جنوب غربی آسیای مرکزی و در مجاورت در یای خزر. جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، قزاقستان و ازبکستان همسایگان این کشورند. طول مرز مشترک جمهوری اسلامی ایران با ترکمنستان به 900 کیلومتر می رسد. ترکمنستان از سال 1925 در زمره یکی از جماهیر اتحاد شوروی سابق در آمد و در چنین روزی در سال 1991 میلادی اعلام استقلال کرد . بیش از هفتاد درصد از مردم این کشور ترکمن ، ده درصد آنان روس و قریب ده درصد نیز ازبک اند. زبان رسمی این کشور ترکمنی است و زبان روسی نیز در آنجا رایج است. 85 در صد مردم این کشور مسلمان ونوع حکومت این کشور جمهوری است. پایتخت آن عشق آباد نام دارد. از شهرهای مهم آن می توان به چهار جو، داش حوض ، نبیت باغ ، شهر باستانی مرو، بندر کراسنودسک، اشاره کرد .

آغاز جنگ بالکان :

درچنین روزی درسال 1912 جنگ بالکان آغاز شد . قبل از وقوع این جنگ که میان کشورهای متخاصم عثمانی، صربستان، بلغارستان و یونان رخ داد، روسای کشورهای صربستان، بلغارستان ویونان ازعثمانی خواسته بودند که مقدونیه را مستقل اعلام کند اما دولت عثمانی چنین خواسته ای را برآورده نکرد وچنین شد که عثمانی به جنگ با سایر کشورها پرداخت. البته این جنگ دیری نیانجامید و سرانجام دردسامبرهمان سال با انعقاد معاهده آتش بس میان کشورهای متخاصم ، عثمانی مجبور به تن دادن به خواسته آنان گردید .

اختراع نایلون :
درچنین روزی در سال 1938 میلادی، دو پون برای اختراع جالب خود که از مواد آلی به دست می آمد ، نام نایلون را نهاد .

جایزه نوبل صلح :
در چنین روزی درسال 1978میلادی انور سادات رییس جمهورسابق مصر و مناخیم بگین نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عنوان برندگان جایزه صلح نوبل معرفی شدند. این دو به خاطر گفتگوهایشان در روند سازش خاورمیانه این جایزه را از آن خود کردند .

کشف سرزمین کوبا :
درچنین روزی در سال 1492 میلادی و در اثنای سفر کریستف کلمب ، سواحل شرقی کوبا کشف شد. اسپانیایی ها با رسیدن به این سرزمین شروع به غارت سرخپوستان محلی کردند. البته بعد ها دولت اسپانیا همچنان سیطره حکومت خود را بر این کشور بطور قابل ملاحظه ای گسترد و به قتل عام مردم این کشور پرداخت. با شورش های مردمی استعمار اسپانیا ترک دیار کرد اما جای خود را به استعمار آمریکا سپرد .

تهدید به قطع ارسال نفت :
در چنین روزی در سال 1990 میلادی عراق اعلام کرد که سهمیه توزیع نفت خام خود را قطع خواهد کرد. نفت یکی از اصلی ترین بخش های اقتصاد عراق است. دولت عراق با این کار قصد داشت در قیمت نفت در جهان تغییرات شایانی ایجاد کند و در نتیجه کشور های غربی را پس از حمله خود به کویت با مشکل روبرو سازد. صدام حسین بار دیگر نیز در سال 2001 میلادی به مدت یک ماه صدور نفت خود را قطع کرد .

هواپیما ربایی در چین :
در چنین روزی در سال 1998 میلادی یک جت هوایی چین ربوده شد. در این هواپیما ربایی خلبان ، یوان بین ، هواپیما را به سمت تایوان راهنمایی کرد. هواپیما سالم در خاک تایوان به زمین نشست .

تولد جیمز کوک :
در چنین روزی در سال 1728 جیمز کوک، ناخدا و مکتشف انگلیسی دیده به جهان گشود. وی "جزایر ساندویچ " را کشف کرد .

تولد نیکولو پاگانینی :
در چنین روزی در سال 1728 میلادی پاگانینی آهنگساز و ویولون نواز برجسته ایتالیایی در جنوا دیده به جهان گشود . "شاهزاده لوکا" عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .

تولد آیزاک مریت سینگر :
در چنین روزی در سال 1811 میلادی سینگر، مخترع انگلیسی به دنیا آمد. وی برای نخستین بار ماشین لباسشویی را به جهان عرضه کرد .

تولد کلاس آرنولد سون :
آرنولدسون سیاستمدار سوئدی در چنین روزی در سال 1844 میلادی متولد شد .وی یکی از طرفداران صلح در جهان نیز بود و به همبن خاطر در سال 1908 میلادی جایزه نوبل صلح را از آن خود کرد .

تولد تئودور روزولت :
روزولت بیست و ششمین رییس جمهور آمریکا در چنین روزی به دنیا آمد. وی بین سالهای 1901 تا 1909 رییس جمهور ایالات متحده بود. او در سال 1906 میلادی جایزه صلح نوبل را از آن خود کرد .در زمان روزولت ، دخالت آمریکا در امور داخلی کشورهای دیگر دامنه زیادی یافت و سربازان آمریکایی به ونزوئلا ، دومینیکن و منطقه کانال پانامای امروزی حمله کردند.

تولد انید باگنولد :
در چنین روزی در سال 1889 میلادی باگنولد رمان نویس آمریکایی متولد شد. وی در سال 1956 میلادی نشان لیاقت را در یافت کرد .

تولد کونلون نانکارو :
نانکارو آهنگساز توانمند آمریکایی در چنین روزی در سال 1912 میلادی به دنیا آمد . "پژواک 4" عنوان مهمترین اثر موسیقیایی اوست .

تولد دیلان توماس :
توماس شاعر برجسته انگلیسی در چنین روزی در ویلز متولد شد. "کریسمس بچه در ویز" عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد الیورتامبو :
تامبو رهبر کنگره ملی آفریقا در چنین روزی در سال 1917 میلادی دیده به جهان گشود .

تولد روی لیچتنشتین :
لیچتنشتین، نقاش معروف آمریکایی و پیرو مکتب پاپ در چنین روزی دیده به جهان گشود. وی بسیاری از کتاب های طنز را طراحی کرده است.

تولد سیلویا پلات :
سیلیویا پلات شاعر آمریکایی در چنین روزی در سال 1932 میلادی دیده به جهان گشود. "زن بدون فرزند" و "صدای گوشخراش زنگ " از مهمترین آثار ادبی اویند. او را شاعر غیرممکن ها نیز نامیده اند. وی در یازده فوریه 1963 درسن سی و یک سالگی خود را کشت. پلات با نگارش کتاب" صدای گوش خراش زنگ" در سال 1971به شهرت و محبوبیت دست یافت. این اثر درعین حال که زیبا بود از سادگی شگفت انگیزی بهره می برد. این شاعر نامی علی رغم استعداد بسیارش هیچگاه از محبت پدر و مادر برخوردار نبود و در زندگی زناشویی با "تد هیوز"، همسر شاعرش نیز نتوانست به آرامش دست یابد.

درگذشت الغ بیگ :
الغ بیگ ستاره شناس سمرقندی در چنین روزی در سال 1449 میلادی دار فانی را وداع گفت. وی به هنگام مرگ 56 سال داشت. الغ بیگ پسر چهارم شاهرخ و نوه امیر تیمور لنگ، رصد خانه معروف سمرقند را ساخت که در آن، محل 992 ستاره شناسایی شد. وی در سمرقند دانشگاه ریاضی ای تاسیس کرده بود که در آن علمای علم ریاضی مشغول به تدریس بودند.

درگذشت ژان اچ لیون :
لیون نقاش و نویسنده آمریکایی در چنین روزی درگذشت. او به هنگام مرگ 83 سال داشت.

منبع:خبرگزاری مهر

 

05/8/59

افزایش فشار نیروهای عراقی بر آبادان پس از سقوط خرمشهر و كوشش برای تكمیل محاصره شهر .

اجرای آتش توپخانه و بمباران در اهواز ، تقویت نیرو در سوسنگرد و تپه های اطراف اللهاكبر ، غارت در بستان و بمباران ماهشهر توسط دشمن .

عملیات چریكی و ایذایی سپاه پاسداران در جبهه های دزفول ، سلمانیه ، آبادان و اهواز . جبهه میانی : مینگذاری جادههای عقبه دشمن در مهران ـ تبادل آتش در ایلام ـ اجرای آتش توسط دشمن در شهر سرپل ذهاب و پیشروی به سوی آن از قصرشیرین ، بروز نشانههای بازگشت وضع عادی در گیلان غرب و اسلام آباد . جبهه شمالی : درگیری نیروهای خودی با عناصر حزب دمكرات و دیگر گروههای ضد انقلاب در كردستان .

گزارش رادیو لندن ، رادیو كلن و روزنامه تایمز از حمله عراق به آبادان ، خرمشهر و قصرشیرین و نیز پیشبینی و احتمال طولانی بودن جنگ.

05/8/63

ورود نیرو های لشكر 27 رسول الله به اردوگاه ارتفاع كوفلان در شمال غرب مریوان

05/8/63

ادامه عملیات شناسایی در هور و بازگشت 3 گروه اعزامی كه 2 گروه آن از روز قبل اعزام شده بودند.

نامه معاونت عملیات فرماندهی قرارگاه خاتمالانبیا به مهندسی رزمی این قرارگاه كه در آن خواستار احداث سنگرهای مقاوم در برابر بمبارانهای شدید هوایی شده است گزارشی از اقدام كم سابقه یك گروه گشتی عراق در نفوذ به نواحی مرزی ایلام و سرقت احشام و اسارت چند تن از اهالی و درگیری با نیروهای بسیج محلی.

سخنان فرمانده تیپ سراب در مورد مسائل مربوط به عملیات پایان یافته عاشورا (میمك) حمله مهاجمین بعثی به دو پست مرزی؛ گزارش چند كمین ضدانقلاب در هفته گذشته؛ ادامه جریان تسلیمیها گزارش وزارت خارجه دبیركل سازمان ملل متحد سازمان درباره 80 مورد تخلف رژیم عراق از تعهد قبلی ( ژوئن 84) راجع به عدم تعرض به مناطق مسكونی گزارش یك نشریه داخلی سپاه از اقدامات عناصر ضدانقلاب نظیر تردد و انفجارات داخلی كه با هدف دادن روحیه به هواداران و اعلام ادامه حیات این گروهها در داخل، صورت میگیرد.

تسلیح روزافزون عراق توسط فرانسه از جمله تحویل اولین سری جتهای جنگنده جدید میراژ و برتری آنها بر هواپیماهای سوپراتاندارد در حمله به كشتیها

پخش برنامههای ویژه محرم از رادیو تلویزیون عراق برای اولین بار و دیدار صدام از كربلا و نجف برای جلب افكار عمومی عراق

05/8/65

گزارش قرارگاه عملیاتی جنوب از تلاشهای مهندسی، شناسایی، مانور و تحكیم مواضع دشمن در شرق بصره، جزایر خیبر و شرقالعماره.

در جلسه قرارگاه خاتمالانبیا: بررسی اقدامات مهندسی و شناسایی خودی در منطقه هور و جزایر مجنون، بررسی طرح مانور عملیات در این منطقه، دستور توجیه یگانهای مأمور عملیات در این منطقه و شروع اقدامات آمادهسازی عملیات یدك در این منطقه.

موضوعات مطرح شده در جلسه قرارگاه نیروی زمینی سپاه: بررسی فعالیتهای خودی و دشمن در منطقه عملیاتی فاو، افزایش اقدامات پدافندی دشمن، تدارك العمیه و البكر از طریق جزیره بوبیان كویت، كمبود مهمات و وسایل مهندسی در منطقه فاو. تك دشمن در منطقه كلاله سركوب شد.

عملیات مشترك قرارگاه رمضان با پیشمرگان حزبالله كرد عراق در شمال مرگهسور. ورود چند گروه مزدور عراقی به خاك ایران برای تلافی عملیات فتح1. ت

جاوز هواپیماهای عراقی به حریم باختران، اسلامآباد غرب، گیلانغرب، سرپلذهاب و سقوط یك هواپیمای دشمن. پرواز میگ25 عراقی در آسمان تهران. تجاوز 5 هواپیمای جنگی تركیه به فضای جمهوریاسلامی.

اعزام روحانیون و پاسداران وظیفه از قم؛ اعزام نیروهای اعزام مجدد و تخصصی از تهران.

گزارش تلویزیون بیبیسی از تولید سلاحهای شیمیایی در عراق به كمك غرب، به خصوص آلمان.

05/8/66

درخواست آمریكا از ژاپن و دیگر متحدان خود برای اعمال سخنگیری‌های اقتصادی علیه ایران.

دیدار طه یاسین رمضان از عربستان و كویت.
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo