شهید آوینی

 

دبیر کل سازمان ملل متحد: سوریه برای ناآرام کردن مناطق مرزی با لبنان تلاش می کند/ حزب الله باید خلع سلاح شود

بان کی مون ، دبیر کل سازمان ملل متحد ، شب پنج شنبه در گزارش خود به شورای امنیت سازمان ملل متحد، در اقدامی قبیحانه با درخواست برای خلع سلاح مقاومت لبنان و در راس آن حزب الله، دخالت آشکار غرب و در راس آن آمریکا در امور داخلی لبنان با وجود اعتراضهای مکرر گروه های سیاسی این کشور را نادیده گرفت.

به نقل از آسوشیتدپرس،"بان کی مون" در گزارش خود، خواستار دخالت نکردن نیروهای خارجی در لبنان شد و گفت : چنین دخالتهایی می تواند وضعیت لبنان را بدتر کند و چشم انداز حل بحران این کشور را تیره نماید.

بان همچنین از طرفهای سیاسی لبنان خواست تا رئیس جمهوری جدید این کشور را انتخاب کنند و هشدار داد که یک خلاء در قدرت می تواند سبب بروز اختلاف در درون حکومت و هیئت حاکمه این کشور شود.

دبیر کل سازمان ملل متحد، سوریه را به تلاش برای ناامن کردن مناطق مرزی خود با لبنان متهم کرد و گفت که وی بار دیگر از کشورهای منطقه اطلاعاتی را دریافت کرده که تایید می کند سوریه تسلیحاتی را برای نا آرام کردن مناطق مرزی خود با لبنان به این منطقه فرستاده است.

وی با ابراز نگرانی عمیق از ادامه ناآرامی ها در لبنان و گزارشهایی مبنی براینکه تمام گروه ها دوباره در حال مسلح کردن خود هستند، آن را ناقض قطعنامه شورای امنیت در سال 2004 خواند و خواستار خلع سلاح تمام این گروه ها شد.

دبیر کل سازمان ملل متحد گفت : بازگشت به یک گفتگوی سیاسی در بین طرفها در لبنان در شرایط فعلی امری کاملاً ضروری و تنها شیوه حل تمام مسائل، بازگشت به گفتگوها است.

بان کی مون خواستار احترام به قانون اساسی در لبنان شد و تاکید کرد: نباید یک خلاء قانونی در سطح ریاست جمهوری این کشور و همچنین دولتهای رقابتی وجود داشته باشد و باید به بندهای قانون اساسی احترام گذاشته شود.

وی با اشاره به ادامه تلاشها برای حل بحران سیاسی لبنان گفت : در عین حال، گزارشهایی وجود دارد مبنی بر اینکه احزاب و گروه هایی در تمام طیف های سیاسی با تسلیحات و آموزشهای نظامی خود، در حال آماده شدن برای فراهم آوردن امکان شکست در چنین گفتگوهایی هستند.

دبیرکل سازمان ملل متحد مدعی شد که اطلاعاتی را دریافت کرده است به اینکه حزب الله در لبنان توانایی نظامی خود را تا سطح پیش از جنگ 33 روزه تابستان سال 2006 اسرائیل علیه لبنان، بازسازی کرده است که این عمیقاً نگران کننده است و این برای گروهی نظامی که در حال تغییر شکل کامل به یک حزب صرفاً سیاسی است؛ مسئله ای حساس به شمار می رود.

وی همچنین از تمام طرفها خواست تعهد خود را برای خلع سلاح گروه ها از جمله حزب الله اعلام کنند، اما وی در عین حال مدعی شد که انتظار می رود در این روند در منطقه و از سوی برخی از کشورها از جمله ایران و سوریه ناهماهنگی هایی صورت گیرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد افزود که به خوبی از این مسئله آگاه است که بدون گفتگوی سیاسی و حمایت و همکاری تمام طرفهای خارجی ذیربط و حامیان لبنان، این کشور قادر به اعمال قدرت و حفظ استقلال سیاسی خود نخواهد بود.

وی بدون اشاره به نام آمریکا و برخی کشورهای غربی که همچنان در امور داخلی لبنان دخالت می کنند، گفت: اما من به همین اندازه قانع شدم که دخالتهای عمیق سیاسی خارجی در لبنان سبب شده است تا تنشهای سیاسی در این کشور چندان کاهش نیابد و در مقابل، نفوذ طرفهای خارجی در این کشور تنها بحران را بدتر کرده و زمان آن است تا دخالتهای خارجی متوقف شود و اینکه مردم لبنان و نمایندگان سیاسی آنها به تنهایی بتوانند سرنوشت این کشور را رقم بزنند.

بان کی مون از سوریه نیز خواست تا قطعنامه سال 2004 را که خواستار خلع سلاح تمام گروه های مسلح در لبنان است،اجرا کند و به اتحاد و استقلال سیاسی لبنان و انتخابات آزاد ریاست جمهوری در این کشور احترام بگذارد.

دبیرکل سازمان ملل متحد در ادامه گزارش خود به شورای امنیت ضمن استقبال از نامه ای که اخیراً از سوی سوریه دریافت کرده، گفت که انتظار دارد تا سوریه در جهت حفظ استقلال لبنان و حمایت از دولت فؤاد سنیوره و تمامیت ارضی این کشور گامی ملموس بردارد.

در این گزارش همچنین درباره ترورهای صورت گرفته در لبنان خواسته شده است تا تلاشی هماهنگ و متمرکز برای جلوگیری از تکرار چنین ترورهای انجام شود.

لازم به ذکر است؛ گروه های مخالف دولت فواد سنیوره که از حمایتهای گسترده غربی ها برخوردار است؛ دنباله روی جریان حاکم بر لبنان موسوم به 14 مارس از سیاستهای مداخله جویانه آمریکا را عامل ادامه بحران سیاسی در لبنان دانسته اند.

نبیه بری رئیس مجلس لبنان نیز در واکنش به بیانیه مداخله جویانه شورای امنیت در پنجم مهر اعلام کرده بود که شورای امنیت حق دخالت در امور داخلی لبنان را ندارد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد پنجشنبه پنجم مهر در بیانیه ای مداخله جویانه مدعی شد که خواهان برگزاری انتخابات آزاد و شفاف ریاست جمهوری در لبنان بدون دخالت خارجی است.

 

 منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo