شهید آوینی

 

امروز پنج شنبه سوم آبان ماه سال 1386 هجری شمسی ، مصادف است با سیزدهم شوال سال 1428 هجری قمری و برابر است با بیست و پنجم اکتبر سال2007 میلادی.

 

انتصاب رضاخان میرپنج به نخست وزیری توسط احمد شاه قاجار :

در سوم اسفند 1299 ه ش رضا خان میر پنج که فر ماندهی یک یگان قزاق در قزوین را داشت،  طبق  برنامه ای از پیش تنظیم شده تهران را اشغال کرد و طی کودتایی مرموز  از احمد شاه برای سید ضیاء الدین طباطبایی  ، مدیر روزنامه رعد فرمان نخست وزیری گرفت . احمد شاه به وی لقب سردار سپه داده و فر ماندهی لشگر قزاق نیز به رضا خان واگذار شد . وی پس از چندی به مقام وزارت جنگ رسید . بدین ترتیب رضاخان که به وسیله انگلیسی ها روی کار آمده بود به تدریج به محکم کردن موضع خود پرداخت و با تشکیل ارتش منظم و قلع و قمع مخالفان زمینه اقتدار و آغاز سلطت خود را فراهم آورد . احمد شاه قاجار در چنین روزی در سال 1302 ه ش رضا خان را به ریاست الوزرایی خود  منصوب کرد و خود پس از چندی  عازم اروپا گشت .عوامل رضاخان پس از خروج او ، هیاهوی بسیار درباره جمهوری رضاخانی راه انداختند. البته طرح جمهوری رضاخانی بعدها با شکست روبرو شد . اما سرانجام نمایندگان مجلس فرمایشی  در روز نهم آبان 1304 ماده واحده ای را مطرح کردند که به موجب آن احمد شاه از سلطنت خلع می شد . با انقراض‌ سلسله‌ قاجاریه‌ در سال ‌1304 شمسی‌ با اکثریت‌ 80 رأی‌ موافق‌ دربرابر 5 رای‌ مخالف‌ توسط‌ مجلس‌ پنجم‌ شورای‌ ملی‌، و به‌ تبع‌ به‌ وجود آمدن‌ مجلس‌ مؤسسان‌ ،  به‌ نسبت‌ 2 برابر عده‌ نمایندگان ، ‌‌ حکومت‌ موقت‌  به‌رضاخان‌ میر پنج‌ سپرده شد .  مجلس‌ موسسان  در جلسه ‌21 آذر 1304 برابر 12 دسامبر 1925 بااکثریت‌ 257 نفر از 260 نفر عده‌ حاضر درجلسه‌، طی‌ ماده‌ واحده‌ای‌ اصول‌ سه‌گانه‌ 38 و37 و 36 متمم‌ قانون‌ اساسی‌ را تغییر داده‌ واصلاح‌ نمود که‌ مطابق‌ آن‌ اصول‌ سلطنت ‌مشروطه‌ ایران‌ به‌ شخص‌ رضاخان‌  واگذار شد.پس ازآنکه رضاخان سردارسپه پایه های قدرت خویش را برجنازه آخرین پادشاه قاجاراستوارساخت ، برخی روشنفکران پیرامون وی به فراهم آوردن مصالح انتقال قانونی سلطنت و حقانیت بخشیدن به آن پرداختند. بازگشت‌ به‌ قدرت‌ مطلقه‌ شاه‌ ظهور ارتش‌ به‌ عنوان‌ نیروی‌ غایب ،  سیاست‌ مرکزیت‌ و سرکوب‌ عشایر وسایر اقلیت‌ها و قومیت‌ها‌ ، پیاده‌ کردن‌ سیاست‌ تجدد طلبی‌ ، سیاست‌های‌  اقتصادی‌ و مالی‌ ناهمگون شامل اجرای‌ سیاست‌ اقتصاد‌ ارشادی دولتی و اجرای‌ برنامه‌های‌ عمرانی‌ و تخصیص‌ وجوه‌ هنگفت‌ به‌ آنها ،  یکسان‌سازی‌ اجباری‌ و منفی‌ تمام‌ اقلیتها و قومیتهای‌ داخل‌ ایران‌ ازطریق‌ تقسیمات‌ کشوری‌ طبق‌ قانون‌ 16 آبان‌1316 تبدیل‌ تواریخ‌ هجری‌ قمری‌ ونامهای‌ ترکی‌ بروج ‌12گانه‌ به‌ تقویم‌ شمسی‌ و نام‌های‌ ایرانی‌ در تاریخ‌ سه‌ شنبه‌ 11 فروردین‌1304 که‌ طبق‌ آن‌ ترتیب‌ سال‌ شماری‌ ختاء واویغور منسوخ‌ شد ، از جمله اقدامات رضا خان در دوره حکومتش بر ایران بود .

 

افتتاح فرستنده  امواج کوتاه در ایران :

در چنین روزی در سال 1309 ه ش برای نخستین بار در کشورفرستنده  امواج کوتاه راه اندازی شد .راه اندازی فرستنده های امواج کوتاه خود مقدمه ای بر تاسیس رادیو در ایران بود .

 

افتتاح سد کرج :

برخلاف اغلب شهرهای بزرگ دنیا، تهران در کنار رودخانه بنا نشده است،   به همین دلیل بخشی از آب مورد نیاز این شهر با ید از نقاط دور دست و رودخانه های اطراف تامین و منتقل گردد. تا  سالها قبل ، آب شهر تهران از رشته قنات های متصل   تامین می شد. به همین مناسبت  در دهه سی شمسی  عملیات احداث کانال انتقال آب رودخانه کرج به تهران آغاز شد. این کانال که   آب را از روستای بیلقان کرج به جمشید آباد تهران منتقل می نمود ،  طی چهار سال احداث گردید و با توجه به اینکه بیست کیلومتر از این کانال سرپوشیده و بقیه رو باز بود لذا احتمال آلودگی و تلف آب وجود داشت. همچنین قبل از  سال 1340 ه ش  به منظور مهار بارشهای آسمانی ، مطالعات ساخت سد کرج در شمال غربی تهران (از آبگیر خرسنگ کوه) ، در  جاده کرج به چالوس نزدیک به روستای واریان آغاز گردید. ساختن این سد  در چنین روزی در سال 1340  پایان یافت و  بهره برداری از آن آغاز شد.



حضور مبارزان فلسطینی در همایش تهران :

در چنین روزی در سال 1370 ه ش معارضان فلسطینی در همایش حمایت از انتفاضه اسلامی مردم فلسطین در تهران حضور یافتند . در این روز بر ا تفاق گروههای ده گانه فلسطینی به منظور آزاد سازی قدس شریف تاکید شد .

 نخست وزیری دکتر متین دفتری :
در چنین روزی در سال 1318 ه ش رضاخان، دکتر احمد متین دفتری را به نخست وزیری خود برگزید . دکتر متین دفتری در زمینه مسایل حقوقی مطالعات فراوانی داشت و خود تحصیل کرده حقوق از فرنگ بود . وی در این زمینه صاحب تالیفاتی نیزاست  . متین دفتری  سالها بعد به عنوان نماینده مجلس و سناتورانتصابی در سیاست و تاریخ ایران نقش ایفا کرد .  از او در حوزه آیین دادرسی مدنی اثر به همین نام به چاپ رسیده است که در نوع خود یکی از آثار بی نظیر در این زمینه است .

در گذشت ابوالقاسم حالت شاعر طنز پرداز :
ابوالقاسم حالت , از مشهورترین شاعران  طنزپردازمعاصر در سال  1298 شمسی در تهران به دنیا آمد .وی  از دوران کودکی به ادبیات فارسی علاقه فراوانی داشت  و به شعر سرودن  عشق می ورزید . او از 16 سالگی سرودن شعر را آغاز کرد و به تدریج به انجمن های ادبی راه یافت . از سال 1317 با هفته نامه فکاهی "توفیق " - یکی از نشریات  فکاهی موفق کشور - همکاری خود را آغاز کرد  . وی اشعار طنز زیبایی می سرود و در نشریه طنز "گل آقا" به "خروس لاری"  تخلص می کرد . حالت  در سال 1327 به روابط عمومی شرکت نفت در آبادان منتقل شد و مسئولیت انتشار هفته نامه  اخبار هفته  ارگان روابط عمومی را پذیرفت . وی مدتی نیز مدیر مجله  صنعت نفت  و رییس اداره روابط مطبوعاتی شرکت ملی نفت ایران بود. ابوالقاسم حالت  به زبان های انگلیسی , فرانسه و عربی تلسط کافی داشت و از هر یک از آنها آثاری را به فارسی برگردانیده است .  حالت در سوم آبان 71 در تهران دار فانی را وداع گفت .

 

تاسیس سازمان ملل متحد :
 

درچنین روزی درسال 1945 میلادی  ، سازمان ملل متحد ،  کمتر از یک ماه بعد از پایان جنگ جهانی دوم ، بطور رسمی بنا نهاده  شد . بعد ازجنگ جهانی دوم و در پاییز سال 1944 میلادی  نمایندگان چین ، شوروی ، انگلیس و آمریکا در مسکو جلسه ای تشکیل دادند  و طرحی را تهیه و امضا کردند  که به  اعلامیه مسکو معروف شد . در این طرح تشکیل سازمان جهانی جدیدی   که حافظ صلح و امنیت کشورها  باشد ، دیده می شد . نمایندگان  این چهار کشور جهان دوباره در تابستان و پاییزسال 1323 ه ش در واشنگتن با یکدیگر ملاقات کردند تا طرح سازمان جدید را بطورمفصل بریزند . در اسفند 1323 استالین ، چرچیل ، روزولت در یالتا واقع در کرانه  جنوبی شبه جزیره کریمه ملاقات کردند  و مساله را مورد مطالعه بیشتری قرار دادند وسرانجام از کلیه کشورهایی که علیه آلمان و ژاپن می جنگیدند ،  برای تشکیل کنفرانسی در سانفرانسیسکو دعوت کردند . این کنفرانس از فروردین تا خرداد 1324 ادامه داشت و در چهارم تیر ماه همان سال منشور سازمان ملل متحد به اتفاق آرا تصویب شد . این منشور روز بعد به وسیله نمایندگان پنجاه دولت که در آنجا حضور داشتند ، امضا شد . پس از تنظیم و تصویب، منشور 111ماده ای ملل متحد را  در 19 فصل  به کلیه کشور ها فرستادند تا مانند عهدنامه های بین المللی به تصویب مجالس قانونگذاری و به امضای رییس کشور ها برسد . در ایران نیز منشور در شهر یور 1324 به تصویب مجلس شورای ملی رسید . سرانجام در دوم آبان سال 1324ه ش  برابر با 24 اکتبر 1945 میلادی منشور مورد بحث به تصویب تعداد کافی از کشورها رسید و سازمان ملل متحد تحقق یافت .

بر اساس ماده سه منشور سازمان ملل متحد ، اعضای اصلی ملل متحد ،  کشورهایی هستند که در کنفرانس ملل متحد درباره  سازمان بین المللی در سانفرانسیسکو حضور یافتند و یا قبلا اعلامیه ملل متحد مورخ اول ژانویه 1943 را امضا کردند و این منشوررانیز امضا و بر طبق ماده 110 تصویب نمایند . همچنین بر اساس  ماده 4 آن سایر کشورهای  شیفته صلح که تعهدات منشور را بپذیرند و به نظر و تشخیص سازمان قادر و مایل به اجرای آن باشند ، به عضویت سازمان ملل متحد در می آیند . بر اساس ماده هفت منشور ارکان سازمان ملل متحد عبارتند از : مجمع عمومی ، شورای امنیت ، دبیر خانه ، دیوان بین المللی دادگستری ، شورای اقتصادی و اجتماعی و شورای قیمومت . مجمع عمومی در زمینه های مختلفی چون رعایت حفظ و امنیت صلح جهانی ، پذیرش اعضای جدید ، تعلیق حقوق و امتیازات اعضا ، اخراج اعضا ، مسایل مربوط  طرز کار رژیم قیمومت ، مسایل مربوط به بودجه و انتخاب اعضای اصلی ارکان فعالیت می کند . تصمیمات مجمع عمومی با اکثریت آرای اعضا اتخاذ می شود . زبانهای رسمی در این مجمع انگلیسی ، فرانسه ، روسی ، اسپانیولی ، چینی و عربی است . شورای امنیت هم در تهیه طرحهای کنترل تسلیحات ، دخالت برای حل مسالمت آمیز اختلافات دولت ها و مداخله برای رفع تهدید ازکشورها کار می کند .

روز ملل متحد :
با تصویب منشور سازمان ملل متحد چنین روزی در سال 1945 میلادی به عنوان روز ملل متحد نامگذاری شد . همه ساله در این روز در سازمان ملل متحد،  بر نامه های خاصی به اجرا در می آید . اعضای سازمان ملل متحد در این روز بر پاسداشت صلح جهانی و راههای گسترش صلح در مناطق مختلف جهان تاکید می کنند .

سقوط وال استریت یا سه شنبه سیاه :
درچنین روزی در سال 1929 میلادی میزان سهام در بازار وال استریت به شدت سقوط کرد. این واقعه که در تاریخ آمریکا از آن  به واقعه ای تلخ یاد می کنند ، موجبات رکود گسترده  اقتصادی در این کشور و دنیا را فراهم آورد . تحلیل‌گران بورس نیویورک معتقدند سطح کلان  نرخ‌های بهره موجب افزایش هزینه استقراض شرکت‌ها شده بود و تداوم روند رشد نرخ بهره ها ، رکود اقتصادی را به  همراه داشت . در این دوره میزان تولید ناخالص آمریکا به حد قابل ملاحظه ای کاهش یافت .  

هفته جهانی خلع سلاح  :

یکی از اهداف تاسیس سازمان ملل متحد پاسداشت صلح جهانی یوده است . به همین منظور در مقدمه منشورسازمان ملل متحد  آمده است : "ما مردم ملل متحد با تصمیم به محفوظ داشتن نسل های آینده از بلای جنگ که دو بار در مدت یک عمر انسانی افراد بشر را دچار مصائب غیر قابل بیان  نموده و با اعلام مجدد ایمان خود به  حقوق اساسی بشر و به حیثیت و ارزش شخصیت و تساوی حقوق بین مرد و زن و همچنین به  ملت ها اعم از کوچک و بزرگ و ایجاد شرایط لازم  برای حفظ عدالت و احترام به الزامات ناشی از عهد نامه ها و سایر منابع حقوق بین المللی و کمک به ترقی اجتماعی و شرایط زندگی بهتر با آزادی بیشتر و برای نیل به هدف هایی چون تساهل ،  مدارا کردن و زیستن در حال صلح بایکدیگر و به منظور متحد ساختن قوای خود برای نگهداری صلح و امنیت بین المللی و قبول اصول و ایجاد روش هایی که عدم استعمال نیروی سلاحها را جز در راه منافع مشترک تضمین نماید و...مصمم شده ایم که برای تحقق این مقاصد تشریک مساعی نماییم . " با این توضیح همه ساله از 24 تا 30 اکتبر به عنوان هفته جهانی  خلع سلاح گرامی داشته می شود . بی شک ایجاد جهانی عاری از سلاحهای مختلف از جمله آرزوهای بشر امروزی است . جهای که در آن نشانی از جنگ و کشتار و نمودی از سلاحهای مخرب نباشد . البته سازمان ملل متحد در این راستا تنها به توصیه به کشور های برهم زننده صلح جهان بسنده نمی کند  . به همین منظور  شورای امنیت سازمان ملل متحد بر اساس  ماده 39 منشور وجود هرگونه تهدید علیه  صلح ، نقض صلح و تجاوز را احراز و به  کشور های بر هم زننده صلح جهانی توصیه می کند و چنانکه توصیه کفایت نکند بر اساس  مواد 41 و 42 منشور دست به محاصره اقتصادی  می زند  و اجازه اقدام و توسل به زوررا صادر خواهد کرد . امروزه کشور های غربی بویژه ایالات متحده آمریکا که خود داعیه دار خلع سلاح جهانی هستند ، بیشترین میزان سلاح را در سطح جهان تولید می کنند .   

روز جهانی گسترش اطلاعات  :
همه ساله بیست و چهارم اکتبر به عنوان روز گسترش اطلاعات در جهان گرامی داشته می شود .
امروزه با توجه به ظهور عصر ارتباطات و ارزشی که اطلاعات در توسعه و پیشرفت جوامع دارد تلاش برای حضور و تعامل بیشتر در زمینه استفاده از الگوهای نوین ارتباطی برهیچ ملتی پوشیده نیست هما نطور که دنیای ما از قید و بند های سنتی سرمایه گذاری و تجارت و حضور در بازار کالاها و اشتغال رهایی جسته و پای در عرصه ای نوین از تعاملات اجتماعی گذارده است به گونه ای که یکی از اساسی ترین اقدامات همه کشورها بستر سازی برای حضور در دنیای مجازی ایجاد جایگاه مناسب با فرهنگ خود و کسب پایگاهی در دنیای مجازی اطلاعات میباشد . فناوری اطلاعات از جنبه های مختلفی چه از نظر فرهنگی و ساختاراقتصادی و اجتماعی و جمعیتی قابل بحت است  . در این میان توجه به سرعتی که جوامع در این راه و برای ایجاد زمینه های حضور خود دارند قابل تامل می نماید . امروزه  اطلاعات بهایی فراوان دارد واینترنت مقوله ای است که به این مساله جامه عمل پوشانده است .

روزاستقلال زامبیا ازانگلستان و روز ملی :
زامبیا کشوری است نیمه کوهستانی در جنوب آفریقای استوایی و در شرق آنگولا .  مساحت این کشور 746256 کیلومتر مربع است . نژاد مردم زامبیا سیاه و سفید است  و زبان رسمی آنان انگلیسی و محلی  . مردم این کشور پیرو دین های مسیحیت ، اسلام و آنیمیسم هستند . نوع حکومت زامبیا جمهوری است . این کشور  در چنین روزی در سال 1964 میلادی از انگلستان مستقل شد وبه عضویت سازمان ملل متحد در آمد . زامبیا عضو کشور های مشترک المنافع انگلستان نیز است . پایتخت آن لوزاکا نام دارد و از مهمترین  شهر های آن کیوه  و ندولا نام دارند . نام واحد پول این کشورکواچاست  .

تولد مخترع لنز تلسکوپ :
در چنین روزی در سال 1632 میلادی آنتونی وان لی ونهوک در دلفت هلند به دنیا آمد  . او برای نخستین بار لنزهای میکروسکوپی را در جهان خلق کرد . این لنزها قادر بودند که حتی موجودات بسیار ریز را درشت تر از وضع معمول نمایند . 

انعقاد پیمان وستفالیا :
چون فردینان دوم امپراطور آلمان در نظر داشت سلطنت را درخاندان خویش موروثی کند با پیروان مذهب پروتستان که در آلمان  اکثریت داشتند به سختی رفتار می کرد و قصد از بین بردن این جماعت را در سر داشت. لیکن چون کار های او با سیاست فرانسه مباینت داشت سبب آغاز جنگ های سی ساله شد . جنگ های سی ساله  پس از کشتار های طولانی سرانجام در چنین روزی در سال 1648میلادی با پیروزی فرانسه و عقد معاهده وستفالی با آلمان به پایان رسید . به موجب این معاهده ولایت آلزاس غیر از استراسبورگ و شهر های مس و وردن به تصرف فرانسه در آمدند.    

تقسیم لهستان :
درچنین روزی درسال 1759 میلادی کشور لهستان به دو قسمت تقسیم شد . کشورهای تقسیم کننده عبارت بودند  ازاسترالیا روسیه و پروس . لهستان در پایان جنگ جهانی دوم دوباره مستقل  و ازنو ساخته شد . 

عبور از آبشار نیاگارا:
در چنین روزی در سال 1901 میلادی دیر دویل آنا ادسون تیلور، به عنوان نخستین زن  در جهان موفق شد ،آبشارنیاگارا را با یک بشکه چوبی پشت سر گذارد . او در این هنگام 43 ساله بود .

اعدام دوتن ازبرجسته ترین همکاران حزب نازیسم :
درچنین روزی درسال 1945 پیرلاوال از فرانسه و ویدکام آراهام کوییزلینگ ازنروژاعدام شدند . این دومرد دو تن ازبرجسته ترین مشاوران و همکاران نازی ها در طول جنگ جهانی دوم بودند ودر برخی موارد  باعث  شکست دول متحد شدند.

اختراع کبریت :
درچنین روزی در سال 1836 میلادی کبریت به عنوان یک ماده سوختنی اختراع شد .

بکارگیری اصطلاح جنگ سرد :
در چنین روزی در سال 1948 برای نخستین بار اصطلاح جنگ سرد به کار گرفته شد . این اصطلاح پیش از آن که کمیته بررسی جنگ سنا ،  آن را عنوان نماید از زبان برنارد باروک در یک سخنرانی عنوان شد . جنگ سرد به وضعیتی گفته می شود که در آن دو قطب شرق و غرب پس از جنگ جهانی دوم تنها به تبلیغات علیه یکدیگر روی آوردند . مک کارتیسم در آمریکا سوغات این گونه تفکر است .   

 

آماده باش کامل آمریکا در برابر کوبا :

در چنین روزی در سال 1962 نیروهای نظامی آمریکایی به حال آماده باش کامل در برابر کوبا در آمدند . در واقع محاصره اصلی و رسمی کوبا درچنین روزی آغاز شد .

 

قطع رابطه بریتانیا با سوریه :

در چنین روزی در سال 1986 میلادی بر یتانیا روابط خود را با سوریه قطع کرد . این قطع رابطه سیاسی پس از آن روی داد که  یک اردنی  در بریتانیا علیه منافع رژیم صهیونیستی  بمب  گذاری کرد . شهود در دادگاه سوگند خورده بودند  که سوریه هم  در حمله به منافع رژیم اشغالگر قدس در بریتانیا  سهیم بوده است .

آزمایش ادیسه 2001 : 
در چنین روزی در سال 2001 میلادی فضا پیمای ادیسه مریخ 2001 بطور موفقیت آمیزی توانست واردکره مریخ شود .

ارتقای سرویس اینترنتی ام اس ان :
در چنین روزی در سال 2002 میلادی شرکت های مایکروسافت و والت دیزنی اعلام کردند که که نسخه ارتقا یافته سرویس اینترنتی مایکرو سافت ام اس ان با حجم ها و طراحی های  شرکت  دیزنی ،  بر روی این شبکه جهانی انتشار می یابند .

منبع:خبرگزاری مهر

 

03/8/59

آخرین تلاش مدافعان خرمشهر و جلوگیری از سقوط آن

نیمه شب دیشب بوقت تهران شورای امنیت سازمان ملل متحمد بریاست نماینده شوروی تشكیل جلسه داد. (قرار است در مورد جنگ رژیم بعث عراق علیه ایران به بحث و گفتگو بپردازند.).

دولت جمهوری اسلامی در تاریخ 21/07/59 موافقت خود را جهت خروج بی‌خطر و قانونی كشتیهای تجاری خارجی گرفتار در اروندرود را (به كورت والدهایم دبیركل سازمان ملل) اعلام داشتند. ولی عراق مخالفت خود را با این امر نشان داد و مانع خروج كشتیهای مورد نظر شد.
03/8/62

انفجار مقر تفنگداران آمریكایی در بیروت توسط مسلمانان

03/8/63

گزارش طراحی و اجرای "عملیات كاروان" و تأثیر مثبت اجرای این طرح در عبور 28 فروند كشتی با تحمل كمترین خسارات از طرف قرارگاه نوح سپاه؛ اطلاعیه نظامی ارتش عراق مبنی بر نابودی چهار هدف دریایی ایران و عدم تأیید این حملات از سوی رسانه های غرب؛ گزارش گلف نیوز از تعداد كشتیهای هدف قرار گرفته و خسارات عوارض ناشی از این حملات بمباران مناطق مسكونی حاشیه منطقه عملیاتی میمك به وسیله عراق؛ تبادل آتش طرفین بخصوص در سردشت و آبادان؛ حمله هلیكوپترهای دشمن به خطوط خودی در ایستگاه نود؛ تداوم كارهای مهندسی خودی در منطقه جنوب، با اهداف دوگانه آماده سازی مین و فریب دشمن ادامه درگیریها و تحركات ایذایی مسلحانه گروههای محارب به شكل پراكنده در مناطق مختلف كردنشین؛ گزارش ستاد مركزی سپاه مبنی بر اینكه كومهله با یك گروه ضربت قصد اعمال خرابكارانه از قبیل ترور، تخریب و مینگذاری و پخش اعلامیه دارد؛ گزارش قرارگاه حمزه از ارسال مهمات و سلاحهای انفرادی از سوی شوروی برای عناصر حزب دمكرات

ادامه جریان تسلیمی ها گزارش حفاظت اطلاعات سپاه در خصوص عوامل و نحوه بمبگذاریهای اخیر و دخالت مستقیم عراق در آن اتخاذ و اعلام تصمیمات در مورد چگونگی راهاندازی و تأمین و پشتیبانی وزارت جدیدالتاسیس اطلاعات به وسیله سپاه پاسداران و لزوم تغییرات در نوع ماموریت و تشكیلات واحد اطلاعات سپاه و محدود شدن آن به اطلاعات نظامی با تأسیس وزارت اطلاعات نامه ستاد تبلیغات جنگ به فرماندهی كل سپاه در خصوص بازدید دومین گروه خبرنگاران خارجی از منطقه عملیاتی میمك در چند روز آینده و گزارش ارسالی خبرنگار رویتر از مشاهداتش در همین منطقه.

گفتار مفصل رادیو بیبیسی دربارة حمایت جهانی از اسراء نوجوان ایرانی و برنامه های در نظر گرفته شده برای آنان و ادعای دولت عراق كه قبلاً پیشنهاد آزادی این اسرای كودك را داده اما از طرف ایران رد شده است.

03/8/65

در جلسات امروز قرارگاه خاتم الانبیا گزارشی از برنامه ریزی عملیاتهای اصلی و یدك و فریب و مأموریت هر قرارگاه در این زمینه ارائه شد، سپس اقدامات آمادهسازی و پشتیبانی عملیاتها، شناسایی و فعالیتها و حساسیتهای دشمن مطرح شد و بعد از آن مشكلات مربوط به توپخانه، لجستیك، مهندسی، نیرو و حفاظت مورد بررسی قرارگرفت.

دشمن برای افزایش دید خود نیزارهای جلو منطقه چزابه را آتش زد.

حمله هواپیماهای دشمن به باختران، اسلامآباد، خرمآباد و دیگر مناطق غرب كشور؛ سقوط یك هواپیمای دشمن در این حملات. گزارش خبرنگار روزنامه هرالد تریبیون از بغداد درباره دور جدید حملات هوایی عراق. سرنگونی یك هواپیمای ناشناس در حریم هوایی كویت.

اقدامات كمین، تخریب، شكنجه و قتل توسط عناصر گروهكهای كومهله و حزب دمكرات در مناطق كردنشین كشور. مشاهدات خبرنگار انگلیسی از سفر به كردستان عراق و بازدید از مقر فرماندهی حزب دمكرات كردستان ایران، وضعیت گروههای ضدانقلاب، وضعیت اسیران ایرانی.

03/8/66

سفر جرج شولتز به منطقه خلیج.

بمب‌گذاری در دفتر هواپیمایی امریكا در كویت.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo