شهید آوینی

 

بارگاه امام رضا (ع) بزرگ موزه هنر معماری دنیاست

عضو فرهنگستان هنر ایران گفت: بارگاه مقدس امام رضا(ع) به حق بزرگ موزه هنر معماری دنیا خصوصاً جهان اسلام است.

حسین زمرشیدی افزود: در مقایسه با سایر کشورهای اسلامی که در مواردی آثار آنها که تکراری از اجراها برای فضاهاست ارزش معماری خارق العاده حرم رضوی نمایان می شود.

عضو فرهنگستان هنر ایران اظهار داشت: طرح، اجرا و به خصوص نماسازی های بسیار ارزشمند از هنرهای قدسی و الهی، این بارگاه منور را به بزرگ موزه معماری جهان مبدل ساخته است.

وی در خصوص معماری حرم مطهر تصریح کرد: طرح فضاها و صحن ها با مشاوره های فراوان توسط مهندسین مشاور شاخص کشور و نظارت های بسیار اصولی در اجرای سازه ها از بتونی و فلزی به منظورهای خاص خدماتی، فرهنگی و زیارتی پیرو نقشه ها با استراکچرهای فنی و با جزیی بسیار دقیق اجرایی از تاسیساتی، سازه ای و برقی و غیره توسط مهندسین توانا انجام شده است.

استاد زمرشیدی با اشاره به هنر فوق العاده معماری این بارگاه عنوان کرد: خلق هنرهای بسیار ارزشمند از انواع نماسازی ها چون رسمی بندی ها، کاربندی ها، مقرنس سازی ها، گونه بندی ها، اختر سازی ها و ... با نقوش بسیار و دلنشین از هنرهای قدسی و با اصول و قاعده هندسی همچنین خلق انواع نقوش گلچین گره و خط معقلی، خلق پدیده های بس ارزشمند از حرکات اسلیمی، هنر نقاشی بر روی سطوح گچ کاری ها و در مجموع هنر بسیار زیبای معرق کاشی در رنگ های بس الوان از سرپنجه هنرمندان مسلمان در این بارگاه منور پدید آمده است.

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo