شهید آوینی

 

امروز شنبه بیست و هشتم مهرماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با هشتم شوال المکرم سال 1428 هجری قمری و برابر است با بیستم اکتبر 2007 میلادی.


اعتصاب کارمندان وزرات دارایی :

در چنین روزی در سال 1357 ه ش کارمندان وزارت دارایی در یک اقدام هماهنگ و همزمان دست به اعتصاب همگانی زدند تا مبارزه مردمی قوت و قوام بیشتری گیرد، زیرا اعتصاب های کارکنان ادارات، ضربه مهلکی بود بر بدنه فراگیر دیوان سالاری به ظاهر مستکم محمد رضاشاه که بازتاب آن در تزلزل رژیم و فروپاشی اش قابل توجه است.

اعدام افسران ارشد وابسته به حزب کمونیست :

در چنین روزی در سال 1333 ه ش اولین گروه از افسران کمونیست وابسته به حزب توده که به جرم تمرد و همچنین شورش در دادگاه نظامی تهران به اعدام محکوم شده بودند، تیرباران شدند. سرهنگ سیامک، سرهنگ نمینی، سرهنگ مبشری، سرگرد وزیریان، سرگرد عطارد، سرگرد واعظ قاسمی، سروان مدنی، سروان شفا و ستوان افراخته از جمله این افراد بودند. طبق قوانین موجود هیچ نظامی ای نمی تواند در حین خدمت به گروه یا دسته سیاسی وابسته باشد .

درگذشت تولستوی :

درچنین روزی در سال 1910میلادی لئون تولستوی نویسنده بزرگ روس درگذشت.




لئو تولستوی نویسنده برجسته جهان درخانواده ای اشرافی دریاسنایا پولیانا به دنیا آمد. وی در دوسالگی مادر و در هشت سالگی پدرش را از دست داد. تولستوی دراین سال ها زیرنظرعمه و مادربزرگش و نیز در محیط مذهبی روستای خودپرورش یافت . تولستوی پس از طی تحصیلات مقدماتی و همچنین طی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه قازان به نوشتن بخش های ناتمام زندگینامه خود مشغول شد.

تولستوی در پایان جنگ کریمه از ارتش کناره گرفت و با حضور در مجامع ادبی مسکو و ارایه آثارادبی خود شهرتی به هم زد. وی به کمک تورگنیف نویسنده برجسته روس در1857 راهی اروپا گردید. حضور در مراسم اعدامی با گیوتین که درپاریس شاهد آن بود ، به نفرت او ازمعیارهای اروپایی دامن زد . وی دربازگشت به روسیه، کتاب های پگاه ارباب، سه مرگ، آلبرت و خوشبختی خانوادگی را انتشار داد. تولستوی که از آغاز عمر به بیدادگری ها وشقاوت های طبقه خود پی برده بود ازسال 1849در املاک خود مستقر شد وکوشید تا به حال رعایای کشور خود مفید واقع شود . به همین منظور مدرسه ای برای روستاییان در یاسنایا پولیانا تأسیس کرد و نشریه ای آموزشی انتشار داد. وی در سالهای پایان عمر دچار یاس فلسفی مضاعفی گشت و دست به نگارش کتاب اعتراف زد. دراین کتاب تولستوی برگشت خود را از مذهب ارتودوکس اعلام داشت . قزاق ها، جنگ وصلح، جنگ های ناپلئون، آنا کارنینا، سن پطرز بورگ، مرگ ایوان ایلیچ، حاجی مراد، قدرت در تاریکی، نعش جاندار و رستاخیز از مهمترین آثار اویند .

آغاز جنبش علیه بریتانیا :

درچنین روزی در سال 1952میلادی قیام استقلال طلبانه مردم کنیا علیه بریتانیا آغاز شد .

انعقاد قرارداد آنکون :

در چنین روزی در سال 1883 میلادی با انعقاد قرارداد آنکون، جنگ میان شیلی ، پرو و بولیوی خاتمه یافت.

نخستین مجلس قانونگذاری :
درچنین روزی در سال930 میلادی نخستین مجلس مقننه جهان در ایسلند تشکیل شد .

تخریب ناوگان دریایی مصر :

درچنین روزی در سال 1827 ناوگان گسترده دریایی مصر ویران شد. این عملیات توسط گروهی از مردم بریتانیا، فرانسه و روسیه در جنگی که بعدها به ناوارینو شهرت یافت، انجام پذیرفت.

تولد آندریا دلا روبیا :

آندریا دلا روبیا مجسمه ساز بزرگ ایتالیایی در چنین روزی در سال 1435 میلادی دیده به جهان گشود. وی پسر برادر لوکا دلا روبیا، هنرمند برجسته فلورانس بود .آندریا توانست در طول عمر آثار مهمی را خلق نماید .

تولد سر کریستوفر ورن :

ورن ستاره شناس و معمار بزرگ انگلیسی در چنین روزی در سال 1532 میلادی به دنیا آمد. اوهمچنین از بزرگترین معماران این کشور به حساب می آید .

تولد محمد علی باب :

میرزا محمد باب ، پایه گذار فرقه بابیه یا بهاییت در چنین روزی در سال 1819 میلادی به دنیا آمد. وی در ایران فرقه ضاله ای را بنا نهاد که طی آن بسیاری از افراد بی ریشه تحت تاثیر تبلیغات وی قرار گرفته و او را به عنوان منجی آخرالزمان و پیغمبری( دروغین) پذیرفتند. بابیت یا بهاییت در واقع ارمغان استعمار انگلستان بود که به هر روشی از استحمار و تحمیق توده های تحت ستم سود می جست. سید محمد علی باب در زمان محمدشاه توانست طرفدارانی را به سوی خود جلب نماید اما تشنجاتی که وی ایجاد کرد موجبات به زندان افکندنش را نیز فراهم کرد.

تولد توماس هیوز :

هیوز نویسنده انگلیسی در چنین روزی در سال 1854 میلادی دیده به جهان گشود. روزهای مدرسه تام براون عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .

تولد جان دیویی :

جان دیویی فیلسوف بزرگ آمریکایی درچنین روزی در سال 1859 میلادی به دنیا آمد. وی نظریه پرداز فلسفه تعلیم و تربیت است . دیویی در برلینگیتن در ورمونت آمریکا دیده به جهان گشود. او تجسم یافته عشق و عقل ، پیرایشگری و شرک و خیال وواقعیت بود. جان دیویی در دانشگاههای مختلف آمریکا و اروپا و آسیا تحصیل و تدریس کرد و سرانجام در دانشگاه کلمبیا که حاصل فرهنگ های دنیای قدیم قرون وسطی و دوران جدید بود رحل اقامت افکند .زندگی به وی آموخته بود که فلسفه را به وسیعترین معنای عملی آن بفهمد. او همواره معتقد بود فلسفه با تمام ماجراهای حیات آدمی همراه است. به نظر وی فلسفه، نظریه انفعالی یک تفکر آرام نیست بلکه پیگیر در پژوهش و جستجویی آرزومندانه است.

دیویی هم فیلسوف بود و هم یک عالم تربیت . در حقیقت او بیشتر در زمینه فلسفه تعلیم و تربیت کار کرده بود و در این زمینه نظریات خاصی در تعلیم ، کودکی ویادگیری ، آموزش و...داشت. وی کتب بسیاری در باب تعلیم و تربیت نوشت. شاید به جرات بتوان گفت بعد از جمهوریت افلاطون، افکار دیویی عالیترین افکاری باشد که درباره تعلیم و تربیت اظهار شده است. از میان آثار مهم او می توان به طرح یک نظریه انتقادی در اخلاق، مطالعاتی در نظریه منطقی ، رغبت و کوشش در تعلیم و تربیت ، بازسازی در فلسفه، تجربه و طبیعت، اجتماع و مشکلات آن، در جستجوی یقین، فلسفه اصالت فرد، قدیم و جدید ومنطق : نظریه تحقیق اشاره کرد. وی در اول ژوئن سال 1952 میلادی دار فانی را وداع گفت .

تولد آرتور رمبو :

رمبو شاعر توانمند فرانسوی در چنین روزی در سال 1854 میلادی دیده به جهان گشود . پدرش افسر پیاده نظام سپاه فرانسه بود. وی بندرت موفق به دیدار پدر می شد زیرا وی به حکم شغلی که داشت دائماً از خانواده دور بود. وی پس از تمام کردن دوره دبیرستان بر اثر تندخویی ها و خشم تند مادرش دو بار از شهر خود فرار نمود، تا به پاریس رود، ولی چون موفق نگردید هر دو بار به زادگاه خود برگشت. بالاخره در سال 1871 بنا به دعوت پل ورلن شاعر فرانسوی که از راه مکاتبه با او آشنا شده بود توانست به پاریس رود و به دنبال «ورلن» به لندن و سپس به بروکسل رفت. در ژوئیه 1873 هنگامی که می خواست از ورلن جدا شود، با ممانعت وی روبه رو گشت و ورلن به روی وی هفت تیر کشید و رمبو اندکی مجروح شد. ورلن بر اثر این حادثه زندانی گردید. رمبو بقیه عمر را به حادثه جویی و مسافرت گذرانید و برای تحصیل ثروت به آفریقا رفت و در آنجا با پادشاه حبشه رفاقت گزید و یک ناو جنگی نیز برای او از فرانسه خریداری کرد. سپس به علت قانقاریایی که در پایش ایجاد شد به شهر مارسی آمد و به سال 1891 یعنی پنج سال پیش از مرگ ورلن در مارسی درگذشت. رمبو تمام آثار خود را در فاصله شانزده تا نوزده سالگی نوشت. وی یکی از پیشوایان « سمبولیسم» و یکی از طرفداران «سوررئالیسم» به شمار می رود.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آی کتاب دات کام


تولد شارل ادوارد ایو :

ایو آهنگساز آمریکایی در چنین روزی در سال 1874 میلادی به دنیا آمد. قدم های آرام تعطیلات عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .

تولد ژان پیر ملویل :





ملویل کارگردان برجسته فرانسوی در چنین روزی در سال 1917 میلادی دیده به جهان گشود. ژان پیر ملویل سینماگری شناخته شده در مکتب سینمای نوآر فرانسه است و غالب منتقدین آثار او را در زمره بهترین فیلم های سیاه سینمای فرانسه می شمارند. وی توانست در طول عمر خود آثار زیبای سینمایی خلق کند . 24 ساعت از زندگی کلون (فیلم کوتاه 1946)، سکوت دریا (1949)، بچه های وحشت (1950)، تو کی این نامه را خواهی خواند؟ (1953)، دو مرد در منهتن (1959)، فریاد دوم (1966)، دایره سرخ (1970) از جمله آثاری اند که وی آنها را کارگردانی کرده است. ملویل علاوه بر کارگردانی، خود به عنوان بازیگر نیز در برخی از فیلم ها حضوری فعال داشت. بی خانمان، عشق جیبی و علامت شیر عناوین برخی از فیلمهایی اند که او در آنها بازی کرده است .


در روز شمار دفاع مقدس براي اين روز واقعي ثبت نگرديده است.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo