شهید آوینی

 

امروز جمعه بیست و هفتم مهرماه سال  1386 هجری شمسی، مصادف است با هفتم شوال سال 1428هجری قمری و برابر با نوزدهم اکتبر سال 2007 میلادی .

 

ولادت امام حسن مجتبی ع :

امام حسن(ع )، نخستین  فرزند امام على(ع) و فاطمه زهرا (س) ، در نیمه ماه رمضان سال  سوم هجرى در شهر مدینه  دیده به جهان گشود . آن حضرت  پس  از شهادت امام على(ع ) شش ماه بر مسلمین خلافت کرد . آن امام والامقام  در طول عمر مبارک خود  دو بار تمام ثروت و دارایى خویش را در راه خدا بخشید و سه بار تمام اموال خود را وقف کرد. به گفته مورخان ،  امام حسن مجتبى(ع )، فردى شجاع، دلیر و مبارز بود و در غالب جنگ هایى که امام علی( ع) حضور داشتند آن حضرت نیز حضور داشت و در خط مقدم قتال علیه کفار بود . امام حسن(ع ) مسئولیت امامت و رهبرى شیعیان  را درفضایی نا بسامان  و آشفته به عهده گرفتند. در این زمان امام (ع) به ناچار در برابر کید و مکر معاویه قرار گرفت و ناچار شد که  تنها گزینه باقیمانده یعنی صلح را انتخاب کند . بی شک ارزش صلح امام حسن( ع )،  با توجه به شرایط زمانی ومکانی خاص خود رخ داد  ، کمتر از جنگ و شهادت امام حسین (ع) نبود . بسیاری دلیل صلح امام حسن را یقین ایشان به  وجود شک و تردید در توده هاى مردم نسبت به مبارزه با معاویه می دانستند .  خیانت طرفداران ایشان ، تهدید و تطمیع های  معاویه  و نهایتا تشکیل مثلث  زر و زور و تزویر باعث بروز وقایعی شدند که امام (ع ) را مجبور به امضای صلحنامه با معاویه کردند . در این شرایط  امام مجتبى(ع ) منطقا و قاعدتا نمی توانست وارد مبارزه با معاویه گرددتا اینکه ایشان  ناچار به پذیرش صلحِ تحمیلى شد. بر اساس  این صلحنامه ،  حکومت  به این شرط که به کتاب خدا و سنت رسول  او و سیره خلفاى صالح، عمل کند به معاویه سپرده می شود.  در ضمن ،  پس از معاویه  خلافت به عهده امام حسن(ع) واگذار می گردید . همچنین معاویه بر اساس این صلحنامه ملزم شد که دشنام دهی به امیرالمؤمنین على(ع ) و بد گفتن از ایشان  بر منابر را ممنوع سازد .در امان بودن  یاران امام على (ع ) عدم تعرض به آنان و محفوظ ماندن جان و مال و  فرزند و ناموس شان از هر گزندى از دیگر مفاد این صلحنامه به شمار می رفت  . بی تردید می توان گفت  صلح امام حسن(ع )، چهره واقعى معاویه را آشکار ساخت ودستگاه جور او را به مردم شناساند . از این رو معاویه  درصدد حذف حضور فیزیکی امام  بر آمد و سرانجام، نقشه کشتن امام را طرّاحى نمود . امام حسن(ع)  در سال پنجاه هجرى، به وسیله زهرى که همسرش جعده به دستور معاویه به او خوراند، در 48 سالگى به شهادت رسید. مزار شریفش در قبرستان بقیع، در کنار سه امام معصوم دیگر، زیارتگاه خیل شیفتگان آن حضرت است.
 

ورود سفیر امام حسین (ع ) به کوفه :
درپانزدهم رمضان سال60هجری قمری حضرت مسلم بن عقیل که حامل پیام حضرت امام حسین(ع) بود وارد کوفه شد. امام حسین   در مقابل اصرار و دعوتهاى مکرر مردم کوفه از ایشان برای حضور در این شهر  و به دست گرفتن زمام امور شیعیان  ، به منظور ارزیابى دقیق اوضاع کوفه و میزان علاقه و استقبال مردم و تهیه مقدمات لازم و شناسایى و سازماندهى و تشکل نیروهاى انقلابى، تصمصم گرفتند که مسلم‏بن عقیل، برادرزاده امیرالمؤمنین و پسر عموى  خود را به  این ماموریت محرمانه گسیل دارند.  چراکه ایشان  هم آگاهى سیاسى و درایت کافى داشت و هم تقوا و دیانت . و خویشاوند نزدیک امام نیز  بود.  مسلم، همراه با قیس‏بن مسهر صیداوى‏  و عمارة بن عبدالله ارحبى‏  با تحمل مشقتهاى توانفرساى راه، پس از بیست روز، خود را به کوفه رساند . مسلم، در چنین روزی وارد کوفه شد و به خانه مختار ثقفى، که از شیعیان خالص‏حضرت على(ع) و ازعلاقه‏مندان به اهل‏بیت‏بود، رفت. آن حضرت پس از مدتی که در منزل مختار ساکن بود شاهد بیعت گروههای مختلف مردم با خود و در واقع امام حسین( ع)  بود . به نوشته برخی تاریخ نویسان میزان بیعت کنندگان پس ازمدتی به هجده هزار تن رسید . اما همین بیعت کنندگان پس از وقوع حوادثی به دلیل ترس و واهمه از حاکمیت و همچنین   تطمیع از سوی فرمانداران او را به  شهادت رساندند .


درگذشت حبیب الله بدیعی :
درچنین روزی درسال 1371هجری شمسی استاد حبیب الله بدیعی موسیقیدان برجسته ایرانی دارفانی را وداع گفت . ازاوبیش از دویست قطعه دردستگاه های مختلف موسیقی سنتی به جای مانده است .  

 
عملیات والفجر 4 : 

درچنین روزی درسال 1362 ه ق عملیات والفجر 4، با رمز یا الله، یا الله، یا الله ، درجبهه شمالی ـ منطقه بانه تا مریوان وبا تلاش مشترک دلاورمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وارتش جمهوری اسلامی ایران آغاز شد . درانتهای این عملیات پیروزمند، هجده هزارعراقی کشته وزخمی  بیش از90 تانک ونفربرو200 خودرونظامی و10هواپیما و 1 بالگرد منهدم وحدود 300 کیلومترمربع ازخاک میهن اسلامی آزاد شد . همچنین درنتیجه این عملیات 700 کیلومترمربع ازخاک دشمن به تصرف نیروهای خودی درآمد .
 

یورش به تاسیسات نفتی ایران توسط ناوشکن های آمریکایی : 

درچنین روزی درسال 1366 ه ش  4 ناوشکن آمریکایی به جزیره رستم ، پایانه نفتی رشادت و میدان نفتی رسالت، درخلیج فارس، حمله کردند که به نابودی این تأسیسات انجامید. این یورش وحشیانه به بهانه تلافی حمله به کشتی نفت کش کویتی، با پرچم آمریکا، صورت گرفت.
 

تصویب اساسنامه سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران :

درچنین روزی درسال 1362 ه ش اساسنامه سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید . این اساسنامه مسوولیت ها و وظایف اصلی این سازمان را برشمرده است . سازمان صدا وسیما به عنوان یک نهاد رسانه ای حساس ومهم در کشوروهمچنین به عنوان رسانه ای ملی باید براساس اصل 175قانون اساسی موجبات آزادی بیان ونشرافکار رابا رعایت موازین اسلامی ومصالح کشورفراهم آورد. براساس این اصل نصب وعزل رییس سازمان صدا و سیما با مقام معظم رهبری است و شورایی مرکب ازنمایندگان سه قوه بر این سازمان نظارت خواهند داشت . 


شکست پادشاه بابل از ایران  :

سیروس ، پادشاه بزرگ هخامنشی  در چنین روزی در سال 539 قبل از میلاد ، نابینید وس  پادشاه بابل  را شکست داد . وی در چنین روزی وارد بابل شد و در میان شادی مردم آن را به تصرف خود در آورد. همچنین برخی از مورخان گفته اند او نابینید وس را  کشت . برخی نیز معتقدند  وی ، نابینیدوس را به شهر کارمانیا تبعید کرد .
 

برگزاری نخستین نمایشگاه مطبوعات ورزشی :
 در چنین روزی در سال 1373 ه ش نخستین نمایشگاه مطبوعات ورزشی در تهران بر گزار شد . در این نمایشگاه بزرگ بسیاری از روزنامه های ورزشی در همایشی  روش و راهکارهای پوشش بهینه بهتر اخبار ورزشی را مورد بررسی قرار دادند .  

استقلال کلمبیا : 
درچنین روزی در سال1819میلادی: کلمبیا به استقلال رسید. در چنین روزی در سال 1819 میلادی کلمبیا به استقلال دست یافت . کلمبیا کشوری است در منطقه استوایی شمال آمریکای جنوبی ، بین پاناما و برزیل در ساحل دریایی کاراییب و اقیانوس کبیر . نژاد مردم این کشور سفید ، سیاه ، سرخ و دو رگه است  . زبان رایج میان اهالی این سرزمین اسپانیولی است  و مذهب اکثریت مردم این کشور مسیحیت کاتولیک است . نوع حکومت این کشور جمهوری است . کلمبیا در سال 1945 میلادی به عضویت سازمان ملل متحد در آمد .

شکست کمونیسم در کامبوج :
در چنین روزی در سال 1991میلادی حکومت کمونیسم در کامبوج پایان یافت .کامبوج  در سال 1949 میلادی به استقلال داخلی دست یافت  . کامبوج کشوری جلگه ای است در منطقه استوایی جنوب شرق آسیا با مساحت 181 350 کیلومتر مربع . نژاد مردم آن زرد و اکثر آنان بودایی هستند و به زبان کامبوجی تکلم می کنند . نوع حکومت این کشور جمهوری است . کامبوج  ازسال1863میلادی تحت الحمایه فرانسه بود . پس از به قدرت رسیدن  سِهانوک در سال 1941 میلادی ،  وی قول داد که در این کشور نظام مردم سالارانه ای ایجاد کند . سرانجام به سال1949مبارزات مردم این کشور به خودمختاری داخلی منتهی شد . این کشور در سال 1949 میلادی از فرانسه مستقل و در چهاردهم دسامبر سال 1955 به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . پایتخت آن پنوم پن نام دارد . 


درگذشت جانتان سوئیفت :
در چنین روزی در سال 1745میلادی جاناتان سوییفت نویسنده انگلیسی در77سالگی درگذشت. 

درچنین روزی درسال 1667 میلادی جاناتان سویفت نویسنده برجسته انگلیسی دیده به جهان گشود . وی دوران کودکی و تحصیلات خویش را در ایرلند به پایان رسانید. او مدت ها در جنبش آزدیخواه  مردم ایرلند علیه انگلستان به مبارزه پرداخت . وی مدتی نیز به سوی کار های  سیاسی روی آورد .سویفت  در اواخر عمر  دچار جنون شد  و در سال 1745 در هفتادوهفت سالگی دیده از جهان بربست.سفرهای  گالیور، باران شهر، نامه های یک بزاز، دادخواست خانم ، فرانسیس هاریس، ، اتفاقات روزانه برای استلا، گفت وگوی مؤدبانه و باشگاه هنگ از مهمرتین آثار اویند . 
تولد سر توماس براون :
 براون نویسنده انگلیسی در چنین روزی د ر سال 1605 میلادی به دنیا آمد . باغ سیروس عنوان مهمترین  اثر داستانی اوست .

تولد لی هانت :
لی هانت یا جیمزهنری مقاله نویس ، منتقد ، روزنامه نگاروشاعر انگلیسی درچنین روزی درسال 1784 میلادی به دنیا آمد . لرد بایرون عنوان مهمترین اثراوست .

تولد آگوست لومیر :
لومیرسازنده نخستین فیلم درجهان درچنین روزی درسال 1862 میلادی دیده به جهان گشود . کارگران کارخانه لومیررا ترک می کنند ، عنوان مهمترین اثرسینمایی اوست .

تولد وینکاس کرومیکیویسیوس :
میکیویسیوس شاعر، واژه شناس ونمایشنامه نویس لیتوانیایی درچنین روزی درسال 1882میلادی به دنیا آمد . اودرادبیات لیتوانی رتبه نخست را ازآن خود کرده است .

تولد سوبراهمانیان چاندرا شکار :
چاندرا شکاردانشمند وفیزیکدان برجسته هندی درچنین روزی درسال 1910 میلادی به دنیا آمد . وی درسال 1983میلادی جایزه نوبل را از آن خود کرد .


تولد جرج کیتز :
کیتزرهبرارکستروموسیقیدان برجسته آمریکایی درچنین روزی در سال 1911 میلادی دیده به جهان گشود . نمایش لورنس ولک عنوان مهمترین اثرموسیقایی اوست .


تولد جان لوکاره :
لوکاره نویسنده برجسته انگلیسی درچنین روزی در سال 1931 میلادی به دنیا آمد . وی درزمینه پلیسی می نگاشت . دخترطبل کوچک عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .

 

منبع: خبرگزاری مهر

 

در روز شمار دفاع مقدس براي اين روز واقعي ثبت نگرديده است.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo