شهید آوینی


امروز چهارشنبه بیست و پنجم مهر سال1386 هجری شمسی ، مصادف است با پنجم شوال سال 1428هجری قمری و برابراست با هفدهم اکتبر سال 2007 میلادی .

عملیات عاشورا در ارتفاعات مرزی میمک :

در چنین روزی در سال 1363 ه ش عملیات عاشورا (میمک)، با رمز یا ابا عبدالله الحسین (ع) در جبهه میانی ـ منطقه ارتفاعات مرزی میمک ـ با تلاش مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. آزادسازی چند پاسگاه و ارتفاع مهم منطقه، انهدام 3 هواپیما و 2 بالگرد و 95 تانک و نفربر و دهها خودرو سبک و نیمه سنگین ، کشته و زخمی شدن 3 هزار و 700 تن از نیروهای دشمن و به دست آوردن غنایم بسیار از نتایج عمده این عملیات بود.

تشکیل کانون مطبوعات کشور :


در چنین روزی در سال 1344 ه ش کانون مطبوعات کشور تشکیل شد. کانون مطبوعات کشور به عنوان یک نهاد صنفی در جهت تامین نیازهای صنفی کارکنان مطبوعات کشور و دفاع از حقوق حقه آنان پای به عرصه حقوقی کشور نهاد .


در گذشت مرتضی حنانه :


استاد مرتضی حنانه در چنین روزی در سال 1368 دار فانی را وداع گفت. وی در سال 1301 در
تهران متولد شد. او در نوازندگی ساز هورن متبحر بود و با این ساز قطعات بسیاری را اجرا کرد. وی آهنگساز نیز بود ومدتی هم رهبری ارکستر سمفونی تهران را به عهده داشت. استاد حنانه در مدرسه عالی موسیقی تحصیل کرد و به همراه پرویز محمود، ارکستر سمفونیک تهران را در سال 1321ه ش تشکیل داد. وی در سال 1332 برای تحصیل موسیقی در موسسه موسیقی واتیکان مدت پنج سال به ایتالیا رفت. حنانه پس از بازگشت به ایران در سال 1342 ارکستر فارابی را تشکیل داد و با فریدون ناصری و شیروانی شروع به کار کرد. وی در زمینه توسعه موسیقی سنتی کشور گامهای موثری برداشت و در این حوزه توانست با خلق آثاری با موتیف های سنتی اما با سازهای غربی رنگ دیگری را از موسیقی سنتی به ایرانیان نشان دهد . حنانه همچنین کتابهای بسیاری برای موسیقی ایرانی به رشته تحریر در آورده است که کتاب گام های گمشده در تئوری موسیقی ایرانی از آن جمله است . او آهنگهای بسیاری برای ارکستر و فیلم ساخته است که از مهمترین کارهایش در زمینه موسیقی فیلم، تنظیم و ساخت موسیقی برای سریال هزار دستان بود.


در گذشت استاد خدیو جم :
درچنین روزی در سال1365 هجری شمسی سید حسین خدیوجم از اندیشمندان برجسته ایرانی دارفانی را وداع گفت. از ایشان آثار متعددی در حوزه علوم انسانی به جای مانده است که از میان آنها می توان به ترجمه و تصحیح کیمیای سعادت اشاره کرد.

حمله به کرمانشاه :
در چنین روزی در سال 1359هجری شمسی رژیم بعث عراق شهر کرمانشاه را مورد تهاجم وحشیانه قرار داد. در این حمله هواپیماهای رژیم بعث عراق برای نخستین بار شهر کرمانشاه را مورد تهاجم قرار دادند که در نتیجه آن شماری از هموطنان مان به درجه رفیع شهادت نایل آمدند .

حمله به لیبی :

در چنین روزی در سال 1911میلادی ایتالیا حمله خود را به کشور لیبی آغاز کرد. جنگ ایتالیا علیه لیبی سالها به طول انجامید. در این جنگ مبارزان بسیاری علیه اشغالگران ایتالیایی دست به قیام زدند عمر مختار رهبر این قیام ملی است این مبارز سیاسی و رهبر قیام لیبی علیه استعمار ایتالیا در سال 1858 میلادی دیده به جهان گشود. وی پس از آنکه شهر بنغازی در سال 1911 مورد تهاجم ایتالیایی ها قرار گرفت نیروی ملی پایداری را پدید آورد و مدت بیست سال در برابر اشغالگران به مقاومت پرداخت. او پس از عمر ی مبارزه در راه استقلال وطن در برابر اشغالگران در سال 1931 میلادی گرفتار گروهی از سربازان ایتالیایی شد اما مردانه به مقاومت پرداخت و سرانجام در چنین روزی به دار آویخته شد و به درجه شهادت نایل آمد .

او درغربى ترین منطقه از سرزمین هاى اسلامى، به همراه سنوسى هاى لیبى مبارزه اى سخت را علیه اشغالگران ایتالیا در پیش گرفت و توانست راه و طریق خاصی را درمبارزه با استعمار در جهان اسلام به ثبت برساند. در این میان برخی از علمای وقت ایران نیز از قیام عمر مختار حمایت می کردند که از میان آنها می توان به اعلامیه آیت اللّه شریعت اصفهانى در طرفدارى از جنبش سنوسى ها در لیبى علیه سلطه ایتالیا به عنوان نمونه اى از این همدلى و همدردى یاد کرد .

تولد ژوپیتر هامون :
نخستین آمریکایی سیاه که اشعار خود را چاپ کرد، در چنین روزی در سال 1711 میلادی به دنیا آمد. مجموعه آثار عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد ناتانیل وست :
وست نویسنده برجسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1903 میلادی دیده به جهان گشود . روز اقاقیا عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .

تولد ژان پل اول :
ژان پل اول در چنین روزی در سال 1912 میلادی متولد شد . وی دویست و هفتاد وسومین پاپ کلیسای کاتولیک بود . او در سال 1978 پاپ اعظم شد .

تولد آرتور میلر :
آرتور میلر نویسنده و نمایشنامه نویس برجسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1915 میلادی دیده به جهان گشود. وی پس از اتمام تحصیلات مقدماتی به دانشگاه میشیگان رفت و طی سالهای تحصیل ، نمایشنامه هایی نوشت که در همان زمان جوایز ادبی متعددی نصیب او کرد. او در سال 1938 فارغ التحصیل شد و از سال 1935 به مدت چهار سال با اجرای نمایشنامه های فراوان ، آثار نمایشی نویسندگان سیاه پوست را رونق زیادی بخشید. آرتور میلر ، بیشتر بخاطر طرح مسائل اجتماعی درآثار ادبی خود شهرت دارد. گروهی از منتقدان ادبی نیز به همین دلیل او را پایه گذار نوعی رئالیسم اجتماعی آگاهانه در تاریخ نمایشنامه نویسی آمریکا معرفی کرده اند. وی در سال 1947 با نوشتن نمایشنامه همه فرزندان من به عنوان یکی از نمایشنامه نویسان پیشرو آمریکا و جانشین شایسته ای برای یوجنین اونیل شناخته شد. میلر در سال 1956 با مرلین مونرو هنر پیشه معروف سینما ازدواج کرد اما این ازدواج تا اندازه ای بر کار خلاقه هنری او تاثیر منفی گذاشت. حادثه در ویشی، ارزش، شهرت و دلیل آن، خلقت دنیا و مشاغل دیگر از چمله مهمترین نمایشنامه های او هستند. میلر در طول فعالیت ادبی خود جوایز مختلفی چون جایزه پولیتزر و مدال طلای آکادمی هنر و ادبیات آمریکا را از آن خود کرد .

درگذشت ژان ژاک د سالینز :
د سالینز امپراطور هایئتی در چنین روزی در سال 1806 میلادی درگذشت.

درگذشت جولیا وارد هاو :
هاو آهنگساز آمریکایی در چنین روزی در سال 1901 میلادی درگذشت. سرود روحانی جمهوری عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست.

منبع: خبرگزاری مهر

 

در روز شمار دفاع مقدس برای این روز واقعی ثبت نگردیده است.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo