شهید آوینی


امروزسه شنبه بیست و چهارم مهر سال1386 هجری شمسی ، مصادف است با چهارم شوال سال 1428هجری قمری و برابراست با شانزدهم اکتبر سال 2007 میلادی .

آغاز هفته پیوند اولیا و مربیان :

مهمترین نقش در پرورش و رشد فکری و روانی کودک از آن خانواده ها
ست. در صورت ارتباط کامل میان خانواده و مدرسه است که می توان به صورت بارزی در جهت تربیت و آموزش بهینه کودکان گام برداشت. هفته پیوند اولیا و مربیان فرصت مناسبی است که مربیان در آن با دعوت از اولیا، می توانند در ایجاد و تحکیم پیوندهای عاطفی، اخلاقی و انسانی بین اولیا دانش آموزان و مربیان مدرسه که اولیاء ثانوی آنان به شمار می آیند گامهای موثری بردارند. مشاوره و برنامه ریزی ، تهیه برنامه بهداشتی و نظارتی، همفکری و هممکاری با اولیای مدرسه ، ایجاد ارتباط دوسویه و... از جمله مهمترین اهداف در هفته پیوند اولیا و دانش آموزان است .

فاجعه آتش سوزی مسجد جامع کرمان :

در چنین روزی در سال 1357 ه
ش حدود بیست هزار نفر از مردم کرمان به منظور بزرگداشت شهدای 17 شهریور تهران و نخستین سالگرد شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی (ره ) با دعوت علما و روحانیان کرمان در مسجد اجتماع کرده بودند . ناگهان حدود 300 نفر در قیافه زاغه نشینان با حمایت ماموران مخفی رژیم منحوس پهلوی با در دست داشتن چوب و میله های فلزی و عبور ازخیابان های شهر به شعار دادن پرداخته و به مسجد حمله ور شدند. این افراد ابتدا وسایل مردم را آتش زدند در همین هنگام تیراندازی پلیس به سوی مردم آغاز شد. عده ای از مهاجمان که شعارهایی به نفع رژیم پهلوی سر می دادند به پشت بام مسجد جامع رفته و با کندن آجرهای مسجد به مردم حمله ور شدند. مردم در این حال درهای مسجد را بستند اما گازهای خفه کننده فضارا مسموم کرد و کولی نماها با شکستن در مسجد با چوب به مردم حمله ور شدند. همزمان با این حمله عده ای از مردم مجروح شدند و شماری از وسایل مسجد ازجمله قرآن کریم و کتاب های مذهبی نیز آتش گرفت . مهاجمان پس از این حمله وارد شهر شدند و شعارهایی به نفع رژیم پهلوی سر دادند. پس از این واقعه امام خمینی (ره) در پیامی همه اقدامات به وقوع پیوسته را ناشی از عمال رژیم منحوس پهلوی و توطئه ای از سوی آنان در جهت منکوب کردن تظاهرات مردمی دانستند .

کشته شدن فرخی یزدی :
میرزا محمد فرزند محمد ابراهیم سمسار زاده یزدی در سال 1266 ه ش در شهر یزد در خانواده ای متوسط بدنیا آمد. وی پس از فراگرفتن فارسی و مقدمات زبان عربی در مدارس قدیمه یزد به کسب و کار مشغول شد. این مبارز تاریخ مشروطه در اوایل جنبش مشروطه به جرگه آزادیخواهان پیوست و با اشعار انقلابی در برابر ظلم و ستم حاکم مستبد وقت در یزد، ضیغم الدوله، ایستادگی کرد. فرخی در سال 1287 ه ش به مناسبت سرودن یک شعر انقلابی به زندان افتاد و به فرمان حاکم یزد دهان او را می دوزند. وی بعد از یکی دو ماه توانست از زندان یزد بگریزد و به تهران بیاید. در این هنگام بیست و دو سال داشت و با نوشتن اشعار و مقالات تند به زودی مورد توجه آزادیخواهان قرار گرفت و به شهرت رسید.در دوره نخست وزیری وثوق الدوله با قرارداد 1919 مخالفت کرد و مدتی به زندان افتاد.

در زمان کودتای رضاخان نیز در 1299 ه ش نیز مدتی در زندان بود. فرخی در سال 1300 خورشیدی با مشکلات فراوان امتیاز روزنامه طوفان را گرفت و با آنکه بارها توقیف شد آن را با نامهای گوناگون منتشر کرد و در آن مقالات و شعرهای انقلابی خود را نشر داد. روزنامه طوفان از مهمترین و پرفروش ترین روزنامه های آن زمان ایران بود و چون از طرف حکومت از فروش آن جلوگیری می شد، فرخی خود آنرا در خیابانهای تهران با صدای بلند به مردم عرضه می کرد. طوفان در طول مدت انتشار پانزده بار توقیف می شود و پس از چندی با استفاده از امتیاز روزنامه های دیگر منتشر می شود.

فرخی در سال 1307 خورشیدی به نمایندگی مردم یزد انتخاب شد و در مجلس شورای ملی جزو اقلیت قرارگرفت و اغلب با وکلای اکثریت در حال مشاجره و منازعه بود. او پس ازاین موقعیت از ایران مهاجرت کرد و در مهاجرت نیز مقالات و اشعار انقلابی خود را منتشر ساخت ، تا آنجا که دولت آلمان او را مجبور به ترک برلین کرد . در این هنگام حکومت ایران او را مورد عفو قرار داد و فرخی به ایران بازگشت و به نشر دوره دوم روزنامه طوفان پرداخت و این بار هم با توقیف روبه رو شد. آخرین شماره روزنامه طوفان در بهمن 1307 خورشیدی منتشر گردید . فرخی یزدی در سال 1318 در سن 52 سالگی بدرود حیات گفت.

روز جهانی غذا :

مساله غذا و تامین آن امروزه اگرچه یکی از مسایل جهان سوم است اما در کشورهای توسعه یافته نیز توجهات بسیاری را به سوی خود جلب کرده است. وجود منابع غنی در مواد غذایی و راهکارهای کسب دانش در تهیه غذاهای جدید و ارزان قیمت ، دغدغه برخی از کشورهای توسعه یافته در جهان امروز است. اما همین امر در کشور های عقب مانده به عنوان یک معضل رخ می نماید . تهیه حد اقل غذا و تامین وضعیتی بهینه تنها برای زنده ماندن افراد حالتی است که برخی از کشورهای جهان سوم وبویژه آفریقایی با آن دائما در حال دست و پنجه نرم کردن اند. روز جهانی غذا در واقع تلاشی است در جهت بهینه سازی وضعیت کشورهای نیازمند از طریق کمک های کشور های توسعه یافته به آنان. برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل متحد در این زمینه نقش مهمی را به عهده دارد .

جنگ لایپزیگ :
در چنین روزی در سال 1813 میلادی جنگ لایپزیک که جنگ میان ملت ها نیز نامیده می شود ، آغاز شد. در این جنگ 450 هزار فرانسوی، در برابر 270 هزار پروسی ، 130 هزار اطریشی و 110 هزار سوئدی قرار گرفتند. این جنگ با شکست ناپلئون پایان یافت.

پایان قرارداد زورانو :
قرارداد زورانو در چنین روزی در سال 1676 میلادی پس از چهار سال بین جان سوم پادشاه لهستان و امپراطور عثمانی پایان یافت.

تولد اسکار وایلد :

اسکار وایلد درچنین روزی در سال 1856 میلادی در دوبلین پایتخت ایرلند جنوبی دیده به جهان گشود. اسکار وایلد را به عنوان یکی از بهترین نویسندگان قرن بیستم به شمار می آورند. وی در طول عمر خود یکبار هم به زندان افتاد اما پس از آنکه از حبس رهایی یافت به دلیل مجازات های تبعی موجود در حقوق انگلستان از کلیه حقوق اجتماعی جامعه بریتانیا محروم گردید . دوشس پادوآ ، سالومه، بادبزن خانم ویندرمیر، جنایت لرد آرتور ساویل، شبح کانترویل، شاهزاده خوشبخت، زن بی اهمیت، ابوالهول، شوهر ایده آل، اهمیت ارنست بودن، تصویر دوریان گری و از اعماق از جمله مهترین آثار این نویسنده مشهور است.

تولد آلبرشت فون هالر :
فون هالر دانشمند علم پزشکی و فیزیولژیست برجسته سوییس در چنین روزی در سال 1708 میلادی به دنیا آمد.

تولد نواه وبستر :

وبستر ادیب و لغت نویس آمریکایی در چنین روزی در سال 1758 میلادی به دنیا آمد. وی لغت نامه وبستر را تحریر کرد .

تولد آرنولد بوکلین :
بوکلین نقاش برجسته آلمانی در چنین روزی در سال 1827 میلادی به دنیا آمد. وی در به تصویر کشیدن طبیعت و مایه های افسانه ای تخصص داشت.

تولد سیر اوستن چمبرلن :
چمبر لن وزیر امور خارجه انگلستان در چنین روزی در سال 1863 میلادی دیده به جهان گشود .وی در سال 1925 میلادی جایزه نوبل صلح را از آن خود کرد.

تولد پل استرود :
استرود عکاس معروف آمریکایی در چنین روزی در سال 1890 میلادی متولد شد . سرزمین خودی عنوان مهمترین اثر اوست.


تولد گونترگراس :
گونترگراس نویسنده آلمانی در چنین روزی در سال 1927 میلادی دید به جهان گشود. وی در شعر نیز آثار به جامعه ادبی عرضه کرده است . وی جایزه نوبل ادبی را از آن خود کرد. برخی آثار وی عبارتند از: موش و گربه، طبل حلبی، سال های سه گانه، کاملیا، سال های سگی، سواره رفتن و بازگشتن، سیل، آشپزهای شرور، فقط ده دقیقه تا بوفالو، سی و دو دندان، تقدم، تمرین توده ها برای قیام، مزایای پرندگان، سه گوشه های راه آهن، پرسشگر، هدف و زونگ زایگن.

اعدام ماری آنتوانت :

ماری آنتوانت ملکه فرانسه در چنین روزی در سال 1793 میلادی به وسیله گیوتین گردن زده شد. ملکه ماری آنتوانت پس از جلوس لویی شانزدهم به تخت سلطنت، زنان پیر درباری را از مقام رسمی خود بر کنار نمود وبه تجمل و اسراف و تلف نمودن خزانه دولت پرداخت. مردم او را بانوی کسر بودجه لقب دادند. این ولخرجی ها و بی بندوباری ها یکی از موجبات انقلاب کبیر فرانسه که از دیرباز زمینه آن فراهم شده بود گردید و در جریان این انقلاب به وسیله گیوتین اعدام شد.

منبع: خبرگزاری مهر

 

در روز شمار دفاع مقدس براي اين روز واقعي ثبت نگرديده است.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo