شهید آوینی


امروز شنبه بیست و سوم مهر سال1384 هجری شمسی ، مصادف است با یازدهم رمضان المبارک سال 1426هجری قمری و برابراست با پانزدهم اکتبر سال 2005 میلادی .

شهادت آیت الله اشرفی اصفهانی :
آیت الله اشرفی اصفهانی در شعبان المعظم 1322 ه ق و مطابق با 1281 ه ش در خمینی شهر اصفهان دیده به جهان گشود . پدرش حجه الاسلام میرزا اسدالله از فقهای بزرگ آن روز گار و مادر بزرگوارش از سادات عظیم الشان اصفهان بود . آن عالم ربانی دروس مقدماتی را در همان شهر خود آموخت و در 12 سالگی رهسپار اصفهان شد تا دروس اصلی حوزوی همچون ادبیات عرب ،  فقه ، اصول را نزد استادان بزرگوار آن حوزه علمیه بیاموزد .


آن عالم ربانی  در محضر استادان بزرگواری چون سید مهدی درچه ای ، سید محمد نجف آبادی ، مدرس و فشارکی کسب فیض کرد  اما عطش او در علم آموزی با سیر و سلوک بیش از آن رفع می شد . به همین دلیل بود که وی پس از آن و در سن بیست سالگی تصمیم گرفت عازم حوزه علمیه قم شود . ایشان در قم از محضر استادان بزرگی چون حضرات آیات  شیخ عبدالکریم حائری یزدی ، موسس حوزه علمیه قم ،  کوه کمره ای ، حاج سید محمد تقی خوانساری  و سید صدر الدین صدر بهره های فراوان برد در این زمان بود که به علت سعی وافر در کسب مدارج علمی توانست اجازه اجتهاد را از آیت الله سید محمد تقی خوانساری بگیرد . آیت الله اشرفی اصفهانی پس از ورود آیت الله بروجردی به حوزه علمیه قم ، در درس فقه ایشان شرکت جستند و به دلیل اهتمام بسیار در تحصیل مورد تفقد استاد قرار گرفتند . عالم بزرگوار نه تنها در سنگر دانش به دفاع از اسلام  پرداخت  ، بلکه گام به گام در حوزه عمل سیاسی نیز همراه امام خمینی (ره) علیه رژیم منحوس پهلوی وارد  مبارزه شد وتوانست پس از واقعه 15 خرداد 1342 در این مسیر با نشر اعلامیه  و نوار سخنرانی زمینه های گسترش قیام را فراهم آورد . آیت الله اشرفی اصفهانی گام به گام با حضرت  امام (ره) همراه بود و تا پیروزی انقلاب اسلامی نقش موثری  در دفاع از حرکت سیاسی علیه رژیم منحوس پهلوی داشت . پس از پیروزی انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره)  ، در مهرماه 1358 آن عالم فرزانه را به امامت جمعه کرمانشاه منصوب کردند و ایشان تا چنین روزی در سال 1361 ه ش ،  خدمات شایانی را در این سنگر حساس به جامعه اسلامی ارائه کردند  . آن شهید والامقام در دوران دفاع مقدس نیز همواره پشت و پناه رزمندگان اسلام  بود و مایه دلگرمی آنان در جبهه های نبرد حق علیه باطل به شمار می آمد . منافقین کوردل که ترور بزرگان انقلاب اسلامی را در ابتدای انقلاب اسلامی در سرلوحه کار خویش قرار داده بودند برای نخستین بار در سال  1359 به منزل ایشان با یک بمب  صوتی حمله کردند که البته این حمله ناموفق ماند . در دومین اقدام منافقین کوردل در تیرماه  1360 ایشان را به هنگام ورود به مسجد بروجردی کرمانشاه مورد حمله مسلحانه خود قراردادند که این بار نیز به حول و قوه  الهی کید شان به خوشان بازگشت . اما سرانجام در چنین روزی در سال 1361 هنگامی که ایشان خطبه نخست نماز را آغاز کرده بودند یک نفر به سوی آن عالم ربانی  هجوم آورد و ایشان را در آغوش گرفت و لحظه ای بعد از انفجار ، معظم له در حالی که به حالت سجده  برروی زمین افتاده بودند به در جه رفیع شهادت نایل آمدند .  

  هواپیماهای متجاوز عراقی به هواپیمای بوئینگ 727 هما:


در چنین روزی در سال  1365 ه . ش  هواپیماهای متجاوز عراقی به هواپیمای بوئینگ 727 هما  در فرودگاه شیراز حمله کردند  که به علت اصابت موشک عراقی 30 تن از مسافران شهید شدند.

 

روز جهانی عصای سفید :
 در سال 1950 میلادی یونسکو ( سازمان آموزشی ، علمی و فرهنگی ملل متحد ) و شورای جهانی نابینایان در جلسه ای مشترک قانون عصای سفید را مورد تصویب قرار دادند و روز پانزدهم اکتبر را روز جهانی عصای سفید یا روز جهانی ایمنی نابینایان اعلام کردند. تدوین کنندگان  این قانون یک ریاضیدان و یک وکیل به نامهای ناول پری و یاکوبسن بروک بودند . طی این قانون مسوولان دولتی همه ساله باید چنین  روزی را به عنوان روز بزرگداشت نابینایان به نحو شایسته ای ارج نهند و از مردم بخواهند که رفتار معقولانه ای با نابینایان داشته باشند و گامهای موثری را برای آنان بردارند . توجه خاص شهرداری ها به مساله تردد نابینایان و ایجاد تسهیلاتی در این زمینه ، استفاده از مهندسین مشاور و توصیه آنان به استفاده از محیط های خاص استفاده روشندلان ، بهره گیری از رسانه ها ، تخصیص منابع مالی ویژه برای ایجاد تسهیلات ویژه در جهت آموزش نابینایان و بهره گیری از امکانات الکترونیکی روز آمد در جهت آموزش آنان از جمله اقداماتی است که دولت ها می توانند دراین زمینه در جهت رفاه حال نابینایان انجام دهند .
 


حمایت شوروی سابق از مبارزان  فلسطینی  :
 


 در چنین روزی در سال 1973 میلادی دولت شوروی سابق اعلام کرد که از اعراب برای باز پس گیری زمین های اشغالی پس از سال 1967 از رژیم اشغالگر صهیو نیستی   حمایت می کند .

به مقصد رسیدن بالن بزرگ آلمانی :

 در چنین روزی در سال 1928 میلادی بالن  هوایی آلمانی با عنوان گراف زپلین  پس از این که 6630 مایل را در 121 ساعت طی کرد  به لا کهورست رسید .
 
ترور رییس جمهور سومالی :
در چنین روزی در سال 1969 عبدی رشید علی در سن 49 سالگی   هنگام بازدید از منطقه گرفتار خشکسالی شمال کشورش ترور شد . 


تولد  ویرژیل :
 


ویرژیل یا پابلیوس ورجیلیوس مارو شاعر بر جسته رومی در چنین روزی در سال 70 قبل از میلاد  در آند دیده به جهان گشود .  او را باید بزرگترین شاعر رومی در دنیای قدیم به حساب آورد.  علاقه بسیار  وی نسبت به زادگاه خود و مردمی که در آن به  کشاورزی مشغول بودند، موضوعات اکثر  اشعار ویرژیل را تشکیل می دهد. وی  در شهر های کرمونا ، میلان و رم به تحصیل پرداخت و در این  دوران  علاقه وافری به خواندن آثار نویسندگان به خصوص شعرای رومی و یونانی داشت و خود نیز در علم معانی و بیان و فلسفه دانشی فراوان کسب کرد. زندگی ویرژیل بیشتر  به شعر و شاعری اختصاص داده شده و مطالعات وی بیشتر در همین زمینه است. وی هیچگاه به کار سیاست و نظام نپرداخت. مهمترین اثر وی آنه اید نام دارد .

تولد سلطان اکبر   :
سلطان اکبر امپراطور مغولی هندی در چنین روزی در سال 1542 میلادی دیده  به جهان گشود . وی بین سالهای 1556 تا 1605 میلادی بر هندوستان حکومت می کرد .


تولد رابرت هریک :
 هریک شاعر بر جسته انگلیسی در چنین روزی در سال 1674 میلادی متولد شد . با هم عنوان مهمترین اثر ادبی اوست .


تولد آزاف هال :

 هال دانشمند و منجم بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1829 میلادی به دنیا آمد . وی  دو قمر سیاره مریخ را کشف کرد .


تولد هلن ماریا هانت جکسون :
 نویسنده بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1831 میلادی به دنیا آمد . رامونا عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .


 تولد فردریش ویلهلم نیچه :
 


 

نیچه در چنین روز ی در سال 1844 میلادی دیده به جهان گشود . وی  در اصل از اعقاب یک خانواده لهستانی بود که نامشان نیتسکی بود . پدرش را که مردی روحانی بود در هفت سالگی  از دست داد و خود یک عمر با ضعف روحی و جسمی در جهان باقی ماند . فلسفه او ناشی از جسمی ناتوان و مغزی نامتعادل بود . می توان گفت  چون حریق تماشایی یک جنگل  ، فلسفه نیچه خواننده را هم مسحور می سازد و هم می ترساند . خود وی می نویسد برای فلسفه من  باید انسان ساخته شده باشد و گرنه چه بسیار احتمال دارد که فلسفه من مایه مرگ او شود . سیر جنون آمیز نیچه در عالم فلسفه تاحدی ناشی از شکست او در عشق بود. وی تاهجده سالگی تحت نفوذ مادر در محیط سخت دینی و تعصب آمیز پرورش یافت . آنگاه وضع به گونه دیگری شد و او به بی دینی کامل گرایید . نیچه علاوه بر ماکیاولی ، شوپنهاور را نیز مقتدای فلسفی خود قرار داده بود . وی در جستجوی  خویش برای بازیافتن سلامتیش به ایتالیا و از آنجا به ناحیه آلپ رفت . اودر کتاب چنین گفت زرتشت که در سال 1833 نگاشت اندیشه های فلسفی خود را مطرح ساخته است . نیچه  در 25 اوت 1900 میلادی دار فانی را وداع گفت.

 

تولد سی پی اسنو :
 اسنو نویسنده انگلیسی در چنین روزی در سال 1905 میلادی به دنیا آمد . وی بیشتر داستانهای علمی تخیلی می نگاشت . مرگ در زیر بادبان عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .


تولد جان کنت گالبریت :
 گالبریت نویسنده آمریکایی در چنین روزی در سال 1908 میلادی به دنیا آمد . انجمن دولتمند عنوان مهمترین اثر اوست . وی  در سال 1958 میلادی جایزه هیلمن را از آن خود کرد .


تولد آرتور شلزینگر :

 تاریخ نگار و نویسنده  بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1917 میلادی متولد شد . نسل جکسون عنوان مهمترین اثر اوست . وی در سال 1964 میلادی جایزه پولیتزر ادبی را از آن خود کرد .

 
تولد ماریو پوزو :
 پوزو نویسنده ایتالیایی در چنین روزی در سال 1921 میلادی به دنیا آمد . پدر خوانده عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .


تولد کالین روموف :
 روموف رهبر ارکستر و موسیقیدان بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1924 میلادی متولد شد  . نمایش اندی ویلیامز عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد ایوان هانتر :
 هانتر نویسنده  آمریکایی در چنین روزی در سال 1926 میلادی به دنیا آمد . جنگل تخته سیاه عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .


در گذشت  آندریاس وسلیوس :
آندریاس دانشمند پزشکی و کالبد شناس آلمانی در چنین روزی در سال 1564 میلادی دار فانی را وداع گفت . وی در هنگام مرگ 49 سال داشت .

منبع: خبرگزاری مهر

 

1359/7/23
شینن اولاف گوندالخ "عضو كمیسیون اروپا اطمینان داد بازار مشتكر تحریم اقتصادی خود مبنی بر عدم فروش محصولات به ایران را بدلیل گروگان‌گیری این كشور همچنان اجراء می‌كند. (این تحریم شامل فراورده‌های غذایی و دارویی طبق بیانیه سازمان ملل متحد نمی‌شود.)

بعداز ظهر دیروز (22/07/59) نخستین جلسه شورای عالی دفاع ملی بریاست دكتر ابوالحسن بني‌صدر رئیس جمهور و فرمانده كل قوا تشكیل شد.

1360/7/23
قرارداد عراق با فرانسه برای ساختن ساختمان راكتور اتمی طی 5 سال.

عملیات شهید مدنی.

طرح 8 ماده‌ای فهد جهت استقرار صلح در خاورمیانه.
1362/7/23
سفر رئیس ستاد ارتش فرانسه به كویت در پی بالا گرفتن تشنجات در خلیج
1363/7/23
هدف قرار گرفتن نفتكش ایرانی سیوند توسط هواپیماهای عراق؛ بازتاب جنگ كشتیها در روزنامه ال پائیس چاپ اسپانیا كشف 100 كیلوگرم مواد منفجره (c.u) جاسازی شده در یك اتومبیل جهت انفجار و دستگیری عامل توطئه مرتبط با عراق. نمونههایی از اقدامات ایذائی منافقین بر علیه رزمندگان و نیروهای مردمی پشت جبهه. اظهارات بارزانی رهبر حزب دمكرات كردستان عراق طی مصاحبه با لوموند: ضرورت مبارزه با صدام؛ انگیزه اتحاد این حزب با ایران؛ انتقاد از سیاستهای قاسملو رهبر حزب دمكرات كردستان ایران؛ هماهنگی سیاست بغداد و آنكارا در سركوب اكراد عراق. گزارش رادیو امریكا از سخنان وزیر امورخارجه امریكا مبنی بر تمایل كشورش به از سرگیری روابط با عراق ادامه روند رو به افزایش حمایتهای شوروی از عراق با دیدار مقامات عراقی و شوروی در مسكو گزارش تحلیل كارشناسان سیاست خارجی ایران از روابط شوروی و سوریه به مناسبت استقبال سرد مقامات شوروی از حافظ اسد و همراهانش هنگام ورود به مسكو. رد پیشنهاد ایران مبنی بر مطرح شدن بمبهای شیمیایی و اثر آن، در اجلاس كمیته مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی سخنان یكی از اعضای قیاده القومیه حزب بعث سوریه در اجتماعی از گروههای عراقی كرد و عرب مبنی بر سرزنش ایران. گزارش روزنامه كویتی السیاسه از برقراری قریب الوقوع روابط عراق و لیبی در نتیجه وساطت شاه حسین اخراج 45 تن از اتباع ایران توسط دولت كویت. گزارش روزنامه اماراتی خلیج تایمز از آغاز كار احداث یك خط لوله نفتی در خلیجفارس برای انتقال نفت امارات بدون استفاده از تنگه هرمز، در واكنش به احتمال بسته شدن تنگه هرمز و ادامه جنگ كشتیها. تفسیر رادیو امریكا در مورد توقف فعالیت دیوان داوری لاهه به علت نحوه عملكرد قاضی ایرانی و انتقاد نخستوزیر ایران از اعمال یكی از قضات ایرانی كه در مغایرت با سیاستهای دولت ایران بوده است. گزارش مجله المستقبل از اعتراض برخی محافل بینالمللی به كشورهای حامی طرح ایران جهت اخراج اسرائیل از سازمان ملل و انتشار خبر خبروج نیروهای اسرائیلی از جنوب لبنان طی 6 ماه آینده توسط نخستوزیر اسرائیل. گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی از اظهارات دو تن از مسئولین "جامعه اسلامی یوگسلاوی" مبنی بر نفی گرایشات طلاب یوگسلاو به عقاید بنیادگرایانه سبك ایران و تاكید بر وجود تفاوت عمیق بین شیعیان با اهل تسنن تحلیل فرانكفورتر روندشاو آلمان در مورد سپاه پاسداران و ارتش و رقابت بین این دو
1364/7/23
برغم حملات عراق به ترمینال جزیره خارك ایران صادرات نفت ایران به 02/1 میلیون بشكه در روز رسیده است.

حمله به نفتكش امریكایی سانگاری توسط ایران

1365/7/23
فرمانده نیروی زمینی سپاه برنامههای عملیاتی یك سال آینده این نیرو را تشریح كرد. حملات هوایی عراق به فرودگاه شیراز، سدّ دز و سدّ شهید عباسپور. فایننشال تایمز: عراق به چند فروند بمبافكن “توپولف تییو 16” روسی دست یافته كه قادر به حمل بمبهایی به وزن 8945 كیلوگرم و در مسیر 300 مایلی هستند. ستاد تبلیغات جنگ: گلولهباران مراكز نظامی و اقتصادی اطراف بصره ادامه خواهد یافت. یك نفتكش لیبریایی كه عازم كویت بود در نزدیكی سواحل دوبی مورد حمله قرارگرفت؛ كویت این حمله را به ایران نسبت داد. اقدامات مهندسی دشمن در منطقه شرق بصره: احداث دكل دیدهبانی، سنگر، مواضع كمین، ایجاد پدهای جدید و مرمت خاكریزها به منظور جلوگیری از رخنه احتمالی نیروهای خودی. حمله بینتیجه گروههای ضدانقلاب به دو پایگاه در حوالی سنندج و بوكان. افراد سازمان مجاهدین خلق با پرتاب نارنجك و كوكتل مولوتوف به یك مدرسه در مهاباد و به منزل یك رزمنده در آغاجاری، یك دانشآموز را شهید كردند و یك منزل مسكونی را به آتش كشیدند. پناهنده شدن 49 تن دیگر از مردم مسلمان عراق به جمهوریاسلامی ایران. دفتر فرمانده كل سپاه، سهمیه تأمین نیروهای داوطلب هر ناحیه كشوری برای تشكیل 500 گردان رزمی را اعلام كرد. نیروهای داوطلب مردمی از 28 شهر كشور عازم جبههها شدند. نخستوزیر، در مصاحبه مطبوعاتی در آلمان شرقی: برای خاتمه جنگ، راهحلی جز تنبیه متجاوز وجود ندارد زیرا زبان صحبت با متجاوز، تنبیه است. سرنوشت نظام آینده عراق را پس از تنبیه متجاوز، مردم آن كشور باید تعیین كنند. ما به كشورهای منطقه خلیجفارس بارها توصیه كردهایم كه سرنوشت خود را با عراق پیوند نزنند. روابط اقتصادی با شوروی رو به پیشرفت است. نماینده ایران در سازمانملل: علیرغم تلاش عراق برای محكومیت ایران، قطعنامه صادرشده 588 تقریباً همان قطعنامه قبلی است. نماینده عراق در اتحادیه عرب خواستار گنجاندن تلاشهای كمیته هفتهجانبه برای صلح، در دستور كار این اتحادیه شد. روزنامه الرأیالعام: مصر ارسال تجهیزات جنگی به عراق را از سرگرفت. روزنامه ملیت (تركیه): “در صورت حمله نهایی ایران به عراق، تركیه حوزه نفتی كركوك را تصرف خواهد كرد.” سخنگوی وزارت خارجه تركیه این خبر را تكذیب كرد و افزود: از زمان شروع جنگ شش ساله تا كنون، چنین ادعاهایی مرتباً تكرار شدهاست. نخستوزیر ایتالیا از قول وزیر خارجه امریكا: “موضوع جنگ ایران و عراق به دلیل كمبود وقت، به طور مختصر در گفتوگوهای سران شوروی و امریكا مطرح شدهاست.” رادیو امریكا: دو ابرقدرت، عراق را به ایران ترجیح میدهند ولی تشخیص دادهاند كه ایران كشور مهمتری است، بنابراین راه را برای برقراری مناسبات دوستانه با ایران باز نگاه داشتهاند. گفتوگوی وزیران نفت اوپك برای رفع اختلاف در زمینه تعیین سهمیه تولید، بدون كسب نتیجهای پایان یافت. كشورهای عربی حاشیه خلیجفارس سه عامل ذخیره نفت، تولید تاریخی و ظرفیت تولید را به عنوان معیار تعیین سهمیه پیشنهاد كردند. عراق از بانكهای اروپایی خواست تا بازپرداخت اقساط وام 500 میلیون دلاری را دو سال دیگر تمدید كنند. عراق 40 تا 60 میلیارد دلار مقروض است كه 25 تا 35 میلیارد دلار از آن را از كشورهای عرب حاشیه خلیجفارس دریافت كردهاست.
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo