شهید آوینی


امروز یكشنبه بیست و دوم مهرماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با دوم شوال سال 1428 هجری قمری و برابر است با چهاردهم اکتبر 2007 میلادی .

 تحصن دکتر مصدق و یارانش :


در چنین روزی درسال 1328 ه ش دکتر مصدق و یارانش به عنوان اعتراض به انتخابات دوره شانزدهم مجلس شورای ملی تحصن کردند. دکتر مصدق و یارانش دراین تحصن چند روزه ضمن اعتراض به تخلف مجریان قانون از مفاد قانونی درباره انتخابات ، نسبت به وجود تقلب بسیاربه هنگام اخذ رای اظهارنارضایتی کرده و کمیسیون مربوط به این امر در مجلس شورای ملی را ازادامه اخذ رای منع کردند. دکتر مصدق دراین روزضمن ایراد سخنانی بر رعایت وتمرین دمکراسی در کشور تاکید کرد وخواستار رعایت بیش از پیش قانون توسط مردم نسبت به بارزترین نمود دموکراسی یعنی انتخابات شد

روز جهانی استاندارد :

استانداردها امروزه مفهوم توسعه بازار جهانی هستند. استانداردها در بازار جهانی امروز در واقع ویژگیهای بهینه و حداقل های کیفیت را در محصولات، خدمات، سیستم ها، روشها و مواد تعیین می کنند. هنگامی که استانداردها در گستره بین المللی موردپذیرش واقع می شوند، قادرند به توسعه بازارهای جهانی برای کالاها وخدمات که بر کیفیت یکپارچه و اعتماد مصرف کننده متکی هستند، صورت تحقق ببخشند. استــانداردها زبان فنی هستند که تمامی حرفه های جهان برای تولید کالاها، خدمات و سیستم ها، ازآنها بهره می گیرند و از آنجایی که هر حرفه ای در هر نقطه ای که باشد قابلیت درک این زبان را دارد، از این رو، کالاها و خدمات تولیدی برپایه این زبان هرجا که تولید شوند کیفیتی یکسان خواهند داشت. استانداردها ممکن است در پی دستیابی موضوعهای گوناگون همانند تضمین سلامتی و اجرای آن باشند، لیکن طبیعت بنیادین واساسی آنها نیل به یک ساختار فنی مشترک برای تولید کالاها، خدمات و سیستم ها در مکانهای مختلف از طریق ایجاد عوامل معین است.در همین راستا، پایه ریزی برای ایجاد اعتماد مشترک جهت تبادل کالاها و خدمات میان خریدار و فروشنده در بازار جهانی با بکارگیری استانداردها و آزمونهای یکسان می تواند روش مشخصی در این زمینه باشد . استاندارد های جهانی ایزو و هچمنین ای سیری درایران تا حدود زیادی می تواند خلا ناشی از عدم هماهنگی در استانداردها را جبران نماید .

انتخاب انور سادات به عنوان رییس جمهور مصر :

در چنین روزی درسال 1970 میلادی انورسادات پس از مرگ جمال عبد الناصر که در28 سپتامبر همان سال اتفاق افتاد ، به اتفاق آراء عهده دار ریاست جمهوری مصر شد .محمد انور سادات با امضاء قراردادی با رژیم صهیونیستی در جهت مشروعیت دادن به موجودیت رژیم اشغالگرصهیونیستی برآمد و این رژیم سرطانی را به رسمیت می شناخت. همین امر باعث شد که بسیاری از نیروهای عرب علیه چنین امری موضع بگیرند و سادات راخائن تلقی نمایند . برهمین اساس بود که عده ای از جوانان مصری در پاسخ به عمل ننگین انورسادات درصدد پاسخ برآمدند. انورسادات درسال 1981 میلادی به دست خالد اسلامبولی اعدام انقلابی شد .


محمد انور سادات در سال 1949 میلادی با جمال عبدالناصر همراه شد و پس از کودتای افسران جوان مصری به عنوان سخنگوی انقلاب نخستین اعلامیه فرماندهی را برای خبرنگاران خواند . وی پس از ترقی سریع در مشاغل دولتی ، در سال 1960 به ریاست مجمع ملی مصر انتخاب گردید و در سال 1964 میلادی معاون رییس جمهور این کشور شد. او پس از مرگ عبد الناصر به ریاست جمهوری مصر رسید. وی در طول ریاست جمهوری خود با امضای پیمان ننگین کمپ دیوید با مناخیم بگین به نوعی رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت و در صدد صلح با این رژیم برآمد. اما این روش او مورد قبول بسیاری از مصریان قرار نگرفت .در اکتبر 1981 میلادی، هنگامی که رئیس جمهور مصر در مراسم روز ارتش این کشور در جایگاه ویژه مشغول سان دیدن از رژه سربازان بود ، اعدام انقلابی شد. شرح ماجرا بدین گونه است که به هنگام رژه ، دو افسر، دو درجه دار و دو سرباز از صف رژه روندگان خارج شدند و با نارنجک و سلاحهای خودکار به سوی جایگاه انور سادات حمله بردند که در این حمله رئیس جمهوری مصر و 9 تن دیگر کشته شدند و گروهی نیز مجروح گردیدند. پس از بازجویی های اولیه، 24 نفر از عوامل اعدام انقلابی سادات در دادگاه نظامی مصر محاکمه شدند. با ورود متهمان به دادگاه، خالد فریاد کشید: «انا خالد الاسلامبولی، انا قاتل السادات، انا قاتل الفرعون، انا قاتل الطاغوت، فی سبیل الله قمنا، لتبغی رفع اللوا، لا حزب عملنا، نحن للدین فداء، الله اکبر، لااله الا الله، علیها نحیا و نموت، فی سبیلها نجاهد، علیها نلقی الله.»سرانجام در چنین روزی در سال 1361، ستوان یکم خالد اسلامبولی، متهم ردیف اول و استوار یکم حسین عباس محمد، متهم ردیف سوم به اعدام محکوم شدند.

ترور ناموفق نجیب محفوظ :
در چنین روزی درسال 1994 میلادی نجیب محفوظ برنده جایزه نوبل ادبی مورد حمله قرار گرفت که از این حمله توانست جان سالم به در برد.

خود گردانی جمهوری مادگاسکار :
درچنین روزی درسال 1958 میلادی ، جمهوری مالاگاشی به عنوان یک دولت خود گردان مطرح شد .

افتتاح نخستین راه آهن ژاپن :

در چنین روزی درسال 1872 میلادی نخستین راه آهن ژاپن به طول 18 مایل بین توکیو و یوکوهاما راه اندازی شد .

کشف نخستین چاه نفت در عراق :

در چنین روزی درسال 1927میلادی جستجوگران نفت در خاورمیانه ، نخستین چاه نفت را در شمال عراق درمنطقه کرکوک یافته و مورد بهره برداری قرار دادند .

تولد جیمز دوم :
جیمزدوم پادشاه انگلستان در چنین روزی درسال 1633میلادی دیده به جهان گشود. وی بین سالهای 1685 میلادی تا 1688 میلادی بر این کشور حکومت کرد.


تولد ماسائوکا شیکی :
شیکی شاعر برجسته ژاپنی درچنین روزی درسال 1867 میلادی به دنیا آمد. وی درشیوه شعر هایکو وتانکا چیره دست بود . تصانیف آب نمک عنوان مهمترین اثر ادبی اوست.

تولد الکساندر فون زملینسکی :

زملینسکی آهنگساز برجسته اطریشی در چنین روزی در سال 1871 متولد شد . اشنیمن عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .

تولد امامون دوالرا :
دوالرا رییس جمهور ایرلند در چنین روزی در سال 1882 میلادی به دنیا آمد. وی سه بار و بین سالهای 1937 تا 1948 ، 1951 تا 1954 و همچنین 1957 تا 1959 سمت ریاست جمهوری ایرلند را برعهده داشت .

تولد کاترین مانسفیلد :
مانسفیلد نویسنده نیوزلندی درچنین روزی درسال 1888میلادی دیده به جهان گشود.
وی برای تحصیل به لندن رفت ودر انگلستان ماندگار شد.او نخستین مجموعه داستانی خود را با عنوان در یک پانسیون آلمانی و در 23 سالگی منتشر کرد. سبک تازه او که یادآور داستانهای چخوف بود ، نگاه منتقدین ادبی را معطوف به وی کرد. مانسفیلد در سن 35 سالگی بر اثر ابتلا به بیماری سل دار فانی را وداع گفت .

تولد ای ای کامینگز :
کامینگز شاعر آمریکایی درچنین روزی درسال 1894 میلادی دیده به جهان گشود. لاله ها ودودکش ها عنوان مهمترین اثر ادبی اوست.

تولد لا مونت یانگ :
یانگ آهنگساز آمریکایی درچنین روزی درسال 1935 میلادی متولد شد. ترکیب در سال 1990 میلادی عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست.

مرگ پادشاه فرانسه هوگ کاپه :
هوگ کاپه پادشاه فرانسه در چنین روزی در سال 966 میلادی در سن 58 سالگی دار فانی را وداع گفت.

منبع: خبرگزاری مهر

 

در روز شمار دفاع مقدس برای این روز واقعی ثبت نگردیده است.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo