شهید آوینی


امروز پنج شنبه نوزدهم مهر سال 1386 هجری شمسی مقارن است با بیست و نهم سال 1428 هجری قمری و برابر است با يازدهم اکتبر سال 2007 میلادی .


عملیات نامنظم فتح یک
:
 در چنین روزی در سال 1365 ه ش عملیات نامنظم فتح یک در منطقه کرکوک آغاز شد . رمز این عملیات یا زینب کبری بود .
 با تلاش رزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (قرارگاه رمضان)، این عملیات منجر  به انهدام چندین مرکز تأسیساتی نفت و گاز و کشته شدن صدها عراقی شد.

در گذشت  آیت الله میرزا محمد حسن شیرازی :
در چنین روزی در سال 1312هجری قمری آیت الله میرزا حسن شیرازی ، مرجع بزرگ تقلید و قهر مان جنبش تنباکو دیده از جهان فروبست . 
مـیـرزا مـحـمـد حـسن بن میرزا محمود بن محمد اسماعیل حسینی شیرازی از علمای عالیقدر شیعه در پانـزدهم جمادى الاولى سال 1230 ه ق در شیراز  دیده به جهان گشود . ایشان  پس از طی مقدمات علوم در حوزه های علمیه شیراز و اصفهان به عراق رفت و در  آنجا به سلک شاگردان شیخ انصاری اعلی الله مقامه الشریف  در آمد . وی در سال 1291 ه ق در سامره اقامت گزید و در آنجا به به تدریس و تعلیم مشغول بود . آن فقیه فرزانه   حـدود بیست و سه سال  مرجع شیعیان  جهان بود و در دوره علمی خویش شاگردان بسیاری را تربیت کرد که از میان آنها می توان به آخوند مـلا مـحمد کاظم خراسانى ،  سیدمحمد کاظم طباطبائى یزدى ،    حاج میرزا حـسـیـن سـبزوارى ،  سید محمد فشارکى رضوى ،  میرزا محمد تقى شیرازى و... اشاره کرد . آن عالم ربانی  از خود آثار گرانبهایی به جای نهاده است که از میان آنها می توان به رسالاتی مبسوط در ابواب مختلف فقهی   ،  حاشیه اى بر نجاة العباد و تعلیقه اى بر کتاب معاملات آقا وحید بهبهانى اشاره کرد . شاگردان ایشان نیز بسیاری از دروس ایشان را به رشته تحریر در آوردند که منتشر شده اند . ازمهمترین وقایع  زندگی این عالم ربانی واقعه تنباکو(رژی) است که به عنوان جنبش تنباکو و سر سلسله جنبش های آزادی خواهانه در تاریخ معاصر ایران مشهور است .  واقعه از این قرار است که در تابستان  سال 1308 ه ق تالبوت یک سرگرد انگلیسی به ناصر الدین شاه پیشنهاد امتیاز انحصاری خرید و فروش توتون و تنباکو در سراسر ایران به مدت پنجاه سال را داد . شاه نیز با تشویق دیگران این قرار داد را پذیرفت و شرکت انگلیسی تالبوت موظف شد سالانه خواه سود کند یا نه مبلغ 150 هزار لیره انگلیسی و نیز یک چهارم سود سالانه خود را به ایران  پرداخت  کند . با انتشار خبر ، بسیاری از علما و مردم بر آشفتند . در همین هنگام میرزای بزرگ با صدور فتوایی در مقابل این دسیسه ایستاد .


متن حکم :
بـسـم اللّه الـرحمن الرحیم , الیوم استعمال تنباکو و توتون , باى نحو کان , در حکم محاربه باامام زمان صلوات اللّه و سلامه علیه است حرره الاقل محمد حسن الحسینى .

با صدور این فتوا مردم مبارزه سیاسی علیه قراداد استعماری  امتیاز تنباکو را یک وظیفه شرعی و تکلیفی الهی دانستند و قلیان ها را شکسته و توتون و تنباکو را را به آتش کشدند . ناصر الین شاه نیز مجبور شد با پردات غرامتی این قرار داد را فسخ کند . فتوای تاریخی  این مرجع  بزرگوار در تحریم تنباکو فاجعه ای را که در سال 1309 ه ق به دست ناصر الدین شاه قاجار با واگذاری امتیاز دخانیات ایران به مدت پنجاه سال در حال شکل گرفتن بود در نطفه خفه کرد .   
امام خمینى (ره ) در این باره فرمودند:آن مرحوم  که در سامره تنباکو را تحریم کرد ، براى این که ایران را تـقـریـبـا در اسارت گرفته بودند ،  به واسطه قرار داد تنباکو و ایشان یک سطر نوشتند که تنباکو حرام است  و حتى بستگان خود آن جائر (ناصر الدین شاه ) هم و حرمسراى آن جائر ترتیب اثر دادند بـه آن فتوا و قلیانها را شکستند و دربعضى جاها تنباکوهایى که قیمت آن هم زیاد بود در میدان آوردنـد و آتـش زدنـد وشـکست دادند آن قرارداد را و لغو شد قرارداد و یک چنین چیزى و آنها دیـدنـد کـه یـک روحـانـى پـیرمرد در کنج دهى از دهات عراق  یک کلمه مى نویسد و یک ملت قیام مى کند و قراردادى که مابین شاه جائر و انگلیسیها بوده است , به هم مى زند و یک قدرت این طورى دارد او ( سخنرانی امام خمینی در مورخه  28/8/1359  )
سرانجام آن عالم ربانی در چنین روزی در سال 1273 ه ش مصادف با  بیست و چهارم شعبان 1312 ه ق رحلت کردند .

در گذشت استاد شیخ :
در چنین روزی در سال  1370هجری شمسی  استاد حسین شیخ از استادان برجسته نقاشی ایرانی دارفانی را وداع گفت . از او آثار متعددی به جای مانده است که از میان آنها می توان به هفت سین اشاره کرد .

آغاز اعتصاب سیاسی روز نامه های کشور :
همزمان با اوج گیری اعتراضات مردمی و در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی روزنامه های کشور نیز به این جمع معترض پیوستند و با تعطیل کردن انتشار و شمارگان خود ،  دست به اعتراض گسترده ای علیه رژیم پهلوی زدند . به همین مناسبت در چنین روزی در سال 1357 ه ش اعتصاب روزنامه های سیاسی کشور آغاز شد . روز نامه ها  در بحبوحه انقلاب اسلامی نقش مهمی را ایفا کردند و در این زمینه با چاپ گزارش های افشا گرانه  نقش مهمی را در سقوط رژیم پهلوی داشتند .

تشکیل نخستین جلسه داوری بین المللی :
در چنین روزی در سال 1902 میلادی نخستین داوری بین المللی لاهه در دیوان داوری لاهه  تشکیل شد . دیوان دایمی بین المللی لاهه که بعدها و پس از تشکیل سازمان ملل متحد   به عنوان یکی از ارکان سازمان ملل متحد در آمد ،  نقش ویژه ای را در رفع مخاصمات و تنازعات بین المللی میان دولت ها ایفا می کند . رسیدگی در دیوان به شکل خاصی انجام می پذیرد و در هر دعوا بر طبق شرایط ، داور تعیین می شود که معمولا شماری از داوران از سوی طرفین و سه داور نیز از سوی دیوان برای رسیدگی تعیین می شود . دعاوی ایران و آمریکا پیرامون مسایل مالی ،  پس از انقلاب اسلامی به دیوان ارجاع شد و طرفین در این زمینه صلاحیت دیوان را محرز دانستند .
بر اساس ماده هفت منشور  ارکان اصلی ملل متحد عبارتست از: یک مجمع عمومی، یک شورای امنیت، یک شورای اقتصادی و اجتماعی، یک شورای قیمومت، یک دیوان بین‌المللی دادگستری و یک دبیرخانه . همچنین  ارکان فرعی که ضروری تشخیص داده شود ممکن است بر طبق این منشور تاسیس گردد. 

روز استقلال فیجی :
فیجی در نیمکره جنوبی - غربی ، در اقیانوس آرام و در غرب جزایر تونسگا و شرق جزایر وانواتو واقع شده است . پایتخت این کشور شهر سووا بوده و پر جمعیت ترین شهرهایش لائوتوکا ، ناندی با و نائوسوری است . بیشتر جمعیت آن را پولینزی ها ، ملانزی ها و فیجیایی ها ، دو در صد از آنان را  اروپاییان و یک در صد را چینی ها تشکیل می دهند . اکثر آنها متد یست ، بر خی هندو و اقلیت نیز مسلمان اند . زبان رسمی این کشور انگلیسی است اما زبانهای فیجی و هندی هم  در آن رواج دارد . حکومت این کشور فر مانداری کل بوده و واحد پولش دلار فیجی است . روز ملی این کشور  دهم اکتبر است . فیجی  در سال 1970 میلادی به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . 

روز ملی تایوان :
تایوان در نیمکره شمالی - شرقی در شرق آسیا و دردریای چین شرقی واقع شده است . پایتخت آن شهر تایپه بوده و مهمترین شهرهایش عبارتند از کائو هسیونگ ، تایچونگ و کیلونگ . مردم این کشور عمدتا زرد پوست  و از تیره هان اند . آیین های متداول در این کشور بودیسم ، تائوئیسم  و کنفسویوس  است  و عده کمی نیز از آنان پیرو دین مسیحیت اند . زبان رسمی آنان چینی ماندارین بوده و زبانهای رایج  در این کشور انگلیسی و ژاپنی است . روز ملی تایوان دهم اکتبر است . این کشور  در سال 1945 میلادی به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . چین نسبت به این کشور ادعای مالک دارد لذا تایوان نماینده ای در سازمان ملل ندارد  وهمواره با وتوی چین مواجه شده است. آمریکا از این اختلاف به نفع خود از طریق حمایت از تایوان در منطقه بهره می گیرد وبه عنوان اهرم فشاراز آن علیه چین استفاده می کند وسلا ح نیز به تایوان می فروشد. 

در گذشت رافائل : 
درچنین روزی در سال1520میلادی رافائل نقاش و مجسمه ساز و معمارایتالیایی در37سالگی درگذشت.  «مدرسه  آتن»  عنوان مهمترین اثر اوست . نام کامل  رافائل  ، رافائلو سانزیو است . وی در سال1520 میلادی  در رم در گذشت . رافائل ابتدا اصول نقاشی  را از  پدرش آموخت و پس از مرگ مادرش  برای فراگیری امهات نقاشی به شهر «پروجا» ی ایتالیا رهسپار شد . او در آنجا به شاگردی  نقاش معروفی به نام  «پترووانسی» در آمد . رافائل در این سالها ابتدا  نقاشی محراب کلیسای فرانسسکان را به انجام رساند  .او در همین دوره زمانی دست به خلق ماندگارترین آثار تجسمی در حوزه هنر غرب زد .  « خانواده  مقدس»، «مریم بر صندلی» ، « گفتگو بر سر نان و شراب مقدس» و « باغبان زیبا»  از جمله مهمترین آثار اویند .

تولد هنری کاوندیش :
کاوندیش فیزیکدان بر جسته انگلیسی در چنین روزی در سال 1731 میلادی به دنیا آمد . وی در رشته شیمی هم مهارت داشت . او عنصر هیدروژن را کشف کرد .

تولد بنجامین وست :
وست نقاش معروف آمریکایی در چنین روزی در سال 1738 میلادی دیده به جهان گشود . مرگ ژنرال وولف عنوان مهمترین اثر تصویری اوست .

تولد ملکه  ایزابلای دوم :
ایزابلای دوم ملکه اسپانیا در چنین روزی در سال 1830 میلادی به دنیا آمد . وی بین سالهای 1833 تا 1868 میلادی ملکه اسپانیا بود .

تولد آلکسیس کیوی :

کیوی ،  نمایشنامه  نویس بر جسته فنلاندی در چنین روزی در سال 1834 میلادی به دنیاآمد . کولروو عنوان مهمترین اثر نمایشی اوست .

تولد فرید جوف نانسن :
نانسن دانشمند نروژی و یکی از کاشفان  قطب شمال در چنین روزی در سال 1861 میلادی به دنیا آمد . وی به دلیل بشر دوستی جایزه نوبل 1922 را از آن خود کرد .

تولد ایوو آندریک :
آندریک نویسنده  یوگسلاو در چنین روزی در سال 1892 میلادی دیده  به جهان گشود . پل روی رودخانه درینا عنوان مهمترین اثر ادبی اوست . او در سال 1961 میلادی جایزه نوبل را از آن خود کرد .

تولد جان گرین :
گرین آهنگساز توانمند آمریکایی در چنین روزی در سال 1908 میلادی به دنیا آمد . جسم  و روح عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .

تولد جیمز کلاول :
کلاول نویسنده آمریکایی در چنین روزی در سال 1924 میلادی به دنیا امد . تای پن و شوگان عناوین مهمترین آثار داستانی اویند .

تولد هارولد پینتر :
پینتر نمایشنامه نویس انگلیسی در چنین روزی در سال 1930 میلادی به دنیا آمد . ورود به خانه و خدمتکار عناوین مهمترین آثار ادبی اویند .


 

 

منبع: خبرگزاری مهر

 

 

 

 

 

19/07/66

عملیات نامنظم فتح یک:
در چنین روزی در سال 1365 ه ش عملیات نامنظم فتح یک در منطقه کرکوک آغاز شد . رمز این عملیات یا زینب کبری بود . با تلاش رزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (قرارگاه رمضان)، این عملیات منجر  به انهدام چندین مرکز تأسیساتی نفت و گاز و کشته شدن صدها عراقی شد.
 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo