شهید آوینی

 

سالروز ولادت علامه حلی

 29 رمضان برابر است با سالروز ولادت علامه «حسن‌بن‌يوسف حلی» به سال 648 هـ.ق.

«جمال‌الدين حسن‌بن‌يوسف‌بن‌علی‌بن‌مطهر» معروف به «علامه حلی» در بينش و بصيرت و كثرت تأليفات و تصنيفات در جهان بی‌نظير است. جمال الدين در كنار پدر بزرگوارش «سديدالدين» و «نجم‌الدين شيخ جعفر» خال بی‌همتايش از كودكی در مكتب قرآن و پيامبر اسلام (ص) و اهل‌بيت (ع)، به كسب علم و دانش و معرفت مشغول و با نبوغ سرشاری كه جزو ذاتی اين خانواده بود، در جوانی فاضلی تمام‌عيار شد.

مجموع تصنيفات او متجاوز از پانصد جلد كتاب و جزوات مختلف در علوم عقلی و نقلی است. تصنيفاتی كه به دست خود و با انديشه‌های علمی و تراوشات مغزی به روی كاغذ آورد و چنان‌چه نوشته‌اند: وی در تحرير مطالب، از علامه مجلسی بسی مقدم است، چه آن كه مكتوبات علامه مجلسی تأليفات و مكتوبات علامه حلی از تصنيفات است و اين جمله‌ای است كه خود مرحوم مجلسی بدان اعتراف نموده است.
علامه حلی در تحرير مطالب، از علامه مجلسی بسی مقدم است، چه آن كه مكتوبات علامه مجلسی تأليفات و مكتوبات علامه حلی از تصنيفات است و اين جمله‌ای است كه خود مرحوم مجلسی بدان اعتراف نموده است

علامه حلی با تدريس‌ها و تصنيفات و بحث‌ها و مناظرات خود خدمتی برای هميشه به جهان بشريت نمود و نام خود را در تاريخ بشريت چون اكثر علمای ديگر برای هميشه زينت‌بخش محافل كرد. بعضی از تصنيفات او عبارتند از: «منتهی‌المطلب»، «نهايت‌الاحكام»، «تذكرةالفقها»، «مختلف‌الشيعه»، «تحريرالاحكام»، «قواعدالاحكام»، «معتمد»، «ارشادالاذهان»، «تبصرةالمتعلين»، «واجب الاعتقاد» در فقه اسلامی. «هجرالايمان» در تفسير قرآن.

«نهايةالمرام» در علم كلام. «اسقصاءالاعتبار»، «تهذيب‌الاصول»، «نهايةالوصول» و «مبادی‌الاصول» در اصول فقه اسلامی. «كتاب‌الانوار»، «نهج‌المسترشدين»، «نهج‌الايمان»، «مناهج‌اليقين» و «مقصدالواصلين» در اصول دين. شرح نهج‌البلاغه، شرح شفای ابن‌سينا، شرح اشارات، شرح تجريد، شرح حكمت، شرح مختصر، شرح قواعد، شرح ارشاد.

اكثر كتب او به تنهايی چند جلد است. مثلا «منتهی‌المطلب» در تحقق مذهب كه به سال 693 نوشته شده است، شامل مطالب فقهی مذاهب مسلمين به اضافه فقه شيعه است كه فضلای هر فرقه می‌توانند در مقام مقايسه فقه مذهبی با مذاهب ديگر باشند و يا كتاب «تحريرالاحكام» او در فقه، متجاوز از يكصد و شصت هزار مسئله پيرامون كليه مسائل حلال و حرام اسلامی است و كتاب «تبصرةالمتعلمين» او شامل هشت هزار مسئله در فقه است.

مرحوم علامه حلی پس از عمری مجاهدت و تلاش و كوشش علمی، در بعدازظهر جمعه، دهم محرم سال 726 ديده از جهان فرو بست و در ايوان نجف به خاك سپرده شد.

 منبع: خبرگزاری قرآنی ایران

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo