شهید آوینی


امروز یكشنبه پانزدهم مهرماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با بیست و پنجم رمضان المبارک سال 1428 هجری قمری و برابر است با هفتم اکتبر 2007 میلادی .

تصویب قطعنامه 588:
 


در چنین روزی در سال 1365 ه ش قطعنامه 588  شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره جنگ تحمیلی رژیم بعثی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید .اعضای شورای امنیت   سازمان ملل متحد  در این قطعنامه درباره پرهیز از جنگ و حل صلح آمیز اختلاف‌ها و پذیرش فوری قطعنامه 582، تصمیم گیری کرده  ولی از اعلام نام کشور متجاوز پرهیز کردند . البته جمهوری اسلامی ایران این قطنامه  را نپذیرفت. بعدها قطعنامه 598 در باره جنگ عراق علیه ایران مطرح گردید .

متن قطعنامه 598 : شورای‌امنیت با تأیید مجدد قطعنامه (1986) 582 خود؛ با ابرازنگرانی عمیق ازاین ‌که علی‌رغم درخواست‌هایش برای آتش ‌بس، منازعه بین ایران و عراق به شدت سابق با تلفات شدید انسانی و تخریب مادی ادامه دارد؛ با ابراز تأسف از آغاز و ادامه منازعه ، همچنین با ابراز تأسف از بمباران مراکز صرفاً مسکونی غیر‌نظامی، حملات به کشتیرانی بی‌طرف با هواپیماهای کشوری ، نقض قوانین بین‌المللی انسان‌دوستانه و دیگر قوانین ناظر بر درگیری مسلحانه ، به ‌ویژه کاربرد سلاح‌های شیمیایی برخلاف الزامات پروتکل 1925 ژنو ؛ با ابراز نگرانی عمیق نسبت به احتمال تشدید وگسترش بیشتر منازعه، مصمم گردید به تمامی اقدامات نظامی بین ایران وعراق خاتمه بخشد.معتقد گردید که باید یک راه‌ حل جامع ، عادلانه ، شرافتمندانه و پایدار بین ایران و عراق به دست آید؛

با یادآوری مفاد منشورملل‌متحد ، به‌ویژه تعهد همه دول‌عضو به حل اختلافات بین‌المللی خود از راه‌های مسالمت‌آمیز به نحوی که صلح و امنیت بین‌المللی و عدالت به مخاطره نیفتد ؛ با حکم به این‌که در منازعه بین ایران و عراق نقض صلح حادث شده است ؛ با اقدام بر اساس مواد 39 و 40 منشور ملل متحد .

1. خواستار آن است که به‌عنوان قدم اولیه جهت حل و فصل ( مناقشه ) از راه مذاکره ، ایران و عراق یک آتش‌بس فوری را رعایت کرده ، به تمام عملیات نظامی در زمین ، دریا و هوا خاتمه داده و تمام نیروهای خود را بدون درنگ به مرزهای شناخته شده بین‌المللی بازگردانند.
2. از دبیرکل درخواست می‌کند که یک تیم ناظر ملل‌متحد برای بررسی ، تأیید و نظارت بر آتش‌بس و عقب‌نشینی نیروها اعزام نماید و همچنین از دبیرکل درخواست می‌نماید با مشورت طرفین درگیر ، تدابیر لازم را اتخاذ نموده ، گزارش آن را به شورای ‌امنیت ارائه نماید.
3. مصرانه می‌خواهد اسرای جنگی آزاد شده و پس از قطع مخاصمات فعال کنونی ، براساس کنوانسیون سوم ژنو در 12 اوت 1949 ، بدون تأخیر به کشور خود بازگردانده شوند.
4. از ایران و عراق می‌خواهد با دبیرکل در اجرای قطع‌نامه و در تلاش‌های میانجی‌گرایانه برای حصول یک راه‌حل جامع ، عادلانه و شرافت‌مندانه مورد قبول دو طرف در خصوص تمام موضوعات موجود ، منطبق با اصول مندرج در منشور ملل‌متحد ، هم‌کاری نمایند.
5. از تمام کشورهای دیگر می‌خواهد که حداکثر خویشتن‌داری را مبذول دارند و از هرگونه اقدامی که می‌تواندمنجر به تشدید و گسترش بیش‌تر منازعه گردد ، احتراز کنند و بدین ترتیب اجرای قطع‌نامه را تسهیل نمایند.
6. از دبیرکل درخواست می‌نماید که با مشورت با ایران و عراق ، مسئله تفویض اختیار به هیئتی بی‌طرف برای تحقیق راجع به مسئولیت منازعه را بررسی نموده و در اسرع وقت به شورای‌امنیت گزارش دهد .
7. ابعاد خسارات وارده در خلال منازعه و نیاز به تلاش‌های بازسازی با کمک‌های مناسب بین‌المللی پس از خاتمه درگیری تصدیق می‌گردد و در این خصوص از دبیرکل درخواست می‌کند که یک هیئت کارشناسان را برای مطالعه موضوع بازسازی و گزارش به شورای ‌امنیت ، تعیین نماید .
8. همچنین از دبیرکل درخواست می‌کند که با مشورت با ایران و عراق و دیگر کشورهای منطقه ، راه‌های افزایش امنیت و ثبات منطقه را مورد مداقه قرار دهد .
9. از دبیرکل درخواست می‌کند که شورای‌امنیت را در مورد اجرای این قطع‌نامه مطلع نماید .
10. مصمم است برای بررسی اقدامات بیش‌تر جهت رعایت و اجرای این قطع‌نامه ، در صورت ضرورت جلسات دیگری مجدداً تشکیل دهد.

اعلام حمایت کویت از عراق :


در چنین روزی در سال 1366 ه ش  کویت حمایت خود را از عراق در جنگ با ایران علنا اعلام کرد . والبته مزد خوش خدمتی خود را از رژیم بعث هنگامی که به کویت تجاوز کرد ، به کمال دریافت کردند اما نتوانستند شرمندگی خود را از آن اقدام پنهان کنند.     


تولد سهراب سپهری :
 


سهراب سپهری شاعر بر جسته و معاصر ایران  در چنین روزی در سال  1307 در خانواده ای  اهل شعرو نقاشی به دنیا آمد . سپهری  تا پانزده سالگی در شهر کاشان به سر برد  و روح خود را در زیبایی های این شهر سنتی و زیبا جلا داد . این وابستگی های روحی  او به مایه های جاودانه  شهر کاشان به خوبی در آثار ادبی و هنری بعدی او  نمایان است . وی  شعر صدای پای آب را با الهام از قریه چنار واقع در حد واسط کاشان و مشهد اردهال سرود و دهکده زیبای گلستانه  واقع در اطراف کاشان الهام بخش او در سرودن شعر گلستانه شد. سپهری  در همین دوران به مطالعه آثار نویسندگان و شعرای  بر جسته جهان چون لامارتین، گوته، امیل زولا، شاتوبریان و هوگو پرداخت. وی یک سال بعد  پس از پایان تحصیلات سیکل اول متوسطه به تهران رفت و در دانشسرای مقدماتی نام نویسی کرد. پس از پایان دوران دانشسرا به کاشان بازگشت و به سرودن شعر و نقاشی  مشغول شد. اما بعد دوباره به تهران رفت و برای تحصیل در رشته نقاشی در دانشکده هنرهای زیبا ثبت نام کرد. شعر و نقاشی سهراب همچون دیگر همعصران وی تحت تاثیر امواج نو قرار گرفت و او نیز وارد حیطه شعر نو و نقاشی مدرن شد.

 


 

سپهری در طول عمر خود توانست با سفر به کشور های مختلف در زمینه شعر و نقاشی این کشور ها اطلاعات گرانسنگی بیابد . وی با مطالعه شعر  ژاپنی و غور در هایکو های شاعران این دیار تاحدودی  زیادی توانست به تفکر حاکم بر اشعار شاعران این سرزمین و فلسفه ذن آگاهی یابد .  سهراب اولین کتاب خود به نام مرگ رنگ را در سال 1330 چاپ کرد. زندگی خواب ها، شرق اندوه، صدای پای آب، مسافر و هشت کتاب از جمله آثار سهراب سپهری است. این هنرمند پرآوازه ایران در اردیبهشت ماه 1359 در اثر بیماری سرطان خون درگذشت و در مشهد اردهال به خاک سپرده شد.  بر خلاف گفته بر خی از منتقدان ادبی مبنی بر دور بودن اشعار سپهری از مردم ، طبع زلال و خلاق سهراب از او چهره ای آفریدگار و مردمگرا ساخت . تاثیراتی که سپهری از عرفان هند پذیرفت به خوبی در کتاب " اتاق آبی" اش به صورت بارزی خود را می نمایاند.    سپهری نیز از موثرترین شاعران صاحب نفوذ در جریان شعری نسل های بعد از خود وبه ویژه در شاعرانی است که پس از انقلاب اسلامی به شعر روی آورده اند . 


 جنگ چهارم اعراب و رژیم صهیونیستی  :

 


 در چنین روزی در سال 1973 میلادی جنگ چهارم ، میان اعراب ورژیم صهیونیستی معروف به "جنگ رمضان"  آغاز شد . در این روز نیروهای نظامی  دوکشور مصر و سوریه   بطور همزمان مستحکم ترین خطوط پدافندی صهیونیستها موسوم به خط بارلو   در شرق کانال سوئز و بلندی های سوق الجیشی  جولان را در هم شکستند. این عملیات که برای نخستین بار در تاریخ منازعات  اعراب و رژیم صهیونیستی  بطور کاملا هماهنگ صورت می  گرفت، روحیه ارتش رژیم صهیونیستی  را بشدت متزلزل کرد و نشان داد که اعراب اگر بخواهند می توانند بر این رژیم  دست نشانده غلبه کنند. در این عملیات نظامی  نیروهای نظامی  کشور های  مصر و سوریه  در یکی از روز های تعطیل رژیم صهیونیستی  به نام " یوم کیپور"،  به کانال  سوئز و بلندی های جولان  حمله ور شدند . در این حمله نظامیان مصری  توانستند با گذر از  از کانال  سوئز  در قلب نیروهای رژیم صهیونیستی  نفوذ کرده  و وارد  صحرای سینا  شوند . پس از این حمله غافلگیر کننده ،  نیروهای نظامی سوریه و مصر  از صحرای سینا عبور کرده وبا حمله  به سمت نیروهای رژیم صهیونیستی  ، ضربات مهلکی به این رژیم وارد آوردند .

تولید نخستین فیلم ناطق :
 


در چنین روزی در سال 1927 میلادی نخستین فیلم ناطق به همت برادران وا رنر تهیه و تولید شد .  فیلم برادران وارنر در حوزه سینما، انقلابی را بوجود آورد که پیشتر برادران لومیر همین کار را در  خلق سینمای صامت انجام داده بودند .

 

تولد ریچارد  ددکایند :
ددکایند ریاضیدان بر جسته آمریکایی در چنین روزی در سال 1831 میلادی دیده به جهان گشود . طبیعت و مفهوم اعداد نام مهمترین کتاب اوست .

تولد آلبرت جرمیاه بوریج :
بوریج سیاستمدار و نویسنده آمریکایی در چنین روزی در سال 1862 میلادی دیده به جهان گشود . ترقی خواه  عنوان   مهمترین اثر علمی اوست .

تولد کارول شیمانووسکی :
 

شیمانووسکی آهنگساز بر جسته اوکراینی در چنین روزی در سال 1882 میلادی  دیده به جهان گشود . استاباتماتر عنوان مهمترین اثر موسیقایی اوست .

تولد لو کوربوزیه :
کوربوزیه معمار مشهور سویس در چنین روزی در سال 1887 میلادی متولد شد . وی علاوه بر معماری  در رشته های نقاشی و طراحی فضای شهری نیز تخصص داشت . شهرنشینی عنوان مهمترین اثر علمی است .

تولد مارتین لویس گوزمین :
گوزمین نویسنده توانمند مکزیکی در چنین روزی در سال 1887 میلادی به دنیا آمد . عقاب و مار عنوان مهمترین اثر داستانی اوست .

تولد لی تا چائو :
چائو به همراه مائوتسه تونگ حزب کمونیست را در چین بنا نهاد . وی در چنین روزی در سال 1888 میلادی متولد شد .

تولد حافظ اسد :
 


حافظ اسد رییس جمهور فقید سوریه در چنین روزی در سال 1930 میلادی به دنیا آمد . حافظ اسد پس از طی تحصیلات مقدماتی وارد دانشکده افسری شد . وی پس از مدتی خدمت در ارتش ، در نیروی هوایی سوریه به در جه ژنرالی رسید و پس از طی مقاماتی چون وزیر دفاع و فرمانده نیروی هوایی ، نخست وزیری و دبیری کل حزب بعث، از ماه مارس 1971 میلادی پس از انجام کودتایی رییس جمهور سوریه شد . اسد ، سیاست آشتی جویانه ای را با اعراب دنبال می کرد و به دنبال گسترش اتحاد دنیای اسلام و عرب در برابر دشمنان خارجی بود . وی  در طول مدت ریاست جمهوری خود بار ها از سیاست خصمانه رژیم صهیونیستی نسبت به فلسطینیان به شدت انتقاد کرد و جهان اسلام را به مبارزه با این پدیده شوم در منطقه فرا  خواند . حافظ اسد ، سیاستمداری زیرک و در حفظ کشورش و حتی اعراب قاطع بود.


پس از وی پسرش بشار اسد با اکثریت مطلق آرا ریاست جمهوری سوریه را به عهده گرفت .

ترور انور سادات :


انور سادات در چنین روزی در سال 1981 میلادی به دست خالد اسلامبولی ترور شد .محمد انور سادات در سال 1949 میلادی  با   جمال عبد الناصر همراه شد و پس از کودتای افسران جوان مصری به عنوان سخنگوی انقلاب نخستین اعلامیه فرماندهی را برای خبر نگاران خواند . وی پس از ترقی سریع در مشاغل دولتی ، در سال 1960 به ریاست مجمع ملی مصر انتخاب گردید  و در سال 1964 میلادی معاون رییس جمهور این کشور  شد . او پس از مرگ عبد الناصر به  ریاست  جمهوری  مصر رسید  . وی در طول ریاست جمهوری خود با امضای  پیمان ننگین کمپ دیوید با مناخیم بگین  به نوعی رژیم صهیونیستی را به رسمیت  شناخت و در صدد صلح با این رژیم بر آمد . اما این روش او مورد قبول بسیاری از مصریان قرار نگرفت .در ششم اکتبر 1981 میلادی  ، هنگامیکه  رئیس جمهور  مصر  در مراسم روز ارتش این کشور در جایگاه ویژه مشغول سان دیدن از رژه سربازان بود ،  ترور شد. شرح ماجرا بدین گونه است که به هنگام  رژه ،  دو افسر ، دو درجه دار و دو سرباز از صف رژه روندگان خارج شدند وبا نارنجک و سلاحهای خودکار به سوی جایگاه انور سادات حمله بردند که در این حمله رئیس جمهوری مصر و 9 تن دیگر کشته شدند و گروهی نیز مجروح گردیدند و به جای او حسنی مبارک بر مسند قدرت نشست .

ترور شیخ صبحی صالح :
شیخ صبحی صالح روحانی مبارز لبنانی  در چنین روزی در سال 1365 ه ش ترور شد . وی در طول عمر خود چندین کتاب را در رشته های مختلف علوم دینی به رشته تحریر در آورد . مدت مدیدی از عمر شریف این رو حانی جلیل القدر به مبارزه به رژیم صهیونیستی و اشغالگری های این رژیم گذشت .

 


 

 

منبع: خبرگزاری مهر

 

 

 

 

برای این روز در روز شمار تاریخ واقعه ای ثبت نگردیده است .

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo