شهید آوینی

 

آخرين شب نكوداشت آيت‌الله معرفت در نمايشگاه قرآن برگزار شد

سومين و آخرين شب مراسم نكوداشت آيت‌الله معرفت، شب گذشته، 8 مهرماه در بخش محافل و مراسم پانزدهمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن كريم برگزار ‌شد.

در اين مراسم حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر «محمد فاكر ميبدی»، مدير بخش حوزوی پانزدهمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن كريم و حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر «علی نصيری»، عضو هيأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی كه افتخار شاگردی آيت‌الله معرفت را داشته‌اند؛ به ايراد سخن پرداختند.

حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر فاكر ميبدی در سخنانی با اشاره به آشنايی ديرين خود با استاد معرفت گفت: از سال 1370 كه برای اولين بار در حوزه علميه قم، مركز تخصصی تفسير و علوم قرآنی تأسيس شد، تا پايان عمر مرحوم آيت‌الله معرفت از محضر ايشان استفاده می‌كردم و ايشان استاد راهنمای رساله دكترای من نيز بود.
فقها معمولا در تعريف آيات‌الاحكام به طور ساده و روان، آياتی را كه مشتمل بر احكام فقهی باشد، آيات‌الاحكام می‌دانند، اما مرحوم استاد معرفت با مبنای خاص خود، همه قرآن را آيات‌الاحكام می‌دانست

وی ضمن برشمردن خاطراتی از استاد معرفت، در باب نظر خاص ايشان در مورد «آيات‌الاحكام» گفت: فقها معمولا در تعريف آيات‌الاحكام به طور ساده و روان، آياتی را كه مشتمل بر احكام فقهی باشد، آيات‌الاحكام می‌دانند، اما مرحوم استاد معرفت با مبنای خاص خود، همه قرآن را آيات‌الاحكام می‌دانست.

حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر نصيری، ديگر سخنران اين نكوداشت بود كه او نيز با اشاره به آشنايی 16 ساله خود با مرحوم آيت‌الله معرفت و ذكر خاطراتی از او، بزرگ‌ترين هنر مرحوم استاد معرفت را پاسخ‌گويی شجاعانه به شبهات مطرح شده از جانب مغرضان، جاهلان و سطحی‌نگران و مستشرقان دانست و گفت: مرحوم استاد معرفت به خاطر حس وظيفه‌شناسی‌اش، پنجاه سال از عمرش را وقف قرآن‌پژوهی و پاسخ به شبهات قرآنی، خصوصا در كتاب «التمهيد فی علوم القرآن» كرد.

اين مراسم نكوداشت كه از 6 مهرماه آغاز شد، شب گذشته به كار خود پايان داد.

 منبع: خبرگزاری قرآنی ایران

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo